Hvor kjøpe Hard-top billigst?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

eehgil
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2009, 21:15
Status: Offline

Hvor kjøpe Hard-top billigst?

Post by eehgil »

Hei
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?

Noen tips?
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

brukt er billigst.

Regn med fra 6000 og oppover avhengig av stand.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
eehgil
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 06 Nov 2009, 21:15
Status: Offline

Post by eehgil »

Det er det nok, men det er vel ikke mange av disse brukt tilsalgs i Norge? Er litt skeptisk til å handle brukt fra utlandet.

Hva er det beste kjøpet hvis man vil kjøpe ny hard-top?
User avatar
mrinzane
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1156
Joined: 28 Jul 2006, 02:00
Location: Aalesund
Status: Offline

Post by mrinzane »

Vær tålmodig, det dukker opp ofte nok til at du får fatt på en. Ny kan du bare droppe i Norge, det koster mange titalls tusener/ husker ikke
Mazda MX-5 05 sølv NBFL 1,8 Sport.
X Mazda MX-5 10th Anniversary nr. 7395
X Mazda MX-5 91brg.
X Mazda MX-5 92rød.
fa10
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 24 Aug 2009, 18:53
Location: Drammen
Status: Offline

Post by fa10 »

finnes med eller uten varmetråder bak. Beste kjøp må faktisk være brukt, man får da mer for pengene. Er du heldig kan det dukke opp en i den fargen du vil ha, så slipper du å lakke.. :D
x 99 10th anniversary 1,8 (3934/7500)
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Vær oppmerksom på at det finnes uoriginale hardtopper i varierende kvalitet.

Av oem HTene kan du velge (eller kanskje bare kjøpe den du kommer over)
med eller uten varmetråder. Har også sett en med kupelys, men vet ikke om det var montert i fra fabrikk.

Hardtop kjøper du billigst på sommern.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

Det dukker opp fra tid til annen - jeg har kjøpt brukt i Norge ved to anledninger og betalt 6000 og 8000. Mitt råd er å kjøpe original - helst med varmetråder (har en slik på bilen nå - kupeen er liten og fuktighet setter seg fort på bakruta!) - sjekk at alle festene er ok - og - at det er isolasjon i taket! Det holder på varmen - men isolerer også mye mer mot støy i motorvei hastigheter. 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg har original hardtop uten varmetråder i bakruta. Det er forøvrig noe jeg aldri har savnet. Kupeen er så liten at med et funksjonellt varmeapparat så blir det fort varmt, og evt. dugg og frost forsvinner fort. Ville ihvertfal ikke hatt varmetråder som et punkt på sjekk-lista. Heller at det er riktig farge og evt. at den er original. Husk at svart hardtop er en "all-arounder". Funker til det meste :-)

En ting du bør være obs på, er om det er mye luftbobler i lakken på hardtoppen. Toppen er i glassfiber, og om den har vært omlakkert, uten å ha bli "luftet" tilstrekkelig før lakkering, kan det utvikle seg luftbobler (som etter hvert sprekker.) Dette er visst ganske vanlige på disse hardtoppen. Særlig i bakkant av sidevinduene og langs nedre karmen av bakruta.

Til sist vil jeg tilføye at hardtopp gjør bilen merkbart stivere, og det er jo bra :-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Kjøpte en brukt org. hardtop med varmetråder i høst.
Enig at den isolerer mot støy, men ikke stor forskjell på varmen i kupeen. (Den er varm samme søren.)
Kjørte over Valdresflya i dag, 9 minus på det kaldeste. Selv om hardtoppen har et innertak (kompakt skum?) var taket ganske kaldt å ta på.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Hvor kjøpe Hard-top billigst?

Post by EatonMiata »

eehgil wrote:Hei
Jeg er i markedet for mx5, og må innrømme at en hard-top da er et must.
Hvilke forskjellige utgaver finnes av disse? Og hvor kjøper jeg det billigst?

Noen tips?
Bare til orientering - allerede nå er det original hardtop til salgs i forumet her! Og til en ok pris både for selger og kjøper...
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Må bare si at varmetråder er kjekt. Det er rart med det, vi kjører cab, så noe fukt blir det i kupeen, og da blir det fort dugg og ising.

Jeg bruker varmetrådene veldig mye. Fjerner dugg ganske så kjapt, det blir så j**** varmt i bilen hvis jeg skal ta duggen med varmluft.

Jeg synes ikke det er mye forskjell på støy kontra soft top
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Post by tor340 »

Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Post by nope-mx5 »

tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.

Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

nope-mx5 wrote:
tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.

Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...

-n
Helt enig med deg nope... mye RAR "synsing" her etter min mening..
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

Forstår at trangen til å kjøre åpen selv på vinteren kan være tilstede - og da er det klart lettere å dra ned kalesjen. Men etter mange år i MX5 på alle årstider er jeg vel ikke tvil om at en hardtop definitivt beskytter best OG skåner kalesjen i vinterhavåret. Det er utvilsomt mindre skadelig å ligge nedslått i ro enn å bli utsatt for salt og skitt på norske veier i månedsvis! 8)

Jeg har en ganske ny og forseggjort canvas (stoff) kalesje, men uansett er det betydelig mer komfortabelt å ligge rundt 110 - 120 med hardtoppen som er veldig godt støydempet i taket og sitter som et skudd på bilen! Og så ser jo MX5 skikkelig kul ut med den fine designen på toppen - i sterkt kontrast til f.eks. BMW Z3 som ser mildt sagt forjævlig ut med hardtopp!
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
Post Reply