Page 22 of 26

Re: IL Tempo....

Posted: 26 Jul 2018, 08:31
by Stalfa
Det ser morsomt ut.

Kjekt med slike Mx5 - sjapper. :)

Re: IL Tempo....

Posted: 30 Apr 2019, 20:35
by Agility
På vei hjem fra jobb her en kveld på tørre veier før påske, gikk det plutselig ei kule varmt etter et pådrag... :shock:
Med særdeles høy temp ble det å liste seg til nærmeste suppestasjon og få tak i noe vann til å fylle en dampende het radiator...
Fikk ned tempen og kjørte uten problemer 25km hjem, men fant ut da jeg begynte å undersøke at det lakk friskt rundt vannpumpa. Ny ble bestillt fra USA, men den viste seg å ikke passe 100% så nå venter vi på en erstatning til den nye.... Har ikke slått feil ved tidligere vannpumpekjøp fra "over dammen"... :?
Virker som resten av maskineriet holdt, ikke noe muffens i olja eller radiatoren, men vi får se når greiene kommer på veien igjen...
58375108_10155980543521436_7696516527540928512_o.jpg
Kaffe og Formel 1 må man ha mens man driver og skrur på maskineriet... 8)
58376689_10155980528886436_4743067508938899456_o.jpg
Forøvrig har jeg tilfeldigvis en helt grei erstatningsbil denne uka... :roll: 8)
Leopold.jpg

Re: IL Tempo....

Posted: 01 May 2019, 11:38
by Stalfa
Bra at motoren klarte seg.

Har du vurdert å forbedre kjølingen til bilen mens du er i gang med å skru?

Re: IL Tempo....

Posted: 01 May 2019, 14:56
by Agility
Nei ikke planlagt, kjølinga funker til det den skal...

Re: IL Tempo....

Posted: 01 May 2019, 18:24
by Stalfa
Hva er IAT, vann- og olje-temperatur da?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk


Re: IL Tempo....

Posted: 01 May 2019, 21:01
by Agility
Normalt på vann, rundt 90 på olje og inntak har jeg ikke noe måler på

Re: IL Tempo....

Posted: 02 May 2019, 22:03
by 2re
Agility wrote: 30 Apr 2019, 20:35
Forøvrig har jeg tilfeldigvis en helt grei erstatningsbil denne uka... :roll: 8)
Leopold.jpg
Og hva gjør Leopold hjemme hos deg? :shock:

Re: IL Tempo....

Posted: 08 May 2019, 10:09
by Ove N
2re wrote: 02 May 2019, 22:03

Og hva gjør Leopold hjemme hos deg? :shock:

Leopold er bortlånt fra Rogalandstraktene :idea: :mrgreen: ..

Re: IL Tempo....

Posted: 08 May 2019, 17:38
by Agility
Og da ble konklusjonen etter oppstart at toppen må av.... :roll:
Leopold er forresten reis tilbake til Rogalandstraktene igjen, men dukker nok opp her igjen om ikke lenge tenker jeg... :wink:

Re: IL Tempo....

Posted: 26 Jun 2019, 13:57
by Agility
Da ble det litt garasjetid i går, siden motorverkstedet tar ferie fra neste uke, så skal toppen trykktestes og planes om den er OK....
Slanger, kabler,rør og fuelrail demontert
20190625_162059 (Small).jpg
20190625_162059 (Small).jpg (163.22 KiB) Viewed 8741 times
.
Innsug fjernet, det har jeg aldri tatt av tidligere, men var en helt grei jobb
20190625_164152 (Small).jpg
20190625_164152 (Small).jpg (154.4 KiB) Viewed 8741 times
.
Kompressor plukka ut, grenrøret henger på enda
20190625_172146 (Small).jpg
20190625_172146 (Small).jpg (153.7 KiB) Viewed 8741 times
.
Kammer og lager demonteres og pakkes bort i plast. Lagrene så forresten helt fine ut...
20190625_175140 (Small).jpg
20190625_175140 (Small).jpg (163.2 KiB) Viewed 8741 times
.
Ventilene så iallefall helt strøkne ut fra undersiden, de skal av og slipes opp og få nye tettinger.
Denne skal i dag til Sandem Motorveksted i Bjørkelangen for trykktesting og da evt. påfølgende plansliping
20190625_184305 (Small).jpg
20190625_184305 (Small).jpg (142.84 KiB) Viewed 8741 times
.
Bare blokka igjen, og den tenkte jeg skulle få stå der den står.....
20190625_184257 (Small).jpg
20190625_184257 (Small).jpg (181.86 KiB) Viewed 8741 times
.
Men lurer på om det blir med tanken, for dette fant jeg nedi sylindrene, mest i nr 2.
Kan såvidt kjenne en stripe med neglen, men ingen slitekant etter ringene.
Skyldes vel varmkjøringa og midlertidig ekspansjon på stemplene... :roll:
så regner med resten må ut, demonteres, hones og bytte ringer.... :? Men det får ekspertisen på motorverkstedet svare på etter å ha sett bildene
Ikke at jeg skal gjøre det selv, det blir satt bort
20190625_183550 (Small).jpg
20190625_183550 (Small).jpg (120.22 KiB) Viewed 8741 times
.
Og sånn går nu sommer'n.... :roll:

Re: IL Tempo....

Posted: 29 Jun 2019, 08:26
by Agility
Da var toppen ferdig maskinert og klar til henting, fikk også trykktesta ventilene, og de var dønn tette, så ikke flere bekymringer der oppe. Bare å få nappa ut og overhalt resten nå.
Liiiitt dårlig planlegging av demontering og overhaling med tanke på at vi går inn i ferien nå, greiene har jo bare stått i garasjen et par-tre måneder... :roll:

Re: IL Tempo....

Posted: 30 Jun 2019, 08:10
by Lloyd
Stå på Ørnulf.

Molly har «stått i garasjen» siden April 2015....

Så kan ikkje påstå at du «slakker» så veldig! :-D


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: IL Tempo....

Posted: 03 Jul 2019, 12:48
by David
Fytti katta for en flott farge. Kjører sort NC selv, men nå drømmer jeg plutselig om Gul NA med turbo :shock:


Hmm, kanskje foliere? :D

Re: IL Tempo....

Posted: 05 Jul 2019, 14:52
by Agility
Litt oppdateringer her om dagen, men det henger jo sammen med endel påkrevd arbeid... :roll:
.
Greit å ha litt oversiktlig lagring av komponenter etterhvert som man plukker fra hverandre...
20190704_175640 (Medium).jpg
.
Henta en elefant på jobb, og fikk heisa ut jernklumpen
20190704_175223 (Medium).jpg
.
Det er jo alltid litt morsomt å plukke fra hverandre saker man ikke har tatt ut før,
interessant farge på clutchen..., ser ikke veldig original ut :shock:
20190704_175212 (Medium).jpg
.
Fundere på en lett rengjøring når det allikevel er lett å komme til
20190704_175601 (Medium).jpg
.
Etter litt graving på internettburikken, fant jeg ut at det sitter en Centerforce Dual-Friction clutch her... :shock:

The Centerforce Dual-Friction clutch set is a performance matched pressure plate & disc combination. Centerforce Dual-Friction pressure plates feature their patented centrifugal weight system (where applicable) and specialized machining processes to provide a performance clutch that offers exceptional street characteristics, while offering outstanding holding-capacity and durability. Furthermore, the Centerforce Dual-Friction disc has a full facing on the pressure plate side for drivability and longevity, while a carbon composite puc style (segmented) facing is used on the flywheel side for a positive engagement and increased holding-capacity. Dual Friction is engineered for those who are looking for the ultimate in street/strip holding power and performance without sacrificing pedal effort and driver control. While the Dual Friction has been engineered primarily as a street clutch it can be used in mild competition applications.
20190704_175538 (Medium).jpg
received_423868341536888 (Medium).jpeg
.
Så var det svinghjulet..., det så jo heller ikke helt stock ut... :shock:
received_904180463252860 (Medium).jpeg
.
Det er frest ned ganske mye, og da måtte jeg jo sette det på vekta og finne ut hvor mye lettere enn originalt det var...
received_2560586247286243 (Medium).jpeg
.
5,7kg ble resultatet, mot ei std. vekt på 8,7kg.... :shock:
received_636938450142544 (Medium).jpeg
.
Nå har jeg vært i kontakt med en hyggelig kar ute i Vestby, Tom Herskendal på Ski Motorverksted. Han hadde mye fint i verkstedet, så nå er blokka levert til kontroll og nødvendig arbeid der.
https://vikenmotor.no/
Ski Motorverksted (Medium).jpg

Re: IL Tempo....

Posted: 07 Jul 2019, 09:45
by David
Jeg lærer stadig mer om bilmotorer, så må bare spørre.

Det med frest svinghjul. Det er vel ikke slitasje? Har noen frest det for å spare vekt, eller hva kan motivasjonen være for å gjøre noe sånt?