mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

No blir det turn fast left go right!
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3199
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by 2re »

Fine bilder :) Ingen problemer underveis?
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

2re wrote:Fine bilder :) Ingen problemer underveis?
Bak gikk det uten noen problemer. Overraskende hvor lett det gikk.
Det skal være like enkelt foran, men der sliter jeg med en bolt som sitter bom fast...
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Miatapowers »

Bak er det utrolig lett å bytte demper sats, forran krevest det litt mer ja,, Man må løsne øvre bærebru, enten på den innerste lange bolten, eller å få av kula, Noe så kan vera rimelig mye stress, eg har noen ganger valgt og bygge dempern inni uten å ta av, ikke akkurat lett det da :) Men med rusta fast både kule og innerbolt så måtte eg..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Instrumentskiver

Det er på tide å skifte ut de hvite intrumentskivene jeg monterte den gang "fast and the furious" var hot på kino.
Jeg er som nevnt tidligere i gang med å skifte ut hvite blinklys og andre moderniteter. Derfor må de skrikende hvite skivene ut.

De hvite skivene er forøvrig identiske med de originale svarte. Derfor kom jeg på muligheten til å kombinere de.
Har ikke helt bestemt meg helt ennå,...men foreløpig er jeg inspirert av Singer Porsche 911 i valget av å beholde turtelleren hvit.
"because racecar", er det visst noe som heter :wink:

Har montert noen blanke ringer fra ebay for å få de svarte skivene til å stå litt mer ut.
Mulig jeg dropper den hvite turtelleren etter hvert, altså.

Image

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Bytte av støtdempere bak - høyre side

Som nevnt tidligere i tråden, gikk byttet av støtdemperen på venstre side som en lek.
Slik var det ikke på høyre side :(
Grunnen til dette var av den enkle grunn, at jeg ikke fikk løs bolten som fester demperen i nedre bærearm. Problemet er velkjent og gjelder fortrinnsvis biler med orginale dempere.
Fordemperen er montert til et par godt synlige ører på nedre bærearm. På bakre bærearm er det annerledes:
Demperen er senket ned i bærearmen, og demperens bolt, er sikret til en slags festemutter som sitter fast inne i bærearmen
Det er et hull på undersiden av bærearmen, der demperen er forankret, og dette festepunktet sitter. Så denne bolten er svært eksponert for regn og salt og grus og slaps....

Festemutteren sitter fast i bærearmen ved at den er fanget i et slags bur. "Metallklemmer" som hoder den på plass.
Problemet er bare at når man etter 25 år skal prøve å få løs bolten, kan det bli for mye motstand for dette buret, og det gir slipp. Resultatet er at festemutteren spinner rundt med bolten.
Bolten er altså stuck og man får ikke løs den gamle demperen.

Etter litt research på nettet fant jeg ut at dette som sagt er et velkjent problem, og ansees for å være en designfeil fra mazda sin side. Usikker på hvordan det er løst på senere modeller.
Løsningen her er ihvertfall å gjøre hullet på undersiden av bærearmen større, slik at man kommer til festeskruen med en 17mm fastnøkkel
Dette er en lett jobb for en vinkelsliper og en knipetang.

Image

Nå er det lettere å se hva man har med å gjøre og det er lett å se at buret som en gang holdt festeskruen på plass, ikke lengre har noen funksjon.
Skrue og bolt ser forøvrig ut til å være svært gode venner :wink:

Image

Etter at litt rustløser har fått tid på seg til å gjøre sin virkning, var det bare å posisjonere på plass fastnøkkelen på festeskruen og en skralle på bolten, og kjøre i vei.
Hadde litt problemer med å få "lokket" tilbake på plass, men det funket fint med en hammer og en trekloss. Brunox er viktig.

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Bytte av støtdempere fremme

Når det gjelder skifte av støtdempere, er det altså bak det er enkelt (hvis alle gamle bolter løsner som de skal)
Foran kreves det mer demontering for å få den gamle demperen ut, og den nye inn.
Målsettingen er å adskille øvre bærearm fra nedre bærearm. Dette slik at man kan presse øvre bærearm godt ned og dermed få plass nok til å trekke den gamle demperen ut.
Dette kan man oppnå ved flere metoder, der jeg gikk for den metoden som krever minst verktøy der man slipper å få løs bærekuler osv...
Grorudmetoden, eller Sandiego metoden består i å separere nedre bærearm fra hub-assemblyen.
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=17878


For å få til dette må man komme til den skjulte bolten som befinner seg under demperens festepunkt i bærearmen.
Det gjøres enkelt ved å presse hele hjulopphenget ned, og plassere en skrutrekker gjennom ørene der bolten satt. Når man lar hjulopphenget heves igjen, vil demperen støtte seg på skrutrekkeren.
Dermed har man akurat nok plass til å komme til med en skralle. Igjen...rustløser...
Her er en fin gjennomgang av hele prosessen: http://www.good-win-racing.com/mazda/mi ... ation.html

Image
Image
Last edited by mojo-91 on 28 Mar 2014, 11:59, edited 1 time in total.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Resultatet

Dette er virkelig en ny kjøreopplevelse. Jeg har som sagt kjørt med det orginale oppsettet siden jeg kjøpte bilen i januar 2001 8)
Jeg har ikke fått presset bilen så mye, da det var litt vått på veien i går, men kjennes virkelig tight og responsiv. Føles en god del stivere, men ikke ubehagelig. Komforten er der fortsatt.
Gleder meg til å ta bilen utover mot Ingjerstrand og rundt Svartskog til helgen :)

Rent visuelt er ikke forandringen veldig merkbar. Jeg tipper det hovedsaklig er det gamle oppsettets skyld. Regner med det har satt seg litt i løpet av årene som har gått. Det er tross alt 25 år gammelt.
Mulig også at det nye oppsettet senker seg litt over tid. Håper ikke det synker for mye i såfall, for nå er det perfekt etter min smak.

Image
Image
Image

Det gamle rasket er det mulig jeg hiver på dynga. Skal gå fjørene litt nøyere etter i sømmene i tilfelle det er noe å spare på, men jeg vet en av dem er defekte, da en sprekk er i ferd med å bygge seg opp.
Hadde fort strøket på EU-kontroll med dette.

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
vidarlavoll
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 661
Joined: 20 Jul 2010, 11:50
Medlemsnummer: 886
Location: Nærsnes, Røyken
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by vidarlavoll »

mojo-91 wrote:Resultatet

Dette er virkelig en ny kjøreopplevelse. Jeg har som sagt kjørt med det orginale oppsettet siden jeg kjøpte bilen i januar 2001 8)
Jeg har ikke fått presset bilen så mye, da det var litt vått på veien i går, men kjennes virkelig tight og responsiv. Føles en god del stivere, men ikke ubehagelig. Komforten er der fortsatt.
Gleder meg til å ta bilen utover mot Ingjerstrand og rundt Svartskog til helgen :)
Keep us posted :)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Miatapowers »

Fm fjærer er det beste man kan gjøre med en na.. :) Når det gjelder det gamle, så er det vel bare å skru av topmount og legge dem i hylla, og slenge resten i kontainern, man setter ikke på igjen 25 år gamle slike, når man får så lett tak i nytt.. :) Høyden er også perfekt med fm,, Senker akkurat passe, slik bilen burde vert originalt,, man kan også ta av en ring eller 2 på disse fjærene, dem er laget for å kunne utføre det, men er ikke lov i norge da, Volvo senk heter det :)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Legendary »

Pent & funksjonelt! :D
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Da er bilen endelig ute av vinterdvale, og kommet seg hjem til Grunerløkka :D
Jeg må si jeg er imponert av det nye understellet. Bilen har blitt utrolig responsiv og fryktelig gøy å presse ut av tighte svinger.
Skal få satt ny hjulstilling etter hvert også. Litt usikker på hva jeg skal gå for.

Flyin Miata anbefaler:
front camber -1.0, toe-IN 1.5mm
rear camber -1.5, toe-IN 1.5mm

Ellers har jeg blitt anbefalt "ice-hawk" som er noe vassere:
front camber -1.5, toe-IN 1.5mm
rear camber - 2.0, toe-IN 1.5mm

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Da har jeg mottatt nye kanalplater fra Autolink i UK. Det tok akurat en uke fra bestilling, til de ble levert på døren.
Kanalplater og shipping kom på NOK 1005,- Moms og forenklet tollbeh. 265,-
Det er mulig en sveiser klarer å mekke ihop tilsvarende av gamle karosseriplater for under 1270,- ?
Det er jo ikke avanserte greier akurat....Vel, vel...nå blir det ihvertfall topp passform og god kvalitet. :)

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1897
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Trym N1290 »

Klart det er mulig! Men gud å deilig med ei ferdig plate da :)

Jeg skal ta ene siden på min nå og kjøper nok fra samme sted som deg.
De så fine ut :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Da er soft-top sesongen godt i gang :-)
Bilen går som ei kule og har fin "snerr". Jeg er veldig fornøyd med alle oppgraderingene jeg har gjort det siste året. :D

Bilen får et ganske annet uttrykk når hardtoppen er av og softtoppen er oppe.

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply