Hjulvinkler
..... igjen
Det begynner å bli en stund siden jeg justerte hjulvinkler på Rudolf.
Det var i mai 2009 og slik ble vinklene da:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=855
Men det har blitt gjort mange modifikasjoner siden den gang, så vinklene mine nå er helt i hytt og pine.
Jeg har skiftet dempere (Bilstein), fjærer (eBay coilovers), differensial (Torsen 3.1), stikkakslinger bak og styre-endeledd (type R-package).
Alle disse modifikasjonene påvirker hjulvinklene selv om man skifter fjærer/dempere etter San Diego (eller Grorud) metoden.
Jeg har også skifter krengestag (foran og bak) samt bremser.
Disse endringen vil imidlertid ikke påvirke hjulvinklene.
Uansett så var det på høy tid med justering og i går bar det i vei til en venn fra Sinsengarasjen som har tilgang til riktig utstyr.
Måleutstyr ble montert, og de første målinger foretatt.
Målingene viste rare vinkler både her og der .....
Som forventet.
Da var det tid for justering.
Men den gang ei ......
En av justeringsboltene bak hadde grodd fast i foringen.
Og den satt som bare fillern
Så da var det bare å pakke sammen å kjøre hjem med uforettet sak.
Og jeg som trodde at boltene sikker var greie å skru på siden de ble justert for "bare" tre år siden.
Men vi lærer så lenge vi lever.
I dag besluttet jeg derfor å skifte alle justeringsbolter rund baut.
Brett (som er en forutseende mann) hadde liggende et sett til sin bil, og de passer også til min
Men først måtte denne rakkeren fjernes, bolten var fullstendig fastrustet i metallhylsa inni foringen.
Bolten måtte kappes med vinkelsliper, bærearmen måtte demonteres og foringen presses ut av bærearmen.
Foringen var forøvrig i helt fin stand (den ble litt maltraktert etter utpressing).
Den over 22 år gamle gummien var fremdeles smidig, myk og helt uten sprekker eller skader av noe slag.
Resten av boltene gikk forholdsvis greit å skifte.
Det er lurt å skifte en og en og da klarer man å montere de nye i ca samme posisjon som de gamle.
De nye boltene ble montert med kobberpasta, så de ikke så lett skal ruste fast.
Så da er bilen klar for justering av vinkler, ..... nok en gang
Noen "artige" erfaringer:
De siste ukene har jeg kjørt Rudolf med fem forskjellige kombinasjoner av hjulvinkler.
1. Før jeg monterte nye styre-endeledd.
2. Etter at endeleddene var montert.
3. Etter justering av spissing i Sinsengarasjen i forrige uke
4. Etter "noe justering" på verkstedet på fredag
5. Etter skifte av justeringsbolter i dag
Vi har noen enkle remedier i Sinsengarasjen som kan brukes til å måle spissing samt camber-vinkler.
Derfor vet jeg at vinklene har endret seg og at de til tider er forskjellige fra høyre til venstre side av samme aksel.
Noen av gangene har jeg helt glemt at det har vært skrudd på bilen før jeg "hiver" meg ut i trafikken.
ALLE gangene har blitt minnet om at det har skjedd forandringer og jeg merker tydelig forskjell på hvordan bilen oppfører seg.
I dag var bilen uberegnelig og hadde en pussig respons som var forskjellig i høresving og venstresving.
Det kan godt tenkes at man kan "venne" seg til de rare egenskapene.
Men da vil man bli veldig positivt overrasket over hvordan bilen blir med riktige vinkler.
Konklusjon:
Hjulvinkler er viktig for bilens kjøreegenskaper og endrer seg fort hvis man skrur på understellet.
Men det visste vi jo ......
Erik