Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da kryper et velkjent problem innpå, bilen har blitt litt vond å få i gir, og nesen på cluchslavesylinderen er lett fuktig.....

Så da er ny slave bestilt fra Autolink med klubbrabatt, får pumpe litt rask clutch mens jeg venter. Har fylt opp reservoaret og pumpet noen ganger, synes plutselig det ble bedre etterpå, men fuktig nese på slaven er lik bytte, ugreit å bli stående uten å få bilen i gir et eller annet sted.... :?

http://www.autolinkmx5.com/clutch-slave ... 5-62-p.asp
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Ser folk bytter disse slavesylindrene i hytt og gevær... :shock:
Nå har jeg holdt på med disse lekebilene siden 2009, og har enda tilgode å ha ett eneste problem med dem... :wink:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Du bytter bil, vi andre bytter slave.... 8)
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Trym N1290 »

Så fint for deg da..

Forøvrig angående autolink, syntes jeg det er en flott butikk. Og respons på spørsmål, relativt rask levering og du får det du skal ha
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

obi-one wrote:Du bytter bil, vi andre bytter slave.... 8)
Ahh.., det tenkte jeg ikke på... :mrgreen:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

Trym N1290 wrote: Forøvrig angående autolink, syntes jeg det er en flott butikk. Og respons på spørsmål, relativt rask levering og du får det du skal ha
+1
Tommel opp for Autolink.
Ofte har de delene man trenger selv om man ikke finner dem på sidene.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da kom slaven fra Autolink i posten etter en uke og to dager, så nå var det tid for skruing.

Et tips er å passe på å løsne hydraulikken først før man løsner festene til den gamle slaven, slik at man får godt mothold.

Gammel og ny slave (tuppen av nesa var rustet av på den gamle):
Tuppen på den nye fikk med en dose fett, så den ikke skal skrangle mot clutch-armen.
Image

Den nye etter montering.
Image
Viktig å ikke stramme de to festeskruene for den nye slaven før hydraulikkledningen har entret gjengene, så man har litt bevegelsesrom. Jeg fant ut at det hjalp å løsne festet for den lille spiralen øverst til høyre, da ble det akkurat plass til å løsne lufteskruen.

Trangt, kronglete, men alt i alt en grei jobb. Passet på å rense bunnen av slavereservoaret også, så håpet er nå at den nye bremsevæsken som driver slaven ikke skal bli svart like fort.

Og MYE bedre cluthcpedal :D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Lite nytt om dagen, bare kjører og kjører.....
Selv i 13 minus starter bilen som en klokke!

Image

I dag frøs innholdet i kjørekoppen til is mens jeg var på jobb. Og så har jeg fått en artig utfordring.

I den grad jeg kommer ut med måne til våren er det fordi håret øverst på hodet fryser fast i hardtoppen når jeg setter meg inn i kald bil! Da snakker vi skreddersøm og små marginer, kjenner det napper lett hvis jeg snur fort på hodet......

Så dersom noen mener at en del medlemmer av klubben begynner å bli tynne i håret, så er det altså bare fordi de kjører med hardtop på vinteren!

Bremseklossene bak begynner å bli tynne i håret de også; sjekket MX5parts; 290 kroner inklusive porto for EBC Ultimax klosser bak, ikke akkurat noen vanskelig beslutning.
Last edited by obi-one on 10 Apr 2016, 20:54, edited 2 times in total.
janhl
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 25 Sep 2015, 16:35
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by janhl »

Hvis du ikke har bestilt ennå har brakes.no kampanje frem til og med i dag. 274,- ink porto for EBX Ultimax bak for 1.6, og muligens raskere levering?
['91MX5NA6BRG]
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Takk for innspill, har bestilt, men alltid nyttig å få info om nye leverandører.

De som har de senere NA 90 hk utgavene må for øvrig kjøpe bremser som for 1.8 motoren, siden vi har de store bremsene med ABS. Kjekt å ha om dagen....
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Da var det tid for våronn, dvs skifte av skiver, klosser OG caliper på bremsene bak, de gamle caliperene hadde fått rustangrep på selve sylinderen, og ga derfor lett varmgang og håndbrekk som måtte hjelpes tilbake med lett bremsing ved oppstart.

Pent brukte calipere fra Fabiz på forumet, 1,8 bremseskiver uten porto på tilbud fra Skruvat, og EBC Ultimax klosser fra MX5parts. Samlet ca 2500,- i deler for total bremseoverhaling bak, det ble helt greit i grunnen. Så da var det bare å skru i vei....

Flyttet over bremseslangen fra caliper til caliper rett før den nye skulle på, la en liten plastpose under lokket på bremsevæskesylinderen for å begrense utslippet, men luftet selvsagt bremsene etterpå.
Image

Så var det bare å skru på den "nye" caliperen:
Image

Og deretter på med hyperlette sommertøfler (jada, hardtoppen gikk av rett etterpå....)
Image

Så får vi vente til det blir varmt nok til å polere for oss uten garasje 8)
Last edited by obi-one on 10 Apr 2016, 23:59, edited 2 times in total.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Hadde du korrosjon på selve sylindrene i kaliperne eller bare stemplene ?
Og har du 1.8 bremser foran også ? Hvis ikke får du jo et seriøst problem med bremsebalansen...
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

1.8 bremser rund baut på 1996 1.6 med ABS.....

Så bare korrosjon på stemplene, men gummibelgen rundt stemplet på den venstre var vridd ut av stilling så fukt hadde kommet inn. Har ikke splittet de gamle caliperene....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

obi-one wrote:1.8 bremser rund baut på 1996 1.6 med ABS.....

Så bare korrosjon på stemplene, men gummibelgen rundt stemplet på den venstre var vridd ut av stilling så fukt hadde kommet inn. Har ikke splittet de gamle caliperene....
Selvfølgelig har du 1.8 bremser ja... :shock:
Neste gang bytter du bare stempel og gummipakninger, jeg har gjort dette flere ganger (med 3 MX-5'er i stallen en periode har jeg vært gjennom 16 kalipere...) og aldri opplevd noe problem med selve kaliperne.
Bare plukk fra hverandre de du nå tok av og overhal dem med ny innmat, så har du ett sett liggende på "lager"
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Calipere etter selvplukk metoden, det liker vi. Skal legges på lager.... 8)
Post Reply