Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Lightweight »

Lekkert!!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by obi-one »

EDIT Her blir tidsrekkefølgen litt feil, se dokumentasjon i mai under "vannpumpe" på hvorfor jeg ville løsne denne bolten..... :D

Selv etter søking både på forumet her i norge og på mata garage, så står jeg fast.

Nøtten er å få løsnet veivakselbolten på en longnose 1,6l 1996 NA (hørt den før?)

Tror jeg har lang nok momentarm....
Image

Har forsøkt:
Sette bilen i 5-gir med håndbrekket på, momentarmen gjør da at clutchen "slurer" (kan indikere at clutchen synger på siste verset?)
Legge an momentarmen mot bakken under bilen og bruke startmotoren som "elektrisk muttertrekker", starteren er ikke sterk nok.

Varming av bolten med varmepistor, kjøling med hurtigrustløser, "noen" runder i løpet av siste døgn. Ingen reaksjon.

"Rudolf Racing Garage" spesialverktøy vil ikke virke, siden reimhjulet ikke løsner før mutteren er løs på sene NA (har jeg lest i Rod's OG Haynes OG Tanner)
Får ikke plass til å feste noe på ringen "inni" reimhjulet :evil:
Image
Nå begynner jeg å gå tom for løsninger, foruten å kjøpe meg kompressor og muttertrekker.......

Forslag anyone?
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by Andreasnicolai »

Er det ikke mulig å lage en modifisert versjon av et slik verktøy da?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by Miatapowers »

Kil den fast og bruke startern,,,

Uten forlenger selvfølgeligt..

edit, såg du hadde testet dette,, da får du prøve å tvinge den av med å trille frem å sleppe clutch..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by Miatapowers »

En ting eg gjør på slike når motoren står i bukk er å ha en skikkelig kraftsarm, og tar slegga og slår så eg får sjokket den så den spretter opp.. Mulig du kommer til om den står på bukkene..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by obi-one »

Jeg fikk tatt den!

Inspirert av Stians første post, med tanke på å "sjokke" bolten, så lagde jeg enda en løsning, som jeg herved døper Brekkes elektrosjokk metode for løsning av veivakselbolt :lol:

Først så satt jeg på en lett buet latmansarm, og justerte denne "akkurat passe" i lengderetningen så den skulle treffe et "trygt sted" (kunne ha vært bakken, dersom armen hadde vært lengre.
Tanken her er å få litt fart i svinghjulet før bråstoppen, jeg tror røret jeg brukte som forlenger fikk for mye fjæringseffekt.

Image

Nøkkelen her er å ha 20-30 cm "fri bane" før verktøyet treffer karosseriet rett ved siden av lykta (der feiget jeg ut og la en arbeidshanske for å spare lakk)
Standard hjulskiftarm fra Biltema, lånes med glede ut etter samme vilkår som Rudolf Racing Garage, men koster under hundrelappen på Biltema, såvidt jeg husker.....

Så var det å koble på batteriet igjen, og kjøre starter kjapt en gang: BAM i karrosseriet med latmannsarmen.

Image

Kjøre starter en gang til, med samme lyd, da løsnet svinebolten :D

Sjekk av nedslagsstedet etterpå viser ingen skader, kun en liten bommulstrevl som har festet seg litt i lakken 8)
(platekanten "nedenfor" ledningene på bildet)

Image

Og resten av løsningen av bolten kan jeg ta med fingrene :lol:

Takk for god hjelp og inspirasjon nok en gang, håper dette trikset kan hjelpe noen en annen gang!
(Gjør oppmerksom på en viss risiko for at 1)latmannsarmen løsner og blir til et prosjektil 2)Latmannsarmen forlenger seg "i farta" og slår inn i lykten, så dette er ikke en metode jeg vil anbefale som førstevalg, det er kun for de desperate....

Men elektrosjokk er jo ikke akkurat det man bruker som standard uansett :)

Blir spennende å tenke på hvordan jeg skal trekke til med rett moment når bolten skal festes igjen, håper cluthcen greier å holde imot, hvis ikke får jeg stikke en skrutrekker i starterkransen :?: :?: :?:
Lightweight
500 RPM
500 RPM
Posts: 61
Joined: 14 Apr 2011, 21:10
Medlemsnummer: 924
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by Lightweight »

Imponerende. Vi gleder oss over at De snart er på veien igjen Brekke! :D
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ja det fåårn si ..... :shock:
Si meg, hvordan så den bolten ut da du hadde fått den løs ?
Full av Locktite ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by obi-one »

Bolten så helt "ren" ut, heller ingen rust.

Men jeg har nå uansett kjøpt locktite (type blå 243). Det står iallefall på pakken at den skal være mulig å løsne igjen, tenkte det kan være en god løsning å trekke til med riktig moment, dersom clutchen begynner å slure før jeg får helt riktig moment, så vil locktite'n sikre ekstra mot at det løsner igjen.

Litt i tvil om saken, siden en av mine favorittkilder, bildoktoren Bosse, mener at smurte gjenger skal trekkes til med enda større moment enn tørre gjenger..... :?

Tror kanskje hovedproblemet er at jeg har litt "slapp" chlutch, tipper den synger på nest siste verset, tror ikke den har vært byttet på 135 000 km. Men siden jeg jo har den lille 90 hk motoren, så holder den nok litt til 8)
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by LoKi »

Det momentet den skal trekkes til med er ikke så himla mye.
Klarer det helt fint med en vanlig momentnøkkel.

Ihht miata.net er det ca samme moment som hjulboltene på shortnose og noe mer på bignose :)

Crank pulley bolt (1990 - early 1991) 108-118 nm
(plus Loctite 242-blue)
Crank pulley bolt (late 1991 - present) 157-165 nm
(plus Loctite 242-blue)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by obi-one »

Bra, takk for tilbakemeldinger!

Det skal nok gå bra, da legger jeg iallefall på blå locktite. :D
På pakken står det at den "nye" blå 243 locktite kan erstatte 241, 242 og 245, så da føler jeg meg trygg på at det blir en bra løsning.

Ganske sikker på at bilen i gir gir nok motstand til å holde mot tilstrammingsmomentet.

"Bignose" virker som en veldig solid løsning, men 90% lever jo godt med shortnose også :)

Nå er vannpumpa ute, så det er litt å pusle med før jeg kan rapportere videre fremdrift :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Videre om prosjekthistorien:

Først et lite stemningsbilde fra Notodden tur med østlandsavdelingen, et godt eksempel på at turen er viktigere enn målet, veldig flott tur for å spise en veldig moderat kebab på Notodden. 8)
Image

Etter en litt optimistisk påmelding til No Cones Left Autoslalom sommeren 2010 skulle jeg gå igjennom bilen og skifte fra de sorte 15" "lakkskoene" til de lettere 14" originalfelgene og klargjøre bilen. Da fant jeg ut at den ene fjæra bak var brukket både oppe og nede, har med andre ord kjørt med ca 3 cm senk i ene hjørnet. Synes den var veldig "spinnvillig" på venstre side, ja...... :lol:

Nye originalfjærer, bumpstops/støvhetter og justerbare KYB AGX dempere bak innkjøpt fra MX-5 parts, skiftet med "San Diego Metoden", beskrevet for eksempel her:
http://www.good-win-racing.com/mazda/mi ... ation.html

Brukte min trofaste "latmannsarm" for å bende ned bærearmene så jeg fikk lirket ut støtdemper/fjær comboen, det er sikkert enda lettere med senkefjærer.

Kjøpte også inn OEM frontleppe og rustfri nettinggrill til haikjeften, men bestemte meg for å vente til over vinteren med å montere dette, for ikke å leke mer snøplog enn nødvendig.

Etter montering av justerbare dempere bak, så var det morsomt å leke litt med justeringene, men landet til slutt på innstilling 2, siden jeg oppfatter dette som mest likt originaldemperene som fremdeles oppfører seg helt fint foran. Mer om disse demperene her:
http://www.miata.net/products/chassis/kyb.htm

Etter en vinter med disse demperene er det ingen tvil om at det blir KYB AGX foran også, når den tid kommer! :D

Hadde også en meget positiv serviceopplevelse med Centralgaragen i Drammen (MAZDA forhandler) da jeg var innom for å kjøpe oljefilter (50,- stykket) og plugger (94,-)
Jeg spurte forsiktig om det var mulig å få kjøpt "Plastmappa" som ligger i hanskerommet, siden jeg hadde arvet en meget tvilsom blå plastsak påtrykt "Hundai" fra forrige eier, og dette irriterte meg hver gang jeg tok ut servicebok og vognkort. :evil:
Jeg fikk da straks med på kjøpet en sort Mazda "Bok" med stive permer som erstatning, og fyren bak skranken fant fram en nøkkelring med MX-5 logo i tillegg :!: :D

Selvsagt helt ubetydelige kostnader, men klart opptur for kjøpsopplevelsen, herved er Centralgaragen anbefalt!
Last edited by obi-one on 14 May 2011, 23:10, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

I oktober 2010 var det tid for å skifte braketten som holder vindusspylertanken under venstre forskjerm, som var rustet nesten helt bort.
Utmerket dokumentert i 2res tråd, så her henviser jeg bare til denne:

http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 9&start=45

Bortsett fra at jeg gjorde jobben mens forskjermen fortsatt var montert.... :shock:
Ble mye å kikke først og føle seg fram med fingrene etterpå, men det lar seg altså gjøre å skifte begge brakettene som holder vindusspylertanken uten å ta av skjermen :)

Kjøpte også to biter som sikkert vil gjøre bilen enda raskere, ny pedalgummi på clutch og brems, koster jo 20,- stykket på MX5Parts:
FØR:
Image
ETTER:
Image


Vurderer å høyglanspolere gasspedalen, det sparer sikkert etpar gram vekt, men vil jo helst ikke at den skal bli for glatt.... :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Etter nok en morsom vinter med hardtop, så kan jeg klart si at varmetrådet i bakruten ikke er nødvendig, dersom man isteden kobler opp en liten kupevarmer, og bruker presenning over bilen...kupeen er varm etter 2-3 minutter. Fantastisk vinterbil!

Når våren kom, var det tid for å sette på OEM leppe og rustfri humlefanger. Først Hammerite på melketennene......
FØR
Image

UNDERVEIS(valgte etter LANG betenkning å flytte skiltet opp på støtfangeren (også fordi det ikke er plass til skiltbraketten når nettinggrillen kommer inn i haikjeften)
Image

ETTER
Image
Image

Her blir det jo mye smak og behag, jeg vil gjerne beholde "melketennene" i tilfelle jeg må taues (ja, jeg vet det ikke anbefales), og synes den rustfrie grillen passer til British Racing Green. Vekten av grillen forsvares med at den har en funksjon i forhold til å redde radiatoren fra småstein osv.
Jeg har jo så mye rart i fronten fra før at det ikke gjør så mye å legge til litt til.
Glimrende "bruksanvisning fant jeg litt ned på denne siden:
http://mx5cartalk.com/forum/viewtopic.p ... e&start=45
OEM front air dam/leppe anbefales virkelig, mye mer stabil bil i motorveihastighet, ikke så "nervøs" og vinglete som før, men like styrevillig.
Og etter min oppfatning MYE penere 8)

Image
Last edited by obi-one on 11 Jun 2011, 17:30, edited 2 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Første alvorlige problem, etter skifte av kjølevæske stusset jeg over at denne var ganske SVART, i etterpåklokskapens navn tror jeg noen har "mauret" kjølevæsken med pepper, siden det utviklet seg en ganske "frisk" kjølevæskelekkasje når jeg hadde kjørt med den nye en liten stund.
Image
Etter litt betenkning diagnostiserte jeg det til lekk tetning i vannpumpe, og nye deler ble bestilt fra England rett før påske.

Jaja, bilen ble satt på bukker, og jeg kunne begynne med endel småplukk jeg ikke får tid til når bilen er på veien:

Først nok en viktig modifikasjon, bompengebrikken er flyttet under instrumentcovlingen.
Skru av dekslet rundt rattstammen, to skruer på undersiden av covlingen, og trekk den mot deg....... :)
Ifølge LoKi viktig å få "denne siden opp", for at brikken skal virke mot signalet fra bomringen (takk til LoKi)
Image

Sett i fugleperspektiv er det nå full symmetrigalskap, siden jeg har alarmdekal på den ene siden av frontruten, og medlemskapsmerke i klubben på den andre siden. Men slipper nå å få mer pepper på klubbtreff for den stygge plastklumpen midt i ruta (helt enig, takk for påtrykk!)

Dette perspektivet viser jo også at vi ikke akkurat kjører rundt i de største bilene...
Image
Post Reply