Page 2 of 3

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 04 Oct 2017, 22:21
by WRCetappen
Da har man skrudd litt på Mx'n siden sist d blei postet noe her. Har fått montert BBR GTI 175 kitt på bilen :D
I kittet følger det med nye kammer, eksosmanifoil, K&N innsatsfilter, ECUTEK(Brukes til å programmere bilen) og 2 endestusser man kan feste over original stussene kor det står BBR på(Dei blei ikke satt på :P )
Her er kittet (glemte å ta bilde av deler før dei blei montert...
Her er kittet (glemte å ta bilde av deler før dei blei montert...
20170831_171919.jpg
Jobben begynner! Viktig å beskytte lakken!
Jobben begynner! Viktig å beskytte lakken!
Toppdekselet er av.
Toppdekselet er av.
Viktig å huske å låse av kammane i bakkant så dei ikke beveger seg! Brukte en langnøkkel pga fant ikke spesialverktøyet i farta...
Viktig å huske å låse av kammane i bakkant så dei ikke beveger seg! Brukte en langnøkkel pga fant ikke spesialverktøyet i farta...
Glemte selvfølgelig å ta bilde når kammene var ute... Stripset kjedet fast i dreva på kammane så dei ikke skulle hoppe av. Viktig å merke godt kor dei står, da dei er bare skrudd på uten nokke som holder dei på riktig plass!
Glemte selvfølgelig å ta bilde når kammene var ute... Stripset kjedet fast i dreva på kammane så dei ikke skulle hoppe av. Viktig å merke godt kor dei står, da dei er bare skrudd på uten nokke som holder dei på riktig plass!
Fant ut når e skulle feste på igjen dreva, at selvfølgelig så hadde strammeren på kjedet hoppet ut, og der er ingen måter å få den tilbake mens registerdekselet er på plass, så da blei d til at det måtte demonteres...
Blei litt meir jobb enn e hadde regna med! Etter å ha fått tilbakestilt strammer og fått montert opp igjen registeret skikkelig, tenkte e at e skulle jo turne motoren før e monterte sammen igjen for å se at alt gikk som det skal. D viste seg å ikke vær så lurt... Endte med at når e dreia veiva, så fulgte ikke resten med, drevet nede på veiva som kjedet går på, hang ikke fast på veiva. Det var ikke noen pinne der som gjør at den holder seg på plass.. Dokke merker sikkert at dette er første gangen e skrur på registerkjede.. Men men, etter litt banning og lesing i verkstedhåndboka, så klarte e tilslutt å finne tilbake der det skulle stå. Der e heller ingen merker nede på veiva kor den skal stå når registerdekselet er demontert, så husk og merke den godt!!
Blei litt meir jobb enn e hadde regna med! Etter å ha fått tilbakestilt strammer og fått montert opp igjen registeret skikkelig, tenkte e at e skulle jo turne motoren før e monterte sammen igjen for å se at alt gikk som det skal. D viste seg å ikke vær så lurt... Endte med at når e dreia veiva, så fulgte ikke resten med, drevet nede på veiva som kjedet går på, hang ikke fast på veiva. Det var ikke noen pinne der som gjør at den holder seg på plass.. Dokke merker sikkert at dette er første gangen e skrur på registerkjede.. Men men, etter litt banning og lesing i verkstedhåndboka, så klarte e tilslutt å finne tilbake der det skulle stå. Der e heller ingen merker nede på veiva kor den skal stå når registerdekselet er demontert, så husk og merke den godt!!
Fikk tilslutt montert sammen motoren og montert på eksosnanifoilen. Den gikk inn uten nokken store problem. Var bare litt trangt å få ut den gamle. Lambdasondene vær også lette å få ut :P Vær litt lei på dette tidspunktet, så bildetaking blei ikke tenkt på dessverre..

Når bilen omsider vær heilt sammen igjen, så var det tuningen som sto for tur. Først så måtte man koble opp ECUTEK'n til bilen, lese ut hvilken styreenhet man har på bilen, nr på ECUTEK'n, og sende det på e-post til BBR. (Ikke regn med å få svar før det minst har gått 2 dager. Det er min erfaring etter dette). Så får men tillsendt ei midlertidig programvare som man installerer på bilen. Dette gikk veldig kjapt å greit. Så er det ut å kjøre bilen varm. Greit å ha med en ekstra mann/dame, for no skal man lage ei innspilling av alle verdier på bilen, lagre dei og sende den til BBR. Man må kjøre bilen i 3. gir eller høyere fra 2000rpm og til turtallssperre.
Fra denne var sendt til BBR og til e fikk programvara, gikk det cirka 1.5 uke med purremelding.. Installasjonen er veldig grei å gjør. Tar bare ca 5 min. Funnet ut at dette er ikke dei enkleste motorane å skru på, så skal man montere dette kittet selv, så bør man ha litt peiling på bil, og ikke begynne på en fredagskveld og forvente at bilen er heilt klar på Mandag... Dette mest på grunn av at programvare tar ei stund å få.
Merker grei forskjell etter at dette kittet blei montert! Mye mer moment på bilen og bedre drag! No føles faktisk 1.8'n kvikk! Har aldri prøvd 2.0, så vet ikke hvordan den er i forhold. Lyden på bilen er også mye bedre uten katalysator! Smeller litt i potta når man drar den høyt på turtall og girer :P
Har tatt avgassmåling på bilen etter montering, og den ligger godt innenfor kravet!
Co%, hc og lambda ligger godt innenfor!
Co%, hc og lambda ligger godt innenfor!
Driver no for tiden å prøvekjører bilen, og det er egentlig bare en ting som er litt negativt. Ser ut til at den bruker EN GOD DEL meir bensin! Må ta å få regnet ut forbruket, for føler nåla daler fort! :P
Videre er tanken å kjøpe Racing Beat eksos til bilen, og muligens luftfilterkitt, men d blir ikke før til våren. Blir nok å sette trekk over bilen snart når saltetida snart starter..

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 05 Oct 2017, 07:46
by Stalfa
Image

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 05 Oct 2017, 09:21
by Trym N1290
Det her er utrolig kult :) eneste med bbr i Norge?
Morsomt å se dypere modifisering av NC, legg gjerne ut flere bilder og video? :)

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 05 Oct 2017, 19:04
by losten
Spennende :D

Har suglet på dette settet selv etter å ha testet en RF med 2.0 liter.

Regner med du ikke skal ha dette inn i vognkortet.
Vet du om det er mulig å legge inn original software på ecu før kontroll for så å legge inn BBR mod - en igjen i etterkant?
Det er jo ellers lite som tyder på at bilen er trimmet. :wink:

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 05 Oct 2017, 19:38
by WRCetappen
Trym N1290 wrote:Det her er utrolig kult :) eneste med bbr i Norge?
Morsomt å se dypere modifisering av NC, legg gjerne ut flere bilder og video? :)
Kjekt at du liker det! Er vel en annen her på forumet som har montert det, men eller har e ikke hørt om noen andre :wink: Skal se om e får til noen bra videoer, har bare telefon å filme med for øyeblikket. Men blir nok noe!

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 05 Oct 2017, 19:44
by WRCetappen
losten wrote:Spennende :D

Har suglet på dette settet selv etter å ha testet en RF med 2.0 liter.

Regner med du ikke skal ha dette inn i vognkortet.
Vet du om det er mulig å legge inn original software på ecu før kontroll for så å legge inn BBR mod - en igjen i etterkant?
Det er jo ellers lite som tyder på at bilen er trimmet. :wink:
Tviler på at det er mulig å få det godkjent i vognkortet da det ikke er TÜV godkjent... Er ikke heilt sikker på om man kan legge inn original software på bilen med ECUTEK'n, men d kan man no sjekke opp. Eineste man ser er at det ikke er katalysator på bilen lenger, men som man ser så er avgassen innenfor så tipper det går fint på EU kontroll. Verste fall så får man sette på igjen original manifoilen :P

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 05 Oct 2017, 23:23
by Trym N1290
Katalysator må være der selv om avgassen er ok på Eu-kontroll :)

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 06 Oct 2017, 00:43
by losten
For det første er det ikke lov å ta vekk katalysatorene,det er det ikke noe tvil om. :shock:
Men det er jo strengt tatt ikke lov å trimme MX en heller. :D

Har forstått det slik at MX 5 (NC) har to stk katalysatorer og her er det den første som er fjernet. Mens den andre er intakt.

Har prøvd å lese meg opp på katalysatorer (siden jeg kan så lite om de fra før) og i henhold til Store Norske så har de forskjellige oppgaver, hvor den første omdanner NOx til Nitrogen mens den andre tar seg av de litt mer farlige stoffene som HC og CO og omdanner de til CO2

NOx er relativt ufarlig og var jo en av grunnene til at AP ville at alle skulle kjøpe Diesel i sin tid (de glemte partiklene).
Siden katalysator 2 fremdeles er på plass vil derfor avgassmålingene være tilnærmet like som før da det ikke ser ut til at NOx blir målt.

Mulig jeg er helt på jordet nå men slik oppfatter jeg dette.

https://snl.no/katalysator_-_katalysato ... ngsmotorer
Reduksjonskatalysator for motorer som går på mager bensin/luftblanding (lean burn-motorer). Omdanner (reduserer) nitrogenoksider (NOx) til nitrogen.

Oksidasjonskatalysator for motorer som går på mager bensin/luftblanding, eller som har tilførsel av luft. Omdanner (oksiderer) hydrokarboner (HC) og karbonmonoksider (CO) til karbondioksid (CO2).

Dobbeltkatalysator består av to katalyseblokker bygd etter hverandre med tilførsel av luft mellom dem. I den første blokken reduseres NOx, i den andre oksideres HC og CO tilnærmet fullstendig. Reduksjonsgrad 70–80 %.

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 06 Oct 2017, 20:10
by WRCetappen
Trym N1290 wrote:Katalysator må være der selv om avgassen er ok på Eu-kontroll :)
Ja vet den må vær der :P meinte egentlig å skrive at når dei måler avgassen, og ser at den er ok, så kan man jo satse på at dei ikke ser så altfor godt etter katalysatorer da den ligger greit gjømt over traversen.. Får no heller som sagt sette inn igjen katta før PKK, men d e 2 år til så stresser ikke så alt for masse med det enda :wink: Kjenner også en del folk som driver med det, og dei så at dei ville ikke brydd seg.. E så sjeldent man får kontroll av biltilsynet her, men tar d om 2 år :P

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 29 Oct 2017, 13:29
by Anders
Høres moro ut, dette!
Kjekt at du forklarte fremgangsmåten, kanskje får jeg bruk for den senere ...

Har du gjort noen måling av bensinforbruket ennå?

Venter spent på video med lyd :)

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 22 Nov 2017, 21:22
by Steffen91
venter i spenning på det samme som Anders her :D

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 29 Nov 2017, 18:00
by WRCetappen
Har da ikke oppdatert her på ei stund, har egentlig ikke nokken grunn til koffor :P
Har ikke fått målt forbruket på bilen, rett og slett glemt av det...
Hadde en film av lyden på bilen ved rusing, som e lasta opp på youtube Prøver å linke den her :wink:
" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Skal få tatt å målt forbruket fortløpende og se til helga om e får laga en bedre video av bilen i fart :wink:

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 29 Nov 2017, 20:03
by Trym N1290
:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 30 Nov 2017, 10:54
by Stalfa
Høres bra ut. :)

Re: Øystein's Stormy Blue '09 NC

Posted: 06 Dec 2017, 19:45
by WRCetappen
Stalfa wrote:Høres bra ut. :)
Takk takk :wink: Er veldig fornøyd med lyden! Men blir nok ny bakpotte eller full catback fra Racing Beat :D