Rudolf (mye bilder)
Moderator: Styremedlemmer
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1924
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
snasent.. har kjørt en kompressor mx og den hvina greit.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
ZOOM-ZOOM
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Av ren nysgjerrighet...
Vil den samme løsningen med jackson og presse også gå på en NA 1,8? Eller er det trangere der?
Vil den samme løsningen med jackson og presse også gå på en NA 1,8? Eller er det trangere der?
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Litt usikker, da må jeg få noen mål av JRCAI til en 1.8l fra f.eks Hauk.Fatboy wrote: Vil den samme løsningen med jackson og presse også gå på en NA 1,8? Eller er det trangere der?
Motorblokka på en 1.8l er litt lenger enn 1.6l (i motorrom med samme størrelse).
I Beverly ville det ikke gått siden jeg satte inn en ny radiator som var endel bredere enn originalen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Hyggelig å møte deg på AkershusstrandaØrnbjørn wrote: Om eg gir deg VIN-nr., kan du dra fram noko historikk på Miss '89

Bare kom med VIN-nr. du .....
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Testing av Frame Rails. Del 1.
Noen har sikkert fått med seg at Odd (med nicket "Mazda MX5") har konstruert og fått laget en prototype av Frame Rails.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=15599

Etter litt frem og tilbake, så havnet disse hos meg
..... og Rudolf meldte seg frivillig som prøvekanin.

Nå er vi jo litt utenfor banesesong, så hvordan tester man noe sånn da ......
I første omgang må det bli testing av passform og montering.
Effekten på kjøreegenskapene blir veldig subjektiv og vanskelig å dokumentere.
(selv om FM skriver i reklamen at "Frame Rails stiffen the car dramatically")
Hensikten med Frame Rails er jo å stive av bilen, og en måte å måle dette på er å måle vridningsmotstand i karosseriet.
Derfor tok jeg en "jekketest";
Man tager en garasjejekk og plasserer under det bakerste jekkepunktet.
Så måler man hvor mye man må jekke før framhjulet letter fra bakken.

Rudolf måtte jekkes 15cm før fremhjulet lettet.
(åpen eller lukket dør spilte ingen rolle
).
Først prøvemontering av rails som omslutter bjelkene som går på langs under bilen.
Ingen boring av hull i denne omgang, kun testing av passform.

Dette ser bra ut.
Det er til og med laget hull for festebrakettene til bremserørene.
Jeg valgte å legge bremserørene under "butterfly-delen" som er montert her.

Her er hele greia montert inkludert den firkantede platen i midten.
Denne platen kan forøvrig monteres i forskjellige posisjoner i lengderetning.
Jeg monterte den i "worst case" posisjon, under katalysatoren.

Selv om jeg har større eksos en originalt og racing-katalysator er det ingen problem med plass.
Jeg har bedt om en variant der den firkanta plata kan flyttes lengere oppunder bilen.


Alt i alt, så ser passform og montering veldig bra ut.
Før endelig montering vil vi få laget noen forsterkninger som kan monteres inni bilen.
Disse vil brukes som boltefeste for å få total stivhet best mulig.

Rudolf er utstyrt med avstivninger under travers foran og bak (tilsvarende de som ble levert med 1.8 modellen) men uten langsgående avstivning.
Bilen har (foreløpig) ikke rollbar eller annen avstivning mellom setebelte-tårnene.
Jeg vil gjøre grundigere målinger av vridningsstivhet før og etter endelig montering av Frame Rails.
Spørsmål ?
Erik
Noen har sikkert fått med seg at Odd (med nicket "Mazda MX5") har konstruert og fått laget en prototype av Frame Rails.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=15599
Etter litt frem og tilbake, så havnet disse hos meg

..... og Rudolf meldte seg frivillig som prøvekanin.
Nå er vi jo litt utenfor banesesong, så hvordan tester man noe sånn da ......

I første omgang må det bli testing av passform og montering.
Effekten på kjøreegenskapene blir veldig subjektiv og vanskelig å dokumentere.
(selv om FM skriver i reklamen at "Frame Rails stiffen the car dramatically")
Hensikten med Frame Rails er jo å stive av bilen, og en måte å måle dette på er å måle vridningsmotstand i karosseriet.
Derfor tok jeg en "jekketest";
Man tager en garasjejekk og plasserer under det bakerste jekkepunktet.
Så måler man hvor mye man må jekke før framhjulet letter fra bakken.
Rudolf måtte jekkes 15cm før fremhjulet lettet.
(åpen eller lukket dør spilte ingen rolle

Først prøvemontering av rails som omslutter bjelkene som går på langs under bilen.
Ingen boring av hull i denne omgang, kun testing av passform.
Dette ser bra ut.
Det er til og med laget hull for festebrakettene til bremserørene.
Jeg valgte å legge bremserørene under "butterfly-delen" som er montert her.
Her er hele greia montert inkludert den firkantede platen i midten.
Denne platen kan forøvrig monteres i forskjellige posisjoner i lengderetning.
Jeg monterte den i "worst case" posisjon, under katalysatoren.
Selv om jeg har større eksos en originalt og racing-katalysator er det ingen problem med plass.
Jeg har bedt om en variant der den firkanta plata kan flyttes lengere oppunder bilen.
Alt i alt, så ser passform og montering veldig bra ut.
Før endelig montering vil vi få laget noen forsterkninger som kan monteres inni bilen.
Disse vil brukes som boltefeste for å få total stivhet best mulig.
Rudolf er utstyrt med avstivninger under travers foran og bak (tilsvarende de som ble levert med 1.8 modellen) men uten langsgående avstivning.
Bilen har (foreløpig) ikke rollbar eller annen avstivning mellom setebelte-tårnene.
Jeg vil gjøre grundigere målinger av vridningsstivhet før og etter endelig montering av Frame Rails.
Spørsmål ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Re: Rudolf (mye bilder)
Venter i spenning. Er interessert i et sett med disse, hvis de forbedrer vridningsstabiliteten merkbart.
-Adrian
-Adrian
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
Re: Rudolf (mye bilder)
Det her er jo helt utrolig fin lesing. Morsomt å se at du tar så godt vare på denne. Du er en sann entusiast 

- Fatboy
- 2000 RPM
- Posts: 366
- Joined: 10 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 764
- Location: Slemmestad
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Om railsene:
Disse skulle egentlig monteres på den grå bilen min som har ruslet småpene 330' eller noe deromkring siden -91.
Jeg har også en annen miata fra -95 som har butterflyen fra FM montert.
Når jeg så på delene etter å ha fått pakket de ut så fant jeg fort ut at dette var ikke en sak som trengte å testes spesielt mye. Litt stygt sagt så er dette en god kopi av det FM har laget og solgt i lengre tid.
Det betyr også at jeg vet hvordan dette vil fungere. Det er ikke mye testing som behøves, men brukeropplevelse fra flere personer.
Generelt sett så gir dette en bil som er mindre "lealaus". For oss NA-mennesker så blir det mer som å kjøre en NB, som jo er en god del stivere i lengderetning enn NA'en. Hva det blir på en NB vet jeg ikke. Det har jeg ikke prøvd.
Dette er en veldig god oppgradering av bilen og det som kanskje er det beste er at det hele er "monter og glem". Bilen blir en halv cm lavere under kanalene, men ellers så er det kun goder med dette.
Spesielt er dette noe jeg vil anbefale for de av oss som har en bil som har rundet et par hundre tusen ekte km. Det er også noe å tenke på for de av oss som har bil født -90 til -93 da vi ikke har all verden av stag / stivelse under der fra før av.
Jeg er sikker på at Rudolf umiddelbart vil merke stor forskjell i svært mange anledninger når han får festet sakene ordentlig.
Selv trenger jeg egentlig bare en pris og kontonummer så skal nok også gråbilen få litt viagra når det er klart:D
Disse skulle egentlig monteres på den grå bilen min som har ruslet småpene 330' eller noe deromkring siden -91.
Jeg har også en annen miata fra -95 som har butterflyen fra FM montert.
Når jeg så på delene etter å ha fått pakket de ut så fant jeg fort ut at dette var ikke en sak som trengte å testes spesielt mye. Litt stygt sagt så er dette en god kopi av det FM har laget og solgt i lengre tid.
Det betyr også at jeg vet hvordan dette vil fungere. Det er ikke mye testing som behøves, men brukeropplevelse fra flere personer.
Generelt sett så gir dette en bil som er mindre "lealaus". For oss NA-mennesker så blir det mer som å kjøre en NB, som jo er en god del stivere i lengderetning enn NA'en. Hva det blir på en NB vet jeg ikke. Det har jeg ikke prøvd.
Dette er en veldig god oppgradering av bilen og det som kanskje er det beste er at det hele er "monter og glem". Bilen blir en halv cm lavere under kanalene, men ellers så er det kun goder med dette.
Spesielt er dette noe jeg vil anbefale for de av oss som har en bil som har rundet et par hundre tusen ekte km. Det er også noe å tenke på for de av oss som har bil født -90 til -93 da vi ikke har all verden av stag / stivelse under der fra før av.
Jeg er sikker på at Rudolf umiddelbart vil merke stor forskjell i svært mange anledninger når han får festet sakene ordentlig.
Selv trenger jeg egentlig bare en pris og kontonummer så skal nok også gråbilen få litt viagra når det er klart:D
- midget77
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 01 Sep 2004, 02:00
- Medlemsnummer: 517
- Location: Fredrikstad
- Contact:
- Status: Offline
Re: Rudolf (mye bilder)
Dette ser fantastisk ut. Når man har en 89 modell med bulkete rammevanger ville dette sikker vært en flott oppgradering. En god sprut med antirustvoks etter montering ville sikkert gjøre at bilen ikke blir mer utsatt for rust etter at dette er montert. Jeg har jo nå prøvd en 96 modell 1,8 og merket en annen fasthet i denne bilen enn det er i den jeg har. (Det har ikke noe med fjærer etc å gjøre).
Staget bak setene (Tower brace), Gjør det at hardtopen knirker mindre, eller må det skarpere lut til?
Staget bak setene (Tower brace), Gjør det at hardtopen knirker mindre, eller må det skarpere lut til?
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
I min nye serie med geografi-spørsmål .....
Hva har Rudolf og undertegnede med denne YoYo-filmen å gjøre ?
YoYo av rustfritt stål som plystrer ..........
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F1sfxH5-LA
Et lite tips her:

Og litt skriverier her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=315
Erik
Hva har Rudolf og undertegnede med denne YoYo-filmen å gjøre ?
YoYo av rustfritt stål som plystrer ..........

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... F1sfxH5-LA
Et lite tips her:
Og litt skriverier her: http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=315
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1687
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re:
Yoyo'en snurrer og Rudolf har noe som snurrer og begge er laget av Tom fra Arizona....Rudolf wrote:I min nye serie med geografi-spørsmål .....
Hva har Rudolf og undertegnede med denne YoYo-filmen å gjøre ?
Erik

Vant jeg noe ?!?

-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
.... og jeg har kjørt begge bilene.Agility wrote: Yoyo'en snurrer og Rudolf har noe som snurrer og begge er laget av Tom fra Arizona....![]()
Vant jeg noe ?!?
Du har vunnet en appelsin !
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Alkoholreklame

Eller dekaltrimming som det heter.......
Erik
Eller dekaltrimming som det heter.......
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package