Hvor kjøpe Hard-top billigst?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

HansT wrote:
nope-mx5 wrote:
tor340 wrote:Jeg bruker bilen hele året uten hardtop. Det fulgte med hardtop når jeg kjøpte bilen, men solgte den med en gang. Mange dager på vinteren får jeg lyst å kjøre åpent eller må transportere noe langt. Da er det mye enklere uten hardtop. Med hardtop ble det mere kondens inni også. Dessuten ligger kalesjen sammen brettet hele tiden hardtop er på, og jeg tror dette sliter mere på kalesja enn vær og vind.

Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...

-n
Helt enig med deg nope... mye RAR "synsing" her etter min mening..
Det er faktisk ikke folk som "synser" hans, det er folk som har erfaring med hardtop.
Hvist du leser tor 340 sitt innlegg, så er det en erfaring han har. å nope har en annen erfaring på hardtop. Men hvem av de som har rett skal jeg ikke uttale meg om
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

siemens wrote:
HansT wrote:
nope-mx5 wrote:
Stikk motsatt erfaring her...
Med softtop om vinteren var det vått på hele innsiden av softtoppen.
Med hardtop er det tørt og fint.
Tror heller ikke softtoppen blir noe mer slitt av å ligge tørt sammenslått, kontra være oppspent i vær og vind...

-n
Helt enig med deg nope... mye RAR "synsing" her etter min mening..
Det er faktisk ikke folk som "synser" hans, det er folk som har erfaring med hardtop.
Hvist du leser tor 340 sitt innlegg, så er det en erfaring han har. å nope har en annen erfaring på hardtop. Men hvem av de som har rett skal jeg ikke uttale meg om
Vel.. vet ikke om det er nødvendig å gå inn i en lang diskusjon på dette, men hvis DU leser tor340 sitt innlegg så skriver han at det fulgte med hardtop når han kjøpte bilen, men han solgte den MED EN GANG !.. Jeg har hatt min Miata i 9,5 år nå og kjørt med hardtop hver eneste vinter, og vil dermed si at jeg har et litt lengre og bedre erfaringsgrunnlag til å si det MOTSATTE av det tor 340 sier.. ;-) Derfor vil jeg påstå at det til tider er vel mye SYNSING her på forumet.. ;-) og det er mildt sagt irriterende til tider å se folk uttale bastant som noen eksperter at det f.eks ble mere kondens inni bilen med hardtop... Det er så langt unna sannheten en kan komme, og er direkte idiotisk å uttale seg om.. Jeg er SPENT på om andre her på forumet som faktisk BRUKER hardtop om vinteren har den samme erfaringen som tor 340...

Videre uttaler han seg også om hvor skadelig kan være for kalesjen å ligge sammepakket hele vinteren.. ! Som EatonMiata også sier er det en selvfølge at vær, vind, saltlake, hagl, snø og frost gjennom en lang vinter sliter og tærer mer på en kalesje enn at den ligger tørt, varmt og fint brettet ned inni bilen.. Å tro noe annet blir bare tåpelig.. og som tidligere nevnt.. jeg har nå i 9 år brettet ned kalesjen min inni bilen, og den har vært AKKURAT like fin hver eneste vår når jeg tar hardtoppen av igjen...
Last edited by HansT on 08 Nov 2009, 19:01, edited 1 time in total.
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Post by uggla »

Enig med deg HansT.

Jeg har og svært gode erfaringer med hardtop. Uten kondens.

Min org. vinyltopp fra '92 sitter fremdeles godt på bilen min.
Sannsynli*...nei helt sikkert fordi jeg og tidligere eiere har brukt HT om vinteren.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
tor340
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 223
Joined: 06 Mar 2007, 01:00
Location: Horten
Status: Offline

Post by tor340 »

Jeg fant ut at det var bedre uten hardtop pga. at jeg ikke hadde noe sted å lagre den når den ikke var i bruk. Hvis jeg ville ta den av, syntes jeg det var plundrete å ta av og på alene. Jeg har byttet en del kalesjer på alle slags biler og velger heller å bytte på min når denne blir slitt, isteden for å bruke hardtop. Dette er mitt valg, og andre får gjøre som de "synes" er best.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

tor340 wrote:Jeg fant ut at det var bedre uten hardtop pga. at jeg ikke hadde noe sted å lagre den når den ikke var i bruk. Hvis jeg ville ta den av, syntes jeg det var plundrete å ta av og på alene. Jeg har byttet en del kalesjer på alle slags biler og velger heller å bytte på min når denne blir slitt, isteden for å bruke hardtop. Dette er mitt valg, og andre får gjøre som de "synes" er best.
Igrunn helt enig i alt du sier.. eg liker å ha muligheten som du sier å kunne ta av taket for å få med store pakker ifra ebay, eller rett å slett få vind i håret til alle tider.. og bilen er jo verdens kjappeste å få varm, og med rimelig nytt tak, så finnes det ikke dugg heller..Også synest eg den ser faktisk bedre ut med softtop... Men merk dere dette er ikke en facit, men min smak..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

tor340 wrote:Jeg fant ut at det var bedre uten hardtop pga. at jeg ikke hadde noe sted å lagre den når den ikke var i bruk. Hvis jeg ville ta den av, syntes jeg det var plundrete å ta av og på alene. Jeg har byttet en del kalesjer på alle slags biler og velger heller å bytte på min når denne blir slitt, isteden for å bruke hardtop. Dette er mitt valg, og andre får gjøre som de "synes" er best.
Den "kjøper vi" tor340 - og det er flere gode argumenter om man plutselig får lyst til å kjøre åpen - som du tidligere beskriver. Men - å fortelle folk (det finnes jo en del nye/uerfarne her inne) at det blir mer kondens i bilen med hardtop, og gi uttrykk for at toppen har det bedre ved å være utsatt for salt, vær og vind enn å ligge godt nedpakket i den gufne årstiden blir litt feilinformasjon!

Da er det vel ikke mer å si om den saken - la oss diskutere noe hyggellig 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

HansT wrote:
siemens wrote:
HansT wrote: Helt enig med deg nope... mye RAR "synsing" her etter min mening..
Det er faktisk ikke folk som "synser" hans, det er folk som har erfaring med hardtop.
Hvist du leser tor 340 sitt innlegg, så er det en erfaring han har. å nope har en annen erfaring på hardtop. Men hvem av de som har rett skal jeg ikke uttale meg om
Vel.. vet ikke om det er nødvendig å gå inn i en lang diskusjon på dette, men hvis DU leser tor340 sitt innlegg så skriver han at det fulgte med hardtop når han kjøpte bilen, men han solgte den MED EN GANG !.. Jeg har hatt min Miata i 9,5 år nå og kjørt med hardtop hver eneste vinter, og vil dermed si at jeg har et litt lengre og bedre erfaringsgrunnlag til å si det MOTSATTE av det tor 340 sier.. ;-) Derfor vil jeg påstå at det til tider er vel mye SYNSING her på forumet.. ;-) og det er mildt sagt irriterende til tider å se folk uttale bastant som noen eksperter at det f.eks ble mere kondens inni bilen med hardtop... Det er så langt unna sannheten en kan komme, og er direkte idiotisk å uttale seg om.. Jeg er SPENT på om andre her på forumet som faktisk BRUKER hardtop om vinteren har den samme erfaringen som tor 340...

Videre uttaler han seg også om hvor skadelig kan være for kalesjen å ligge sammepakket hele vinteren.. ! Som EatonMiata også sier er det en selvfølge at vær, vind, saltlake, hagl, snø og frost gjennom en lang vinter sliter og tærer mer på en kalesje enn at den ligger tørt, varmt og fint brettet ned inni bilen.. Å tro noe annet blir bare tåpelig.. og som tidligere nevnt.. jeg har nå i 9 år brettet ned kalesjen min inni bilen, og den har vært AKKURAT like fin hver eneste vår når jeg tar hardtoppen av igjen...
Tor skriver også dette: Med hardtop ble det mere kondens inni også.
Som tyder på at mannen har prøvd hardtopp før.

Men nå overlater jeg dette problemet til dere som bruker mx5,n på vinteren, for min står godt hjemt vekk fra all salt å slapps :D
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
bnm
0 RPM
0 RPM
Posts: 34
Joined: 29 Feb 2008, 12:57
Location: austagder
Status: Offline

Post by bnm »

:roll:
Last edited by bnm on 09 Nov 2009, 10:45, edited 1 time in total.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: hardtop

Post by siemens »

bnm wrote:skriver du (siemens),bare for å få et inlegg.
Har nok innlegg jeg :wink: ville bare legge frem et poeng, men virker mer som at du vil ha et innlegg :lol:
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Damn for en diskusjon. Han vil jo bare vite hvor han får den billigst :P

Mitt svar: Her på forumet, brukt.

As for hardtop, så vil jeg ha det på grunn av lydisoleringen og varmetråder/glassrute, siden jeg selv har plast-driten med zipper.
Dessuten er bilen bare latterlig pen med HT.

Oppvarminga i bilen er etter min erfaring null pes uansett topp.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Post by Kolbotn »

Det er ikke noe problem å kjøre med Softtop på vintern, jeg har gjort det og gjør det i år også. sålenge den er tett så er det ingen problemer med kondens eller lignende.
Når det er sagt så har jeg også lyst på en hardtop i fremtiden, selvom jeg ikke tror det har noe særlig for seg hva angår om bilen blir stiver o.l, kun fordi den er bedre lydisolert og har ordentlig bakrute man kan se igjennom på vintern, og at bilen ser bra ut med orginal HT er det ingen tvil om.

Hardtop finner man billigst her på Forumet eller hos Mx5 parts.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Her er min "pro hardtop" liste etter 9 års bruk, vinterstid.

-bedre lydisolering (definitivt)
-gir følelsen av et stivere chassis
-skåner min fantastiske, svarte canvas softtop for salt, is, søle og haugevis med snø!!
-gir bedre oversikt med en bred og stor bakrute
-gir og en lysere og triveligere kupé (synes jeg)
-gir bilen et annerledes utseende, vinterstid, og gjør den dagen til våren, da du skal ta av hardtoppen, til en stor dag :P

De som avskriver hardtop vi helt sikkert kunne komme med en like bra "pro softtop" liste. Smak og behag :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Post by EatonMiata »

mojo-91 wrote:Her er min "pro hardtop" liste etter 9 års bruk, vinterstid.

-bedre lydisolering (definitivt)
-gir følelsen av et stivere chassis
-skåner min fantastiske, svarte canvas softtop for salt, is, søle og haugevis med snø!!
-gir bedre oversikt med en bred og stor bakrute
-gir og en lysere og triveligere kupé (synes jeg)
-gir bilen et annerledes utseende, vinterstid, og gjør den dagen til våren, da du skal ta av hardtoppen, til en stor dag :P

De som avskriver hardtop vi helt sikkert kunne komme med en like bra "pro softtop" liste. Smak og behag :wink:
Må bare istemme på samtlige punkter her! Det eneste jeg vil legge til er, at toppen gjør bilen så fin at den dagen i november du setter den på også blir en stor dag!

Diskusjonen her startet jo egentlig med pris/hvor kjøpe. For å holde tråden - det er fra tid til annen brukte på forumet og andre steder - jeg synes en grei pris er ca. 8000.- for en bra brukt topp med isolert tak (ikke ALLE har det). Løp & Kjøp 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re:

Post by mojo-91 »

EatonMiata wrote:Må bare istemme på samtlige punkter her! Det eneste jeg vil legge til er, at toppen gjør bilen så fin at den dagen i november du setter den på også blir en stor dag!

Diskusjonen her startet jo egentlig med pris/hvor kjøpe. For å holde tråden - det er fra tid til annen brukte på forumet og andre steder - jeg synes en grei pris er ca. 8000.- for en bra brukt topp med isolert tak (ikke ALLE har det). Løp & Kjøp 8)
Joda, hardtoppen ser usedvanlig bra ut, den (helt enig med Z3 beskrivelsen din forøvrig. Ser ut som bilen har på seg hjelm :lol: ) Men dagen våren kommer, og hardtoppen blir satt vekk og man kan kjøre toppløs må jo bare være en større stor dag, enn dagen man setter på hardtoppen :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
reddabb
0 RPM
0 RPM
Posts: 5
Joined: 22 Jul 2015, 01:15
Status: Offline

Re: Hvor kjøpe Hard-top billigst?

Post by reddabb »

Hei hei. Jeg trenger en hard top og vet ikke i det hele tatt hvor jeg ka få kjøpe meg en. kan noen anbefaler noe for meg . Takk på forhånd. mx5 1990.Smurfblå fargen :) Reda---
Post Reply