Den vesle Finn.no-tråden

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TurboMx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 177
Joined: 08 Nov 2003, 01:00
Location: Rælingen
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by TurboMx5 »

Jeg la ut advarselen ene og alene pga en avsindig pris og delvis uriktige opplysninger i annonsen. Jeg kjenner bilen ut og inn da det var jeg som bygget den om en gang i tiden og var heldig og få kjøpe den tilbake i fjor sommer. Jeg gikk da over hele bilen og kjenner tilstanden GODT på alle deler.
Jeg er enig at vi ikke bør henge ut selgeren her. Det er mulig han ikke er nødt til å selge, og derfor priser den høyt. Det kan også hende at selger har prøvd å villede uerfarne personer med å ikke opplyse at dette er et ettermontert turbokit, og således få noen til å tro at dette er en original turbobil. Dette kan ende begge veier altså.
Dagens eier fikk alle opplysninger om bilen når jeg solgte den i fjor høst, og burde derfor fortelle mer om tilstanden i annonsen.
-Remi-

X-1992 Mx5 Turbo
2014 Toyota Auris Touring Sports Hybrid Executive
2004 Toyota Avensis st.v.
X-1992 Mx5 Turbo (2001-2004)
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by Trouble »

Prisen kan vi ikke si så mye på da, en må jo få lov til å legge ut bilen på Finn.no til akkurat den prisen man vil. Feil informasjon om bilen ved salg går jo utover selger også.

Såvidt jeg ser står det ikke noe feil heller? Den har en turbo, det står at den ikke er godkjent. Er det noe andre åpenbare feil/feil selger burde vite om er det viktig at selger nevner dette for hans egen del (Vi har jo så mange fine rettigheter som kjøpere).

Etikken her er en helt annen historie.. :P
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by uggla »

Men Erik har et poeng i at det er veldig viktig at den offisielle klubben IKKE mener noe om privatpersoners annonsen på finn.no.
Det blir jo helt feil!
Greit at vi skal ha takhøyde på forumet, og jeg mener det er bra at sånne som TurboMx5 sier i fra da han kjenner bilen.

Viktig å skille person og sak, og å skille dum/uvitende fra direkte ond. Det er ikke det samme!
Så får vi heller kun aksjonere mot objektive feil på en konstruktiv måte.

Det er lov med forskjellige meninger.
Utover det er det ikke ulovlig å selge rare og slitne biler til ublu priser i dette landet.
Bruktbil er bruktbil og folk må sjekke litt selv og. Ting er verdt akkurat det folk er villige til å betale.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by MX-Jon »

Trouble wrote:Såvidt jeg ser står det ikke noe feil heller?
tja, kanskje det er jeg som er rar, men jeg oppfatter "Mazda MX5 Turbo" og "turboutgave" som at det er slik den er levert fra fabrikk. På samme måte som jeg ville oppfatte "Mazda MX5 1,8" og "1,8 utgave" som original 1,8 og ikke en 1,6 hvor man har satt inn en 1,8 i ettertid.

Og ja, det står at turboen ikke er godkjent, men det står "ikke godkjent enda". Igjen, kanskje jeg er rar, men jeg vil da lese det som om det bare er et tidsspørsmål før godkjenningen er i orden. Det eneste minuset er at el-vinduene ikke virker. Det at turboen ikke er godkjent anses altså ikke som et minus.

Så i mine øyne er det flere ting her som er såpass misvisende at det gjerne kan informeres om.

Mange av disse bilene kjøpes av 18 åringer som ikke har den erfaringen med bilkjøp mange andre her har. Selvfølgelig lærer man av sine feil, men hvis man kan unngå feilene ved å få litt hjelp av andre som ser at ting ikke stemmer synes jeg det er helt på sin plass.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by Trouble »

Jeg tror vi er helt enige, men at vi tolker hverandre litt feil her :P
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by MX-Jon »

Trouble wrote:Jeg tror vi er helt enige, men at vi tolker hverandre litt feil her :P
Det tror jeg også. Hadde vi sittet i samme rom og snakket sammen istedenfor å skrive meldinger hadde vi nok oppdaget at vi nok egentlig er mer enige enn det kan virke som her. Alle sammen har gode poenger.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by obi-one »

Jeg synes begge sider i denne diskusjonen har gode poenger. Som privatpersoner opererer vi som frie borgere av et felles "informasjonstorg", eller forum, som de gamle romere kalte torget i sentrum av byen :) .
Men når noen uttaler seg som formann eller styrerepresentant i klubben, da blir det mere offisielt, så min entusiastiske appelsin også til formannen er herved redusert til en appelsinbåt for godt hjertelag. 8)

Så er dette noe som kunne egne seg for en diskusjon i styret, og blant forummoderatorer. Jeg så på den aktuelle annonsen, og mener den mangler viktige og relevante opplysninger om pustehjelp, spesifikt at dette ikke vil bli godkjent av BT. Det må etter mitt skjønn alle kunne etterspørre her på forumet, iallefall.

Generelt er det jo etter min oppfatning bad form å ødelegge noens salgstråd, også her på forumet, men når man har klart saklige argumenter, så burde man kanskje tillate noe?

Jeg kan for eksempel huske en Miata for en god stund tilbake som var tatt inn på unntaksregel, da er det vel lov å spørre i en salgstråd om hva dette innebærer, slik at ikke selger "glemmer" å opplyse om dette?

...så kan det jo også hende at moderator kan ta denne diskusjonen over i en egen tråd?

Som et eksempel på at dette kan bli en aktuell problemstilling, og at jeg klart ser Eriks poeng med at grenseoppgangen kan være vanskelig; her er en annen annonse for en veldig tøff MX-5 som ligger ute nå, men hvor jeg som potensiell kjøper ville anse det som relevant for selger å opplyse om pustehjelpen er eller vil bli godkjent http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=59749496

Et rent faktaspørsmål av denne typen må vel være lov å stille her på forumet, dersom en slik bil ble annosert her? (for ordens skyld, jeg kjenner overhode ikke denne selgeren, det er et eksempel på at grenseoppgangen kan være vanskelig). Teknisk sett er jeg helt "habil" i forhold til å spørre om denne annonsen, jeg mener vi kan se den samme utfordringen, men i mindre grad, dvs selgere av mx-5/miata med mekanisk lungemaskin som ikke er godkjent, og som unnlater å opplyse om at i henhold til de nye reglene vil 1) dette bli sjekket eksplisitt i neste EU, og 2) sjansen for at det blir godkjent er meget liten.

Jeg tror det kan bli mange tilsvarende annonser framover..... :(
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by obi-one »

...og som en liten fredspipe; her er annonsen for vinterdekk på NB originalfelg jeg skrev om for noen innlegg siden :)

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=59386466

Synes de så greie ut, var jeg bare ikke så veldig konvertert til 14 tommers felger.......(uten å på noen måte mene å kritisere selger av disse dekkene, bare ikke min smak, så derfor greit å fortelle om denne til noen andre, som kanskje har en annen smak...... 8) )
Last edited by obi-one on 26 May 2015, 23:19, edited 1 time in total.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by uggla »

Fine de og god pris. Men selger han felgene eller dekkene?
Ser litt uklart ut. Og det tredje bildet er vel av et helt annet dekk og felg?

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by obi-one »

Dine gode og oppklarende gummispørsmål er etter min oppfatning helt innenfor det man kan undres om på et åpent forum.

Så overlater jeg til de som skal ringe selgeren å avklare om han er helt på felgen.....eller om gummien også er dekket.......

Tredje bildet er jeg enig i må være av en annen felg, så moralen er at her inne slipper man ikke unna med mye. Men jeg liker det, så lenge det er saklig. :D
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by uggla »

:lol:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by Stalfa »

-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by 2re »

Du har et poeng Erik; det blir vanskelig å bestemme hvor grensen skal gå på når man skal reagere. Men i dette tilfellet syns jeg det er et helt klart tilfelle av ren svindel/villedning. Mazda MX-5 Exclusive Turbo høres jo storveis ut for en uinnvidd, men jeg tipper at han som kjøper denne Mazda MX-5 Exclusive Turbo skulle ønske han hadde blitt advart først. Jeg klaget til Finn.no fordi jeg ikke ønsker at MX-5/Miataer skal forbindes med lureri og jalla og således ødelegge bilens rykte og gjøre den mindre attraktiv, selv om det er ikke ulovlig å bli lurt i bruktbilhandel. Det har skjedd før :) Finn.no ser gjerne at brukere sier ifra om man mener noe er villedende eller galt og gjør nok sin egen vurdering. Vi i klubben vil nok ikke ha noe spesiell tyngde som sensurorgan men bør nok uansett trø varsomt ja.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by obi-one »

For ordens skyld, så oppfatter jeg status som følgende (som alle er enige om):

2re har en soleklar rett til å mene noe, og si fra til finn.no om noe, som en engasjert og kunnskapsrik privatperson med stort hjerte for mx-5 miata miljøet.
Erik (og jeg) mener at formannen i klubben ikke bør uttale seg i kraft av denne rollen, når han kontakter finn.no eller kommenterer salgstråder i forumet. Virker som 2re også er enig i det. (Jeg har iallefall forandret mening på akkurat dette punktet, og ser klart Eriks poeng.)

For øvrig oppfatter jeg at både Erik og jeg, og alle andre her inne mener at det er lov å korrigere (grove) faktafeil, ha klare oppfatninger om behov for ytterligere informasjon og annet, men at ren sabotering av andres salgstråder (av typen; "detta vraket synes jeg er en drittbil", eller "håpløst skamsenket" eller "på trynet SUV look"); slike generelle negative kommentarer uten saksinnhold, det skal man være veldig veldig forsiktig med.

....og her er for øvrig en hardtop, jeg har lyst til å si den er blå, men det har vært en lang diskusjon om fargen på en kjole i det siste, så tør ikke si akkurat hvilken farge.....

http://www.finn.no/finn/torget/annonse? ... e=59826828
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Den vesle Finn.no-tråden

Post by Gabzh »

Post Reply