Smiley

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Smiley

Post by mjes »

Etter søndagens plikter ble det tid til litt egenpleie. Smiley var ivrig og ble med på tur. :D
Vi tok veien fra Arendal til Hynnekleiv og videre til Åmli. Pause og nedkjøling for Smiley, is og kaffe til far.
Tilbaketuren ble samme veien, med men en avstikker opp langs Tovdalselva. 3,5 timers avstressing. :)

Pause langs Tovdalselva
Pause.jpg
På hjemvei igjen
Hjemvei.jpg
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Sunnmøring
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 260
Joined: 19 Nov 2013, 18:26
Medlemsnummer: 1120
Location: Ålesund\Eidsdal
Status: Offline

Re: Smiley

Post by Sunnmøring »

Kjenner eg misunner deg. Det er få fine vegar rundt Ålesund, kun akselerasjonsfelt og rundkøyringar. Og det lille som er bra er enten alt for smalt, har for mykje trafikk, eller 50 sone. *sukk*
Det er til gjengjeld veldig kjekt når eg får meg ein tur til indre fjordstrøk 8)
///// Rammeskjeiv, knust 92 NA. 1.6l med m45 kompressor og Megasquirt diypnp, delebil
\\\\\ Sleten raud, 92 NA. 1.6l, Randall CAI, Raceland 4-2-1 header, Flyin' miata cat-back, Raceland coilovers, uten krengestag, Rota RB, 20mm spacer, Nardi Deep-corn ratt,
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Søndagstur

Post by mjes »

For en gangs skyld en dag uten mange plikter. Vel noen, men det meste av dagen kunne vi nyte det fine høstværet.
Smiley, fruen og jeg.
Turen gikk til Hillestadheia, der bilen ble parkert og måtte klare seg alene.
Deretter ble det mini fjelltur til Lindeknuten i strålende vær og flott utsikt.
Hjemturen gikk via Herefoss. Drøye 3 timer på veien og tre timer på beina. Og litt kaffe,
Smiley oppførte seg helt eksemplarisk. Ikke engang sur for å måtte vente alene. :)
Hillestadheia-040903.jpg
På hjemvei nedover fra heia. Drøye halvannen time ligger foran med "roadster-roads"
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Smårep

Post by mjes »

Litt småfiks utført.
Den tidligere reparasjonen av tanken for spylevæske med bare gjensmelting av sprekken holdt ikke. Nytt forsøk.
Denne gang ble sprekken frest litt opp slik at sidene ble rene og med større flater. Deretter laget jeg en blanding av Loctite superlim og bomullsbiter. Limet "lover" å feste til alt, inkludert fete plastmaterialer. Det er jo lov å prøve.
Bomullsfnokk brukes av og til for å modifisere epoxy slik at man får en tykk og seig blanding. Nå prøvde jeg altså med superlim istedet.
Blandingen ble lagt inn i sprekken og "massert" godt inn.
Og jammen holder det tett enda, halvannen måned etter reparasjonen. :)
div-3.jpg
Så var det et ødelagt sideblinklys. Fjæra som holder det på plass var løs fordi festet i selve plasthuset var brukket.
Alt ble renset og bitene satt på plass. Så ble det surret rundt med en tynn kevlartråd (fiskeline), og strøket tynn epoxy over. funket fint.
div.jpg
div-2.jpg
Og så selve testen: EU kontroll.
Der røk vi gitt. CO ved forhøyet tomgang: ikke godkjent.
Dermed var det hjem i garasjen, og frem med deler bestilt fra MX5parts. Ny katalysator og nytt rustfritt eksosanlegg. Nå hadde vi fint rustfritt anlegg fra før, men en tidligere luring et sted i eierkjeden har fjernet katalysatoren og sveiset inn en potte istedet.
Så ut med gammelt anlegg og inn med nytt inkludert katalysator.
Ny kontroll idag, og alt godkjent uten anmerkninger. Hurra. :D :D
div-4.jpg
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Endelig på veien igjen

Post by mjes »

Så er våren her :D
I vinter har vi fått unna EU kontroll med godkjent, skiftet eksos, reg reim og div simmer ringer (DIY), hatt vannpumpa ute etc. Grunninnstilling er også tatt.
Det er alltid spennende med oppstart etter litt skruing, men det gikk helt greit - startet med en gang og går som en klokke.
Idag ble første turen unnagjort - i regnvær - men pytt pytt.
P3121102.JPG
Stramming av veivbolten. Jeg fikk ikke selve drevet av, men bolten ble skiftet og festet med Loctite.
MX5 liten-2.jpg
Endelig i friluft igjen. Forresten er fronten også litt endret nå. Litt annen plassering av kjørelys og skilt.
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Smiley

Post by Anders »

Hvordan får man lite skilt i front?
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Smiley

Post by Pelle »

Anders981 wrote:Hvordan får man lite skilt i front?
Det får man ikke lenger.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Smiley

Post by mjes »

Bilen hadde lite skilt når jeg kjøpte den, og det står faktisk innskrevet i vognkortet også. Så det har jeg tenkt å passe godt på.....
Om det er mulig å få det til nå vet jeg ikke.
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Smiley

Post by Fabiz »

mjes wrote:Bilen hadde lite skilt når jeg kjøpte den, og det står faktisk innskrevet i vognkortet også. Så det har jeg tenkt å passe godt på.....
Om det er mulig å få det til nå vet jeg ikke.
Vel, blir du stoppet i en utekontroll tar de det fra deg, merknad i vognkort eller ei. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
mjes
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 09 Aug 2015, 17:36
Status: Offline

Re: Smiley

Post by mjes »

Du har nok rett.
Vi tar det som det kommer. :D
- MX5 1990 "Smiley"
- MB C180 CGI 2012
Post Reply