Page 1 of 1

Opplyse om Loctite-fix på NA ved salg

Posted: 25 May 2018, 16:14
by arkilex
Bør det opplyses spesielt om at det er utført en loctite-fix (av verksted i forbindelse med kamrembytte) på en NA ved salg, i forhold til selgers generelle opplysningsplikt? Har aldri sett at dette er nevnt når NA-er legges ut på FINN eller andre steder, slik som på dette forumet.

Reparasjonen har vært svært vellykket, bilen har gått i 6 år etter reparasjonen nå uten problemer.

Ber om (kun) seriøse synspunkter fra medlemmer her.

Re: Opplyse om Loctite-fix på NA ved salg

Posted: 25 May 2018, 17:50
by MX-Jon
NFB har tidligere skrevet dette: "Rettslig sett er ansvaret for tilbakeholdte opplysninger om tidligere skadeutbedringer forankret i forbrukerkjøpsloven § 16 bokstav b. Denne bestemmelsen fastslår at det er en mangel om «selgeren ved kjøpet har forsømt å opplyse om forhold ved tingen eller dens bruk han eller hun burde kjenne til, og som forbrukeren hadde grunn til å få». Dette gjelder imidlertid bare «dersom unnlatelsen kan antas å ha virket inn på kjøpet». "
Så da er det store spørsmålet om denne reparasjonen er noe som man kan anta å virke inn på kjøpet. Men hvis du opplyse om det er du iallefall på den sikre siden.
Men istedenfor å gi inntrykk av at det er noe negativt kan du jo fremlegge det som en positiv egenskap at dette er utbedret. Dette er en feil som kommer på veldig mange biler (ikke bare short-nose biler) og hvis du har kjørt med den i 6 år etterpå tyder jo det på en vellykket utbedring og mindre risiko for kjøper her enn på en annen bil.

Re: Opplyse om Loctite-fix på NA ved salg

Posted: 27 May 2018, 17:30
by arkilex
Takk for oppmuntrende og greit svar! Motoren har faktisk gått merkbart bedre etter utbedringen, timingen var sikkert ikke helt 100% før fixen. - Nei, jeg har bare reagert på at jeg aldri har sett dette nevnt i annonser og har ikke ønsket å problematisere dette hvis det ikke er noe " problem" , men ønsker å være 100% ordentlig ved et evt. salg. Eneste komplikasjon har vært at da fremre simmering måtte byttes pga oljelekkasje som ga toerfeil på PKK, hadde verkstedet et svare strev med å få av drevet. En tabbe å ikke ta dette ved kamreimbyttet / loctitefiksen. Det hadde jeg ikke tenkt på...De hadde først satt drevet under press i et døgn med avtager, så gått på med oppvarming, men det endte med at de brukte vinkelsliper for å kutte drevet i biter. Så solide greier er det. Nytt drev og bolt er selvfølgelig også festet med loctite, og motoren snurrer og går vakkert. Bilen har gått nesten 190 000 km.