Rimelig bruksbil til 3 barn

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Lloyd »

5'en gir samme plass vibbene som MX-5.

Forholdsvis trang og liten! :P


Eg har en 2011 modell med 1,5 diesel.

Helt ok effekt på motoren. Det er et tansportredskap for familien.
Men effekt registeret og/eller giringen stemmer ikkje med min kjøring.
Blir rykk og napp for hvert girskift. Under effekt register, over effekt register.
Ligge på høyere turtall opplevest som ubehageligt, så blir automatiskt liggende såpass lavt at det blir rykk og napp alà turbo lag.

Med skiboks så får vi det meste med på tur, uten er det uaktuellt. Men funker for lokal kjøring.

Me har forresten 3 små. 2 år, 8år og 10 år.
Er nødt og bruke 1 baksete, noe annet blir for trangt, vertfall så lenge alle har sete/pute.


Bilen har ikkje bakkeklaring. Og er ikkje senket.
Fartsputer er helt ok. Men kjerrevei opp til hytte, niks.
Brå stignings endring, så ligger fangeren som regel nedi litt.

I dens forsvar, den var vel rimeligeste alternativ av det fruen ville ha. :lol:

Nei, Murano, FX35 eller kanskje den nyere x-trailen frister litt mer for tiden!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Fikk så dårlig innbytte pris at eg venter an litt og ser om eg får bedre tilbud senere.. Får prøve å klare oss med en golf combi en stund kanskje, Folk sier det er umuligt med 3 barneseter i baksetet der, men fikk prøvd med ett sete og en guttunge på 5mnd på låns, og det gikk greit det faktisk, men folk sa og det var umulig med 2 barneseter i Mini cabriolet og, Men vi var på bilferie en hel uke med den og.. :D
Gjelder bare å finne egnet barnevogn tror eg, :) Og heller revurdere mitt hat mot takboks, Har sagt det aldri skal på en av mine biler, og har klart det til nå, så eg finner vel en løsning denne gang og.. :D

Noen så har forslag til barnevogner til småe biler..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
atledreier
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 122
Joined: 23 Mar 2012, 08:52
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by atledreier »

Rart kompromiss.... En ting er at noe får plass, men hvor sikkert står stolene? Er det ikke bedre å finne en billigere bil som er litt større da?
2012 Toyota GT86
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Stalfa »

Miatapowers wrote: Noen så har forslag til barnevogner til småe biler..
Siden jeg hadde Xedos 6 når jeg fikk første barn endte jeg opp med en Teutonia Sport, mener det var det den het. Den var ganske liten sammenslått.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Nasa
0 RPM
0 RPM
Posts: 30
Joined: 22 Feb 2013, 22:32
Medlemsnummer: 1069
Location: Elverum
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Nasa »

Volvo xc90 har vist seg som en gave til oss i allefall! sier ikke det er billig, men sikkert, framkomlighet og komfor er ypperlig!
Miata 91 mod NA 1.6 liter
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Ser ut som det blir en Touran 5 seter. Skal kikke på en eldre idag, 2007 modell til 90000, Så får eg heller selge golfen, men om ikke den blir solgt så sitter vi med 3 billån og må da kanskje også selge mx-5 om golfen skulle bli tung å selge.. Men skal klare oss med 3 lån til iallefall langt uttpå vintern nå som skattevesenet var snille med oss begge i år. :)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Fabiz »

Miatapowers wrote:Ser ut som det blir en Touran 5 seter. Skal kikke på en eldre idag, 2007 modell til 90000, Så får eg heller selge golfen, men om ikke den blir solgt så sitter vi med 3 billån og må da kanskje også selge mx-5 om golfen skulle bli tung å selge.. Men skal klare oss med 3 lån til iallefall langt uttpå vintern nå som skattevesenet var snille med oss begge i år. :)
105 eller 140 TDi?

Kan jo uansett gi deg litt tips:
- Se etter rust i framkant av kanaler, dører, i gulvet under bagasjerommet og ved skiltlys.
- Se etter gnisninger i ledningsnettet mellom batteriet og girkassa.
- Sørg for at bilen ikke kutter ladetrykket under pådrag i 100-110km/t. (Trykksensor)
- Fulgt servicer. Disse burde egentlig ha oljeskift hver 15k, men de går akkurat på 30k. Oljepumpene tåler ikke "grøt-olje".
- DSG? Da burde bilen hatt oppgradering av Mecatronic (Styreenheten til girkassa). Her var det en dårlig batch på alle 07/08 modeller Golf, Touran og A3. Den skal da også ha byttet olje hver 60k.
- Sørg for at det ikke er ulyd fra turbo. I hvert fall hvis det er 2.0TDi 140hk.

Ellers er bilene knallgode. Mye bedre enn Passat 3C (2006-).

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Det er en kjedelig trendline 1.9 105hk uten dsg dette, Skal kikke etter dem vanlige rust plassene ja,, :D Servisene skal vera holdt, men er redd for det er longlife greiene, eg bytter hver 10000 på golfen min, :D Var feil på webastoen og han hadde byttet sirkulasjonspumpen, men måtte låsest opp, regner med eg kan det med vagcom som ligger her ved dataen, pluss en dårlig kontakt på førersetet abs, så kom tilbake etter en stund, så litt dill er det nok.. Men det er bare kjekt, slenge på den noe senkesett og penere hjul, så blir "brødboksen" bra den.. Hadde jo touran tidligere og, ho likte den, mens eg ville ha nytt, burde vel egentlig bare hørt på ho da :roll:
Men nå er det ho så kjøper, så da kan ikke eg selge den :) Men får heller hjelpe henne og holde den bra..
Dem er litt bussaktige å kjøre, får vondt i knærna av langtur på over 6 timer, omtrent som på mazdaen :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Fabiz »

I noen tilfeller kan du låse opp Webastoen, i andre tilfeller kan du ikke. Har han byttet sirkulasjonspumpa (vannpumpa) selv? I de fleste tilfeller merker ikke folk at pumpa har røket, og da ryker Webastoen også. Det er også mulig at den skal ha en oppgradering på Webastoen i form av en tiltakskode. Da må du til en autorisert Volkswagen-forhandler.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Bilen er nå kjøpt, stygg bil som er bra stand, mye småbulker og riper. Men med 2 unger med sykler og dritt, så tenke vi som så at det ikke blir færre over litt tid, så vi slo til. Montere noe coilovers og pene hjul så ser ikke folk det stygge forran det litt mer coole. Skal ta en vag-com på den når eg har fri og slette litt feilmeldinger og prøve å få start på webastoen. Selger hadde diagnose på lokale møller og fikk beskjed der om at det var kun sirkulasjonspumpen så var dårlig, så får vel stole på han, siden det er en gammel arb kolega..
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Fabiz »

Så jo fin ut den. Ser at den originale grillen medfølger, bra for deg, hehe. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Original grillen var litt skadet. Så den setter eg ikke på igjen. Fruen er meget fornøyd med bilen sin. Fikk resatt airbaglys som var dårlig kontakt på airbag i setet. Kommer nok igjen og får fikse det da. Fikk også resatt webastoen og låst den opp. Men var varmt i været da. Så eg får ikke sjekket den noe mer. Så i morgen så får eg legge ut golfen for salg. Og bestille deler til å ta servise på touran. Fruen fikk inn en stor barnevogn og 2 sykler og 3 barneseter og fremdeles god plass. :) Så skjønner godt ho er fornøyd ja.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Må vist oppdatere denne litt eg, Touranen har fungert utmerket og eg begynte å like den og, før eg tok sikkert litt vel for hardt i, for ho fikk ikke bare ett egg men 2 stk befruktet i samme omgang, så nå er vi på jakt etter en 7 seter med plass til tvillingvogn, er det noen så har tips til dette ?
Må vera innenfor økonomi klassen maks pris 250k, vil ikke selge NB for å kunne finansiere dette, nå skal eg beholde en bil..
Touran er lagt ut for salg, og mest sansynlig solgt..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Demandred
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 176
Joined: 01 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 625
Location: Løten
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Demandred »

Hvis dere liker VW så er jo nyere Sharan et alternativ da. Svigersen hadde en av dem med 140hk 2liter og DSG. 7-seter var det på den og kunne legge ned ente ett eller begge setene bak. Med et sete nede på tredje seterekke så er det greit med plass til barnevogn der pluss en del shopping-bager bak setet :)

Her er en, litt over i pris men ser bra ut: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Medlem nr.625
2016 Ford Mondeo 2.0
[x]1999 BRG
[x]2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI
[x]1990 - Classic Red : Anton
[x]1990 - Silver Stone
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rimelig bruksbil til 3 barn

Post by Miatapowers »

Demandred wrote:Hvis dere liker VW så er jo nyere Sharan et alternativ da. Svigersen hadde en av dem med 140hk 2liter og DSG. 7-seter var det på den og kunne legge ned ente ett eller begge setene bak. Med et sete nede på tredje seterekke så er det greit med plass til barnevogn der pluss en del shopping-bager bak setet :)

Her er en, litt over i pris men ser bra ut: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... rough=true
Kjøpte oss Vw Caddy Maxi 2011 modell vi, facelift modellen med 7 seter, highline og med 1.6 tdi, ikke den sprekeste, men fruen er fornøyd.. får plass til tvillingvognen baki, og kan lett ta ut bakerste sete for enormt bagasjeroms plass. :) Bedre å kjøre enn touranen var, den fikk eg vondt i knærne på langtur, denne er mye bedre.. Og superpluss for dem enorme spegla på den, er som å kjøre lastebil og lett å rygge..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply