ND
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Prøvekjøring av ND på Rudskogen
Prøvekjøring av ND på Rudskogen
Fredag var det tid for "hjemmekontor"
2re og jeg var invitert til prøvekjøring av ND på Rudskogen.
Vanskelig å si nei til sånn.
Ikke mindre en fem ND-er stilte Mazda Motor Norge opp med.
Også en stk. 2.0l var på plass (den grå forrest med DP-skilter).
(nest bortest Beverly, som også fikk noen runder på banen til sammenligning)
Til å organisere kjøringa hadde Mazda fått tak i Robert Serwanski som til daglig er testfører for Königsegg.
(ingen Königsegg på banen denne dagen)
Robert kjører MX5 "til daglig" og har flere ganger vunnet Mazda MX5 Cup i Sverige.
Nå kjører han en NC som han konkurrerer med i Sverige og som han også kjører på Nürburgring med:
http://www.roadandtrack.com/car-culture ... rburgring/
Så Robert kan også håndtere MX5, det er ganske sikkert.
Vi var 17 personer, 15 fra Mazda og 2re og meg fra klubben.
Robert organiserte oss i to grupper som skulle disponere de fem bilene.
Mens den ene gruppen kjørte ND-ene kjørte den andre Go-kart.
Slik fikk vi en halv dag hver med ND-ene på banen.
Vi byttet på slik at alle fikk kjøre alle bilene og slik at alle fikk noen runder med Robert som veileder.
De fire 1.5l bilene var naturlig nok svært like å kjøre, men jeg synes likevel å merke en hvis forskjell
Siden vi prøvekjørte bilene på Mastemyr for et par uker siden så hadde heldigvis alle bilene fått nye dekk.
På 2.0l mener jeg å huske at det satt Yokohama Sport dekk.
På banen var anbefalt turn-in apex og turn-out markert med kjegler.
Svært nyttig og lærerikt (noe å anbefale for NSK-kjøring også?)
Vi fikk lov til å kjøre ganske friskt så noe skrens og dekk-hyling ble det.
På rundene med Robert fikk jeg mange svært så verdifulle kommentarer av en kar som viser seg å være en god pedagog.
Så til bilene:
Under prøvene på banen så var alle beskyttelses-systemene påslått.
Som noen av oss lærte av kjøringen på Mastemyr, så oppfører ND-en seg veldig bra.
Den er svært "tait", presis og forutsigbar.
På banen var det herlig å merke at man fremdeles kunne skrense (litt) selv med stabilisator-systemet påslått.
Deilig med den kjente følelsen av at "nå er det like før".
Styringen kjentes bedre nå en da jeg prøvde den første gang for noen uker siden.
Den passet perfekt på bane, helt ypperlig faktisk.
Kanskje man vil savne noe av vei-følelsen gjennom rattet på grusvei, men ikke her på asfalten.
Oversikten fra førerplass er utmerket, minst like bra som NA.
Instrumentene er en fryd å se på.
Setene er laget for motorsport, helt topp.
Bilene krenget ganske mye og føltes litt for myke i fjæringen.
Dette er jo helt som forventet i en bil laget for "vanlige" forbrukere.
Vi ser jo allerede at markedet tilbyr oppgraderinger til ND understell.
Den første bilen jeg fikk kjøre var 2.0l modellen.
Dette var saker ja.
Forskjellen ble helt påfallende, først når jeg kjørte neste bil, en 1.5l.
Hvis det er sant at forskjellen i pris er kr.25.000,- så er det ikke noe å lure på.
Vet man ikke om at det finnes en 2.0l modell (og/eller ikke har prøvd den), så kan man kjøpe 1.5l.
Dagen ble avsluttet på overtid, da Robert kunngjorde at han ville kjøre med de som ønsket alene på banen i 2.0l-en (med alle sikkerhetssystemer avslått).
De to medlemmene i MX5 Klubben meldte seg frivillig.
Det ble en tur rundt Rudskogen jeg sjelden vil glemme
Og så var vi enige om at det hadde vært en fin dag på kontoret.
Selv med overtid.
Erik
Fredag var det tid for "hjemmekontor"
2re og jeg var invitert til prøvekjøring av ND på Rudskogen.
Vanskelig å si nei til sånn.
Ikke mindre en fem ND-er stilte Mazda Motor Norge opp med.
Også en stk. 2.0l var på plass (den grå forrest med DP-skilter).
(nest bortest Beverly, som også fikk noen runder på banen til sammenligning)
Til å organisere kjøringa hadde Mazda fått tak i Robert Serwanski som til daglig er testfører for Königsegg.
(ingen Königsegg på banen denne dagen)
Robert kjører MX5 "til daglig" og har flere ganger vunnet Mazda MX5 Cup i Sverige.
Nå kjører han en NC som han konkurrerer med i Sverige og som han også kjører på Nürburgring med:
http://www.roadandtrack.com/car-culture ... rburgring/
Så Robert kan også håndtere MX5, det er ganske sikkert.
Vi var 17 personer, 15 fra Mazda og 2re og meg fra klubben.
Robert organiserte oss i to grupper som skulle disponere de fem bilene.
Mens den ene gruppen kjørte ND-ene kjørte den andre Go-kart.
Slik fikk vi en halv dag hver med ND-ene på banen.
Vi byttet på slik at alle fikk kjøre alle bilene og slik at alle fikk noen runder med Robert som veileder.
De fire 1.5l bilene var naturlig nok svært like å kjøre, men jeg synes likevel å merke en hvis forskjell
Siden vi prøvekjørte bilene på Mastemyr for et par uker siden så hadde heldigvis alle bilene fått nye dekk.
På 2.0l mener jeg å huske at det satt Yokohama Sport dekk.
På banen var anbefalt turn-in apex og turn-out markert med kjegler.
Svært nyttig og lærerikt (noe å anbefale for NSK-kjøring også?)
Vi fikk lov til å kjøre ganske friskt så noe skrens og dekk-hyling ble det.
På rundene med Robert fikk jeg mange svært så verdifulle kommentarer av en kar som viser seg å være en god pedagog.
Så til bilene:
Under prøvene på banen så var alle beskyttelses-systemene påslått.
Som noen av oss lærte av kjøringen på Mastemyr, så oppfører ND-en seg veldig bra.
Den er svært "tait", presis og forutsigbar.
På banen var det herlig å merke at man fremdeles kunne skrense (litt) selv med stabilisator-systemet påslått.
Deilig med den kjente følelsen av at "nå er det like før".
Styringen kjentes bedre nå en da jeg prøvde den første gang for noen uker siden.
Den passet perfekt på bane, helt ypperlig faktisk.
Kanskje man vil savne noe av vei-følelsen gjennom rattet på grusvei, men ikke her på asfalten.
Oversikten fra førerplass er utmerket, minst like bra som NA.
Instrumentene er en fryd å se på.
Setene er laget for motorsport, helt topp.
Bilene krenget ganske mye og føltes litt for myke i fjæringen.
Dette er jo helt som forventet i en bil laget for "vanlige" forbrukere.
Vi ser jo allerede at markedet tilbyr oppgraderinger til ND understell.
Den første bilen jeg fikk kjøre var 2.0l modellen.
Dette var saker ja.
Forskjellen ble helt påfallende, først når jeg kjørte neste bil, en 1.5l.
Hvis det er sant at forskjellen i pris er kr.25.000,- så er det ikke noe å lure på.
Vet man ikke om at det finnes en 2.0l modell (og/eller ikke har prøvd den), så kan man kjøpe 1.5l.
Dagen ble avsluttet på overtid, da Robert kunngjorde at han ville kjøre med de som ønsket alene på banen i 2.0l-en (med alle sikkerhetssystemer avslått).
De to medlemmene i MX5 Klubben meldte seg frivillig.
Det ble en tur rundt Rudskogen jeg sjelden vil glemme
Og så var vi enige om at det hadde vært en fin dag på kontoret.
Selv med overtid.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: ND
Helledussan, nå ble jeg svart av misunnelse
Det må ha vært vanvittig gøy, spesielt å prøve to literen.
Prisforskjellen er nok noe mer Erik. Såvidt jeg har hørt ca 60K
Det må ha vært vanvittig gøy, spesielt å prøve to literen.
Prisforskjellen er nok noe mer Erik. Såvidt jeg har hørt ca 60K
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1897
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Uff ja. Men noen må jo representere
Helt seriøst er det jo veldig hyggelig av Mazda Motor Norge å invitere oss på en slik dag som egentlig var deres eget interne arrangement. Tanken bak det, bortsett fra å bygge enda bedre forhold med klubben, er at vi skal bli bedre kjent med ND før messa.
Helt seriøst er det jo veldig hyggelig av Mazda Motor Norge å invitere oss på en slik dag som egentlig var deres eget interne arrangement. Tanken bak det, bortsett fra å bygge enda bedre forhold med klubben, er at vi skal bli bedre kjent med ND før messa.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: ND
Dette må ha vært utrolig morro å være med på! Kult at Robert Serwanski var der også!
17" felgene på 2.0 bilen gjør en hel del med utseendet. Satt og lurte på hvorfor den var ekstra fin, før jeg la merke til det.
Som Dinside skrev:
"Bilen kommer i Norge med tre utstyrsnivåer, basis - 294.000 kroner, 1.5 Sport - 314.000 kroner og 2.0 Sport - 349.000 kroner. "
Om man uansett vil ha dette utstyrsnivået og vurderer større motor, så er forskjellen 35k. Da får man også 17" felger, diffbrems og bilstein dempere. Ikke så galt
17" felgene på 2.0 bilen gjør en hel del med utseendet. Satt og lurte på hvorfor den var ekstra fin, før jeg la merke til det.
Jeg tror han mener forskjellen på 1.5 Sport og 2.0 Sport.Pelle wrote: Prisforskjellen er nok noe mer Erik. Såvidt jeg har hørt ca 60K
Som Dinside skrev:
"Bilen kommer i Norge med tre utstyrsnivåer, basis - 294.000 kroner, 1.5 Sport - 314.000 kroner og 2.0 Sport - 349.000 kroner. "
Om man uansett vil ha dette utstyrsnivået og vurderer større motor, så er forskjellen 35k. Da får man også 17" felger, diffbrems og bilstein dempere. Ikke så galt
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Jeg tenkte på forskjellen mellom 1.5 sport og 2.0 sport ja.
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Robert var en svært så hyggelig kar.Anders981 wrote:Dette må ha vært utrolig morro å være med på! Kult at Robert Serwanski var der også!
........
Jeg fikk tid til å snakke litt med han om NC-en hans også.
Den kjører han uten pustehjelp.
Motoren har et modifisert styreprogram i original ECU.
Større dim på innsug og eksos, ellers som standard.
Så har han selvfølgelig gjort diverse med understellet.
Hans oppskrift på å kjøre fort med relativt motorsvak bil er enkel:
Moment!
Fart i bilen og bruke tilgjengelig moment.
Kunne tenkt meg litt mere prat med den fyren ....
Erik
(som skal redusere HK i Rudolf til neste sesong)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Driving slow car fast.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Her er min ekstrarunde med Robert filmet med håndholdt mobil:
Edit: Filen forsvant med Photobucket
Edit: Filen forsvant med Photobucket
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Den understyrer ikke, men krenger ganske voldsomt.Trouble wrote:Det virker på videoen som om bilen ikke er helt perfekt balansert hva gjelder overstyring/understyring (virker som den understyrer en del?). Men det er vel en smakssak?
Standard krengestag og fjærer blir for puslete for denne type kjøring.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 3046
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: ND
Åpen diff på bilen i videoen, eller hørte jeg feil?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn