Den sorte ravn (96)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Stehu »

Men turbokit gir 240 HK til samme prisen som skikkelig sugetrim :) Og du ender kanskje bare på 135 hk elns :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

Stehu wrote:Men turbokit gir 240 HK til samme prisen som skikkelig sugetrim :) Og du ender kanskje bare på 135 hk elns :)
Med utgangspkt i 1.6 så gjør jeg kansje det ja, men er usikker på hvilken motor jeg ender opp med enda. Regner med at det blir 1.8.
Når jeg først skal ut med orginalmotor, er det ganske så kjedelig å sette i en med samme volum - når alternativet er
mye bedre. Iallefall mtp litt trim.
Er ikke så himmla stor forskjell i pris fra USA heller.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

En liten update mens jeg venter på å få tilbake bilen fra lakkering.

Kom en litt etterlengtet pakke på døra i dag :

Image

Image

Men veldig usikker på om jeg blir å montere nå før vinteren.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Ørnbjørn »

Lenge til vinteren enda, kjør på!
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

Fikk en hyggelig telefon fra lakkereren i går, om at bilen var ferdig rustsveiset og tecktylert.
Tok benene fatt i dag, å hentet gliset mitt .
Synes han har gjort veldig bra arbeid , og ga meg 10 års garanti på arbeidet :) (Noe som er veldig uvanlig på slikt arbeid ) men jeg takket selvfølgelig for det, med ett stort smil rundt munnen ..

Før
Image

Image

Image

Man ser det ikke på bildene, men det var så rustet fra skøyten på kanalene og bak til bakhjulet, at da lakkereren tok kniven og pirket, så var det som å skjære i smør. (Glemte selvfølgelig kameraet) hullet ble større og større. Så alt fra skøyten på kanalen - til bakhjulet er skiftet, samt ett stykke oppover bakskjermen.

Etter behandling :

Image

Image

Image
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by LoKi »

Hva kosta sveise-fiksinga?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

LoKi wrote:Hva kosta sveise-fiksinga?
I utgangspunktet ble vi enige om 5-6.000.- men da rusta var mere omfattende, ble vi enige om 9.500.- pluss tecktyl.
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by anton.g »

Tonny_B wrote:
LoKi wrote:Hva kosta sveise-fiksinga?
I utgangspunktet ble vi enige om 5-6.000.- men da rusta var mere omfattende, ble vi enige om 9.500.- pluss tecktyl.
Rustsveisinng er dyrt, men tydelig at han som har gjort jobben, vet hva han gjør.
Med 10-års garanti på rustsveising, da vet du hva du gjør og bra etterbehandling av jobben.

Ikke noe problem å sveise inn noen plater, det er hva som blir gjort etterpå som garanterer for at rusta ikke kommer tilbake.
Pen bil forresten........

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by midget77 »

Ser flott ut. Gratulerer.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

Lakkereren skulle egentlig ha gått av med pensjon for 1 år siden, å har holdt på i 34 år som lakkerer.
Fikk en billigere pris ved Vevang Antirust (40 min unna her) men valgte den mere erfarende framfor billigere pris, og med tanke på Garantien jeg fikk med på kjøpet, så synes jeg heller ikke prisen var noe å utsette på. Nå ser bilen såppas bra ut i lakken ellers også, så den planlagte hellakkeringa til sommeren utgår - og kronasjene blir brukt til understell og motorrelaterte ting :D

Takker dere begge for hyggelige komplemang :)
Gleder meg til å teste Hardtopp neste mnd, håper det blir litt mindre støy i cupeen .
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

Monterte 3 coilovers i dag.
Og greide å knekke den ene bolten på opphengskula på den nedre bærebroa.
Image
Kan man kjøre med bilen når bolten er borte/knekt? eller bør jeg vente til jeg får tak i ny?

Slik ser den ut nå : Ganske så usynkronisert høyde på demperene :P Blir å stille de inn i rett høyde når jeg har fått på alle
coiloversene. (Har igjen pasasjersiden forran)
Image

Image

Image

Image

Blir å legge meg ca en cm lavere enn det er forran nå. :)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Ørnbjørn »

Er det V-maxx fra Flyin' Miata eller vanlige V-maxx?
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

Ørnbjørn wrote:Er det V-maxx fra Flyin' Miata eller vanlige V-maxx?
Er vanlige V-Maxx bestilt fra ebay.de
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by Tonny_B »

Fikk montert den siste coiloversen i dag, samt stilt inn rett høyde på alle demperene.

Ble ei erfaring klokere under skruingen. På førersiden skrudde jeg av nedre opphengskule forran for å få ut demperen. Noe som
resulterte i knekt bolt (Bolten ved demperen) Så på pasasjersiden fikk jeg ett godt råd fra Anton. Nemmelig å skru av øvre bærebro istedenfor, så slipper man knekte bolter :

Bolten på øvre bærebru:
Image

Løsne demper i underkant , samt bolt til krenkestag/stabstag:
Image

Og 2 bolter ved topmount - så er demperen løs:
Image


Stilte også inn riktig høyde på bilen :
Image

Image

Image

Så da er det bare å vente på ny opphengskule på førersiden som er på vei fra Anton :)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
anton.g
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 16 Jul 2007, 23:18
Medlemsnummer: 664
Location: Trøndelag
Status: Offline

Re: Den sorte ravn (96)

Post by anton.g »

Bak ser det veldig bra ut. :D
Opphengskula gikk i posten i dag formiddag, så forhåpentligvis har du den allerede torsdag.

Med det samme du holder på under der, så spray på rustløser på justerbolter, både fram og bak, letter jobben med 4-hjulskontrollen.
Minsker også sjansen til å knekke de boltene også.

Blir artig å se ferdig senka og justert.
Er det 15 eller 16" felger du kjører med ?

anser
anton.g
1990,Miata : http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=24&t=8041
1990 Porsche 944 S2, Cabriolet.
Post Reply