Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by 2re »

Gikk han rundt med seksløper´n sånn? :roll: :) Artig type vil jeg tro...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

2re wrote:Gikk han rundt med seksløper´n sånn? :roll: :) Artig type vil jeg tro...
Ikke bare han .....

Image

Ja Tom er en kunnskapsrik, morsom og snill kar.
Jeg er veldig glad for å ha blitt kjent med han.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Kolbotn »

Kompressor var ingen overraskelse etter all praten på gardermoen i fjor, men at du skulle gå coldside hadde jeg ikke forventa, gleder meg virkelig til å høre mer om dette:D
User avatar
AOB
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 597
Joined: 11 Jun 2006, 02:00
Status: Offline

Re: Beverly

Post by AOB »

Dette er utrolig facinerende lesing Erik!

Du skriver veldig godt og holder nysgjerrigheten oppe :D

Virkelig morsomt at klubben har en som deg! Stå på! :D
Sjåfør hos BjerkVoss Racing (lik oss på facebook)
-1999 1,6L "Gulliver"
-1994 1,8L Brg "BR01"
X 2004 Mazdaspeed MX-5 T.Grey "Diesel"
X 1998 1,6L Mx5 (grønn) "Mia"
NSK Medlem nr: 4319
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: Beverly

Post by caLitri »

Dette begynner og bli veldig veldig spennende Erik.
Du skal definitivt ha masse cred for og gjøre ting skikkelig i alle fall :D

Lykke til videre i bygget. gleder meg til og se fortsettelsen.
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Ove N »

Morsom lesing.. Blir gøy å se damen med litt mere krefter ja :P
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Beverly

Post by DrHolm »

Gromt! 8)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Pelle »

Så ja, nå har bobla sprukket :shock:
Trodde dette var super undercover stuff :wink:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

som om jeg ikke hadde mistanker om noen slikt?! Turbo og kompressor er omtrent samme greia ;) Blir veldig artig å se bilen din!
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Agility »

Wild Bill-Erik.... :D

Der detonerte bomba ja, artig at jeg så dette under montering allerede for et par uker siden... :lol:
Skal bli artig å se og høre nå når du har fått fyr på primusen... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stehu wrote:.....
Turbo og kompressor er omtrent samme greia ;)
:shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Senking

Kjekt med coilovers ....

Sånn så Beverly ut kl. 15.00 i dag.

Image

Og en halv time senere var hun sånn (foran):
Jeg senket til 12 1/2" foran og 12 3/4" bak (høyde fra hjulsenter til skjermkant).

Image

Jeg valgte å "prøvesenke" bilen på et par klosser for å se at alt ble riktig.
(at ingenting tar borti hverandre, alle bolter går klar osv.)

Image

Legg merke til at styrestaget fremdeles er parallel med nedre bærearm, selv om jeg har senket til 12 1/2" foran.
Dette er på grunn av de spesielle endeleddene på R-package.

Siden det er så fort gjort å endre høyden, så ble det tid til litt annet også :wink:
Beverly har den kjekke vindusbeskytteren for plastvindu til kalesjen.

Image

Men kalesjetrekk manglet hun, så der ble første "delen" fra Donor-bilen hentet.
Hel og fin.

Image

De stygge store solskjermene ble skiftet til folde-skjermer.
Siden jeg er i gang med å bygge en Eunos, så er de hentet derfra og all teksten er på Japansk 8)

Image

Så var det ut på prøvetur igjen, med måleutstyr rigget på plass.

Image

Beverly ble ikke vondere å kjøre etter senkingen :)
Etter en vask, var det tid for litt skrytebilder.

Image

Image

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ekstrautstyr

Da er det vel på tide å fortelle litt om ekstrautstyret jeg har installert i Beverly.
Men før installasjonen var det nødvendig med litt forberedelser.
Bensindyser, bensinpumpe, oljetrykkmåler og flytting av vindusspylertank har jeg allerede fortalt om.

Men det var mere som måtte ut .....

Image

Dette blir lagret pent i en eske, hvis jeg skulle få bruk for det senere en gang.

Her er vidunderet som erstatter alt krimskramset som er fjernet:

Image

Eaton M62 Coldside kompressor med bensinkjøling.
En ny innsugsmanifold erstatter den opprinnelige.
Kompressoren er montert på toppen av den nye innsugsmanifolden.
Også det originale spjeldhuset er erstattet.

Masse sensorer, ventiler, vakumsystemer, solenoider, kjølesystemer og slanger måtte flyttes over til det nye opplegget.
En femte bensindyse er montert inn i den nye manifolden og brukes til å kjøle ned den komprimerte lufta.

Som styring bruker jeg to PowerCard-Pro og har foreløpig instrumentert med Innovate LC-1 bredbånds lambda og trykkmåler.

Image

Kompressoren drives av en separat drivreim som kan hektes av (og på) på få sekunder.
Her brukes en pipenøkkelskralle til å vri trykkhjulet til siden slik at reima kan demonteres.

Image

Uten reima går motoren akkurat som "stock", og det er jo sånn den kjøres når jeg ikke er på bane.

Image

Siden jeg flyttet vindusspylertanken og ekspansjonstanken, så fikk jeg plassert innsuget på høyre side i motorrommet.
Dette var en ny løsning for FFS, så de har valgt å legge min løsning som "sticky" på forumet sitt:
http://www.fastforwardsuperchargers.com ... php?t=1953

Jeg har to varianter av remhjul til kompressoren, og har naturlig nok startet med det minste.
Kittet som er installert har blitt svært grundig testet av FFS (over 200 dynotester).
Det minste remhjulet vil gi ca. 190Hk på bakhjulene (det største vil gi mer).

Nå driver jeg å tester, og alt spiller svært så bra 8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Småjusteringer

Bompengebrikken måtte på plass

Image

Som vanlig (på mine biler) ble den festet under instrumentdekselet.
Usynlig, men veldig funksjonellt.

I dag ble det stort sett kjøring ......
Diverse ting ble finjustert og gliset mitt blir etter hvert så stort at jeg er redd hodet snart faller av.
:D

Så etter at alle målinger viser perfekte verdier, var det bare å sko om bilen.
Det er fremdeles litt igjen på Yokohama-slicksene fra i fjor.

Image

Da kan jeg ikke se noen grunn for ikke å troppe opp på Rudskogen i morgen.
Så får jeg endelig prøve hvordan det er med reima montert :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Ove N »

Image

Utrolig vakkert ble det!
Pen, ryddig, og sikkert nok med krefter!
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply