Jon's Ræserbil

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Far må jo også få julegave og han er litt utålmodig så den den er åpnet allerede.
Flytter 62 kubikktommer pr omdreining :)
Så får vi se om resten av delene som behøves kommer på plass etterhvert. Tror kanskje jeg får litt hjelp av nissens medhjelper der, du vet han som er litt rød på nesen....
Image
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Fabiz »

Jeg ønsker meg også "steroider" til jul. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Stalfa »

MX-Jon wrote:Tror kanskje jeg får litt hjelp av nissens medhjelper der, du vet han som er litt rød på nesen....
Er ferdigsett i fra samme leverandør som Rudolf, eller skal det bygges på egenhånd?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Stalfa wrote:
MX-Jon wrote:Tror kanskje jeg får litt hjelp av nissens medhjelper der, du vet han som er litt rød på nesen....
Er ferdigsett i fra samme leverandør som Rudolf, eller skal det bygges på egenhånd?
Ikke ferdigsett, men resultatet skal bli tilnærmet det samme. Tenkte først på en hotside løsning men siden Rudolf er lokal ekspert på Fast Forward coldside og holder til samme sted som meg gjør det ting vesentlig enklere. Det var jo Beverly som hadde MP62'en først før Rudolf fikk den så derfor er det en del 1.8 spesifikke deler til overs som jeg kan få kjøpe. Det resterende som mangler kjøper jeg av FF eller andre steder avhengig av om det er spesielle FF deler eller generelle slanger, dyser og annet. Men det forutsetter selvfølgelig at jeg har en 1.8 å sette det på så da blir det bytte fra 1.6 til 1.8 også som en del av prosjektet.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Stalfa »

Hvilken motorstyring?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Stalfa wrote:Hvilken motorstyring?
Hadde først tenkt til å bruke Hydra Nemesis, men siden Fast Forward bare supporterer sin egen løsning går jeg for denne for å gjøre det enkelt. http://www.fastforwardsuperchargers.com/products.html Da blir det også lettere å få hjelp av Rudolf som har samme løsning.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Trym N1290 »

Gratulerer.. Nå blir det fart på sakene :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Trym N1290 wrote:Gratulerer.. Nå blir det fart på sakene :)
Hehe takk! selve prosjektet tar nok sin tid. Mye annet som krever tid i hverdagen. Men når det først blir ferdig blir det nok fart :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
helly
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 420
Joined: 24 Aug 2013, 00:15
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by helly »

Noe nytt her da? :-)
1990 1.6
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Da var jeg også medlem i "for høy CO klubben".
Har jo vært en del tråder her om det men tenkte jeg skulle gå for "lekkasje før lambdasonden" først.
Koblet støvsugerslangen på utblåset så den blåser istedenfor suger og tapet slangen fast til eksosenderøret.
Image
(Ikke helt fornøyd med skiltet mitt nei, venter på nytt i korrekt format....)

Så var det bare å finne frem lytteutstyret og skru på støvsugeren
Image

Og der de fire rørene møtes i manifolden hørte jeg en tydelig susing. Men så liten sprekk at jeg nok ikke hadde oppdaget den på annen måte.
Så da blir det ny manifold og ny CO måling for å se om det løser problemet. Lurte også på å sølvlodde sprekken men siden den sikkert er langt fra ren og umulig å få ren gjetter jeg at en sølvlodding vil bli mislykket. Noen som har erfaring med det?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by GTX-Lars »

Sveis eller bytt eksos :)
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Mulig jeg har en sånn manifold (1.8l) liggende.

Erik
(som snart trenger en vareopptelling :roll: )
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re:

Post by MX-Jon »

Rudolf wrote:Mulig jeg har en sånn manifold (1.8l) liggende.

Erik
(som snart trenger en vareopptelling :roll: )

Takk for omtanken Erik, men manifold har jeg på delelageret.
Tenkte mer på om den gamle er kast eller om det er noe å spare på.
Vil jo slippe å spare på søppel, men synes det er dumt å kaste deler som lett kan fikses.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by Trym N1290 »

Steike lurt triks det med støvsugeren :) den skal jeg jaggu teste selv.

Angående manifold, vist du har en annen liggende så bytt. Så kan jeg sveise den tett for deg :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Jon's Ræserbil

Post by MX-Jon »

Hadde bilen på etterkontroll i dag. To av feilene var feil justerte lys og høy CO.
Lysene justerte jeg mot garsjeveggen som jeg pleier og hadde funnet en eksoslekkasje før lambdasensoren som jeg trodde hadde forårsaket høy CO. Og pga eksoslekkasjen hadde jeg ikke sjekket noe mer.
Dro til etterkontroll med godt mot men....

Tydeligvis hadde bilen stått litt skeivt da jeg justerte lysene for de var fortsatt ikke 100%.
Og CO var på 0,6 som før (selv med 50% E85 på tanken)

Men da var det jeg fikk en overraskelse:
Han som kontrollerte hadde tydeligvis god tid så han hadde justert lyktene for meg.
Og han hadde skrudd ut et par av tennpluggene og så at de var litt sotet. Så han regnet med at CO ville bli ok hvis jeg byttet plugger og rapporterte 0,49 hvis jeg lovet å bytte pluggene når jeg kom hjem.
Det var ikke gæærnt....
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Post Reply