anton g`s - 1990 - MX5 - vrak - NOT

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Hadde jo egentlig tenkt å vente, men ble for nysgjerrig, og ungene ute av huset, så ble det å kjøre nedpå jobben med MX5`n.

Kjente på ristinga bak at felger eller spindel har skader.
Bare konsentrert om skader på forstilling først, så får få den opp på jiggen og litt opp i været.

Fjæra bak venstre side knekt også.
Alu felgene bak bare å hive også, uansett ingen vits i to.

Image

Liten skade på innerskjerm, ingen synlige på rammevanger.
Oppmålinger viser også det samme.
Bare et justeringtrekk på låsplata, så stemmer øvre kryssmål også.
Legger nedpå panser, så vises godt at panserhengsler har fått noen skader.
Har ekstra liggende hjemme. :oops:

Image

Hive på skjerm og dør, ser at ting begynner å passe.
Legg merke til felger/dekk :
Ekte GM stålfelg med 185/65/15", avbalansert og blir grundig vasket, 8)
i mangel av alufelg får disse duge, så jeg kommer meg hjem i kveld.

Med ny dør på plass, vises det hvor mye bakskjerm/B-stolpe er trykt inn.
Skulle tatt flere bilder under trekking, men glemmer det under jobbinga, bruker jo ikke det vanligvis.

Image

Trekke bakplate litt bakover, og høyre bakskjerm ut, så passer utskiftet bakluke også.
Ikke så nøye på åpninger ennå, da begge bakskjermer skal skiftes ut senere i høst, men nok til at høyre baklykt kan skiftes ut og kan monteres.

Image

Får trekt og tøyd litt i kalesje-mekanismen også, så den blir såpass at jeg får det på plass, bilen blir for det meste stående ute, begge garasjene er allerede opptatt av andre biler. :D
Etter en vask og litt innvendig støvsuging er den klar til hjemturen.
Ser jo faktisk bra ut med de felgene også, ET39, så de er jo lovlige også.
Har jo 50% på dekk på jobb, så får få tak i noen billig dekk med litt annen profil.
Ikke noe særlig å se på panseråpning/skjerm, men kan kjøres hjem.
Forsikring og skilter ordnet før helga.



Image

Får ta en garasjerunde og finne frem:
Støtdempere bak, skifter begge.
Bærebroer øvre og nedre, pluss spindel begge sider, ser på 4-hjulskontroll hva som trengs å skiftes.
Panserhengsler.
Siderute høyre side.

Satser på ledig forstillingsbukk på mandag etter jobb, så 4-hjulskontroll og eventuelle utskiftninger av deler kan gjøres samtidig.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
knekten
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1040
Joined: 27 Mar 2009, 19:58
Location: Drammen
Status: Offline

Post by knekten »

Detta er moro å følge. Og kjapt går det jo også.. Ikke noe for meg og mine tommeltotter ihvertfall.. :lol:
Du skriver at du fikk skilter før helgen.. Må den ikke vises først ? Eller er det også ting du kan gjøre sjøl ?
Hilsen Knekten
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Post by Harald »

hva med å bli første med mx5 i bilcross eller no, den har jo litt stuket foreløpig..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dette er morro.
Fortsett med bilder.
Jeg er fryktelig nyskjerrig på hvordan det ser ut når du trekker ut karrosseriplater.

Greit å vite hvor jeg skal dra hvis jeg ruller med en av mine ......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

knekten wrote:Detta er moro å følge. Og kjapt går det jo også.. Ikke noe for meg og mine tommeltotter ihvertfall.. :lol:
Du skriver at du fikk skilter før helgen.. Må den ikke vises først ? Eller er det også ting du kan gjøre sjøl ?
Jobber som en av to arbeidende formenn på et karosseriverksted.
Som skadetaksterer og biloppretter.
40 % kontor og 60% skade, helt perfekt for en på min alder, med slitne skuldrer og knær, mer ork igjen til egne kjøretøy. :D
Forhandler av Mitsubishi/Suzuki, og nå også Fiat.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Harald wrote:hva med å bli første med mx5 i bilcross eller no, den har jo litt stuket foreløpig..
Har fått flere forespørsler om det ja.... :lol:
Naboen og hennes sønn kjører bilcross, men rekker ikke alt.

Tror ikke MX5`n hadde gjort seg noe spesielt mot tunge 240èr, uansett ikke stilt opp på bilcross uten tak. :shock:

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Rudolf wrote:Dette er morro.
Fortsett med bilder.
Jeg er fryktelig nyskjerrig på hvordan det ser ut når du trekker ut karrosseriplater.

Greit å vite hvor jeg skal dra hvis jeg ruller med en av mine ......

Erik
Glemmer å ta bilder, tar det oftest før rep. og ikke så ofte under rep. i forbindelse med skadetakstering.
Irriterer meg at jeg glemte det når jeg holdt på med denne.
Men den skal opp på jigg igjen, når jeg skal bytte bakskjermer senere.
Trenger noen justertrekk på B-stolper, så får knipse noen da.

Får håpe du slipper å komme innom med noen av dine, er innom å kikker på prosjektsidene dine jevnlig, ser rimelige greie ut di ja. og som sagt til det kjedsommelige,
så har jeg heldigvis sansen for klin originale, og de som er ombygde.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Morro å se forvandlingen her. Det må være noe spes med disse bilene vil holder på med siden folk har opp til flere og gjerne enda en til spredd i deler rundt om :)
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Ble lei av å sitte uvirksom i sola, så begynte å kikke litt på MX5`n igjen.
Begynte bare å lete etter deler til i morgen, med tanke på 4-hjulskontroll.
Skulle bare, som unga sier. :roll:

Knekt fjær og skada øvre bærebro.

Image

Deler funnet frem og klare til utskifting.

Image

Etter litt bortheft fra nysgjerrige naboer (bare moro det),
så er jobben ferdig på venstre side, så er det plass til to fingrer, istedet for en.

Image

Så er det samme jobb på andre sida, skifter bærebroa der også,
ikke for at den har synlige skader, men foringer ser bedre ut på den jeg har.

Også viktig å bruke moment på hjulmutrer/bolter.

Image

Noe som er viktig å huske på når en skifter bærebro og/eller foringer, er å slippe bil ned på hjula, før en tighter til skruer og mutrer på oppheng.
Da de ellers kan bli stående i spenn.
Noe som også medfører ekstra belastning og ugunstig arbeidsområde for foringer.
Slites da også fortere.
Mange som glemmer/vet ikke dette, og klager på kjøretøy at den ble ikke noe bedre med polyforinger.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

4-HJULSKONTROLL.

Da ble det tid for 4-hjulskontroll etter jobb.
Regner med det blir en del justeringer, etter alle deler som er skiftet ut.

Begge nedre bærebroer fram.
Styrestag og p-ende, venstre side.
Øvre bærebroer bak.
Støtdempere rundt baut.

Riktig lufttrykk alle dekk, hjullager slakke, alle ledd og foringer sjekket.
Alle oppheng.
Alt kontrollert og funnet godkjent.

På med utstyr.

Image

Har flere skjermbilder som kan brukes, men synes dette er greit.
Skjematisk fremstilling av målinger, og verdier forandres på skjerm under justering.
Bruker dette skjermbildet ved opplæring av lærlinger, da ser de hva som skjer ved justeringer, og skjønner prinsippet med de forskjellige hjulvinkler.
Som det vises på skjerm er alle verdier innom toleranser på bakaksel, men spriker en del fram.


Image

Men uansett om verdier er innom toleranser bak, så vil jeg justere på litt mer camber.
Virker som de fleste her har bra greie på oppgavene til de forskjellige
vinklene så jeg hopper over den forklaringen nå.
Her er skjermbildet etter justering.
Hadde denne skulle blitt brukt til banekjøring, hadde jeg valgt et litt annet oppsett, men det avhenger jo også av andre faktorer, såsom stabstag, swaybars etc/osv.
Og også hva en er ute etter, over/understyring etc.
Men denne har kun original-deler, så da er valget mitt greit nok.
Ferdig justert bak.

Image

Kikker på vinkler fram, så regner jeg det blir moro å kjøre hjemover i kveld etter justeringer.

Image

Velger også her og være moderat på innstillinger.

Image

Da ser det greit nok ut til vanlig kjøring.
Vet at alt er OK på understell nå så.
Da blir det å ta med coilovers som jeg kjøpte av Stian O. og få bilen litt lengre ned mot bakken.
Venter bare på noen avstands-skiver i aluminium på 8 mm. da de senker
i meste laget for norsk riksvei.
Kamerat av meg som driver sveisverksted, og lager det meste i både stål og aluminium.
Får da ta ny kontroll, og øker da også camber til -1,75 bak og -1,2 fram.

Fikk som ventet en helt annen kjøreopplevelse hjemover ja. :D

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Læne å sjå at ein i "nærmiljøet" har ein sjå alltoppslukende interesse for MX5 (og andre sportsbila). Ka med eit MX5-treff (torsdagsmøte) hjemme hos deg? (Har veldig god erfaring med garasjemøter i regi av NSK).

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

Steinar wrote:Læne å sjå at ein i "nærmiljøet" har ein sjå alltoppslukende interesse for MX5 (og andre sportsbila). Ka med eit MX5-treff (torsdagsmøte) hjemme hos deg? (Har veldig god erfaring med garasjemøter i regi av NSK).

Steinar
Torsdager er treningskveld for meg.
Passer bedre å invitere en lørdag, moro vegstrekning med en del svinger
utover til meg.
12-20 min. alt etter hvilken bil jeg bruker...... :wink:

Kan sikte inn en lørdag i august, fleste av oss er jo i feriemodus nå.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by webizz »

ABSOLUTT en god idè med et "garasjetreff", jah! :-)

Veldig interessant å følge dette prosjektet, i likhet med andre prosjekter her på forumet!
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
stilimx5
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 107
Joined: 05 May 2009, 01:27
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by stilimx5 »

Spennende prosjekt! Ser ut som det blir liv i denne kjerra igjen :)
Hvor mye tar dere for en slik 4-hjulskontroll? Og hvor holder dere til?
- MX-5 96 NA 1.6 turbo
X- MX-6
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Post by anton.g »

stilimx5 wrote:Spennende prosjekt! Ser ut som det blir liv i denne kjerra igjen :)
Hvor mye tar dere for en slik 4-hjulskontroll? Og hvor holder dere til?
Ferie nå, mener det er 1450,- inkl. mva.
Melhus, 2 mil sør for Trondheim.

Skal se om jeg kan ordne en rabattordning for klubbmedlemmer.

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Post Reply