Trym's 92 røde. ''restaurering''

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

Hei :)

For ei uke siden var jeg og hentet meg et nytt lite prosjekt.
Det er en 1992mod mx-5 hentet fra Tyskland i 2007
1.6liter og ganske dårlig stand.

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Kjapp tilstandsraport:
Høyre vindusviskerarm spinner på aksel
radio og høytalere borte
interiør delvis demontert
Softtop må byttes
Lakken er solfalmet med bulker her og der
Stor ripe i høyre bakskjerm og bakfanger etter tidligere eier har rygget på en henger
Dekkene har masse spor i igjen, 1 dekk er helt nytt.
Motor har kokt og toppen er skeiv
Eksosanlegget holder på å falle av bak, løsnet i en sveis.
rust i kanaler bak på begge sider, framme ser det bra ut.
litt rust i skjermbue sjåfør side

ellers virker den tipp topp i understell og bremser

nytt som jeg vet om i 2012
Ny radiator ''alu''
Vannslanger i motorrommet ''silikon''
vannpumpe og regreim
termostat og føler
Bremser forran og bak


Mandag etter sommerturen begynte jeg å splitte motor, fant mye delikat :(
Her har det vært vann ja, brun gugge så langt øynene kan se.
Image
dette er kjølevæska jeg tappet
Image

hopsi her lå det plutselig en gjenglemt o-ring
Image

påbegynt demontering
Image

Toppen ble byttet med en jeg rett jeg har hatt liggende.
Men jeg var ikke noe fornøyd med hvordan eksosventilene så ut på den, så jeg har plukket ut eksosventilene fra 'banan'' toppen.
''slipt ventil og ventilseter''
''byttet ventil tetninger''
''renset og smurt opp ventilløftere''
''montert kam''

Lite bilder av dette, men en mens jeg er i farta:
Image

Resten så greit ut, har ryddet opp litt her og der i motorrommet. Lakkert braketten som holder sikringsboksen, vasket litt osv.
Det var forresten 3 tuter på bilen, ene var bare stripset i motorrommet uten å være koblet til, og to forran radiator. Tidligere eier ville tydeligvis bli hørt.

Image


Så det var så langt det,
gjenstår å montere sammen restene
Stramme til kamakselbukker og topp med moment.
fylle ny olje og oljefilter
ny kjølevæske

vri om nøkkel :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by MX-Jon »

Hvordan slipte du ventilene og setene? Har du fres og ventilslipemaskin?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

nope. den lange tunge veien med slipepasta og pinne med sugekopp. og ni spinne ventilen rundt i setet.

har tilgang til fres, men turte ikke.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by MX-Jon »

Da jeg var liten gutt vanket jeg i garasjen til en av naboene som drev og fikset ødelagte ventiler på Skoda topplokk. De var vistnok notorisk dårlige så han hadde nok å gjøre.
Men han lærte meg at sliping med pasta ikke var en optimal løsning. Siden anleggsflaten ikke er like stor på ventilen og ventilsetet resulterer det i at man sliper et hakk/spor i ventilen tilsvarende bredden på ventilsetet. Det gir god tetting så lenge motoren er kald, men når dette blir varmt og utvider seg forskjellig passer det ikke lenger så godt sammen. Så han sa at man måtte bruke fres på ventilsetet og ventilslipemaskin på ventilen. (og tror også han hadde 1 grads forskjell på ventil og ventilsete hvis jeg husker rett). Etterpå brukte han pinne og pasta, men det var bare forsiktig for å lage et matt spor i det freste blanke metallet for å se at fresejobben var gjort bra og at det ikke var noen ujevnheter.

Men dette har kanskje ulik konsekvens på ulike biltyper avhengig av materialer som er brukt og størrelse på ventiler? Vet ikke hvordan dette er på Mazda sine topplokk/ventiler?
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

Hm, god info å ta med. Ble det ikke godt nok så får jeg plukke den av og sende den til overhaling.
Mine øyne så det ut til å bli bra, men vi får se :-)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

Bilen starter og går :-D
Ingen lekasjer ut eller vann i oljen så ting holder tett med frisk topp :-D

1 punkt på lista og det er tenning. Jeg har alt for mye fortenning.
Noen tips til meg der? Får ikke justert cas nok. Lurer på om jeg har satt reima ei tann eller 2 feil På reg reim?
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Trym N1290 wrote: Får ikke justert cas nok. Lurer på om jeg har satt reima ei tann eller 2 feil På reg reim?
Ser ut som du har funnet feilen :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

Tusen takk Erik :)

Skal av med det og prøve på nytt idag :-)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

Oy helt glemt å oppdatere her =(

Skjedd mye her i det siste,
Motoren er oppe og går :D

Blitt gjort litt:
''check''
Ny frisk motorolje
oljefilter
Kjølevæske
register reim
vannpumpe
termostat
vanntemp føler
Bremser
orginal eksos (tusen takk Erik) :D
Pusset og sparklet litt lakk skader på fangere osv.

gjenstår:
Bytte soft top
lakkere
eu-godkjenne
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Trym N1290 »

Da har jeg fått tak i ny rainrail (tusen takk stalfa) :D

Angående softtopp så har jeg en plan,

Hiroshimaknallerten sin softtopp er fortsatt fin, men skal bli erstattet med en nyere ifra Robbins.
Jeg fikk et kjempe godt tips ifra Stalfa om å demontere hele rammen på begge bilene, flytte toppen fra Hiroshimaknallerten over på denne. Så montere rammen ifra denne over på Hiroshima og montere Robbins.

kommer noen oppdatert bilder snart =)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Stalfa »

Bare hyggelig. :)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Ørnbjørn »

Image

Tysker'n i friluft.
(fortsettelse følger)
z1000
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 699
Joined: 25 May 2011, 11:10
Medlemsnummer: 946
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by z1000 »

Gratis Ørnbjørn med mx5. :D
Knut Arne
NSK medlem 6409

X Mazda Miata 1.6 1991 med 1,8l motor ( Tigergutt )http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 24&t=16210
X Mx5 1996 1,6 (Pingla) http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=21543
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by mojo-91 »

Det er ikke så lett å se på bildet, men jeg vet disse felgene er "the real shit" 8)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trym's 92 røde. ''restaurering''

Post by Ørnbjørn »

Køyrer tråd, må berre kjøpe eit kamera først…
Post Reply