Beverly

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Agility »

Lyktedekselet må du iallefall få på, da går konkurrentene i skogen og gråter i morgen... :lol:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote:Lyktedekselet må du iallefall få på, da går konkurrentene i skogen og gråter i morgen... :lol:
Hysj ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Tenningsbank !

Forsøket med autoslalom på Gardermoen i dag ble ikke helt vellykket.
Ved høyt turtall, over 6000 rpm, får jeg tenningsbank.

Image

Jeg har jo installert knock-sensor.
Den lille boksen nederst i hanskerommet med fire små og en stor lysdiode på, brukes til å lese av "knock".

Image

Selve sensoren er montert på siden av motorblokka i braketten under eksos-manifolden.

Image

Tenningsbank ses tydelig på knock-sensoren jeg har installert, og jeg lurte en periode på om den er for følsom.
Derfor var det litt greit å ha "flystripa" på Gardermoen til rådighet etter konkurransen i dag for å teste litt.

Jeg hekta av kompressor-reima og kjørte bilen med høyt turtall på forskjellig gir og motorbelastning.
Registrert da at jeg fikk lite utslag på knock-sensoren (maks to lys på en skala til fem).

Etter at kompressor-reima var montert, så får jeg fullt utslag (fem lys) på sensoren.
Det betyr at jeg har tenningsbank (og en velfungerende knock sensor :roll: ).

Jeg må derfor pent "holde meg litt i ro".
Jeg tror årsaken er kapasitetsproblemer i eksosanlegget og venter derfor på forsendelse fra en rik onkel i Amerika.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Ove N »

Ved høyt turtall, over 6000 rpm, får jeg tenningsbank.
Med din motor så burde du kanskje klare deg å holde deg under de 6000 kanskje, er vel nok å
hente av hester :lol:
Men forstår jo at alt skal kunne taes ut i de fleste turtall :idea:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Rudolf »

Ove N wrote: Med din motor så burde du kanskje klare deg å holde deg under de 6000 kanskje, er vel nok å
hente av hester :lol:
Men forstår jo at alt skal kunne taes ut i de fleste turtall :idea:
Jeg tenkte samme tanken, men det er faktisk ikke så enkelt å lage seg turtallsperre "i hodet".
Blir litt passiv kjørestil.
Og det egner seg dårlig i konkuranse-sammenheng :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Harald »

man får "horn" og klarer ikke holde igjen :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Kolbotn »

Bee-R Revlimiter;)
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Hadde diverse utfordringer med tenningsbank på min forrige MX5 med Jackson Racing M45 kompressor. Allerede første turen var tenningsbanken så tydelig at det ikke var noen tvil. Høres ut som en metallisk "knitring" fra motoren ved hardt gasspådrag. Jeg leste en del om "knock sensors" og syntes det gikk igjen at de som oftest er overfølsomme, noe som synes å stemme om du også får utslag UTEN kompressoren innkoblet.
Min første løsning den gangen var en liten boks som het Bipes. Den kunne forhåndsprogrammeres til å justere fortenningen tilbake ved gasspådrag. Jeg mistet riktignok noe dreiemoment, men dette fungerte overraskende bra og all banking forsvant.

Etter et år med den løsningen valgte jeg å montere intercooler (air/air) men hadde fortsatt Bipes-boksen montert. Selv med kraftig oppgradering av ladetrykket hadde jeg da INGEN problemer med tenningsbank. Såvidt jeg forstår er hovedårsaken til tenningsbank for høy temperatur på innsugingsluften slik at den antennes før den skal. Den beste løsningen da er kanskje en effektiv intercooler - og - høyest mulig bensinkvalitet.

Jeg kjører fortsatt helt standard Moss MP62 kompressorsats ( NA 1.8 som i Beverly - men det vet jo Erik :D ) og det medfølgende "Powercard" er i standard innstilling for denne satsen. Jeg har hittil ikke registgrert hørbar tenningsbank til tross for at jeg ofte har dradd til 7000 rpm. Jeg kommer nok likevel til å montere intercooler, men er fortsatt ikke helt sikker på valget. Men - fyller utelukkende Shell VPower 99 oktan - og nyter kompressordraget hver dag!!! 8)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by Stehu »

Du skal kunne holde 7000 rpm jevnt uten å ha utslag på knock sensoren din. Hvis den fortsatt gir deg bank så er den "overfølsom". Men her er det jo uansett tydelig at du har bank ;) Håper det ordner seg med ny eksos! Hvor stor er eksosen som kommer?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg hadde en kamerat som kjørte rundt i en gammel Volvo.
En dag så jeg at oljelampa lyste og kommenterte det.
Neste gang jeg så bilen, lyste ikke oljelampa lenger, så jeg spurte om han hadde fiksa feilen.
"Jada", svarte han.
"Jeg skrudde ut pæra".

Spøk til side:
Knock-sensoren min viser helt riktig.
Littegrann utslag på fullt turtall uten kompressor.
(Jeg har med vilje stillt følsomheten slik)
Så viser den kjempeutslag på høyt turtall med kompressoren innkoblet.
(og da hører jeg tenningsbank også).

Det er foretatt over 200 dynotester med kitet som jeg har montert, så det er temmelig godt uttestet.
Oppsettet skal ikke gi tenningsbank med den kombinasjonen av bensin, trykk og tenning som jeg har.
Det skal ikke være nødvendig med hverken intercooler eller tenningsretardering.
Så jeg prøver først å fikse feilen der jeg tror den er.
Nyttesløst å fikse noe annet, for å kompensere for feilsituasjonen.
Jeg velger å tro at feilen ligger i restriktiv utblåsning (for pinglete eksosanlegg).

Eksosanlegget som er bestillt er Racing Beat 60mm.
Grenrør er også Racing Beat 4:1 (1.5" primary og 2.0" secondary).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: Beverly

Post by EatonMiata »

Tviler ikke på at dette blir knallbra med litt "justeringer". Og med grenrør og grovere eksos får du jo litt mer "sportsbil-lyd" på kjøpet 8) (selv har jeg fått litt for mye sportsbil-lyd, men det regnet jeg med)
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EatonMiata wrote:Tviler ikke på at dette blir knallbra med litt "justeringer". Og med grenrør og grovere eksos får du jo litt mer "sportsbil-lyd" på kjøpet 8) (selv har jeg fått litt for mye sportsbil-lyd, men det regnet jeg med)
Beverly er lydmessig svært så anonym.
Synes egentlig det er litt OK. 8)

Håper ikke den nye eksosen blir for bråkete.
Time will show .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Beverly

Post by biXen »

Hvis jeg skulle hatt en MX-5 igjen så ville det vært noe som denne snella i ulveklær :)

Hva er teorien rundt eksosen for å løse dette med tenningsbanken? (betviler ikke, mer nysgjerrig, ganske rusten på alt ikke-wankel)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

biXen wrote: Hva er teorien rundt eksosen for å løse dette med tenningsbanken? (betviler ikke, mer nysgjerrig, ganske rusten på alt ikke-wankel)
To grunner til at jeg misstenker eksosen.
- Jeg måler litt høyere trykk en det utvekslinga på kompressoren skulle tilsi. Måler 14psi, men skulle hatt maks 11psi.
- Måler fet blanding selv om jeg reduserer bensintilførsel. (Bredbåndslambdaen er plassert rett før katalysator).

Begge disse forholdene tyder på restriktiv eksos/katalysator.
Hvis det skapes overtrykk på eksossiden, så kan det føre til tenningsbank.

Beverly har økt bensinkapasitet med (litt) større bensindyser og kaftigere bensinpumpe.
Siden jeg har forsøkt med både tenningsretardering (ned til 7 grader BTDE) og tuning med bensintilførsel så misstenker jeg eksosen.

Uansett så vil større eksoskapasitet være bra for ytelsen, så jeg gjør ikke noe direkte dumt med å bytte.
(Men det koster jo flesk da ...... :roll: )

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Beverly

Post by LoKi »

Bytte av eksos er ikke så dyrt, om man ikke kjøper overprisa deler.
Mitt custom anlegg kosta meg under 2000,- ferdig levert i Norge.

At smaken er forskjellig gjør at de fleste ikke vil velge anlegget jeg har, men poenget er likevel det samme.
Man får billig rustfri eksos :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply