Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

BYTTE AV RAIN RAIL :shock:

Foruten det sedvanlige oljeskift med originalfilter, så har jeg hatt liggende til modning i vinter en original rain rail innkjøpt fra MX5 Parts. Siden jeg bruker hardtop om vinteren hastet det ikke, men jeg så at det var sprekker i rain railen, satte på litt gaffatape som midlertidig fix, men i dag var det ferie, opphold og passe med skyer, så da skulle den til pers.
Tok noen bilder, poster disse som prosjektdokumentasjon, samt en liten "how to" for de som har lyst til å prøve seg på jobben. Viste seg å være enklere enn fryktet :D

Først var det å plukke ut setene, men så var det jo faktisk aller først behov for å fjerne pyntebøylen og vindbreakeren bak setene. Bolten der er lang med mange skiver, så da er det greit å ta noen bilder så det blir rett når det kommer tilbake igjen (det var forrige eier som satte på denne, så dersom noen har samme bøyle og har dokumentasjon på hvordan boltene skal stå, så mottas innspill med takk!

Image

UNDER selve pyntebøylen som avsluttes med et påsveiset lite rør som festebolten går ned i, ligger en tykk skive an mot karosseriet, antar det er for å spre belastningen fra pyntebøylen og skape stabilitet, bøylen fungerer jo i hovedsak som karosseriavstivning, og er IKKE noe å gå rundt på taket med..... :shock:

Her er skiven som ligger nedi festepunktet:

Image
Last edited by obi-one on 04 Aug 2016, 11:45, edited 3 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så var det å løsne den lille rare bolten som holder vindblocker OG fungerer som festepunkt for trekket til kalesjen, når dette sneppes på. Denne lille bolten stiver også opp festet for pyntebøylen slik at den har to festepunkter på hver side (men tykkelsen på bolten tilsier ikke at den skal ta spesielt mye last, kanskje det kan være en ide å borre et ekstra hull og sette på en ekstra festebolt i den "ledige" slotten i pyntebøylen.... :?:

Image

Så var det ut med setene, fire bolter i gulvet som jeg ikke synes det var noen vits i å ta bilde av, men for ordens skyld tok jeg bilde av festebolten for setebeltet mot mellomaksel tunellen, på min 1996 er det et slik ekstra feste, vet ikke om alle har det, men i praksis er det derfor 5 bolter som fester hvert sete.

Image

Bak denne festebolten er et eget beslag og en tykk skive, greit å ta bilde av disse også. (Dette er fra passasjersiden)

Image
Last edited by obi-one on 14 Jul 2016, 23:20, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så et virkelig uunnværlig spesialverktøy, laget for anledningen ved en tur i "roteskuffen" for gammelt og utgått bestikk......
En gaffel minus en tann, er et perfekt verktøy for å lirke løs plastpluggene som holder teppene på plass mot hattehylla og rain rail beslagene.

Image

En liten positiv overraskelse når filten på hattehyllen var løs, det viser seg at denne er tredelt på min årsmodell av NA, med en filt nederst, en tung gummi lyddempematte i midten, og den sorte filten på toppen. Dette var stiftet sammen og kom ut som en enhet.

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så var det tid for å angripe selve rain rail beslaget, litt med hjertet i halsen.
Som kjent kan man ha mange bekymringer, men de fleste blir ikke noe av.

Image

Viser seg at de apekattene som gjorde jobben for meg da jeg byttet softtopp hadde klart å sette disse beslagene OPP NED, og derav også byttet om på høyre og venstre side på de korte beslagene.

Dette var løst ved bruk av makt, som gjorde at jeg måtte til med hammer og ambolten på skrustikka for å flate ut noen små bulker i beslaget da jeg fikk dem av. Moralen er, må du bruke veldig mye makt, så KAN det være noe galt.....
Slik beslagene står på dette bildet skal de altså IKKE være.

Image

Jeg slo opp i min gode Rod's Enthusiast manual, og der ser man av monteringsanvisningen at metall beslagene selvsagt skal monteres som en omvendt U, altså med "åpningen ned". På denne tegningen er heter de "set plates" og er merket med et 4 tall:

Image

Skulle noen fortsatt være i tvil kan de sjekke bilde 4 på denne linken http://revlimiter.net/blog/2010/04/miat ... p-removal/

Jeg tipper "omvendt" montering av disse tre metallbitene har skylden for mange historier om hvor "umulige" de er å få på plass.....
Last edited by obi-one on 14 Jul 2016, 23:25, edited 2 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Generelt anbefales å løsne ting litt og litt, en bitteliten elektrisk skrutrekker er god å ha. På mutteren ytterst i rekka bak setebeltetårnet på hver side, så måtte det lirkes med liten skralle. Ikke noe problem, bare litt "fiklete", veldig veldig lurt å ta ut setene for å ha godt arbeidsrom. På dette tidspunktet meldte det seg et par hissige klegg, siden jeg skrur ute under åpen himmel. Det ble 2-0 til reparatøren.....

Image

Når alle boltene var løse, så lirket jeg ut de to plastpluggene av samme type som fester rain railen på endene ved dørstolpen. Vanskelig å ta bilde av dette, tok et bilde etter at jeg hadde fjernet hele rain railen, plastpluggen ligger "på skrå" oppe til høyre i bildet:

Image

Her ser man hullet der plastpluggen satt etter at jeg hadde fjernet både plugg og rain rail (oppe til venstre i bildet). Den metallfargede biten som synes såvidt der "gummitakrenna" slutter viser det Rod's manualen kaller "beltline protector", metalldelen som fester denne skal sitte OPPÅ rain railen når den monteres igjen. (og ikke under, slik det var festet da jeg tok den av.

Image
Last edited by obi-one on 04 Aug 2016, 12:49, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var den gamle rain railen ute, mye sprekker og mistilpasninger, så absolutt nødvendig å bytte. Den nye rain railen fra MX5 parts nedenfor.
Jeg synes det ser ut som det er pengene verdt å kjøpe en spesialtilpasset del, og oppfatter også at de nyeste variantene av denne delen er laget i mye mer "helstøpt" og myk og bøyelig gummimateriale, så absolutt verdt pengene, etter min oppfatning.

Image

Det er ifølge Rod's og mange andre kilder inklusive Rudolf, ikke nødvendig å popnagle rain railen til soft-toppen før montering. Det er jeg helt enig i. Men da kan man for dobbelt sikkerhets skyld tette "blindhullene som er laget i rain railen der disse popnaglene kan sitte, i mitt tilfelle med svart Gaffatape, på utsiden i forhold til der vannet vil komme. Rain railen kan jo sees på som en stor "takrenne" som fører vannet fra softtoppen ut til hver side ved setebeltetårnene, og deretter ned i "avløpsrøret" som kommer ut under bilen.

Først rødspritvask, så tape på den siden som skal vende inn mot kupeen.
Legg også merke til at noen av hullene på rain railen er avlange, dette vil vise seg å være veldig greit når det skal skrus sammen igjen....
Legg også merke til "flippen" med et stort hull på enden, denne skal festes med plastpluggen og ligge under metallflippen på "beltline protector" jeg skrev om ovenfor når ting skal sammen igjen.
Image

Legg også merke til de sorte "skumbitene" som er ferdiglimt på innsiden av rain rail takrenna, når metallbeslagene og skruene kommer på, så vil dette skummet lage en tetting slik at fukt ikke kommer ut der skruene og festene sitter. De sorte "rillene" i plasten vil sørge for at metallbeslaget ikke lager "full tetting" slik at vannet kommer ned i "takrenna" når alt er på plass. Gjennomført og antakelig erfaringsbasert design.....
Image

Tapen jeg setter på er derfor "dobbel sikring", men Rod's anbefaler tape, og det er jo fort gjort, og blir ikke synlig etterpå. Forfengeligheten gjorde likevel at jeg tok av igjen første forsøk med et par biter med sølv gaffatape, og byttet til sort. Godt håndarbeid er jo ifølge min bestemor like pent på vrangen som på retten..... 8)

Deretter tape for å tette pop-nagle hullene på den siden som vil vende mot bagasjerommet:
Image
Last edited by obi-one on 04 Aug 2016, 12:51, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så var det tid for montering av den nye rain railen. Det er da først et lag rain rail, så et lag kalesje, og så et lag rain rail igjen. Viktig at toppen av det første laget med rain railen kommer på baksiden/innsiden av "leppa" på den gummilista som går rundt selve karosseriet.
(På bildet er kalesjen er hektet løst på festeboltene også, og er bare en illustrasjon av hva jeg mener med "leppa"
Image

Jeg valgte å lirke på plass første lag rainrail, deretter kalesje og deretter neste lag rain rail på hver festebolt ved å starte på midten og jobbe meg ut mot kantene, og bare entre hver festebolt uten å sette på metallbeslagene, slik at ting kunne "gå seg til" rundt buen uten at det hoppet av på motsatt side av der jeg jobbet. Fungerte veldig greit (og lite bryderi når man har elektrisk skrutrekker). Dette bildet viser situasjonen sett ovenfra der regnet kommer til å komme ned, FØR alt er komprimert sammen av metallbeslagene, skumbitene som er festet på rain railen for å tette kan såvidt synes.
Image


Deretter lirket jeg "flippen" oppe på hver ende av railen innunder metallflippen på beltline protector, og festet dette på hver side med plastpluggen. Da ble det slik:

Image
Last edited by obi-one on 04 Aug 2016, 11:55, edited 2 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så var det endelig tid for å skru på selve festebeslagene. Det gikk veldig greit å presse på plass, jeg satt først på de to ytre beslagene, og bare entret mutterene, deretter midtbeslaget. Fikk en liten konflikt i overgangen mellom midten og ytre, da var det bare å løste to av festene på den ytre og lirke ting på plass, slik at alle tre metallbeslagene satt fint, og ingen skrukker og bretter på rain rail eller kalesje.

Image

Deretter var det bare å stramme jevnt og forsiktig, i henhold til Rod's. Jeg tok det pent i mange trinn med den elektriske skrutrekkeren, og fulgte på med manuell skralle på den ytterste bolten etterhvert. Tror det kan være lurt å ta dette gradvis, slik at ting får satt seg pent.

Jeg har også en stropp som trekker den bakerste spilen i kalesjen tilbake når den felles opp, denne ble festet slik den var, på passende festebolt.
(På bildene her er skruene bare entret, ingenting er strammet enda).

Image

Til slutt var det bare å ta fram den lille momentnøkkelen, det viser seg at de av Rod's foreskrevne 8,8 til 12 Newtonmeter var litt mer enn jeg trodde, men siden jeg ikke er glad i å knekke bolter (har gjort det tilstrekkelig mange ganger), så landet jeg på å stille inn momentnøkkelen på 9 Nm, og synes det satt bra. Måtte også fram med en litt større elektrisk skrutrekker/drill, for å slippe å tukle for mye med momentnøkkelen, det var trangt om plassen mange steder.....

Image
Last edited by obi-one on 14 Jul 2016, 22:55, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da jeg skulle feste teppet igjen, så oppdaget jeg at det manglet noen av de sorte klipsene, etter noe grubling kom jeg på at jeg muligens hadde kjøpt noen for noe år siden for å ha i reserve, det viste seg å være rett, til og med akkurat riktig antall:

Image

Og så var det å montere tilbake stolene, nå med nylakkerte festepunkter:

Image

Så da var vi FERDIG med rain rail bytte, det var bare å montere pyntebøylen og vindblockeren igjen!
Siste bilde er litt juks (det er tatt for noen dager siden på et helt annet sted). Siden det kom en tordenbyge, så ble det litt hastig retrett.... :shock:
Så vi får se hvordan taket sitter i morgen, det var iallefall litt strammere å sette på, noe jeg oppfatter som et godt tegn....

Image

Neste gang jeg skal skifte rain rail så vet jeg at dette er helt greit å gjennomføre på 4-5 timers tid, selv for en som er rimelig detaljorientert og tar bilder underveis :D

Tror isåfall jeg må finne meg en ny (og helt rustfri) BRG NA, siden den rain railen som sitter på "Not Entirely British" nå, den kommer til å holde 8)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....very slightly RUSTY

Post by obi-one »

RUST ! ! ! :shock:

Det er jo typisk, når man har lagt ned en del arbeid på en skikkelig rain rail, så finner jeg ut ved inspeksjonen før kommende EU kontroll i Oktober at bilen sakte men sikkert har rustet i kanalene, med små hull ved fotbrønnen foran på innsiden i gulvet.
I tillegg begynte jeg å pirke med skrutrekker bak, og landet med å kunne putte tre fingre inn i det klassiske rusthullet på utsiden og innsiden av kanalen bak, og 6 fingre i et digert høl på innsiden av kanalen på andre siden av bilen.
For sikkerhets skyld algså jevnt fordelt på BEGGE sider av bilen, 4 hull, to små foran og to store bak!

Her det ene bak, hvor man faktisk kan se igjennom hele kanalen når jeg har pirket langt nok....

Image

Og erfaringsmessig er det ikke helt rent og pent på innsiden av slike hull, når de først kommer. Noe må man jo betale for å kjøre bilen om vinteren.

Sukk.......

Noen som har erfaringer med hva en rep av noe slikt kan koste.....

Eller er det bare å lage spiker......

Dobbelt sukk........
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Tja...om du fikser det så vet du hva du har..
Selger du og kjøper en ny (for å være uten er jo ikke et alternativ) så starter du på nytt igjen.



:)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Helt enig i at å være uten er et dårlig alternativ, jeg lurer bare på hvor dyrt det kan bli å sveise kanaler hvert 5. år......

Får antakelig ta turen innom etpar karroserriverksteder, noen som vet om verksteder som har erfaring med kanaler til MX5?
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

Ikke noe god følelse det der :( For meg kostet det ca 30 000.
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by R.S »

På min NBFL kosta det 25-28 lapper for nye (originale) bakskjermer, innerskjermer og kanaler.... Dem ligger pent pakket inn i garasjen til jeg får spart opp mer til bytting og lakkering. Men da håper jeg at jeg slipper å se rust innen de 5 første årene. Dyrt..... Men trolig den mest holdbare løsning.

Hilsen en som også har rust i kanalene :(
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Legendary »

Har gitt opp rusten litt. Forsøker bare vedlikeholde det så det ikke blir nevneverdig verre, men ellers bare bruke MX-5en til den er skapt til: å ha det ekstremt artig ved å kjøre'n! :)
Post Reply