Page 21 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Jun 2017, 21:39
by obi-one
...måtte dele oppdateringen i flere poster, så her er fortsettelsen....


Etter at jeg hadde en forholdsvis interessant overraskelse hvor det ekstra, løse teppet i fotbrønnen gradvis forskjøv seg framover og til slutt kilte seg slik at gasspedalen hang seg opp på full gass (tuller ikke) så synes jeg det var på sin plass å skeie ut med en slik:
Image

Veldig grei å montere, stikk hull med en syl i originalteppet på rett sted, og skru inn denne pluggen, koster ett pund stykket på MX5Parts. Jeg kjøpte to stk, alltid greit å ha i reserve.

Også greit å vite at avkommet ikke får en ufrivillig ekstra opplæring i turtallssperra, for ikke å snakke om hva som kan skje hvis man ikke skjønner hva det er, og lar være å kaste seg på clutchen....

Har i ettertid sett at dette har skjedd flere andre også, så denne lille biten bør man absolutt montere!

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Jun 2017, 21:49
by obi-one
Når bilen står på verksted hele vinteren, så blir jo batteriet fort utladet, og tømmer man batteriet flere ganger, så sulfaterer det. Det gamle batteriet fra 2002 var altså modent for pensjon.
Så da ble det nytt Biltema batteri, fant ut at det gikk an å spikke til noen plast "murplugger"
Image
slik at de passet akkurat inn i gassutslippsåpningene i det nye batteriet, så da var det mulig å koble på original batteriventilasjonen. Disse nye batteriene er jo vedlikeholdsfrie, og det skal mye til før det kommer ut noe syre, men litt hydrogen vil det jo alltid utvikles under lading, greit at dette sendes ut av bagasjerommet.

Image

Spikket også til noen trekiler for å fylle mellomrommene på begge sider på toppen i forhold til batteribraketten, viktig at ikke batteriet får rom for å bevege seg (selv om jeg ikke kjører på bane).

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Jun 2017, 22:27
by Rudolf
Flink gutt.
Veeeldig hyggelig å se noen ta godt vare på bilen sin :)
Neste grep er vel en tur til Lanolin-gutta å få litt sauefett på doningen.

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Jun 2017, 22:31
by obi-one
God ide, selv om jeg sørget for å bestille store mengder antirustsaus da jeg spesifiserte rustjobben, så kan man jo aldri få nok av det. Drypper fortsatt tektyl/voks fra dørene....

Vi får se hva som skjer til høsten, har ikke helt bestemt meg for om bilen nå skal få vinterpause, men det er jo morsomst å kjøre MX-5 om vinteren 8)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Nov 2017, 19:03
by obi-one
Litt stille på bildefronten i det siste, på grunn av Photobucket sin idiotiske policy om å låse linking til forum. Så da måtte jeg lære meg å legge ved bilder direkte fra egen PC, etter å ha sendt bildene fra mobilen.
Noen sensommerbilder:
Tak av
20171104_184606_resized.jpg
Tak på
20171104_185323_resized.jpg
Sammen med resten av familiekvipasjene
20171104_184851_resized.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Nov 2017, 19:12
by obi-one
Så var det på høy tid med bytte av katalysator og bakre eksos:

Så lenge det er godt vær er jo gressplen og papp greie rammevilkår for skruing....
20170723_145454_resized.jpg
Den ekstra avstivningen bak som egentlig hører til 1,8 literen måtte ut når eksosanlegget skulle skiftes, så da var det greit å gi den et nytt lag lakk. I tillegg var det greit å ha på litt ekstra ekstra antirust på bærearmene.
20170723_163128_resized.jpg
Opplevelse av enda litt ekstra dravillighet etter bytte av eksos, men fortsatt moderat lyd i et helt standard eksosanlegg.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Nov 2017, 19:22
by obi-one
Så ble det tid for vinterdekk, de gamle dekk/felgene hadde gjort sitt, så jeg kjøpte inn nye Michelin X-ice 3 i originaldimensjon 185/60 R 14, og satt på de originale 94-97 sjøstjernene som jeg fikk med bilen.

Før:
20171025_170131_resized.jpg
Underveis: Kjørte opp på noen bjelkebiter, så jeg fikk jekken midt under på diffen bak og traversen foran, så sparer jeg kanalene for jekking....
20171025_175054_resized.jpg
Etter:
20171031_163920_resized.jpg
20171031_163853_resized.jpg
Veide for ordens skyld både sommer og vinterfelgene, sommeren var 11,2 kilo, vinterdekk og felg ble 13,2 kilo. Merker at bilen er litt mer tung på labben, usikker på om jeg bør gå opp et hakk på de justerbare KYB AGX støtdemperene for å "stramme inn igjen" de litt tyngre hjulene. Vi får se...

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Nov 2017, 19:49
by Trym N1290
8) Lekkert.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Nov 2017, 20:10
by obi-one
Takk for det, det er jo interessant at noen få beholder helt original look, så alle andre har noe å sammenlikne med.....

Fant ellers noe å gruble over her:

Image

Men nei, det blir latterlig dyrt.....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 13 Nov 2017, 10:56
by obi-one
Så var det årstiden for hardtop. Litt stivere bil, litt mindre støy, men godt grep på nye vinterdekk og lite frost gir foreløpig lite logring med halen.
20171106_232702_resized.jpg
20171106_162503_resized.jpg
20171106_232838_resized.jpg
20171106_162535_resized.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 13 Nov 2017, 22:33
by Rudolf
Jeg synes du er flink til å stelle pent med bilen din jeg ....
:wink:

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 13 Nov 2017, 22:45
by obi-one
Takk!

Man kommer langt med hyppig bruk av selvvaskehallen.

...og litt pensling av hardtoppkanten synes ikke med mobilkamera....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 04 Apr 2018, 22:10
by obi-one
Etter noen vintermåneder med mye kjøring og MYE måking, begynner det nå snart å bli på tide å tenke på å ta av hardtoppen igjen.
20180404_215227.jpg
Bilen har gått som en klokke hele vinteren, og har nå passert 200 tusen kjørte kilometer.
(Unntak for litt tenningsfusk etter for intensiv motorvask i saltsørpa, det definerer jeg som brukerfeil og løses ved å ta opp pluggledningene og tørke godt nedi, evt i tillegg litt WD 40)

Eneste to momenter å se på er at en drivreim av og til hyler i 3 sekunder ved oppstart (må strammes litt), samt at håndbrekket kanskje skal justeres på nytt når hjulskiftet til sommeren kommer.

Godt at det finnes mye oppsamlet visdom på et lett søkbart forum med orden i arkivene!

viewtopic.php?f=4&t=17973&hilit=justere+h%C3%A5ndbrekk

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Apr 2018, 18:46
by obi-one
I avdelingen for småpirk, så var det tid for å flekke på mer sort lakk langs nedre kant av hardtoppen, siden det i løpet av vinteren med en del høytrykksspyling flasser av litt sort lakk.

På med emaljelakk, med pensel og "stopleteknikk" for å få litt struktur i overflaten, med litt fersk møkk på toppen så vil det gli greit inn i helheten til neste vinter, tenker jeg.

Neste blir forsøk på lett stramming av drivreim for å se om det kurerer skriking ved oppstart motor, eller om jeg må bestille en ny.
Noen som har erfaringer med løsning av skrikende viftereim, utover å kjøpe en ny en?
20180407_172458.jpg
20180407_172432_resized.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Apr 2018, 19:16
by Øivindx
Hadde samme problemet. Trinn en - spray på rikelig med re(i)msmøring. Da fikk reima feste og pipingen forsvant etter et par sprayrunder. Trinn to blir vel å stramme - trinn tre ny reim...