Min første bil, Mazda mx5 NB - Kan noen hjelpe?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Chris673
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 18 Sep 2018, 21:00
Status: Offline

Min første bil, Mazda mx5 NB - Kan noen hjelpe?

Post by Chris673 »

Hei,
Der er min første post på Norsk MX-5 Miata Klubb forumet, så hei alle sammen!
Jeg er en student som har alltid hatt lyst på en mx5. Nå har jeg funnet en bil, som jeg ikke klarer å slutte å tenke på.
Denne koster 55000 på finn.no er fra 2005, og har vært brukt importert til Norge i 2009. Jeg har prøvekjørt bilen, og jeg må bare si at jeg har aldri i livet mitt hatt så stor glede av å sitte i en bil og kjøre med den! Jeg har testet ut ganske mye på bilen, soft top er tett og fin, styring fungerer som den skal. Giring fungerer også som den skal, men av og til så var det vanskelig å sette gir tilbake i første gir, og håndbremse var litt svak, men ellers alt fint. Alt fint unntatt rust... Bilen er generelt ganske pen, både på innsiden som på utsiden. Ting jeg har lagt merket til er rust i høyre kanal (passasjer side). Et hull på rundt 2-3cm lang og 1cm bred, mens rust flekken var på rundt 8cm lang og 4 cm bred. Bilen hadde også litt rust i bagasjeromsluken på innsiden, men ganske lite. I følge eieren så er det ingen rust i understellet på bilen unntatt den ene kanalen. Det siste som jeg også har lagt merket til er at eksosen må også snart byttes da den ikke så helt frisk ut. Ellers så var jeg fornøyd med hele bilen, og hadde bare lyst å gi eieren 55000 og kjøre av gårde :lol:
Spørsmålet mitt til dere er, hva burde jeg gjøre? Jeg har allerede postet om det på Facebook, men ville ha flere innspill. Det er flere som skriver at jeg burde heller vente til jeg har nok penger til NC, men jeg liker NB bedre enn NC, det er bare noe med den bilen som jeg virkelig liker. Andre sier at jeg burde holde meg vekk fra en bil som det, da det at den har rust i kanaler betyr sannsynligvis at den har rust flere steder. Etter jeg ringte NAF for å spør hvor grundig de sjekker for rust, fikk jeg beskjed at de anbefaler ikke bilen, hvis den har rust i kanaler, selv om den er små. Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre så håper noen av dere kan hjelpe meg litt hvertfall. Jeg tenkte også å bruke bilen hele året, da tenkte jeg å fikse rust på den og understellsbehandle hele bilen etter det, for å gjøre den klar til vinteren.
Takk for uansett svar dere gir meg! :)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Min første bil, Mazda mx5 NB - Kan noen hjelpe?

Post by Stalfa »

NB'ene er vel kjent for rustne rammevanger.
Så om kanalene er rustne, så kan man anta at rammevangene også er angrepet.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
geiran1
0 RPM
0 RPM
Posts: 15
Joined: 11 Apr 2018, 16:26
Location: Trysil
Status: Offline

Re: Min første bil, Mazda mx5 NB - Kan noen hjelpe?

Post by geiran1 »

Vurdere å selge min vinrød nb 2000 modell, for å kjøpe en nyere mx5.
Rustfri og orginal.
Ta gjerne kontakt om du er interessert
Porsche 944 Turbo
Mazda MX-5 NB 1,6
BMW 118i msport
x Mercedes SLK.
x Porsche 996
2x Porsche 964 C4
x Porsche 911 3,0SC
x Porsche 944 2,5
x Porsche Boxster 2,7
x Opel Speedster
x Peugeot 205 Gti. :(
Post Reply