Ny forumplattform?

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Ny forumplattform?

Post by 2re »

Det har kommet innspill om at vi bør vurdere ny softwareplattform for forumet. Tanken er at forumet er litt gammeldags og kanskje kan vi få integrert Facebook-generasjonen? Ideelt sett klare å få det beste fra begge verdener?

Jeg har de siste uken trålet gjennom nettet for å saumfare anbefalinger og erfaringer. Kikket på bl.a. Discourse, MyBB, Flarum og Vanilla m.fl.

Det er flere forutsetninger jeg syns bør være viktige. Det ene er at det ikke kan koste masse penger, det må være stabilt og driftssikkert, enkelt å administrere og vi må ikke minst være sikre på at eksisterende tråder med alt sitt verdifulle innhold blir med. Det bør også gi oss noe mer i funksjoner enn det vi har idag. Det skal det ha noe for seg utover at brukergrensesnittet ser bedre ut.

Hvis noen vet om forumeksempler med bedre utseende og/eller funksjonalitet enn det vi har idag så meld det inn her!
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Alex M
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 382
Joined: 16 Jan 2010, 17:15
Medlemsnummer: 818
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by Alex M »

Hvilken funksjonalitet savner du 2re?

Jeg blir skremt når du nevner facebook - vi skal vel ikke støtte internasjonal skattekriminalitet?

Vi ønsker vel ikke å ekskludere medlemmer som av prinsipp ikke er på facebook?!
2012 NC 1,8 Sport Edition
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by 2re »

Jeg mener Facebook-aktig funksjonalitet. Ikke at forumet skal ha noe med et selskap som ruinerer norske medier...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
losten
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Oct 2016, 22:06
Medlemsnummer: 1440
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by losten »

Jeg har administrert forum i 8 -10 år basert på Woltlab sitt Burning Board.
Nå vet ikke jeg hva dere mener med mye penger for Woltlab er ikke gratis.
Det koster 89 USD. For den summen kan en bruke forumet så lenge en vil og det følger også med oppdatering og support i et år.
Ønsker en videre oppdateringer må lisensen fornyes.
Forumet er veldig fleksibelt med masse utvidelser shoutbox, facebook integrasjon , mm.
Mye av dette er gratis men noe koster noe.
Det er såpass mye å velge i at utfordringen er helst å holde igjen på utvidelsene og de beste utvidelsene fra tidligere er nå standard i forumet.

Import fra dagens forum er helt uproblematisk.

Synes det er viktig at det tilbys oppdateringer for som i resten av dataverden er det bugs og sikkerhets hull. Når slike ting oppdages så blir de tettet og får en problemer med forumet kan en få hjelp av de som lager forumet.

Nå er det noen år siden jeg styrte med dette og ser den nye pakken er utvidet og det er nå mulig å kjøre hjemmesiden på samme plattform. Da blir hjemmeside og forum helt integrert.

Basispakken er gratis. dvs CMS delen mens forumet koster.

Det er mulig å sette opp brukere moderatorer med forskjellige rettigheter eks en kan ha kontroll på hjemme siden moderatorer kan ha kontroll på brukertilgang endinger av passord epost mm dersom noen skulle glemme slik. (Og det er det ,, alltid )
Hvor mye de enkelte skal ha av tilgang kan enkelt settes opp av administrator.

https://www.woltlab.com/?l=2

Forumet jeg administrerte i sin tid er

http://digsat.net/wbb4/

Ser det ikke er helt oppdatert men fungerer supert for det, (lisensen er gått ut, sjekket nettopp :) )
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by 2re »

Veldig bra innspill! Woltlab ser ut til å være midt i blinken for oss mht integrasjon hjemmeside/forum/tilgangsnivå på filer.

Dyrt og dyrt; eksempelvis koster næringsliv-versjonen av Vanilla med support over 700$ pr mnd mens den åpne versjonen hvor du må klare deg selv er bortimot gratis. Flere av de jeg nevnte i første innlegg ser gratis ut, men er ikke helt gratis allikevel. Eller så er de fortsatt i Beta...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by Stalfa »

Det som jeg mener er ønskelig av en ny løsning er blant annet

Funksjonalitet som
-Søk som fungerer
-Lime inn bilder rett i posten man skriver
-Live preview av bilder
-Automatisk 'expands' av linker
-støtte for markdown, for de som ønsker litt avansert editering
-emoji litt krydder må man ha.

Kunne administreres av folk med interesse for klubben og ikke nødvendigvis også for programmerinsspråk.


Jeg har erfaring som bruker av et forum som kjører Discourse, og det liker jeg veldig bra. Det importerer også phpBB uten problemer. :)

Pros:
  • Ikke PHP :)
    kjente utviklere (https://stackoverflow.com/)
    kontinuerlig utvikling
    lett å oppdatere (som regel oneclick)
    open source
    utvidelser og plugins, kan integreres med f.eks. WordPress (WP artikler med Discourse diskusjon), onebox (preview av linker fra kjente nettsteder),
    themes
    plugin for let’s encrypt for https-støtte og helautomatisk refresh av sertifikatet
    Dataimport fra bl.a. phpBB
En mere utfyllende liste over funksjonalitet https://www.discourse.org/features

Kunde skryteliste https://www.discourse.org/customers


Forskjellige hosting alternativer
https://payments.discourse.org/pricing
https://www.discoursehosting.com/pricing/





Woltlab

Jeg har ingen erfaring med Woltlab men ser at det har en del aktivitet på github. Det tyder på at det skjer fornying og feilretting.
Noen av oss har kanskje fordommer i mot Tysk programvare, men varr innom noen eksempel-boards og de så bra ut.
Men vi er vel fortsatt stuck med php om vi endrer til Woltlab? ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
losten
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 19 Oct 2016, 22:06
Medlemsnummer: 1440
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by losten »

Nei hva som er dyrt er jo veldig relativt og for noen er alt annet enn gratis dyrt. :D
Jeg liker også gratis software hvis det fyller mine behov, så betaler jeg når det er det som må til og er innenfor rimelighetens grenser.
Har ingen problemer jeg heller med 7 -800 kr sålenge det er bra.

Det er garantert mye annet som også er knallbra der ute og som kanskje i tillegg er gratis. :shock:

Burning Board er PHP basert ja, er det problem?
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by Stalfa »

Jeg ser at https://bimmers.no/ bruker https://invisioncommunity.com/ .

BMW gutta har klart å få opp en ganske bra løsning iallefall. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by obi-one »

For meg er forum mye mer ryddig, søkbart, nyttig og verdifullt enn Facebook, og jeg har mistet helt tilliten til at FB ivaretar personvern.

Dessuten er nå FB iferd med å gå ut på dato, se
https://www.aftenposten.no/kultur/i/0Ea ... r-Facebook

At man alltid har gratispassasjerer som ikke ønsker å betale, det burde man løse ved å ha så lav kontingent som mulig for kun å dekke kostnadene i klubben, ikke ved å integrere gratispassasjerer fra Facebook, etter mitt syn.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by Stalfa »

obi-one wrote: 11 Jan 2019, 08:07 For meg er forum mye mer ryddig, søkbart, nyttig og verdifullt enn Facebook
FB sitt søk er ikke-fungerende. Søk er en viktig funksjonalitet på et forum.
Et godt søk er veldig kjekt, skulle ønske dette forumet hadde det. :twisted:

obi-one wrote: 11 Jan 2019, 08:07 løse ved å ha så lav kontingent som mulig for kun å dekke kostnadene i klubben
Jeg mener det er der klubben er i dag. Argumenterer du for en lavere kontingent?

Det er vel ingen som utelater å melde seg inn i klubben på grunn av at det er for dyrt?
I de tilfellene jeg har fått med meg handler det kun om prinsipper.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by MalaRF »

Hei.

Jeg er den som har tatt på meg litt teknisk ansvar for å få oppgradert og vedlikeholdt phpBB Forumet og WordPress Hjemmesiden.

Har ingen motforestillinger mot at det brukes litt penger på løsninger for forum og hjemmesider, den delen er kanskje den som brukes mest av den betalende medlemsmassen. Min erfaring er at løsninger som er basert på åpen kildekode gjerne har et mer aktivt utviklingsmiljø og lengre levetid enn lukkede løsninger. Enig i at alt av "Redaktør-arbeid" bør kunne utføres av personer som ikke er softwareutviklere. Vedlikehold av både hjemmesider og fora krever tildels ganske god teknisk innsikt.

Enig i at phpBB virker litt utdatert. Default tema "prosilver" som man bør kjøre for å unngå tekniske problemer under oppdateringer ser jo unektelig litt gammeldags ut. Helst burde brukerne selv kunne valgt tema - og forumet burde vært "universelt utformet" slik at det hadde fungert på mobiler, nettbrett, PC (og fungert for svaksynte++)

Følger spent med på de forslag til softwareløsninger som kommer opp her i denne tråden - og sjekker dem opp alle sammen :)

Til phpBB sitt forsvar må nevnes at det er aktivt utviklet BB med mange bidragsytere, og det har gjort det noenlunde greit å fikse på. Det at det 100% åpen kildekode gjør at vi har fått fikset en del plugins som har vært forlatt (utvikling har stoppet opp) - og en del gjenstår fortsatt.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by MalaRF »

Har diskutert litt med han som er sysadmin for www.jag-lovers.com.
De bruker discourse.org og kjører det hele "i skyen" hos Amazon.

Da snakker vi om en utgiftspost på kanskje et par hundre kr i måneden for en virtuell server som kjører discourse og WordPress.
Da får de en litt mer sømløs integrasjon mellom WordPress og Discourse slik at artikler som postes på hjemmesiden kan diskuteres i Discourse.

Det eneste "dumme" med Discourse jeg kan se er at de ikke tilbyr noen integrasjon mot TapaTalk - men Discourse sin webside er mobilvennlig og tilpasser seg den skjermstørrelsen du har tilgjengelig. Så da er savnet av TapaTalk kanskje overlevbart?
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by Stalfa »

Det var en pen pris. Jeg var innom, bladde igjennom Instagram tråden som var full av bilder. Det var kjapt og fint.
Jeg er fan av Discourse. Det fungerer veldig fint i Chrome på mobil.

Image
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by MalaRF »

Prøvde å installere Discourse på det som heter "Free Tier" (gratis) på AWS. Men der kom jeg til kort da jeg endelig var klar for å installere Discourse. Det ble for lite diskplass. Ser ut som vi må opp fra en t2.micro (1xCore,1GB RAM, 8GB SSD-disk) til noe større som koster litt penger.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Ny forumplattform?

Post by MalaRF »

Fikk opprettet en ny instans på AWS med større disk. Man kan få opp til 30GB på FreeTier, men default er kun 8GB. Men nå stopper det opp på at det er veldig komplisert å få lov til å sende e-post fra FreeTier. De sperrer for all utgående SMTP-trafikk. Og gir deg en "Sandkasse" på FreeTier hvis du bruker deres påkrevde egne mailtjeneste (SES). Tydeligvis er de plaget med folk som oppretter spam-servere på FreeTier...
Gjør et forsøk på å installere Discourse på min lokale maskin før jeg gir opp.
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
Post Reply