Modeller

2016_mazda_mx-5-1024x576

Det finnes 4 generasjoner av MX-5, disse kalles NA, NB, NC og ND etter Mazdas egne produksjonskoder. Innenfor noen av disse er det noen små ansiktsløft, såkalt Facelift-versjoner, samt mange spesialutgaver med forskjellige utstyrspakker. Den første, NA-modellen ble produsert fra 1989-1997, så ble NB produsert fra 1999 til 2005. NC kom i 2006 og ble produsert til 2015. Dagens versjon, ND, kom på markedet i 2016.

NA (1989-1997)

NA er den første MX-5 modellen og er den mest karakteristiske med enkle linjer og sjarmerende vippelykter. Den ble levert med 1,6 liter med 115 hk motor. I 1993 kom det også en 1,8 liter med ca. 128 hk. 1,6 literen ble fra 1996 levert nedtunet til ca. 90 hk i noen land i Europa, bl.a. Norge.

 

NB (1998-2005)

Med NB forsvant vippelyktene, og karosseri og interiør er noe endret og modernisert. Bilen er bitte litt bredere. Motorene har noe mer hk, fremdeles  1,6 og 1,8 liter. I 1999 kom en 10 års jubileumsmodell, og i 2001 kom det en Facelift.

 

NC (2006-2015)

NC kom i 2006 og er enda litt større, mer moderne og litt tyngre, men nå med 1,8 liters motor på 126 hk og en 2,0 liter på 167 hk. En Facelift kom i 2008, og en 20 års jubileumsmodell i 2009. Det kom også en 25 års-modell i 2014. NC var også den første utgaven som etterhvert kunne leveres med elektrisk nedfellbart ståltak.

 

ND (2016-)

Dagens modell kom altså på markedet i 2016. Nå hadde Mazda gått andre veien: I stedet for å fortsette å vokse i størrelse og vekt har man nå gått andre veien, eller tilbake mot utgangspunktet om man vil. Den er faktisk 5 cm kortere en den første modellen og man har jobbet nådeløst med vektreduksjon hele veien. Resultatet er at den nyeste kanskje er den som ligger nærmest opp til originalen selv om det en tipp topp moderne bil. Det er 28 år mellom de 2 konstruksjonene! ND leveres med 1,5 liters motor på 129 hk eller 2,0 liter på 158 hk.

I 2017 kom også versjonen vi kaller ND RF (RF står for Retractable Fastback), altså nedfellbart ståltak. Dette har en løsning som gir MX-5 mer coupe-aktig preg og blir dermed heller ikke en 100% åpen roadster.