Page 23 of 24

Re: Not Entirely British.....

Posted: 11 May 2018, 19:17
by Trym N1290
Kom ikke her å si at det ikke lignet :lol:
8) men godt var det at det var feil

Re: Not Entirely British.....

Posted: 06 Jul 2018, 23:39
by obi-one
Litt ekstra kosevedlikehold da bilen har gått 203 000 km, så syntes jeg den fortjente et sett med nye plugger. Valgte "nesten originale" BKR6E-11-VG4, disse har et lite v-spor i senterelektroden som visstnok skal skape ørlite grann lettere tenning fordi den tvinger gnisten til å starte på siden av senterelektroden og ikke helt midt på, se https://www.ngk.de/en/products-technolo ... electrode/ for forklaring.

De gamle pluggene av akkurat samme type signaliserte at motoren har det helt ålreit, og var vel egentlig ikke utslitt, men siden MX-5 tenner på to og to sylindre av gangen, så synes jeg det er OK å skifte litt ofte. HELT kald motor, overraskende lette å skru ut....
20180706_231657.jpg
Søkebladet indikerte et gap på 1,05 millimeter på alle de nye pluggene, samme gap på 3 av 4 av de gamle, litt for stort på den siste. Blir det for stort på en plugg og vil jo dette kunne påvirke tenningen på to sylindre, siden gnisten hopper over gapet på to plugger på veien hver gang.

Landet på å ikke bruke kobberfett på gjengene, siden de gamle løsnet så lett, det var ikke noe fett på dem heller.

Motoren føltes klart sprekere og mer responsiv etter pluggbyttet, kanskje også fordi jeg skrudde pluggene litt hardere inn, fingertight først, deretter 180 grader. Så skal det jo ikke mye til for å føle at 90 hesteren er litt sprekere.... :)

Neste trinn er å kanskje sette tenningen tilbake enda et hakk fra 14 grader til 18 grader, det skal ifølge Tanners Miata performance handbook gi 20% forbedring av dreiemomentet i forhold til det man har ved originalens 10 graders fortenning, og jevnt fordelt nede i turtallsregisteret også.

Men så må jeg jo passe meg for tenningsbank, er det noen som har erfaringer med 18 graders fortenning?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Jul 2018, 00:08
by Trym N1290
En bør spørre seg om er det bitte lille du henter på å gå ifr 14-18 grader verdt risikoen for tenningsbank? :)

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Jul 2018, 11:21
by obi-one
Enig i refleksjonen på å unngå tenningsbank.
Det fine med et forum er at det har så god hukommelse. Her er den ultimate forklaringen på hvordan dette virker, servert av Rudolf for 7 år siden:
Rudolf wrote:Justering av tenning på NA 1.6 og 1.8

Etter torsdagens session i Hvervenbukta har det dukket opp noen spørsmål om timing.
Jeg skal her forsøke med en enkel forklaring ,,,,,
(turbogutta har sikker en annen mening, men dette gjelder for "normale" biler).

Tenning generelt:

Bilens hjerne (ECU) måler til enhver tid hvilken posisjon kamakslingene har (de to på toppen som styrer ventilene).
Dette vil også fortelle ECU-en hvor stemplene befinner seg (hvis registerreima er montert riktig)

Figuren her viser hvordan delene i en motor med doble kamaksler beveger seg (sett bakfra)

Image

På MX5/Miata 1.6l og 1.8 l er tenningen justert til 10 grader BTDC (Before Top Dead Center).
Det betyr at ved tomgang (850 +-50 RPM) så gir ECU beskjed om å fyre av tenpluggen på sylinderen 10 grader FØR stempelet når topp-posisjon.
Grunnen til at tenn-pulsen kommer FØR, er at "ting tar tid".
Først skal tenningssystemet gi tenn-pulsen til coilen som lager høyspenning til tennpluggen, så skal bensingassen rekke å tenne ....
... og DA har allerede stempelet rukket å passere toppen, og kommet ca. 15 grader ETTER topp-posisjon (15 grader ATDC).
Det betyr at stempelet mottar gasseksplosjonen når den er på vei nedover (og det er bra).

Denne figuren (ikke Mazda motor) viser noen av vinklene og tidene vi snakker om (denne gang er motoren sett forfra).

Image

Grunnen til at MX5/Miata 1.6l og 1.8 l er justert til 10 grader BTDC er at man ønsker at bilen skal være kjørbar under de fleste forhold/land/klima.
Bilen vil tåle å bli kjørt på 87 amerikanske oktan noe som tilsvarer ca 91 oktan her hjemme hos oss.
Men, de færreste av oss kjører 91 oktan i ørkenvarme.
Derfor liker noen av oss å justere litt.

Hvorfor gjør vi det, og hvordan:

Jeg velger å bruke 16 grader BTDC, og har god erfaring med det kombinert med 95 oktan (blyfri selvfølgelig) på biler uten kompressor eller turbo.
Det som da skjer er at bilen tenner 6 grader tidligere.
Det betyr at antenningen av bensindampen (flammefronten) kommer ca. 9 grader etter topp-posisjon (9 grader ATDC).

I teorien (og praksis?) fører dette til at momentkurven bli forflyttet slik at maks moment kommer noe tidligere (og slutter tidligere).
Målinger har vist at 1 grad foskyving av tenning tilsvarer 100 RPM forflytting av momentkurven.
Så en justering av tenning fra 10 til 16 BTDC, vil bety at momentkurven "flytter seg" 600 RPM (momentet kommer tidligere).
Bilen vil føles kvikkere ut ved lavere turtall.

Som nevnt tar det en hvis tid fra ECU-en sender tenn-signal, til flammefronten oppstår i sylinderen (4.7 ms).
Ved forskjellig turtall vil stempelet/veiva ha beveget seg forskjellige distanser i løpet av denne tiden.
Dette må ECU-en kompensere for ved å tenne tidligere ved høyere turtall.

Dette er tabellen som standard ECU i 1.6l NA bruker (1.8l tabellen er svært lik):
RPM 500 1000 1500 2000 2500 3000 3500 4000 4500 5000 5500 6000 6500 7000
BTDC 10gr 10gr 12gr 17gr 22gr 24gr 28gr 28gr 31gr 34gr 36gr 36gr 36gr 36gr

Når vi justerer tenninga, flytter vi (lurer vi) ECU-en slik at hele tabellen bli flyttet f.eks. 6 grader.

Hvis vi flytter for mye og/eller kjører med lavere oktan (som brenner kortere tid og tenner fortere), så vil vi kunne få problemer.
Tenk at eksplosjonen (flemmefronte) skjer når stempelet er før (eller på) toppen, før det har begynt å bevege seg nedover.
Det blir som å hoppe ned fra en stein med stive ben, det gjør vondt.
Da får motoren en unødvendig belastning, og kan skades.

Tenninga justeres ved å "lure" ECU-en til å tro at kamakselen har kommet lenger på runden sin enn den har i virkeligheten.
Det gjør vi enkelt ved å løsne på kamakselsensoren og vri den litte grann.
Vi bruker en tenningspistol som fyrer av et blits-lys hver gang tennplugg (nr. 1) får en gnist.
Når vi så retter blits-lyset på remhjulet på veivakslinga, så kan vi se hvor Top Dead Center merket (TDC for sylinder 1) er i forhold til skalaen som er på frontdekselet på motoren.
Skalaen går fra 0 (T) via 10, til 16.
Det finnes diverse gode bruksanvisninger (med video) for tenningsjustering på nettet.

Optimal tenning er en kombinasjon av kompresjon, tenningstidspunkt, drivstoff (oktan), luft-temperatur, lufttrykk, tennplugger og bensin/luft blanding.
Så det er mange faktorer å ta hensyn til.

Jeg tar ingen ansvar for sammenbrudd, eksplosjoner, tenningsbank eller andre havarier som følge av torsdagens ville skruing og denne kjappe bruksanvisningen.
Så er det sagt .... :wink:

P.S. De som har moderne biler som f.eks. NB, kan ikke uten videre justere fortenning.
Det er nemlig ikke noen kamaksel-sensor å vri på ... :roll:

Erik
Så da sniker jeg meg ut og setter 18 grader, bare for å se om det virker, jeg har jo også lavkomp motoren, dvs antar det er litt ekstra å gå på mht tenningsbank og tilhørende "løse klinkekulelyder" på lave turtall med stort gasspådrag. Så får jeg heller moderere meg ned til 16 grader hvis det "rakler".....
For oss med sterkt undermotorisert mx5 er jo hvert lille gram med ekstra "butt dyno" opplevelse kjærkommen....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Jul 2018, 12:07
by Trym N1290
Hehe sant det, det kjedelige er at den knitringen er ikke så lett å høre med taket nede og god kosing med pedalen.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Jul 2018, 14:32
by obi-one
Etter litt mer graving av grafing på nettets ultimate visdom, fant jeg en som har forsøkt både 14 og 18 (og 22 grader, med en ekstra dings påkoblet).

Grafen jeg fant ser slik ut.
Image

Det som interesserer meg er linje 1 og 3, slik jeg leser denne er det nesten ingen forskjell på 14 og 18 graders fortenning, som Trym også påpeker.
Økt risiko for tenningsbank gjør det da samlet sett uinteressant for meg å skru enda mer tilbake.

Men alltid interessant å lære mer om ulike sider ved bilen 8)

Grafen fant jeg for øvrig her:
https://forum.miata.net/vb/showthread.php?t=186399
Resultatene er for en lett modifisert 1,8 motor, men jeg antar det er rimelig overførbart til min motor.

Så da blir jeg stående på 14 grader fortenning, og er fornøyd med det.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Jul 2018, 20:41
by Rudolf
Du har jo i tillegg valgt det dummeste tidspunkt (i historien?) til å eksperimentere med farlig tidlig tenningstidspunkt.
Ca 30 grader i skyggen, selv på Nesodden.

Prøv å sett til 18 graders fortenning, finn en fin oppoverbakke, legg i høyt gir og gi lampen i bånn.
DA lærer du hvordan tenningsbank høres ut.
Garantert.

Lurt å la være ja .....

Erik

Re: Not Entirely British.....

Posted: 07 Jul 2018, 23:51
by obi-one
Jeg tenkte egentlig omvendt, hvis jeg legger inn 18 grader nå, og det så ikke blir tenningsbank i denne varmen, selv etter litt inspirert kjøring, så var jeg trygg....
Men det er så mye sol at det er vanskelig å se tenningsmerkene, så da holder vi oss på 14. Var ganske instruktivt å se hvor lite forskjell det var på 14 og 18 grader også, better safe than sorry....

Re: Not Entirely British.....

Posted: 01 Jan 2019, 12:50
by obi-one
Det går jo en stund mellom hver gang det er noe nytt her, siden bilen bare virker og virker....

Men i dag lyste ladelampa, ganske sikkert gåen generator.

Det finnes to typer å få kjøpt på Skruvat.no , en som lader med 60 Ampere, og en som lader med 65 Ampere.
Slik jeg tenker, så vil en 60 A generator yte mindre motstand under drift (mens den lader) , og derfor bremse motoren litt mindre. (=ørlite mer på bakhjula)....

https://www.skruvat.no/Dynamo-P22925.aspx

Og så lenge man rekker å lade opp batteriet igjen i løpet av kjøreturen så spiller det ingen rolle med en 65 A generator. Prisen er for øvrig den samme....

På den annen side, kanskje det er greit å gå for en 65 Ampere generator når man først skal skifte, siden den har "litt ekstra å gi", og uansett styrer seg ned selv og ikke skaper ekstra motstand, når batteriet er ladet opp igjen etter start.


Noen synspunkter på generatorfronten?

Re: Not Entirely British.....

Posted: 03 Jan 2019, 21:06
by Miatapowers
Ville valgt den 65ah selv,, tvilsomt du merker noe effekttap om den lader mer, den lader nok ikke fullt så lenge at du merker dette, den er nok fulladet før motor er lunken, :) Hvor mye tapper man batteriet egentlig ved en oppstart ?
Bare pass på å få rett reimhjul, nyere fikk jo multireim på begge, de første hadde kilereim...

Re: Not Entirely British.....

Posted: 15 Apr 2019, 14:10
by obi-one
Etter etpar rapp med en hammer, så lader den gamle generatoren så bra at jeg venter med å bytte til feilen kommer tilbake, og beholder den nye generatoren som reservedel. Tipper børstene hadde hengt seg opp...

Så litt nerding for folk med BBS felger.
Senterkoppene er sjeldne og nesten umulig å få tak i, så jeg legger på litt ekstra klar pakketape på anleggsflatene i låsemekanismen. Da setter de seg enda bedre, slik at man må bruke spesialverktøyet fra BBS for å løsne dem igjen.
FØR
FØR

Etter
Etter
Ferdig montert. Ikke mulig å løsne med håndmakt nå....
20190415_142740.jpg

Re: Not Entirely British.....

Posted: 15 Apr 2019, 15:21
by Anders
Lurt! Hadde ikke blitt helt det samme om en skulle være så uheldig å miste de.

Re: Not Entirely British.....

Posted: 18 Apr 2019, 21:48
by 2re
Smart

Re: Not Entirely British.....

Posted: 28 Jul 2019, 22:53
by obi-one
Generatoren virker fortsatt, varsellampen har ikke vist seg på et halvt år, men jeg har da uansett en generator i reserve....

For en sjelden gangs skyld så fikk jeg i kveld vokset bilen i tropevarmen, så et lite bilde som et note to self og en ekstra motivasjon til å ikke la det bli like lenge til neste gang:

Re: Not Entirely British.....

Posted: 20 Apr 2020, 09:11
by obi-one
Ja, hva skal man si, bilen bare går og går, den....
Har tatt oljeskift og vasket bilen etter vinteren. Generatoren virker fortsatt, 15 måneder etter at ladelampen hadde hikke, så har fortsatt en ubrukt generator i "verkstedet" (i tilfelle noen får akutt krise.....)
Har et prosjekt på gang, med å installere elektriske vinduer, men foreløpig er kun bryterene montert (de passet ikke akkurat direkte, men det skal jeg skrive mer om senere)
Ser også at "strammewirene" på taket er røket på begge sider, har kjøpt inn nye, og funderer på om det er mulig å bytte dem ved å tre inn noe ståltråd først, deretter trekke tilbake et fiskesnøre, og så trekke tilbake "tension wires". Noen som har gjort det?

Her et bilde av håndvasket (ikke polert bil) på vinterhjula etter nok en glad vintersesong med hardtop og masse kjøring: