Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Not Entirely British.....

Post by obi-one »

En prosjekttråd om en trivselsskapende og morsom liten bil som skal leve opp til Jeremy Clarksons i Top Gear sin uttalelse om MX-5 som den beste Britiske sportsbilen noensinne, bortsett fra at den ikke er HELT Britisk:

But the Elise is not the best British sports car... because the
Mazda MX-5 is! Yes, yes I admit it; it's not entirely British. In
fact it could be argued that it's sort of completely... Japanese!
But you see, the thing is, if you go to Tokyo and order bacon, eggs,
mushrooms, and so-on-and-so-forth, even though they're in Japan
they'll still call it 'a full English Breakfast'. Ideas travel, so I
don't care where this car was designed, or where it was made, it's
still a full English Sports Car!

The MX-5 kicked off the sports car renaissance, and ever since it
came along in 1989 everyone else has been trying to beat it with more
power, more-wheel-drive, more whizz-bangs, and more fancy gearboxes.
But you can't beat the original recipe, a recipe that was written
more than sixty years ago - keep it simple! The Mazda has a
not-very-powerful 1.8 litre engine at the front, where it belongs,
not in the middle. And drive goes to the back, like it should. It's
as complicated as wood!... So who cares if it doesn't have an
electric hood and climate control. A bit chilly? Well you're
British for heavens sake - wear a hat!


En 1996 modell British Racing Green (selvsagt), med et litt spesielt våkent og oppmerksomt blikk:

Image

Førstegangsregistrert i Norge som ny 15.mai 1996 (i tide for 17.mai toget?) til Formo AS, solgt av Formo AS i Skien (demobil?)

Kjøpt av meg 4.september 2009 på kilometerstand 121000 av en trivelig kar fra Mjøndalen.

Bilen har stort sett levd på Østlandet, og hatt et innholdsrikt liv med nærkontakt med mye rare små gjenstander (handlevogner? :x ), samt den vanlige rusten i kanaler bak, en side reparert da jeg kjøpte den.

Målsetting med prosjektet for meg er å bevare bilen lett, kun gjøre modifikasjoner som har en funksjon, og ellers kjøre bilen hele året og ha mange mange timers glede av et fantastisk pendlerverktøy som gir små kicks av kjøreglede til og fra jobb, siden jeg bor i perfekt MX-5 landskap på Nesodden, og kjører rundt Bunnefjorden to ganger hver dag (og er tilhenger av lange setninger).

Dette blir en litt "rekonstruert" prosjekttråd, skal forsøke å legge inn en post for hver "forandring", for å dokumentere utviklingen. :D

Passer godt å døpe bilen "Not Entirely", siden skiltet har bokstavene NE.........
Last edited by obi-one on 19 Apr 2011, 23:20, edited 2 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Først en liten statusrapport på utført arbeid av forrige eier:

Registerremsbytte i 2008 på KM stand 108 000 hos Østerås Bilsenter, de tok registerrem, bremsevæske,frostvæske, gearolje, bremseskiver og bremseklosser rundt om, kort sagt stor service med registrerreim. (men ikke vannpumpa, skal det senere vise seg :evil: )

FØRSTE REPARASJON :shock:
Venstre speil ble skiftet i 2003. Første reparasjon av meg ble bolten som holder HØYRE speil, etter å ha forsøkt å stille inn speilet, det satt da ¤"#¤XFFPPT godt, så sto jeg plutselig med speilet i handa, og en liten stubbe av en rusten bolt som satt fast i speilfoten på døra. Inn i verkstedboden og finne en passende syrefast bolt, demontere plastringen rundt speilet forsiktig forsiktig, fundere litt over leamikken inni, smøre opp fjæra som satt inni der, montere av speilfoten, skru sammen mekanikken igjen, lime fast plastringen rundt speilet igjen forsiktig, og plutselig hadde jeg min første reparasjon. Kostnad 0,-, forbedring av justeringsmuligheten på speilet 100%. Morro!

Speilet etter reparasjon, med førnøyd assistent:

Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Litt mer graving i historien, kvitteringene forteller at eieren før forrige eier het Preben, og holdt til i Slemdal/Gressbanen området i Oslo.
Bilen har for eksempel fått 4 liter Ultron 5-40 olje til 468,- på Østerås bilsenter i 2003, kilometerstand da var 60 000.
Preben hadde bilen i 8 år, fra Tuff-Kote Dinol behandling i 2001 til eieren før meg i 2009.

Før dette har bilen servicestempler på 30 000 service fra Sannidal Auto høsten 2000
Fra Kalstad Auto Senter i Kragerø på 18 000 km etter to års liv i 1998
Sannidal Auto våren 1997 på 15 0000 km
og Formo Auto (innkjørt) på 2500 km i august 1996

Lett tipping tilsier altså 3-4 eiere før meg i rekken. Generell tilstand oppleves som god, sunn mekanisk, og ikke modifisert på utover vanlig service. Sliten cab, rust i kanal høyre side, og mye småbulker. Nytes best på litt avstand:

Forrige eier hadde polert med svart polish
Image

Liten stubb antenne:
Image

Orginalfjærer, dvs luft under vingene:
Image
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Pelle »

Var det vanlig med de "norske" blinklysene helt opp til 96, eller har den byttet front en gang?
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Jeg er nok litt pirkete anlagt, så en av de tingene jeg raskt gjorde var å rette opp nummerskiltet bak, en eller annen halvsovende mekaniker hadde borret skjeve hull i skiltet, ikke spesielt pent på en bil der designeren har jobbet mye for å få gode sammenhengende linjer :shock:
Skrudde av skiltet, filte hullene litt mer avlange, og justerte det inn igjen.

Måtte da ta med bilen ned til fjorden for å få et godt bilde av skiltet:
Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Hella blinklysene er ifølge klubbens velinformerte allviter Erik "originale", dvs montert på et meget eksklusivt og meget håndplukket utvalg biler fra Mazda Norge da de var nye, før levering i 1996 :D . Ettermontert av en meget arbeidsvillig mekaniker hos importør/forhandler.... 8)

Hører til noen ganske spesielle releløsninger med en instukket motstand, prydelig utført og ryddig lagt opp i motorrommet. Fronten på bilen er altså ikke skiftet, men antakelig tok de den helt av for å montere lysene.

Noen synes disse er stygge, jeg synes de er artige, gir bilen personlighet, og det gjør iallefall at jeg har kjørelys som fungerer HELT etter oppskriften, dvs parklys ytterst, kjørelys i hoveddelen av originallyktene, og blinklysene nedenfor. :D

Image
Last edited by obi-one on 19 Apr 2011, 23:24, edited 1 time in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Vinterdekk og vinterfelg innkjøpt hos Johs Bjerke Rekvisita på Bryn i Oktober 2009.
Landet etter noe betenkning på å gå NED i felgdiameter fra 15" til 14", for å få mer demping av slag på forventet rallyføre på vinteren, mye artige varianter av vintervedlikehold på Nesodden....... :evil:

Landet på noen litt "sotede" Dezent - F budgetfelger, og Yokohama iceGuard30 piggfrie dekk. Dette er japanske dekk, med innstøpt kullbiter, silica, nøtteskal og jeg vet ikke hva. Ifølge selger dekk som ikke "går ut på dato" veldig fort, side de har mye syntetgummi i blandingen.....

Vil vise seg at det å gå ned til 14 tommers felger er vanedannende 8)

Sommerdekk:
Image

Vinterdekk:
Image

Nøtt for de aller mest observante; det er jo to ulike hjulmuttere på fordekket.....det er fordi Johs Bjerke klarte å sende med meg 15 M12 muttere med 1,5 stigning, og en liten overraskelse, en M12 mutter med 1,25 stigning. Tok noen sekunder før jeg oppdaget det, da hadde jeg tygd litt gjenger på bolten, satte derfor på noen gamle hjulmuttere. Johs Bjerke ga meg 16 nye hjulmuttere og en ny hjulbolt helt uten spørsmål da jeg stakk innom dem, og beklaget feilen. God kundeservice!
Last edited by obi-one on 07 Jun 2011, 22:19, edited 3 times in total.
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Og det var jo ikke tvil om hva Julekortmotivet det året skulle bli...... :D

Image

Legg også merke til interessant senkeeffekt på bakhjulet........ser jeg nå....... :oops:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

HARDTOP!

Etter å ha snust litt rundt på ulike nettsteder fant jeg en Svart hardtop uten varmetråder til salgs på nettsiden "Blocket.se" i Gøteborg. Kjørte MX-5 i mørke og sørpesnøvær til Gøteborg, (husker spesielt følelsen av å ligge lavere enn forskjermen ved siden av en trailer på motorvei i snøkav i mørket, kjenne sidevinden og tenke - ser han meg, eller...... :shock: )

Veldig trivelig og entusiastisk svenske, god og nesten mint hardtop, viste seg jeg hadde alle festene i bilen montert allerede :D

Ingen varmetråder, men kan helt klart si at jeg ikke trenger det heller, varmeapparatet er så bra at dugg i bakvinduet er en saga blott etter 3-5 minutter uansett. Hartop om vinteren gir en ekstra dimensjon til MX-5 kjøring, anbefales på det varmeste 8)

Litt stemning (samarbeidsvillig måne):
Image
Skiltet foran ser skjeivt ut, men er det IKKE! Iallefall bare litt.....

Mer steming
Image

Skulle hatt bedre kamera.....
Image

Utrolig morsomt å kjøre MX på vinteren, jeg har åpen diff, spinner på 1, 2, 3 og 4 gir med 1,6 liter motor, er det skikkelig glatt spinner jeg ved gasspådrag i 5 gir også. Ekstremt lett kontrollerbar og harmonisk i sladd, får tydelig vist hvor fantastisk "riktig" bilen er konstruert når man kjører på glatta. Jeg kan ikke anbefale det nok! (Iallefall for oss som har så liten motor at tilsvarende oppførsel på tørr asfalt er utelukket :oops: )

Muligens er også tendensen til hjulspinn ved ettertanke spesielt tydelig på venstre bakhjul, kanskje igjen et signal om den spesielle senkeeffekten på ett hjul som synes på nederste bilde.
Last edited by obi-one on 07 Jun 2011, 22:21, edited 1 time in total.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by 2re »

BRG ruler! :mrgreen:
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Første klipp på tilbehørsleverandør MX5Parts ble rustfrie innstegsplater, uten logo, til ca 300,-.

Funksjonelle når man kjører hele året, lett å holde rene, og stopper "gnaging" på kanalen av støvler ut og inn. Ørlite granne bling, men forsvares av funksjon, antar jo at preging av logo i platene øker vekten og gjør dem mindre lette å holde rene :lol:
Image
Her ser man også godt skinnsetetrekket som fulgte med da jeg kjøpte bilen, godt fornøyd med trekket mht robusthet i forhold til fukt, litt mer i tvil om jeg mister noe sidegrep i setet...... :)

Dessuten to stålbiter jeg virkelig anbefaler for sene NA 1,6, nemlig IL Motorsport forsterkninger (Subframe Braces) under bilen, både foran og bak.

Disse knytter sammen hjelperammen som holder bærearmene for hjulene, merkbart mere "stum" i understellet ved kjøring over slag og dumper, mindre "risting" og mer kontrollert oppførsel. Spesielt den foran merker jeg godt, er litt mer usikker på den bak, her skulle jeg gjerne hatt et originaltverrstag, slik det er på 1,8 L.

Ønsket om lett bil viker her for ønsket om gode kjøreegenskaper, disse bitene er virkelig verdt 350 kroner stykket 8)

Foran (etter to vintre)
Image

Bak (etter to vintre)
Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

RUSTSVEISING

En vanlig feil på eldre MX-5, rust innenfra i fremre del av hjulbuen bak, i overgangen mot kanalen. Venstre side var skiftet i følge selger, høyre side var "sliten" og trengte behandling.
Jeg valgte å sette bilen inn i Januar 2010 hos Nesodden Bil og Karosseri, betalte toalt 7500,- for en side, sveis, lakk og alt. Meget godt fornøyd med jobben, selv om det kanskje ble litt dyrt. :?
Her er et bilde av kanalen etter to vintre etter rep:

Image
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Kjakan »

obi-one wrote:
Litt stemning (samarbeidsvillig måne):
Image
Har du tatt bildet på veien mellom Fjellstrand og Kirkekrysset, sletta rett før pukkverket? Ser sånn ut...
Trodde jeg så deg på Midtveien på mandag, men den BRGen hadde tan-skinnstoler med separate nakkestøtter.
Merker jeg savner cab nå som været har vært bra. Soltak er ikke helt det samme...
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Godt spottet, eksakt riktig sted!

Vi går videre i føljetongen om utvikling av prosjektet:
Andre runde på MX5Parts ga en pakke med dørpanelklips (feste etpar knekte klips), samt service kit til K&N Luftfilteret, og "Leather Gearlever Gaiter", trekket til girstanga, det gamle var frynsete og slitent i toppen. Dessuten en klar oppgradering; Mudguards ferdig lakkert i bilens farge foran. :D

Image

Før:
Image

Etter:
Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Håndspåleggelse:

Så en ekstremt billig reparasjon, bilen hadde mellom mange småbulker også en større bulk på høyre forskjerm. Denne var enkel å komme til på baksiden, og lot seg faktisk hamre ut med forsiktig og langsom pleie av en gummihammer og håndbaken, stålet har tydeligvis "minne" for hvor det engang har vært..... :D

Før:
Image

Etter (ikke helt lett å se, men det er jo også meningen) 8)

Image
Last edited by obi-one on 07 Jun 2011, 22:27, edited 1 time in total.
Post Reply