Beverly
Moderator: Styremedlemmer
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Gikk han rundt med seksløper´n sånn? Artig type vil jeg tro...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ikke bare han .....2re wrote:Gikk han rundt med seksløper´n sånn? Artig type vil jeg tro...
Ja Tom er en kunnskapsrik, morsom og snill kar.
Jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med han.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
-
- 7200 RPM
- Posts: 2467
- Joined: 05 Nov 2008, 17:24
- Medlemsnummer: 852
- Location: Drabantbyen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Beverly
Kompressor var ingen overraskelse etter all praten på gardermoen i fjor, men at du skulle gå coldside hadde jeg ikke forventa, gleder meg virkelig til å høre mer om dette:D
Re: Beverly
Dette er utrolig facinerende lesing Erik!
Du skriver veldig godt og holder nysgjerrigheten oppe
Virkelig morsomt at klubben har en som deg! Stå på!
Du skriver veldig godt og holder nysgjerrigheten oppe
Virkelig morsomt at klubben har en som deg! Stå på!
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
Re: Beverly
Dette begynner og bli veldig veldig spennende Erik.
Du skal definitivt ha masse cred for og gjøre ting skikkelig i alle fall
Lykke til videre i bygget. gleder meg til og se fortsettelsen.
Du skal definitivt ha masse cred for og gjøre ting skikkelig i alle fall
Lykke til videre i bygget. gleder meg til og se fortsettelsen.
1999 10th Anniversary 3162/7500
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Beverly
Morsom lesing.. Blir gøy å se damen med litt mere krefter ja
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
- DrHolm
- 7200 RPM
- Posts: 3045
- Joined: 13 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 554
- Location: Lindeberg, Sørum
- Status: Offline
Re: Beverly
Gromt!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
- Pelle
- 7200 RPM
- Posts: 2410
- Joined: 19 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 300
- Location: Jessheim
- Status: Offline
Re: Beverly
Så ja, nå har bobla sprukket
Trodde dette var super undercover stuff
Trodde dette var super undercover stuff
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
x-1991 classic red
Re: Beverly
som om jeg ikke hadde mistanker om noen slikt?! Turbo og kompressor er omtrent samme greia Blir veldig artig å se bilen din!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1680
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: Beverly
Wild Bill-Erik....
Der detonerte bomba ja, artig at jeg så dette under montering allerede for et par uker siden...
Skal bli artig å se og høre nå når du har fått fyr på primusen...
Der detonerte bomba ja, artig at jeg så dette under montering allerede for et par uker siden...
Skal bli artig å se og høre nå når du har fått fyr på primusen...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Stehu wrote:.....
Turbo og kompressor er omtrent samme greia
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Senking
Kjekt med coilovers ....
Sånn så Beverly ut kl. 15.00 i dag.
Og en halv time senere var hun sånn (foran):
Jeg senket til 12 1/2" foran og 12 3/4" bak (høyde fra hjulsenter til skjermkant).
Jeg valgte å "prøvesenke" bilen på et par klosser for å se at alt ble riktig.
(at ingenting tar borti hverandre, alle bolter går klar osv.)
Legg merke til at styrestaget fremdeles er parallel med nedre bærearm, selv om jeg har senket til 12 1/2" foran.
Dette er på grunn av de spesielle endeleddene på R-package.
Siden det er så fort gjort å endre høyden, så ble det tid til litt annet også
Beverly har den kjekke vindusbeskytteren for plastvindu til kalesjen.
Men kalesjetrekk manglet hun, så der ble første "delen" fra Donor-bilen hentet.
Hel og fin.
De stygge store solskjermene ble skiftet til folde-skjermer.
Siden jeg er i gang med å bygge en Eunos, så er de hentet derfra og all teksten er på Japansk
Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.
Beverly ble ikke vondere å kjøre etter senkingen
Etter en vask, var det tid for litt skrytebilder.
Erik
Kjekt med coilovers ....
Sånn så Beverly ut kl. 15.00 i dag.
Og en halv time senere var hun sånn (foran):
Jeg senket til 12 1/2" foran og 12 3/4" bak (høyde fra hjulsenter til skjermkant).
Jeg valgte å "prøvesenke" bilen på et par klosser for å se at alt ble riktig.
(at ingenting tar borti hverandre, alle bolter går klar osv.)
Legg merke til at styrestaget fremdeles er parallel med nedre bærearm, selv om jeg har senket til 12 1/2" foran.
Dette er på grunn av de spesielle endeleddene på R-package.
Siden det er så fort gjort å endre høyden, så ble det tid til litt annet også
Beverly har den kjekke vindusbeskytteren for plastvindu til kalesjen.
Men kalesjetrekk manglet hun, så der ble første "delen" fra Donor-bilen hentet.
Hel og fin.
De stygge store solskjermene ble skiftet til folde-skjermer.
Siden jeg er i gang med å bygge en Eunos, så er de hentet derfra og all teksten er på Japansk
Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.
Beverly ble ikke vondere å kjøre etter senkingen
Etter en vask, var det tid for litt skrytebilder.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ekstrautstyr
Da er det vel på tide å fortelle litt om ekstrautstyret jeg har installert i Beverly.
Men før installasjonen var det nødvendig med litt forberedelser.
Bensindyser, bensinpumpe, oljetrykkmåler og flytting av vindusspylertank har jeg allerede fortalt om.
Men det var mere som måtte ut .....
Dette blir lagret pent i en eske, hvis jeg skulle få bruk for det senere en gang.
Her er vidunderet som erstatter alt krimskramset som er fjernet:
Eaton M62 Coldside kompressor med bensinkjøling.
En ny innsugsmanifold erstatter den opprinnelige.
Kompressoren er montert på toppen av den nye innsugsmanifolden.
Også det originale spjeldhuset er erstattet.
Masse sensorer, ventiler, vakumsystemer, solenoider, kjølesystemer og slanger måtte flyttes over til det nye opplegget.
En femte bensindyse er montert inn i den nye manifolden og brukes til å kjøle ned den komprimerte lufta.
Som styring bruker jeg to PowerCard-Pro og har foreløpig instrumentert med Innovate LC-1 bredbånds lambda og trykkmåler.
Kompressoren drives av en separat drivreim som kan hektes av (og på) på få sekunder.
Her brukes en pipenøkkelskralle til å vri trykkhjulet til siden slik at reima kan demonteres.
Uten reima går motoren akkurat som "stock", og det er jo sånn den kjøres når jeg ikke er på bane.
Siden jeg flyttet vindusspylertanken og ekspansjonstanken, så fikk jeg plassert innsuget på høyre side i motorrommet.
Dette var en ny løsning for FFS, så de har valgt å legge min løsning som "sticky" på forumet sitt:
http://www.fastforwardsuperchargers.com ... php?t=1953
Jeg har to varianter av remhjul til kompressoren, og har naturlig nok startet med det minste.
Kittet som er installert har blitt svært grundig testet av FFS (over 200 dynotester).
Det minste remhjulet vil gi ca. 190Hk på bakhjulene (det største vil gi mer).
Nå driver jeg å tester, og alt spiller svært så bra
Erik
Da er det vel på tide å fortelle litt om ekstrautstyret jeg har installert i Beverly.
Men før installasjonen var det nødvendig med litt forberedelser.
Bensindyser, bensinpumpe, oljetrykkmåler og flytting av vindusspylertank har jeg allerede fortalt om.
Men det var mere som måtte ut .....
Dette blir lagret pent i en eske, hvis jeg skulle få bruk for det senere en gang.
Her er vidunderet som erstatter alt krimskramset som er fjernet:
Eaton M62 Coldside kompressor med bensinkjøling.
En ny innsugsmanifold erstatter den opprinnelige.
Kompressoren er montert på toppen av den nye innsugsmanifolden.
Også det originale spjeldhuset er erstattet.
Masse sensorer, ventiler, vakumsystemer, solenoider, kjølesystemer og slanger måtte flyttes over til det nye opplegget.
En femte bensindyse er montert inn i den nye manifolden og brukes til å kjøle ned den komprimerte lufta.
Som styring bruker jeg to PowerCard-Pro og har foreløpig instrumentert med Innovate LC-1 bredbånds lambda og trykkmåler.
Kompressoren drives av en separat drivreim som kan hektes av (og på) på få sekunder.
Her brukes en pipenøkkelskralle til å vri trykkhjulet til siden slik at reima kan demonteres.
Uten reima går motoren akkurat som "stock", og det er jo sånn den kjøres når jeg ikke er på bane.
Siden jeg flyttet vindusspylertanken og ekspansjonstanken, så fikk jeg plassert innsuget på høyre side i motorrommet.
Dette var en ny løsning for FFS, så de har valgt å legge min løsning som "sticky" på forumet sitt:
http://www.fastforwardsuperchargers.com ... php?t=1953
Jeg har to varianter av remhjul til kompressoren, og har naturlig nok startet med det minste.
Kittet som er installert har blitt svært grundig testet av FFS (over 200 dynotester).
Det minste remhjulet vil gi ca. 190Hk på bakhjulene (det største vil gi mer).
Nå driver jeg å tester, og alt spiller svært så bra
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Småjusteringer
Bompengebrikken måtte på plass
Som vanlig (på mine biler) ble den festet under instrumentdekselet.
Usynlig, men veldig funksjonellt.
I dag ble det stort sett kjøring ......
Diverse ting ble finjustert og gliset mitt blir etter hvert så stort at jeg er redd hodet snart faller av.
Så etter at alle målinger viser perfekte verdier, var det bare å sko om bilen.
Det er fremdeles litt igjen på Yokohama-slicksene fra i fjor.
Da kan jeg ikke se noen grunn for ikke å troppe opp på Rudskogen i morgen.
Så får jeg endelig prøve hvordan det er med reima montert
Erik
Bompengebrikken måtte på plass
Som vanlig (på mine biler) ble den festet under instrumentdekselet.
Usynlig, men veldig funksjonellt.
I dag ble det stort sett kjøring ......
Diverse ting ble finjustert og gliset mitt blir etter hvert så stort at jeg er redd hodet snart faller av.
Så etter at alle målinger viser perfekte verdier, var det bare å sko om bilen.
Det er fremdeles litt igjen på Yokohama-slicksene fra i fjor.
Da kan jeg ikke se noen grunn for ikke å troppe opp på Rudskogen i morgen.
Så får jeg endelig prøve hvordan det er med reima montert
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- Ove N
- 7200 RPM
- Posts: 1176
- Joined: 23 Jun 2008, 10:13
- Medlemsnummer: 733
- Location: Sandnes
- Status: Offline
Re: Beverly
Utrolig vakkert ble det!
Pen, ryddig, og sikkert nok med krefter!
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)