Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så har vi passasjersiden bak, det var der jeg begynte å plukke på en rustboble....

Image

Selve "bretten" i kanalen har også rustet av:

Image

Viser seg at dette hullet fortsetter "tvers igjennom, dvs hull i ytre kanalplate, midtre kanalplate og indre "gulv ved kanalen".

Her sett rett nedenfra:
Image

Så det var kanalen bak på passasjersiden....
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Så har vi kommet rundt til passasjersiden foran, her har vi et ikke ubetydelig hull i gulvet på innsiden av kanalen:

Image

Dessuten har ytre kanalplate begynt å boble fra innsiden......som på førersiden....

Image

Det eneste lyspunktet er at det ikke ser ut til å være noe rust på overgangen innerskjerm/torpedovegg på denne siden:

Image

Så da er vi rundt, tenkte det kan være greit å poste denne skrekkhistorien også til almenn opplæring, om ikke akkurat til forlystelse :(
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

For å tenke litt mer positivt; bilen har god og nesten ny softtopp, helt ny rain rail, to 4 år gamle forskjermer, spesialtipasset norsk front med ekstra innfelte blinklys (eneste BRG med disse fortsatt i live i Norge?), samt ganske nye bremser, bra calipere bak, KYB AGX dempere, orignalleppe foran, DAB stereo, OK seter med ekstra fake skinntrekk, OK ratt med Airbag....og to sett originalfelger av 14 tommers typen....
Dessuten en tett 90 hk longnose motor med ganske ny cluch og rimelig fersk tannrem og vannpumpe.

Og så 14 tommers BBS, men de klarer jeg ikke å tenke tanken på å selge......

Er det mulig å tenke seg 15-20 tusen i salgsverdi for et slikt "prosjekt", eventuelt for noen som liker å plukke deler.....
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by GTX-Lars »

Viss du då tenker litt annleis; sveising og heillakkering(?) for 40 000 så har du ein strøken mx5 for 55 000. Det er jo ikkje kvardags lenger... ;) Må jo ut med 40k for ein som har begynt å ruste...
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Det var det jeg trodde og. I 2012....

Men takk for innspill, man måste jamføra. ....
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by MX-Jon »

Spørsmålet er hvor mye rust man får bort for 40k (inkl lakk). Når det har begynt å ruste i sveiseskjøter og sprekker er det mye jobb og vanskelig.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Som den optimisten jeg er, så har jeg bestemt meg for å sveise rust en runde til.......
Så nå er nye ytre kanaler bestilt på begge sider, samt reparasjons del til høyre bakskjerm.

Så fant jeg selvsagt en knekt bakfjær i tillegg (nok en gang), så da er nye originalfjærer fra KYB på vei fra Tyskland også.

Diagnose som middels sinnssyk vurderes, men man vet jo alltid hva man har.....
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

obi-one wrote:Som den optimisten jeg er, så har jeg bestemt meg for å sveise rust en runde til.......
Det gjør godt å høre at flere velger å fikse fremfor vrake,kjøpe,vrake.
Du fortjener en klem og ønske om at du er mer heldig med kvaliteten på jobben denne gangen.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
kennethhansen
0 RPM
0 RPM
Posts: 14
Joined: 12 Oct 2016, 00:51
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by kennethhansen »

Liker best og fikse det man har så langt det kan gjøres! Da vet du at du har noe skikkeligt etter på. Stole på seg selv er mye lettere en å stole på en som sier "joda bilen er helt rustfri den, som ny"
MX5 1.6 NA 1996

x 13' Toyota GT86
x 96' Audi 1.8t quattro /vipec sprut, gt3071, 321bhp
x 91' Toyota MR2 3SGTE 245bhp
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Stalfa »

I mangel av like knapp.


+1
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by vidarlavoll »

obi-one wrote:Som den optimisten jeg er, så har jeg bestemt meg for å sveise rust en runde til.......
Diagnose som middels sinnssyk vurderes, men man vet jo alltid hva man har.....
applaus - stao pao
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?

Det er interessant for en som er opptatt av å forstå hvor lite rasjonelle vi mennesker er; å diagnostisere seg selv med et sterkt angrep av endowment effect.

For interesserte; se https://en.wikipedia.org/wiki/Endowment_effect

Takk for alle støtteerklæringer fra folk med samme (p)syke! 8)
Øivindx
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 16 Oct 2015, 23:48
Medlemsnummer: 1355
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Øivindx »

Hallo navnebror!


Lykke til med jobben!

mvh/Øivind
-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
Øivindx
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 16 Oct 2015, 23:48
Medlemsnummer: 1355
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Øivindx »

Hei igjen

Hvordan går det med bilen din ? (bildene minner meg om min gamle RX-7 før rustsveising)...

mvh/Øivind
-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Hei Øivind og alle andre, takk for oppmuntring og støtte! Bilen er nå på veien igjen, etter rustreparasjon av skjerm, dør, kanaler og hjulbuer bak.
Blir for mange bilder å laste opp alle, men her er et lite utvalg:

Et lite "luring" sted hvor rusten fant en mulighet, som ga vannlekkasje inn i hulrom videre nedover:
Image

Vannet forsvant jo ned hit....
Image

Etter diverse rekonstruksjon og før påsetting av ny utvendig kanal:
Image

Ny kanal og småsveising av hjørnene av førerdør:
Image

Ny skjermkant bak venstre:
Image

Ny skjermkant og ny ytre kanal høyre:
Image

Og så en liten overraskelse, fjær bak som var knekt både oppe og nede ....så begge fjærer byttet...
Image

Byttet frontrute også, når vi først var i gang, relativt dårlig sikt i motlys med den gamle...

Men det ble jo hel ved til slutt, EU godkjent i april, helt uten feil :D
Kommentar fra NAF kontrollørent; meget god bil, men litt slitent eksosanlegg.
Så nå har jeg kjøpt det og, men venter til det går istykker før jeg bytter det.

Neste generasjon var helt OK fornøyd med at bilen kom på veien igjen, siden han tok lappen i begynnelsen av mai...
Så da så jeg ikke stort til den bilen på en stund...
Image

Var forsåvidt bare rett og rimelig, han har vært med og reparert på denne bilen de siste åtte år, kan ikke dy meg for å sitere bildet i starten av tråden:

Image

Dengang byttet jeg den fjærende "innmaten" i høyre sidespeil, det har nå gjort en gang til, det kan altså konstateres at disse fjærene http://www.autolinkmx5.com/door-mirror- ... 5618-p.asp holder i 8 år når man kjører hele året.
Last edited by obi-one on 20 Jun 2017, 21:58, edited 3 times in total.
Post Reply