Godlyd i bilen
Det er bare å inrømme det, standardhøyttalerene som ble levert på NB høres rett og slett grusomme ut, spesielt den gneldrete, billige piezo-diskanten.
Slikt søppel fortjener ikke annet enn døden
Sånn, nå følte jeg meg plutselig lettere til sinns, og kunne begynne å tenke på hvordan jeg skulle lage godlyd i skuta. Jeg hadde forsåvidt enkle kriterier:
-Fokus på lydkvalitet fremfor kvantitet, men fortsatt bass som kjennes
-Skjult montering, ingen hulltaking eller kabling som synes
-Montasjen skulle ikke oppta noen plass som kunne utnyttes til bagasje
Høres enkelt ut, ikke sant? Jeg kan si så mye som at det gikk med mye tid bare til planlegging og valg av komponenter basert på kravene jeg hadde. En forsterker er et must hvis man skal ha kvalitetslyd, jeg tenkte opprinnelig å plassere denne i "tunnellen" mellom bagasjerom og kupe, men fant fort ut at en forsterker som passet inn der ikke hadde hverken kvalitet eller effekt nok til at det kunne fungere på noe vis. Reservehjulsbrønnen, mon tro? Nei, da måtte jeg ha tatt fram vinkelsliperen og skjært bort bøyla som holder reservehjulet, og slik kan man ikke gjøre med en 10th AE. Jeg funderte ogå på å plassere den under setet, noe jeg droppet enda fortere da jeg oppdaget at man knapt får fingrene under stålet der. Så kom jeg på å kikke bak hanskerommet, og der var det jo plass! Jeg hadde først en dynaBel BF0802 i tankene, muligens sammen med 8" høyttalere i dørene siden jeg ville ha bra trøkk i bassen.
Men nå er det engang slik at 8" ikke er spesielt gode på mellomtone da. Etter en tur til dynaBel og en prat med Nils der, havnet jeg til slutt på et Seas Lotus Performance 6,5" sett i stedet, og vraket dynaBel-forsterkeren til fordel for en Genesis Profile Two som de hadde på kampanjetilbud til en svært hyggelig pris. I samme slengen fikk jeg "lurt" dama til å lange ut 4 laken for høyttalere til Xedosen hennes også. De ligger forøvrig pent innpakket i eskene sine enda.
Demping må også til hvis man skal få noe ut av komponentene man kjøper. Butylmatte på rull fra Audiosystem ble kjøpt inn (
http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 26&gid=318). Noe rimeligere og litt tykkere enn Vibroplast fra STP. Jeg var også ute etter Splen og Bitoplast, og tok meg en titt hos Bilradiospesialisten i Trondheim. Det viste seg at elutstyr.no tok ganske nøyaktig halv pris for begge produktene, disse ble selvfølgelig heller bestilt der. I tillegg ble grovkalibret trelags dempematte fra Biltema kjøpt inn for demping rundt hjulhus og vegg bak setene.
Demping, ja. Blikket som dørtrekket, høyttalerene og innmaten som finnes i resten av døra er festet på er mildt sagt skjørt. Her måtte det butylmatte til, i både to og tre lag. Den er heldigvis lett og fin å klippe i, og myk å klistre rundt profiler og hjørner.
Før jeg gjorde noe som helst med "ytterstålet" bak fuktsperra dro jeg på med kaldavfetting, børste og hageslange inni dørene for å fjerne tectyl og anna gammel drit. Etter en god tørk og litt gnukking med rødsprit var det tid for å legge butyl her også. To lag, mellom kollisjonsbjelkene.
Ett lag Splen måtte også til, utenpå butylmattene. Dette var noe seigt svineri å klippe i, men det utgjorde en stor forskjell lydmessig, både med hensyn til veistøy og resonans.
Diskantmontering ble litt mer arbeidssomt enn jeg trodde. Den pinglete piezosaken fra mazda bygger nesten ingenting, så det måtte en god runde med bøying og brekking til før jeg fikk braketten til å passe. Jeg skjærte ut en bit med Bitoplast som jeg klistret på diskantåpningen før jeg skrudde fast den nye diskanten for å unngå skrangling.
Selv om jeg hadde gått for 2,5mm2 høyttalerkabel ble trekkingen av denne et helkveldsprosjekt. De som har prøvd seg på kabeltrekking på en NB nikker nok med et lite smil nå, tenker jeg. Her er det trangt, og du må gjennom denne kontakten:
Hmmm... det var vanskelig ja. Høyresida gikk forholdvis greit, men jeg hadde litt problemer med å få kontakten til å sneppe fast i karosseriet igjen. Dette viste seg å være på grunn av en bitteliten plasttapp som jeg hadde bøyd bort, når den ble satt i riktig posisjon gikk det fint. På venstresida måtte jeg til slutt skru av hele døra for å få nok plass til trekkingen.
Å trekke to separate kabler til hver dør gjennom helveteskontakten tror jeg rett og slett er umulig, delefilteret måtte derfor plasseres i døra.
Der kan det selvfølgelig ikke leve sånn helt uten videre, her måtte det fikses kondom! Man tager 1 stykk solid svartsekk, klipper av et hjørne, putter filteret oppi og stripser litt...
Deretter tager man en generøs dose med silikon og sørger for å trykke klisseriet inn i alle kriker og kroker...
...etterfulgt av en strips til. Jeg festa filteret med mere strips, hvordan skulle man klart seg uten?

Her har også adapteret til høyttaleren kommet på plass. Uttaket i døra er som sagt for 8" høyttalere, de jeg monterte er på 6,5".
"På en sagbukk fra IKEA..."
Slik ble det seende ut. Jeg brukte MDF til å lage adaptrene, noe jeg angrer litt på. De fikk seg riktignok fire lag med lakk, men det vili nok fortsatt trekke vann inn gjennom skruehullene på baksiden. Hadde jeg bare hørt på kameraten min som anbefalte vannfast kryssfinèr og hadd tålmodighet til å skaffe det...
Jeg foretok også en "dempeaksjon" for å redusere lyd fra bagasjerom og hjulhus. Tepper, hattehylle og det meste ble fjerna og dempet etter beste evne med diverse materialer. Det hadde en viss effekt, men var på langt nær så effektivt som jeg trodde. Det var iallefall greit å få litt masse på dekslene over og rundt bensintanken, toppdekselet her oppførte seg som en kraftig stortromme! Bilen ble helt fri for lavfrekvent "romling" når man kjører på ujevn vei og i humper, så det var da ikke helt bortkastet. Det ble dessverre ikke tatt noen bilder mens jeg gjorde dette.
Endelig var det tid for å starte på det jeg synes er morsomst, nemlig montasje av forsterker, spiller og tilhørende kabling. Vel, spilleren er forsåvidt den samme som stod i bilen da jeg kjøpte den, men ut måtte den uansett.
Her ble det visst ikke tatt så mye bilder gitt, var vel ivrig på å få lyd i kjerra. Her er forsterkeren hengt på plass fra en bolt som stikker ut fra torpedoveggen, jeg brukte patentbånd type grovt fra Biltema, borret et hull midt i festebraketten på forsterkeren og skrudde det hele sammen. Vifta ble tatt ut for å komme til oppi der på fornuftig vis. Strømkabelen ble trekt rett fra batteriet og passet perfekt inni "trekkrøra" under teppet ved dørstokken på høyre side.
Forsterkeren måtte festes i underkant også, samme patentbånd ble brukt. Her hadde Mazda laget noen kjekke slisser i staget under hanskerommet slik at jeg kunne feste den på en enkel og nesten usynlig måte.
Se, en forsterker! Eller...?
Og lyden ble bra, den. Etter å ha fått spilt til diskantene og justert EQ litt låter det riktig så pent. Veldig presis og fin bass, myk mellomtone og detaljert, men ikke for hard diskant. Og det spiller faktisk en god del høyere enn jeg forventet også. Det gikk med mange kvelder over en periode på rundt 3 uker, men slikt glemmer man fort når sluttresultatet svarer til forventningene. Det neste som står på ønskelista nå er en Pioneer P88 RSII CD-spiller, men det er en annen historie.