Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Nye bilavgifter - Mx-5 2 liter ned 85.000,-

Post by HansT »

2re wrote: 23 Jan 2020, 14:08 En rapport fra PA Consulting viser at de 13 største bilprodusentene ligger an til å få bøter på til sammen 143 milliarder kroner i 2021.
Bilbransjen er under et gigantisk press nå, og norske politikere ønsker å være "best i klassen". Det betyr at Norge kommer til å være raske med å implementere enda mer tiltak mot fossile biler. Vi har hatt en ekstrem gulrot de siste årene med null avgift, null mva, gratis parkering og lite bompenger på el-bil. Pga store inntektstap i avgifter for AS Norge kommer en mest sannsynlig ikke til å fortsette med samme avgiftsfritak fremover (ref. el-biler nå må begynne å betale bompenger osv.). Klimakur 2030 ble nylig lagt fram av regjeringen, og skal disse målene nås, vil presset på fossile biler bare bli enda større de neste årene. Jeg ser for meg enda mer økte avgifter på fossile biler og drivstoff. Spesielt hvis Frp holdes utenfor regjeringskontorene fremover.

Dette er litt av poenget mitt lenger oppe i diskusjonen her, der jeg er overrasket over at Mazda valgte å IKKE gjøre bilene enda mer attraktive med prisnedgang. De fikk en gyllen mulighet i år pga stor avgiftsreduksjon, men valgte å ikke ta den. Jeg antar mange potensielle kjøpere nå er veldig usikre på om de skal bruke kr 420000,- på en liten (upraktisk) bil for spesielt interesserte, og som kanskje vil være "uselgelig" i Norge om 4-5 år...
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
Post Reply