Diff fra USA

Dersom du skal handle fra en utenlandsk leverandør, gi en lyd her så er det kansje noen andre som er med og deler frakten :)

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Stian wrote:Du *må* ikke ha en slik for å montere turbo... Mange (inkludert meg selv) som kjører rundt med orginal diff og den kan leve lenge den hvis man behandler den brukbart - dvs. ikke for mye rivstarter/burnouts etc.
For min del er det rett og slett totalt mangel på grep som er problemet med min åpne diff... Spesielt i svinger og på vått føre.
Og når det gjelder priser må man regne ca.7-800$ + frakt/mva. Men kommer tilbake med et regnestykke når jeg har fått inn tilbud...
Spørs på hvor mange hester og hvor stort moment du har..
For meg holdt det å gi full gass i 1. giret når jeg testa kompressoren på nest høyest dreving (ca 0.9 bar)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Hehe... dette har nå spora helt av til å bli en diskusjon om man faktisk trenger ny diff eller ikke :mrgreen: Det var ikke helt meningen... Men men, 6' diffen er utvilsomt en svakhet, noe som både Vidar og andre mer eller mindre motorsterke MX5'er har fått erfare. Er nok "fornuftig" å bytte ut hvis man har/skal ha mer pulver under huven...
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

shutinc wrote:My thoughts exactly! Orker ikke å ta noen risker. Plutselig blir jeg stående uten bil, noe som jeg rett og slett ikke kan. Kommer i tillegg til å bytte ut til større bremseskiver og ny klutsj før turbo settes inn.
Skal du trimme må du regne med å stå noen dager da, shutinc. Blir mindre kjøring og mere skruing jo mere du gjør med bilen ;)
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
shutinc
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 280
Joined: 17 Sep 2006, 02:00
Status: Offline

Post by shutinc »

RotaryPower wrote:
Skal du trimme må du regne med å stå noen dager da, shutinc. Blir mindre kjøring og mere skruing jo mere du gjør med bilen ;)
Helt riktig :) Men vil ha alt på plass før jeg går i gang, slik at jeg slipper å bli uten bil i lengere tidsrom av gangen :) Har jo alltids gamlingens bil, da..
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

Bare for å få sammenligningsgrunnlag:

- Hvor har folket betalt for en Torsen-diff fra Au2fast? (inkl.frakt)
- Hvor mye tar en norsk hugger for en slik diff? (de sjeldne gangene de har en)

EDIT: Fant noen priser etter å ha søkt litt:

Vidar
5000 dkk for min 1,8L torsen. Fra en dansk hugger..

Au2fast
Torsen 4.11, 22000 km m/3 aksler: 18000,- dkk
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

jeg ga 3500kr levert på døra for en løs torsen diff. og monterte denne i huset jeg hadde fra før.. noe mazda mener er skummelt å gjøre selv :P
User avatar
steffen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1220
Joined: 23 Nov 2004, 01:00
Location: Kristiansand
Status: Offline

Post by steffen »

Nå er du overmenneskelig HF-mx5T :)
User avatar
stianboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 386
Joined: 26 Jul 2005, 02:00
Status: Offline

;)

Post by stianboy »

er med på bestilling hvis dette blir mulighet.
User avatar
Stian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 462
Joined: 17 Dec 2003, 01:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Stian »

HF-mx5T wrote:jeg ga 3500kr levert på døra for en løs torsen diff. og monterte denne i huset jeg hadde fra før.. noe mazda mener er skummelt å gjøre selv :P
Du tenker da på selve "innmaten" inne i klokka? Er resten av diffen (akslinger/hus/etc) det samme om man har åpen diff eller torsen? Hvor "skummelt" var det å gjøre dette?
Medlem nr. 424
-92 miata Sort
-91 mx5 BRG
-07 BMW 325d Msport
x 94 Saab 9000 CS 2.3 Turbo
x 88 Holden Commodore 3.0 Turbo
x 87 Honda CRX
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er vel ikke så skummelt da, bare å skru det, men er vel meget tidkrevende pga shims osv, Så det er vel anbefalt å bytte hele når man holder på..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

StianOppistov wrote:Er vel ikke så skummelt da, bare å skru det, men er vel meget tidkrevende pga shims osv, Så det er vel anbefalt å bytte hele når man holder på..
Det er ikke shims i diffen på mx-5 ene. Det er justeringsringer som skrus inn/ut for å oppnå riktig backlash/forspenn.
Trenger ett måleur på magnetfort og ett micrometer for å justere den riktig.

Og det er litt plunder med å få av lagrene på den gamle diffen, hvis man ikke har riktig verktøy. Jeg brukte en avdragerplate og presse, da gikk det som "smør". Varmet lagret forsiktig opp før jeg satte det på den nye, gled nedpå for egen maskin da. Og det er viktig å få alle lagerdelene på samme plassen igjen, siden de er tilpasset hverandre.
Det finnes en howto på miata.net på selve byttet.

Tenkte å lage en howto på diff inn/ut av NB, samt bytte/justering av diffen.
Skulle noen ønske å slippe denne jobben, kan jeg gi en god pris på byttet. Ev inn/ut også, men da må bilen fraktes til Rudskogen.
Må jo ha noe å gjøre i vinter... :roll:
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Diff fra USA

Post by TraZan »

Stian wrote:Heisan...

Har planer om å få tak i en diff (torsen) iløpet av vintern, og skal sjekke ut priser på shipping av slikt fra statene. Selve diffene er lette å skaffe der borte da det fins mange STORE høggere som har plenty av deler. Selve diffen ligger komplett på mellom 600-1000$ sist jeg sjekket. Mulig man kan få ned prisen om man bestiller flere... Tipper spesielt frakten blir en god del rimeligere om man er flere, da det sikkert er kurant å droppe flere differ i samme "kasse" når man shipper.

Er det flere som er på jakt etter en ny diff? Helst folk på vestlandet/bergenstraktene...
Hva skjedde egentlig. Kokte det bort, eller . Mange med meninger, men var det noen som skulle ha? Fulgte litt med, da jeg en eller gang kommer til å sette in kopressor, men det spora litt av, og jeg lurer på om det ble noe kjøp/bestilling, eller om det kanskje er noen der ute som fremdeles synes at det greit at diffen holder. (Kan ikke dy meg, må legge igjen litt gummi hver dag) Vet ikke hvilken diff jeg har, men lager to striper når jeg er i form. Er dette en LSD, eller er det kanskje noe jeg tror. Er LSD sterkere enn vanlig diff. Noen som vet?.................
1990 Miata 1,6
Post Reply