Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re:

Post by AOB »

Rudolf wrote:Jeg synes jeg ser et mønster i disse innleggene.
(100% faktisk) :roll:

Erik
Kan du utdype erik?
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by obi-one »

Mønster = medlemsnummer over 0 : holdning positiv...... :D
Vant jeg en appelsin?
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Lassi »

Jeg liker egentlig best å holde meg unna disse diskusjonene, og er i tillegg en av dem uten stemmerett her, men bidrar med min mening likevel...

JEG kunne lett ha blitt lurt til å betale medlemskontigent om det faktisk hadde noe for seg for meg å være medlem i klubben. I og med at det skjer nada i klubbregi her i området (Bergen) så ser jeg ikke poenget. Alle møter og de fleste treff holdes jo selvfølgelig der hvor medlemsmassen er størst, på østlandet, og jeg kommer ikke til å kjøre over fjellet for å drikke kaffe. Det regner jeg med de fleste har forståelse for.

JEG kan derimot IKKE lures til å betale for forumtilgang, til det er det for mye fokus på kromringer og for lite på trimming på forumene jeg etterhvert mister tilgang til å bidra i. For meg betyr ikke det så mye, for den som lurer på noe jeg har svaret på desto mer...
Jeg er medlem på flere nasjonale og internasjonale Mazda, mx-5, miata og merkesuavhengige bilforum, samt andre "hobby"forum og på INGEN av disse koster det penger for tilgang til å bidra i essensielle deler av forumet... Lurer på hvorfor...
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by 2re »

Kanskje de har sponsorer som betaler moroa? :wink:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by nope-mx5 »

2re wrote:Kanskje de har sponsorer som betaler moroa? :wink:
Noe jeg har påpekt en haug ganger...
Hvorfor i huleste må ikke forhandlere betale en symbolsk sum til klubben for å få lov å pushe sine produkter her.
Det hadde vært vesentlig viktigere imho en å sperre for brukerne på forumet.

forhandlere får nå kun de positive sidene med muligheter for salg, og ingen kostnader eller støtte til klubben.

Litt spesielt at kommersielle aktører får holde på fritt gratis mens brukere skal sperres og tvinges.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by _mx5_Rune_ »

Som sagt tidligere så er jeg betalende medlem, jeg har vært dette i mange år og dette er noe jeg betaler med glede.
Når det kommer til avstengingen av forumene har jeg vært skeptisk helt fra starten, rett og slett for at jeg frykter for mangfoldet og rekrutteringen.
Det tok meg ca 2år fra jeg begynte å vanke her til jeg ble betalende medlem, for min egen del var jeg som en "skitunge" å regne (14-15årsalderen) og hadde kjøp/salg og teknisk ligget nede uten tilgang er det ikke sikkert at jeg hadde vært medlem idag.

Jeg synes at det er gret at prosjekttrådene er kun for medlemmer og kan være en ekstra "gulrot" for medlemmer, men å stenge teknisk og kjøp/salg tråden er for meg helt uforståelig så lenge man ønsker økt rekruttering. Om man går gjennom Kjøp/salg trådene vil man se at en god del av trådene er opprettet av ikke medlemmer. Mange av de som har svart i trådene er også "ikke medlemmer". Det jeg frykter kommer til å skje er at man feks har større sjangs for å finne mx5deler på finn.no istedenfor inne her.
Et annet scenario: En av våre tidligere medlemmer som desverre måtte selge bilen pga det ene eller det andre finner noen deler etter gamle-gliset i garagen og ønsker å kvitte seg med dette. Han ønsker å gi noe tilbake til medlemmene i klubben som alltid var til hjelp mens han var mx5eier. Siden han ikke lenger er medlem hos oss kan han ikke lage en annonse der han gir bort delene eller selger de billig. istedenfor blir delene kastet, noe som gjør at våre nåværede medlemmer kansje må på ebay om de trenger akkurat denne delen. I beste fall blir delen lagt ut på finn.no istedenfor inne hos "oss".
Dette går ikke bare ut over "ikke-medlemmer" men også våre egne medlemmer, inkludert meg selv.

Et eksempel på hvordan endring av forumregler kan ødelegge, er kjøp/salg trådene til Club Honda. Disse har fungert veldig fint så lenge jeg har vært medlem der, til tider litt rotete, men med mange interessanne annonser og en god del deler. Den siste tiden har moderatorne laget så eksteme "nazi-regler" at folk heller bruker tiden på å lage en annonse på finn.no istedenfor å bruke tid på noe som sannsynligvis ikke går gjennom sensuren og blir slettet uansett. Det som fra starten var ment som noe bra har bidratt mye mer negativt en positivt. Skal jeg ha Honda-deler nå går jeg på finn før jeg går inn på Club-Honda, før gikk jeg inn på Club-Honda først da jeg visste at det var større sjangs å finne det jeg var ute etter der.

Jeg ønsker selvsagt flest mulig betalende medlemmer, men mest av alt ønsker jeg et bredt mangfold og bra rekruttering. Jeg føler desverre ikke at dette vedtaket er med på å fremme noen av delene.

Rune
(som desverre ikke har økonomi til å dra sørover for å overvære årsmøtene i alle bilklubbene han er medlem i) :roll:
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by 2re »

Det er jo fritt fram å bruke Finn, men det koster jo også penger. 3 annonser, så er du oppe i hva et komplett medlemskap inkl gratis annonsering hele året koster. Fordelen her inne som Finn ikke har er at du ikke vil finne et så dedikert og definert kundegruppe for dine deler noe annet sted.

Det er mange argumenter både for og imot begrensning eller ikke. Det skal ikke stikkes under en stol. Derfor er dette noe som har vært diskutert lenge og vel. Og det har vært både strengere forslag og noe løsere. Det forsøkes nå med en ganske moderat løsning med full lesetilgang. Man kan dermed google og lese seg fram til masse informasjon her inne og dermed også få et grunnlag for å vurdere om et medlemskap til den uhyrlige prisen av 200 kr :roll: med bl.a. skriverettigheter og enda større muligheter for informasjon og/eller arrangementer er tingen for deg.

Det er klubben som eier og driver og dermed bestemmer over forumet. Og klubben er dets medlemmer og medlemmene bestemmer. Medlemmene har bestemt dette på sitt årsmøte. Det er flott med en diskusjon rundt dette, men den kunne med fordel vært avholdt før eller på årsmøtet :wink:

Samtidig kan det også nevnes at klubben skal forsøke å øke sitt bidrag tilbake til medlemmene i form av ulike former for service, for å gjøre det enda mer attraktivt å være medlem og bidra mer til rekruttering :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by nope-mx5 »

2re wrote: Medlemmene har bestemt dette på sitt årsmøte. Det er flott med en diskusjon rundt dette, men den kunne med fordel vært avholdt før eller på årsmøtet :wink:
Etter hva jeg leste så var det 12 stk som møtte på årsmøtet?
I tillegg et par som hadde levert med fullmakt.
Så på meg virker det ikke heeeeelt som at medlemmene har bestemt dette, men de 12(14?) som hadde anledning til å stille på møtet :)

Det har jo også vært rimelig mye diskusjon ang. dette på forumet tidligere, og veldig mange som var veldig mot dette.
Også folk som er medlemmer.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Ørnbjørn »

Hvor mange medlemmer er det i klubben?
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by 2re »

Som Obi-one skrev så var temaet varslet på forhånd. Ønsker man bidra med sin stemme til nope man mener sterkt om må man enten møte fram, eller hvis man ikke har anledning til det, må man forsøke å få gitt sin fullmakt slik at andre kan stemme på sine vegne.

Når jeg sier at medlemmene har bestemt mener jeg jo selvfølgelig de medlemmene som kunne eller ville stille på møtet. Så lenge det er medlemmenes årsmøte og alle har hver sin stemme er det uansett medlemmenes årsmøte som har bestemt dette. Uansett om det er 10 eller 50 som stiller. Det hadde vært flott hvis enda flere hadde stilt opp :)

Ørnbjørn: Mener å huske at det er ca 200 betalende medlemmer.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Lassi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 18 Apr 2009, 23:58
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Lassi »

2re wrote:Kanskje de har sponsorer som betaler moroa? :wink:
Mazda-ogn.org er en tilsvarende klubb med et gratis forum som i tillegg hoster bilder. Hvem som betaler for å hoste dette vet jeg ærlig talt ikke, men kan ikke koste allverden når det aldri er et tema. Forumet har reklame fra google, men de er så små at man må se godt etter for å oppdage dem...
200 medlemmer X 200kr blir 40 000 i inntekter og DET koster det ikke å drifte et forum, men det er vel ikke inntektene til klubben det står på her. Har mer inntrykk av at det er noen som er sure og føler de betaler for all moroa, mens det store flertallet bare snylter...

Jeg vet at for de fleste som betaler så fremstår jeg nå fort som en gjerrig grinebiter, men poenget mitt er at skal jeg betale noe så skal jeg ha en vare, tilgang til dette forumet ser jeg ikke på som en vare man kan ta penger for, da innholdet og dermed hele opplevelsen her er brukerskapt. Av blant andre meg, selv om det er mange andre som bidrar betraktelig mer!

Klubbmedlem kan jeg fort bli, og det vil jeg nok også bli om det faktisk arrangeres noe i klubbregi i nærheten av meg. Det er i mine øyne den beste form for rekruttering og med tanke på hvor mange mx-5`er jeg ser til dagen er det litt rart hvor dårlig aktivitet det er i Bergensområdet.
05`Mazdaspeed MX-5
13`CX-5
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by Ørnbjørn »

Utenom Sommerturen så arrangeres det vel heller ingenting som koster penger her i Østlandsområdet heller.
Onsdagstreff på akershuskaia er gratis. Noko banetreff / autoslalom der klubben går inn og dekker deler av kostnad ved baneleie arrangeres ikkje.
Men jo, ja, får sette seg ned og skrive ned og få meldt disse sakene til neste styremøte.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Begrensning av forumtilgang for ikke-medlemmer

Post by biXen »

Mitt mål er at det skal bli så lett å betale de 200 kronene at dere ikke engang gidder å diskutere dette mer. Det håper jeg vi får på plass i god tid før neste vår.

For å ha banetreff/arrangementer så må det være en ildsjel som setter i gang noe, og man er ganske sikkert avhengig av å få med andre biler/klubber for å få dette til å gå opp økonomisk. Klubben har vel allerede sagt at det er mulighet for å få midler til diverse arrangementer i lokalavdelingen, så jeg synes det blir litt ensidig å sitte og klage og se på at det ikke skjer noe her. Det meste som skjer er frivillig, hvis du ikke gjør noe selv for klubben ELLER betaler de 200 kr så ser jeg ikke hva man klager for.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

AOB wrote:
Rudolf wrote:Jeg synes jeg ser et mønster i disse innleggene.
(100% faktisk) :roll:

Erik
Kan du utdype erik?
obi-one wrote:Mønster = medlemsnummer over 0 : holdning positiv...... :D
Vant jeg en appelsin?
Jepp !
Jaffa ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hvis det bare hadde vært en slenger i ny og ne som hadde "glemt" å betale, så hadde ikke dette vært noe stort problem.
Jeg har lenge vært imot at vi skulle legge inn begrensninger på forumet.
Håpet var at folk skulle melde seg inn fordi de ville støtte opp omkring klubben og forumet.

Nå har det imidlertid blitt slik at enkelte skryter av (og til og med legger inn i signaturen sin) at de ikke er medlemmer.
De hevder at det ikke er nødvendig å betale og at de lar være å betale noe "av prinsipp"
Da blir det litt provoserende for de av oss som betaler for moroa.

Fordi det koster faktisk å drive en klubb.
Selv Web-sidene har sine kostnader.
I fjor arrangerte vi i Oslo-avdelingen endel innemøter.
Da måtte vi leie lokale (jeg har selv lagt ut kr. 1000,- for leie av lokale, så det vet jeg).

Hvis noen har problemer å forstå at en klubb som skal ha en viss aktivitet koster penger, så får de spørre noen voksne.
Jeg minner om at dette er helt frivillig, og at de som vil drive med noe annet sikkert kan finne alternativer.
Sjakk f.eks. ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Locked