Not Entirely British.....

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Mens bilen sto på bukker i påvente av vannpumpe, så tok jeg også inspeksjon og oljeskift på girvelger, bestilte nye gummibelger før jul i fjor, og ville se om de var sprukket. Vi snakker altså om "mekanikken" under girkula:
Image

Fulgte trinnvis instruksjon fra Hakuna Miata:
http://www.miata.net/garage/trans/everything.html

Etter avmontering viste det seg at belgene var helt fine, de ble beholdt, mens den nederste hvite bøssingen ble skiftet, da den så litt sliten ut.
Image

Oljen ble sugd ut i etapper, via omvendt bruk av min lille bremselufter, gammel olje etappevis dumpet i en passende colaflaske (flaskeholder nok en gang kjekk å ha) 8)
Image
Viktig å ha "sikring" med klut for å fange opp dråper underveis, ikke morsomt å "miste" en dråpe gearolje på teppet, unngikk heldigvis dette.
Image

Fylte opp med vanlig gearolje. Så fullt som det er her på bildet er litt for mye :oops: , det "rant over litt" når jeg puttet alt sammen, men disse dråpene forsvinner jo ned på bakken.....
Image

Lagde meg litt isolasjon for lyden fra gearkassa, gamle klesfiller som har revet opp til "Ultimat" byggisolasjon, rev av en passe bit:

Image

Så var det bare å skru sammen igjen! :)
Litt mykere girskift, gleder meg til å se om det blir bedre til vinteren, var noen kalde morgener hvor førstegiret var litt vrient å få lagt inn..... :D
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Etter en interessant og lærerik runde med skifting av vannpumpe/registerreim/strammehjul/toppdekselpakning/temperaturgiver/termostatpakning sitter jeg igjen med mye læring og et enda bedre forhold til mekanikken i motoren min. Rods Enthusiasts Manual anbefales virkelig, klart bedre enn Haynes etter min oppfatning!
Mekonomen har temperaturgiver billigst!

Nyttig å lære at veivakselbolten må løsne til slutt, (dokumentert tidligere i tråden). Gleder over gode innspill fra klubbmedlemmer som ga løsning til slutt :D
Patentsøknad er sendt på "Brekkes Elektrosjokkmetode".... 8) (understreker at dette er en høyrisikometode, på eget ansvar :wink: )

Metoden for å skifte vannpumpe er etter min oppfatning godt beskrevet her:
http://www.miata.net/garage/water_pump.html

Avrunder med et minne, her er min gjenstridige veivakselbolt, som til slutt måtte bite i gresset, ikke typisk mye rust.....
Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Jeg synes hornet på MX-5 er puslete greier, jeg .....
Kjøpte meg derfor et "kompakt" og lett kompressorhorn, bygget sammen som en enhet, egentlig laget for motorsykler:
(300,- fra Sverige, inklusive porto, og kjapp service) (Selges også på IL motorsport i Tyskland)
Image

For å få lirket ned hornet måtte jeg løsne panserfestet og rotere det litt til siden, da gikk det akkurat :)
Viste seg da jeg koblet fra hornet at jeg bare hadde hatt ett av to signalhorn i funksjon, ikke rart det var puslete...... :shock:

Image

Oppkoblet nå med BEGGE de opprinnelige hornledningene ført sammen til plusspolen på kompressoren, for å ha maks ledningskvadrat på plussiden (og det ER allerede et rele på hornet, iallefall i følge koblingsskjemaet mitt......
Image

Etter ledningstrekk og innkobling på originalhornets plusskabler ble det slik:
Image

På testturen stresset jeg opplegget med å bremse og legge meg på hornet samtidig, for å trekke maks på kursen (ikke helt urealistisk scenario) :evil:
Da ble det tyst, HELT tyst....... :shock: ....og ikke noe bremselys heller.....

Viste seg at jeg bare hadde en 10A sikring på denne kursen, har under noe tvil nå satt inn en 30A sikring, vurderer å legge meg ned til 15A og teste om dette holder, vil jo ikke ha noen svidde ledninger....... :roll:
EDIT: Har byttet ned til 15A sikring, som sitter originalt i henhold til Miata koblingsskjemaet, virker nå med både horn og bremselys samtidig, så mindre bekymret for varmgang i ledningsnettet nå..... 8)

Ellers må jeg eventuelt bite i gresset og trekke en ekstra plusskabel fra batteriet og framover.......

Er det andre kjente kilder til solid kapasitet 12V i motorrommet (utover den blå ekstrakontakten, den er "opptatt" med kjørelys)?
Not Entirely British har jo for eksempel ikke aircon......(men hornet må være koblet på "alltid på" kretsen, for å være forskriftsmessig, skal kunne være mulig å gi lydsignal selv om tenningen ikke er på.....)

Venter litt med å stresse kompressorhornet mer, det er jo snart midnatt når dette skrives, og jeg har tenkt å kunne hilse på naboene i morgen også :lol:
Last edited by obi-one on 07 Jun 2011, 22:37, edited 1 time in total.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by Stehu »

Vil bare legge til at det er utrolig bra med elektrisk muttertrekker :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Veivakselbolt - en nøtt å løsne !

Post by obi-one »

Historien fikk en god slutt, alt er nå skrudd sammen igjen. Valgte å bruke den samme bolten på nytt, da den har vist slik iver i tjenesten.;)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Sjekket tenningstidspunkt og kompresjon på klubbens årsmøte.
Tenning fortsatt 14 grader etter skifte av registerreim (ikke uventet)

Kompresjon visste jeg ikke, viste seg å være 12,2 - 11,5 - 11,4 - 11,6 på sylinder 1 til 4 helt tørre, varm motor.
Dette oppfatter jeg som såpass jevnt at jeg tror motoren har det bra! :)
Image
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Rattpleie og tyverialarm.
Avdeligen for mindre effektfulle modifikasjoner, men som øker kjøregleden:
Rattet var litt "trått" i kanten, spesielt etter en natt ute i fuktig vær, skinnet ga inntrykk av at det sugde vann, ble mer normalt etter å ha tørket litt, dvs på hjemtur etter en dag i varmen.
Fant ut at jeg skulle pleie skinnet litt, og smurte inn med "Renapur Skinnpleiemiddel", et nøytralt "Hide Food" produkt beregnet på skinnmøbler.
Er litt skeptisk til å bruke Svart Kiwi på rattet, selv om jeg vet mange er varme tilhengere av dette midlet til f.eks softtop og annet :wink: , siden jeg frykter at det kan gi en interessant smitteeffekt hvis jeg skal håndhilse på noen på jobb...... :shock:
FØR
Image

ETTER
Image

Får samtidig dokumentert min praktiske og enkle "S.W.A.T. R Steering Wheel Alarm", en plastsak innkjøpt av forrige eier, som "klampes fast" på rattet, skrus på med egen fjernkontroll, og bråker friskt dersom den registrerer vibrasjoner eller bevelgelse i kupeen. Har en egen setting med "lav følsomhet" som kan brukes når toppen er nede.
Min erfaring er at det er praktisk å bruke denne, spesielt når jeg parkerer med taket nede. Gir 125 desiBel, så det merkes når alarmen går, blinkende dioder virker også avskrekkende (tror jeg). Bruker to stk 9 Volts "røykvarslerbatterier", så neppe noe å bruke hver natt......
Finnes på fleabay, til omkring 40-50 dollar dollar, og sikkert diverse andre steder 8)
Luke Skywalker
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 08 Jun 2011, 08:45
Location: Nordstrand, Oslo
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Luke Skywalker »

For en fabelaktig flott bil! Den må jeg få sitte på med snart! Hurra!!!
Med vennlig hilsen fra Luke Skywalker.
May the force be with you!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Tur med Østlandsavdelingen til Eidsvoll og Forsvarets Flysamling på Gardermoen i dag. En flott tur!
Justerbare dempere bak strammet opp fra setting 2 til 4, siden jeg hadde med kone og picknickkurv og koffert for overnatting.
Demperene fungerte utmerket, veldig greit å kunne justere demperene ved en kjapp knebøy ved hvert bakhjul. :D
Litt mer "kanalristing" ("scuttle shake") ved strammere innstilling, men totalt sett bedre balanse i bilen når den var "fullastet".
Beholdt settingen foran, siden der har jeg originadempere, dvs ikke justerbare.....

Image

Underveis oppsto en sterk "klirrelyd" fra under bilen på bestemte lave turtall, virket som et løst varmeskjold. Etter hjemkomst og litt krabbing under bilen ble problemet lokalisert, og fikstet med to runder ståltråd rundt enden av varmeskjoldet over katalysatoren. Helt tyst nå, hvis lyden kommer tilbake får jeg gå til innkjøp av etpar lange slangeklemmer..... 8)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by mussa »

Lækkert, eller du kan bruke patentbånd også, det fungerer bra til sånt.. :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by ///Moe »

Vinkelsliper og fjerne hele driten funker enda bedre :D
-Signatur-
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Siden jeg parkerer på gress så satser jeg på å beholde varmeskjoldet så lenge som mulig, men takk til moe for kreativt forslag! :)
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by obi-one »

Fant litt interessant info på den britiske mx-5 owners club om forskjellen på 116 og 90 hesters motoren (jeg har 90 hester)
(Sakset fra http://www.mx5oc.co.uk/forum/forums/t/1422.aspx )

Taken from the Mazda Workshop manual (12/94)

Engine
The purpose of the modification is to increase the low speed torque by changing the valve timing and compression ratio.
The following parts have been modified

The configuration of the camshafts have been modified
Valve timing
IVO 5* BTDC
IVC 40* ABDC
EVO 55* BBDC
EVC 5* ATDC

The configuration of the pistons have been modified
Compression Ratio - 9.0:1

Fuel & Emission Control System
According to the readoptaion of the B6 engine model, the following changes have been made.

◦Injection method has been changed from the two-group injection to the sequential injection.
◦IAC load correction has been added according to the addition of the rear window defroster signal input to the ECM.
◦IGF signal input to the ECM has been discontinued.
◦Signal names have been changed as follows. NE = SGT & G = SGC
◦Diagnostic trouble codes No. 01 have been discontinued.
◦Vehicle speed sensor input have been added.
◦In the exhaust system, the front pipe and the parts after it are the same as that of the BP engine model.
◦The heated oxygen sensor has been adopted and its instulation position has been changed.
◦The fuel tank capacity has been enlarged and the cruising range has been increased accordingly.
Features - Excellent drivability and improved engine performance due to Squential mulitport fuel injection
***************SITAT SLUTT**********************

Virker altså som det er satset på økt dreiemoment på lavere turtall, mens man har ofret litt av hestene på toppen. Større bensintank og sekvensiell innsprøytning for bedre "kjørbarhet".......

Dermed ser det ut til at 90 hesters motoren passer utmerket til min noe tilbakelente kjørestil, med vekt på balansefølelsen i svingene 8)
Kan også hende at min motor, med litt høyere kompresjon enn 116 hesteren, er litt mer følsom for ekstra fortenning :?:
Tror jeg blir værende på 14 grader...... :)
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by uggla »

obi-one wrote: The configuration of the pistons have been modified Compression Ratio - 9.0:1....
....
Kan også hende at min motor, med litt høyere kompresjon enn 116 hesteren, er litt mer følsom for ekstra fortenning :?:
Tror jeg blir værende på 14 grader...... :)
Sorry to rain on your parade, men 116 hk har 9,4:1 i kompresjon.
:)

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1679
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Not Entirely British.....

Post by Agility »

Ja stussa litt på akkurat den der med kompresjon jeg og..., mindre futt og mere pang... :wink:
-10 MX-5 NC -Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-10 MB GLK 220cdi 4Matic Edition1 -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-------------------------
Highways are for lemmings...
Post Reply