Gabz' MX5

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Er det midtre bak, ja. Nei, ikke nødvendigvis, men skader ikke å smøre og fuktfortrenge dette uansett. Skal jo straks på firehjulskontroll for å godkjenne senkesettet osv, fort gjort at ting må justeres på. Men skal få hjelp av en MX5-kar som har gjort dette før til å bytte bremserøret, og han anbefalte meg også å gjøre det. Ikke helt sikker på hvilken prosess han bruker på jobben, men det skal han få lov til å velge selv :)
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by MX-Jon »

Gabzh wrote:Er det midtre bak, ja. Nei, ikke nødvendigvis, men skader ikke å smøre og fuktfortrenge dette uansett. Skal jo straks på firehjulskontroll for å godkjenne senkesettet osv, fort gjort at ting må justeres på. Men skal få hjelp av en MX5-kar som har gjort dette før til å bytte bremserøret, og han anbefalte meg også å gjøre det. Ikke helt sikker på hvilken prosess han bruker på jobben, men det skal han få lov til å velge selv :)
Jeg hadde akkurat samme feil sist EU kontroll. Brukte 30 minutter på å løsne de to mutrene i hver ende av røret som hadde satt seg fast og 3 min på å bytte selve røret. Så litt rustløser/olje på forhånd er sikkert ikke dumt nei.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Enda en ting å krysse av fra EU-listen idag, nemlig det midtre bremserøret bak.

Etter litt bokstavelig planekjøring (smålav bil + bukk = kjærleik)..

Image


Så fikk vi bilen på bukken.

Image


Da var det bare av med det gamle og rustne..

Image


Og inn med det nye!

Image


Blø litt, også var det klart.

Image


Så måtte jeg jo selvsagt ta en litt lengre vei hjem igjen, og da på svingete bakveier :) Gud, så deilig å ha MX igjen.

Image


Ettersom jeg ikke ville vente til midt i juli med å få senken godkjent så klarte jeg å bestille godkjenningstime i Jessheim på tirsdag, jeg.. Så da MÅ jeg skaffe meg hjulstillingskontroll i morgen. Kan bli relativt vanskelig det, så må stå opp tidlig og ta en god ringerunde. Men går det i orden så er den jo klar for EU-kontroll om bare et par dager :) Krysser fingrene!
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Som jeg nevnte sist så fikk jeg visningstime hos Jessheim i morgen, så i dag var det ringerunde til omtrent hele Norge for å få tak i noen som kunne smette inn en hjulstilling i løpet av dagen. Et verksted i Ski kunne få til det hvis jeg etterlot bilen der på morgenen og hentet den på ettermiddagen, noe jeg da selvsagt gjorde.

Mens de tok hjulstillingen, så dro jeg til SVV, fikk levert inn mine skilter og hentet ut prøveskilter for turen. Greit å kunne reise uten å måtte se seg over skulderen hele tiden. Dessuten hadde de bare tatt skiltene ved oppmøte og da kommer det 1500kr bot i tillegg.

Image


Rundt klokken 16 var bilen klar, og alle papirene var på stell.

Image


Så var det deretter på med noen visningshjul jeg har fått låne, som da er i originaldimensjoner.

Image


Og vipps, så var det klart.

Image

Image

Image


Småtrist syn, men bare å få settet i vognkort også er bilen klar for EU om under 2 uker. Da blir det på med dobbel eksos (til jeg finner en fin enkel-eksos jeg vil ha), alcantara-rattet og litt annet dilldall, så blir det fort bedre. Hjula hiver jeg på igjen etter kontrollen i morgen tenker jeg. Ser også at ene studen på navet HF er bittelitt skeiv, nok til at den er litt tullete når bolt skal av og på.. Så da tenker jeg også å få byttet begge de fremre navene snart. Har handlet det jeg manglet av verktøy til den jobben, så gjenstår bare å bestille deler.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Ja, i dag var den store dagen. Jeg reiste fra Ås klokken 06 og hadde time hos Jessheim Trafikkstasjon klokken 08.

Image


Mannen satte så igang.

Image


Og etter en 45-60 minutter fikk jeg levert denne lappen :)

Image


Fant da ut at jeg ikke gadd å vente til 1. juli med å ta ny EU-kontroll, så jeg dro til nærmeste verksted og fikk tatt etterkontroll på den gamle. Betaler jo gjerne 250kr for å kunne få igjen skiltene og kjøre med bilen fram til november! Så etter kort tid fikk jeg enda en lapp, denne like hyggelig som den andre :D

Image


Så da var det full gass til SVV i Drøbak for å hente tilbake skiltene.

Image


Deretter hjem og montere på de "riktige" hjulene.

Image


For den ekstra kjøregleden bestemte jeg meg også for å bytte det fæle originalrattet.

Image


Hakket penere, ja. Og selvsagt hundre ganger bedre å holde i.

Image


Nappet også ut hattehylle-teppet og dro fram det nye, svarte.

Image


Litt modifisering må til, takket være buret.

Image


Men ble fort mye ryddigere!

Image

Image

Image


Flott førermiljø!

Image


Så var det bare å slenge ned taket og ta en laaang og god cruisetur for å feire lovlige skilter igjen :D Ha en fin dag, folkens!
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by MX-Jon »

Gratulerer, flotte greier :)
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Takktakk! Veldig deilig, kjenner jeg :)
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Da ble det visst lagt inn en bestilling på eBay.

Image

Høres greit ut, synes jeg.
https://www.youtube.com/watch?v=2NGkfb8DP7Q

Totalprisen etter mva og toll blir nok rundt 3 lapper, så ikke alt for ille. Spent på passformen, da..
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Endelig fått byttet det knekte askebegeret etter en hyggelig handel med Stalfa :)

Image
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Stalfa »

Bare hyggelig.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Ooooog et nytt problem har oppstått :)

Etter forrige kjøretur så jeg at kjølevannet hadde minket en del. Så absolutt ikke så pent ut i fargen heller..

Image

Nå er jeg begavet med fargeblindhet slik at jeg sliter med å se fargene ordentlig men ser ut til at det er veldig brunt? Med kanskje litt rødtoner? Om det kun er brunt så håper jeg i alle fall ikke at forrige eier bare har fylt rent vann slik at systemet har rustet.. Men jeg husker fra forrige gang jeg eide bilen at eieren før meg der igjen hadde fylt systemet med noe anti-lekkasje væske som hadde foråsaket brunfarge og litt gugge i systemet, kan være det fortsatt ligger igjen noe av det. Uansett så fylte jeg litt væske og tok en 2-3 mils prøvetur, lot den stå over natta og nå har ekspansjonstanken tømt seg (radiatornivået er fortsatt fullt). Sååå da får jeg bare booke en trykktest på nærmeste verksted og håpe på at det er en lekkasje og at det ikke er motoren som bruker vann. Og om det bare er lekkasje så er det bare å få byttet synderen og få flushet systemet skikkelig og se hvordan det blir da. Jaja, vi får se!

På den lyse siden har jeg bestilt 4 spacere på 25mm hver fra IL Motorsport. Tror det vil se utrolig mye bedre ut så fort jeg får dem på :)

Image
User avatar
Silverboy
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 01 Jan 2004, 01:00
Location: FOLLO
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Silverboy »

Har det vært lite vann og du etterfyller så er det vel ikke så unormalt at den "suger til seg" vannet fra tanken etterhvert som luft blir borte og når den blir kald. Etterfyll igjen til minimumsmerket og prøv igjen ville jeg gjort :)
-2001 MX5 1.8 Sport
-2019 BMW 320xd
-2014 BMW X1

x (- 90 Miata 1.6T Flyin Miata -)
x (- 89 BMW 327i 755whp)
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Ja, tenkte det. Alle verkstedene i nærheten hadde ikke ledig før om 2-3 uker uansett og da ligger jo trykktest-kitet jeg har bestilt i postkassen..
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Fylte i stad, sjekket etter luft, kjørte tur og lot den kjøle seg ned. Har foreløpig holdt seg stabilt, så får håpe det fortsetter sånn. Skal ut på tur igjen nå straks, så får vi se i morgen.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5 [Bildetung]

Post by Gabzh »

Fikk inn et par fine pakker i posten idag :) Monteres fortløpende.

Image

Image
Post Reply