Page 1 of 9

anton g`s - 1990 - MX5 - vrak - NOT

Posted: 04 Jul 2009, 23:16
by anton.g
Satt og skumma div nettsider en kveld, som alle andre kvelder.
Denne dukket da opp, bare ett par mil unna meg, annonsen uten bilder,
så ble nysgjerrig og kjørte en tur og kikket på den.

Image

Joda, som eier sa, en del skader ja.
Opp med notisboka og begynne å notere ned skadeliste.
Er jo det jeg jobber med til daglig som skadetaksterer og biloppretter, så det tok ikke lange tida å få ei skikkelig smørbrødlista.

Image

Men med et meget helt og pent interiør, og bare 118 K på speedoen, så ble den kikket over ganske nøye.

Image

Ble enig med eier om å se over de delene jeg har hjemme og gjøre et kostnadsoverslag over hva den ville koste meg.
I utgangspunktet kun verd å kjøpe og hugge opp.
Motor hørtes veldig bra ut, og etter selgers ord skulle girboks og bakende være både lytefri og uten lyder.
Selger virket/virker som en ærlig mann så jeg velger å tro på han.

anser

Posted: 04 Jul 2009, 23:34
by anton.g
Fikk ett par kvelder og sortert ut hva jeg har av deler, og kommer frem til at jeg sender en SMS med et lavere bud enn det eier forlanger, og satser på at vi havner noe midt imellom.. :wink:

Har jo begge bakskjermer, skiltdeksel, baklykter, skjerm, dør, forstillingsdeler, fjærer/dempere, bærebroer rundt baut, og eventuelle deler i bakstilling etc.

Går ett par dager, så popper en sms med akkurat den prisen jeg håper på.
Bare å hente bilen samme kveld, før det dukker opp noen som skal ha seg en meget bra motor,girboks,bakende osv, til en rimelig penge.

Image

anser

Posted: 05 Jul 2009, 00:07
by midget77
Du er en modig mann som gir deg i kast med dette.

-- misunnelig på pågangsmotet --

Posted: 05 Jul 2009, 00:31
by anton.g
Bare å gå igang med jobben.
Skifte støtdemper, nedre bærebro, styrestag (knekt rett av) og p-ende.
Nedre bærebro skiftet ut med en mindre skadet og rustet en.
Øvre bærebro avventer jeg med til 4-hjulskontroll, da jeg ikke kan se noen synlige skader på den.
Skal uansett på jigg, trekke ut B-stolper og måles opp.


Image

Bremseklosser nesten utslitte, får sette det på lista også.
Først det viktigste, så blir det service og helsjekk.
Jobb ferdig, ser greit ut.
Blir 4-hjulskontroll på jobb, etter karossrep./utskiftninger.
Jobbe 2 uker til, så blir det sommerferie.
Målet er å få en kjøretur i løpet av høsten.

Image

Fint vær å holde på ute i også.
Der, nede på hjula igjen, og ikke minst, flyttbar.

Image

Så er det og hive seg på samme jobb i morgen kveld, etter litt soling og bading med unger og samboer.
Så høyre forhjul kan monteres tilbake der det hører hjemme. :roll:

Image

Skade/sprekk på ca 10 cm. frontfanger.
Har tilgang til plastsveisingutstyr, så jeg kommer til å ta med litt bilder og "how to" på slike ting også i denne prosjekttråden.

Funderer også å sette på noen enkle skjermbreddere, oooppss.
Begynner igjen :roll: , denne her skal holdes tilnærmet original, har et rått nok prosjekt stående i ene garasjen.

Regner denne ferdig rep. med hellakkering, alufelger/dekk, service.
til ca. 30 K, deler har jo betalt seg selv med delesalget fra donor-bil, som gikk kraftig i pluss.
Pluss moroa med å gjøre jobben.
Mesteparten av grunnarbeid/lakkering går som byttejobb med lakkerer.

Og med kun 118 K på speedoen, regner jeg med den har mange mil igjen.
Helt og pent interiør, motor-rom som er helt originalt, eneste jeg kan se, er et rele som er montert for kjørelys, helt greit, slipper da å kjøre oppe med froskeøyene på dagtid.
Gir en mye cleanere look.
Ikke noe imot froskeøynene, samme prinsipp både på 914 og 944.


anser

Posted: 05 Jul 2009, 00:42
by anton.g
midget77 wrote:Du er en modig mann som gir deg i kast med dette.

-- misunnelig på pågangsmotet --
Tja modig, seilte i utenriksfart i Den Norske Handelsflåten fra jeg var 17 til 24 år.
Vært innom 43 land, overlevd 2 orkaner, og en rekke stormer.

Min samboer sier jeg lider av ADHD-light, og det stemmer nok.
Mye energi som skal ut, så da kan jeg likegodt holde på med noe som er lovlig.
Har kunnskapen og også tilgangen på bra utstyr.
Noe av tiden jeg skulle brukt på mine egne prosjekter forsvinner jo ved å bistå andre litt også.

anser

Posted: 05 Jul 2009, 12:14
by Miatapowers
Blir spennende dette gitt, hadde aldri begynt på noe slikt selv, men nå har eg ikke tilgang på slikt uttstyr som du har heller da,

Posted: 05 Jul 2009, 13:45
by Tonny_B
Spårty.. :D
Spennende prosjekt...
Hva er planene hvis du får den til?
Orginal?
Banerigga?

Posted: 05 Jul 2009, 14:15
by mussa
Cool at noen redder en bil med et potensiale jeg aldri hadde sett engang! :) (Ser ut som et totalvrak i mine øyne.. :lol: ) Blir spennende å se fortsettelsen! :)

Posted: 05 Jul 2009, 17:16
by I-J-b
fin liten skade på den der :wink:

Posted: 05 Jul 2009, 20:42
by anton.g
StianOppistov wrote:Blir spennende dette gitt, hadde aldri begynt på noe slikt selv, men nå har eg ikke tilgang på slikt uttstyr som du har heller da,
Selvsagt helt "høl i hodet" å bygge opp denne igjen. :shock:
Har 95 % av delene, og med liten kjørelengde og helt og pent interiør
ser på det som en utfordring ja.

anser

Posted: 05 Jul 2009, 20:43
by anton.g
Predator wrote:Spårty.. :D
Spennende prosjekt...
Hva er planene hvis du får den til?
Orginal?
Banerigga?
Original mest trolig, har en Miata, samme modell som blir uoriginal.

anser

Posted: 05 Jul 2009, 20:44
by anton.g
mussa wrote:Cool at noen redder en bil med et potensiale jeg aldri hadde sett engang! :) (Ser ut som et totalvrak i mine øyne.. :lol: ) Blir spennende å se fortsettelsen! :)
Helt riktig, et totalvrak, blir en grei utfordring, kan alltids hugge den og selge den i deler med grei fortjeneste, også vært det mest fornuftige.
Gjøre den kjørbar først, så jeg kan ta den med på jobb til oppmåling, for å se om det er noen store skjevheter.

anser

Posted: 05 Jul 2009, 20:46
by anton.g
I-J-b wrote:fin liten skade på den der :wink:
Vi jobber vel i samme bransje etter det jeg har forstått, er jo utfordringen som tenner mest, er du vel enig i .
Hadde jeg ikke hatt 95% av delene, hadde den blitt kjøpt for hugging.

anser

Posted: 07 Jul 2009, 00:51
by anton.g
Da ble støtdemper og bærebro, skiftet på høyre side, i løpet av kveldinga.
FInt vær å holde på ute i.

Image

Ned på hjula, klar til å kjøres ned på jobb hvis det dukker opp noen felger/dekk.
Trenger de til 4-hjulskontroll, blir ikke helt det samme med 15" bak og 13" fram.
Eksosanlegg retta opp og på plass i alle innfestninger også.

Image

Da blir det å finne frem skjerm venstre side og førerdør, og skifte det en kveld senere i uka her.

Hyggelig besøk fra to entuiaster, far og sønn, fra Svolvær med nyinnkjøpt MX5.
Nylakkert og nyserva, meget pen bil.
Får se mer til de to her på forumsidene også.
Ble sittende noen timer å snakke bil.
Fikk med seg workshopmanual, og god tur oppover til Svolvær.

Hamra/og knekt til kalesjen så den ble satt på plass i tilfelle nedbør.
Har komplett kalesje med mekanisme liggende, så denne blir kastet etterhvert.
Da blir det å ta kvelden, opp 06.15 og frokost før jobb.

anser

Posted: 07 Jul 2009, 02:46
by Mia91
Tusen takk for god kaffe og en hyggelig bilprat med omvisning. Spennende prosjekter som krever både pågangsmot og "Know-How"!
Slik gjestfrihet skal man lete lenge etter, men det er vel en del av miljøet.
Setter stor pris på omfangsrik verkstedmanual og gode råd med på veien.
Vi gleder oss virkelig til å bli godt kjent med bilen på hjemturen til Lofoten, og skulle det hende at dere er i nærheten, så gi oss et vink, så skal vi ha kaffen klar.

Med vennlig hilsen

Mia91 og alexj