Jon's Ræserbil

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

I dag ble det MX-5 på meg.

Image

For noen uker siden funderte jeg på å kjøpe en morrobil og siden jeg er leieboer i Sinsengarasjen tok det ikke lang tid før Erik hadde overtalt meg om at MX-5 var tingen.
Kikket på noen få på nettet men de to jeg fant som var av interesse var jeg ikke rask nok ute til å få kjøpt. Men så dukket det opp en litt lengre unna som fattet interesse (538km for å være nøyaktig).
Konfererte litt med Erik og fikk også hjelp av fra Sandnes til en liten inspeksjon og når den ble bekreftet å være grei var det bare å gjøre en deal. Så nå er det bare å reise vestover og belage seg på en lang jomfrutur hjem. Tror forøvrig den hjemoverturen kan bli morsom. For på veien hjem er det nemlig Norsk Sportsvogn Klubb sin vinterweekend på Gol/Nesbyen med to dager isbanekjøring. Må si jeg gleder meg som en unge. Hadde egentlig påmeldt familiebilen, en A4 avant diesel med forhjulstrekk. (Dog uten unger og bikkjer baki). MX5 blir nok morsommere tenker jeg :D

Bilen behøver nok litt stell og fiks etterhvert også, får legge en plan når den kommer på plass i Sinsengarasjen.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Velkommen i klubben og gratulerer med fornuftig valg.
Ove og jeg er svært glade for å være medskyldige ......

Litt info om bilen kan jo jeg komme med.
Bilen din er på en måte broren til Rudolf.
Den ble, som en av 24 biler solgt ny her i Norge i 1991 (produsert i april 91).
Da kostet den ca. en kvart million kroner :shock:

I følge Ove er det den første MX5 som ble solgt i Rogaland.
Hvis vi sammeligner nummerskiltene på Rudolf og din så ser vi et "mønster" ?

Image

Image

Neppe noen tilfeldighet :)

Supert at du endelig har tatt til fornuft.
Velkommen og gratulerer.

Erik
(som gleder seg til to MX5 med lyktespylere i Sinsengarasjen)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by 2re »

Gratulerer og velkommen i klubben :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Ove N »

"medskyldig lissom"..

Gratulerer, egentlig synd at denne forsvinner fra rogaland da...
Skal den selges engang så SKAL den tilbake hit :idea:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
User avatar
lethang
0 RPM
0 RPM
Posts: 31
Joined: 07 Nov 2011, 07:02
Medlemsnummer: 964
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by lethang »

Gratulerer Jon =) Du kommer ikke til å angre...
Mazda MX-5 NBFL 2002 1.6
X - Mazda Miata 90' 1.6 kompressor
X - Mazda MX-5 93' 1.8
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

takk takk :)

Jomfruturen gikk bra. Bilen ble hentet i Sandnes torsdag formiddag, så gikk turen til Gol via Hardangervidda. Ca 70 mil første dagen uten problemer så godt fornøyd. Men jeg hadde kanskje glemt hvor dårlig lysene var før i tiden. Når man kommer fra moderne bil med BiXenon ser man forskjell på det og 20 år gamle tradisjonelle lykter. Særlig på kjøring på smale svingete vestlandsveier når asfalten er bekmørk og veioppmerking glimrer med sitt fravær. Og slet også med å holde følge med alle X5'ene og Q7'ene fra Bergen som var på vei over fjellet til Geilo. Skulle tro det var årsmøte i Bergen SUV forening på Geilo i helgen. Men trøstet meg med at de sannsynligvis hadde betalt mer for bare 20" felgene sine enn jeg har betalt for hele bilen :D

I morgen blir det isbanekjøring med NSK, det blir morro :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Supert Jon.
Det blir hyggelig for Rudolf å møte broren sin på Gol i morgen :)
Vi to bør vel hilse med både vippelykter og lyktespylere (som finnes på begge to).

Forøvrig er det en grei fix for det med lysene.
Evt. nye reflektorer og de nye Night Breaker pærene:

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by 2re »

Forslaget over gir en stor forbedring :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Stalfa »

Hadde hørt mye dårlig om lysene, men jeg ble positivt overrasket faktisk. Selv om jeg til vanlig kjører en bil med greie lys.

Da har jeg ikke kjørt milevis i mørkgranskog med mye møtende biler.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by obi-one »

Gå for night breaker pluss, de har lengre levetid. Jeg har kjøpt dem flere ganger fra ebay uk med godt resultat. Velkommen i klubben!
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by midget77 »

velkommen. Fornuftig bilvalg.
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Forrige fredag var jeg på Rudskogen sammen med en del andre MX5'er og restenb av Sportsvognklubben. Det var min første tur på bane men det blir absolutt ikke den siste for det var morro. De første rundene var litt nedtur fordi det var ikke langt nær så enkelt som jeg hadde trodd på forhånd, men etter en del runder gikk det bedre og det ble bare mer og mer gøy. Hadde vært så heldig at jeg hadde fått låne BBS'ene til Rudolf med de gamle A048 R-dekkene hans også :)

På forhånd hadde jeg testet bremsevæsken. NSK tester dette før bilene får lov til å komme ut på banen slik at det er mindre sjanse for at man mister bremsene mens man er der ute. Det er jo dumt å ha kjørt så langt og ikke få kjøre på banen. Som vanlig stolte jeg på Biltema :oops: og testeren derfra lyste grønt to dager før banekjøringen. Heldigvis for sikkerheten men uheldigvis for meg brukte ikke NSK tester fra Biltema men noe dyrere greier og den lyste rødt. Mørkerødt kan man vel kalle det, var ikke engang i nærheten av gult. Så da var gode råd dyre. Kursen ble satt for nærmeste bensinstasjon hvor en sjokoharabremsevæskeoperasjon ble igangsatt og 30 minutter senere fikk jeg også kjøre på bane :D
Men siden jeg ikke kunne stole 100% på bremsevæsken min var det best å ta det litt med ro. Det hadde jeg uansett planlagt å gjøre siden det var første banedag, men etterhvert oppdaget jeg at jeg hadde faktisk ikke noe valg. Etter noen få runder var det like før temperaturmåleren fikk maks utslag så da var det bare å kjøre inn i pit'en igjen. Litt avkjøling med panseret åpent og så var det ut for noen nye runder. Nå med varmeapparatet på fullt i tillegg for å få bort litt varme. Det ble ikke veldig mange runder av gangen, men fikk allikevel kjørt nok til at jeg ble fornøyd i løpet av kvelden.

Nå har jeg nettopp vært i garasjen og byttet bremsevæske på den korrekte måten så det skal være klart til søndagen på Vålerbanen. Brukte en ny større vakumpumpe jeg ikke har brukt før og den sugde mer enn jeg var vant til så før jeg hadde fått sukk for meg sa det sluurpp slurpe i bremsevæskebeholderen og den var tom. Så da ble det lufting i tillegg, men nå er alt 100%.

Har tenkt litt på hvorfor bilen ble så varm på Rudskogen. En grunn var kanskje at skiltet hang midt i munnen, men er usikker på om det var hele årsaken. Det er uansett flyttet nå.
Når jeg starter bilen fra kald tilstand (ca 8 grader i dag) så blir den varm (normal temp, nålen rett opp) etter 800 meter kjøring på ca 2000 rpmr. Jeg har aldri hatt en bil tidligere som blir så fort varm. Er det korrekt?

Når jeg måler temperaturen på termostathuset viser termometeret 88 grader så det skal vel stemme ganske bra. Radiatoren viser ca 85 grader på toppen der varmtvannet kommer inn og ca 80 grader lenger ned. Så det virker jo korrekt. Når jeg åpner opp lokket på radiatoren ser jeg at det beveger seg der så det er gjennomstrømning. Ekspansjonsbeholderen er halvfull og nivået holder seg relativt konstant. Noen som har noen gode ideer?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by 2re »

Jeg kan i alle fall bekrefte at MX-5 blir fort varm :) Bare for å ha spurt: skliplata i plast under motor sitter fortsatt på?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Stalfa »

Gåent radiatorlokk?
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by obi-one »

Støtter 2re på plastdeksel under motor. Dette er viktig for å skape sug så luften trekkes igjennom radiator. Ellers mener jeg at all luft skal ut av kjølesystemet, så når du åpner radiatorlokket (alltid kald motor...) så skal kjølevæsken nå helt opp til kanten. Hvis ikke, kjør motor 1 min på 3000 omdreininger og etterfyll. Gjerne med snuten opp i en oppoverbakke. Varmeapparat på fullt. Vent til motor er kald og etterfyll på nytt. Gjenta til du ikke får på mer...
En annen sak med kjøling er at vann leder varme bedre enn glykol, så jeg mener man ikke skal ha mer enn 50% glykol og resten vann i kjølevæsken.
Tror du vil merke at du flytter skiltet også ... 8)

Siste alternativ er å bytte til større radiator, mange seriøse banefantaster gjør det...

Jeg tror mazda designet bilen med vilje uten masse reservekapasitet på kjølefronten; reservekapasitet er lik ekstra kjølevæske er lik ekstra vekt.... . :)
Post Reply