Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Hauk »

nope-mx5 wrote:
Ove N wrote:
Trym N1290 wrote:Lurt, kan Jeg tørre og spørre hvor du anskaffer disse? :)
+1
Samme skulle jeg til å spørre om :)
Vet Miataroadster selger de bl.a: http://www.miataroadster.com/mazda/mazd ... 12314.aspx

-n
Ikke så gal pris faktisk.

Hvor mye lavere er en LE kontra en stock? 2 cm?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Rudolf »

Trym N1290 wrote:Lurt, kan Jeg tørre og spørre hvor du anskaffer disse? :)
Jeg har kjøpt mine hos Rosenthal Arlington Mazda, som forøvrig er et fint sted å handle Mazda originaldeler.
http://parts.arlingtonmazda.com/product ... 0A%29.html
Pelle wrote:Finnes disse til NC mon tro?
Opplever noe bumpstear av og til.
Så vidt jeg vet, så finnes ikke det.
De jeg har kjøpt ble laget fordi Mazda leverte "fabrikk-senkede" Miataer
Tror ikke de gjorde det med NC.
Hauk wrote: ......
Hvor mye lavere er en LE kontra en stock? 2 cm?
Ca. 1" dvs. 2.5 cm

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dyserens

Siden jeg har litt forskjellige dyser å velge imellom, så er det greit å vite at de er i orden når de skal i bruk.
Inspirert av Mojos rusk og rask samt oppfinnsom rensemetode på Youtube http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=14318 ville jeg gjerne rense mine dyser.

Her er Sinsen-metoden:

Man tager en boks med forgasserrens og noen slangebiter.
Slangebitene setter man sammen slik at den minste passer inn på sprayboksen og den andre enden på bensindysen.
Siden jeg ønsket å "spyle gjennom" begge veier, så laget jeg to slange-kombinasjoner.
Det er lurt å lime sammen slangene med hurtiglim for her blir det høyt trykk (og potensiellt mye søl ...)

Så koblet jeg spenning fra et bilbatteri, via en bryter til en bensindyse-kontakt (som jeg hadde liggende).

Første rens ble gjort "baklengs".
Jeg satte trykk på dysa fra enden som sitter inne i blokka og aktiverte solenoiden i dysa med bryteren.
Da vil rusk som har satt seg i inntaksfilteret i dysa bli blåst ut.

Image

Etter å ha renset alle dysene i revers, koblet jeg til den andre slange-kombinasjonen og blåste gjennom dysene "riktig vei".

Image

Med denne metoden får man i tilleg til rensing også testet dysene.
Man ser om dysene holder tett, når de ikke er aktivert.
Man får sjekket at solenoiden åpner og lukker riktig (tydelig klikk).
Til en hvis grad ser man også spray-mønsteret fra dysen når man renser den riktig vei.

Det eneste som var litt skuffende var at de dysene jeg renset var forbausende rene :roll:
Nå kjøre forøvrig Rudolf med nyrensede dyser fra en 1.8l.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by obi-one »

Veldig morsomt å se denne løsningen. Jeg sitter og lurer på om jeg skulle prøve å rense bensinsystemet mitt ved å fylle en tank med E85 uten å justere noe som helst (og bare lå være å dra motoren på maks inntil denne var kjørt igjennom).

Kanskje det er Rudolfs utstrakte fyllerier som har renset dysene?

På den annen side så fant jeg en link fra USA som indikerer at E85 kan dra med seg mye rart og faktisk tette igjen dysene igjen (men dette er jo avhengig av kvaliteten på bensinslangene også..... http://www.dsmtalk.com/forums/showthread.php?t=228083
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

obi-one wrote: På den annen side så fant jeg en link fra USA som indikerer at E85 kan dra med seg mye rart og faktisk tette igjen dysene igjen (men dette er jo avhengig av kvaliteten på bensinslangene også..... http://www.dsmtalk.com/forums/showthread.php?t=228083
Det der er jo bare helt latterlig.
Sier vel mer om en bensinstasjon i Southern Indiana enn E85.

Jeg fjernet dysene som jeg har kjørt med siden i fjor høst (E85 hele tiden).
De var gullene rene, selvfølgelig.

Spriten vil kunne ta med seg rusk og rask som har samlet seg i bensintanken og/eller bensintilførselen gjennom bilens levetid.
Derfor kjørte jeg i noen uker for så å skifte bensinfilter.
Men også her var det skuffende reint gitt :wink:

Jeg har nå skiftet bensinpumpe (med filter) to ganger på Beverly og en gang på Rudolf.
I tillegg har jeg skiftet dyser flere ganger på begge biler samt bensintrykkregulator, bensinslanger og fuel-rail.
I løpet av disse utskiftingene har jeg sett etter avleiringer, eller andre uhumskheter.
Så langt har jeg ikke funnet noen ting overhodet.

Image

Min teori er derfor at så lenge det blir fylt vanlig rein bensin (eller E85) på tanken og så lenge det ikke er korrosjon i bensintanken, så er det ikke noe problem med rusk i drivstoffet.
Når filteret ser ut slik det gjorde hos Mojo, så må det enten være korrosjon i tanken, eller han har fått ureint drivstoff ved en påfylling.
Husk at jerrykanner også kan være fulle av dritt.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Trafikksikkerhetsarbeid

Nå er det en stund siden Rudolf har drevet med trafikksikkerhetsarbeid på Grünerløkka og i hovedstaden forøvrig.
Dette har ført til at de mange Taxisjåførene har fått en lei tendens til å falle tilbake til gamle synder:
De "glemmer" å bruke blinklys.

Da pleier Rudolf å tre hjelpende til å "minne dem på" hva den hendel-greia er til.
Resultatet har som ofteste vært at Taxisjåførene "fryser" og ser forskrekket opp i luften.
"Hvor er det vogntoget?" tenker de.
Og borti krysset står Rudolf og gliser.

Men, som sagt, så har Rudolf vært litt pipete i stemmen i lengre tid, så nå var det på tide å få fart på sakene.
To kompressorer gjør susen.

Image

Kompressorhornet får fint plass foran radiatoren.
Så nå tenker jeg det blir orden på blinkinga på Grünerløkka, igjen ....

Som belønning for min iherdige innsats for fremme av sikkerheten, forventer jeg meg Trygg Trafikks fortjenestemedalje.
..... med ekeløv, minst.

P.S. hvis noen skulle bli så skremt at de blir sinte og/eller truende, så bruker jeg bare Detvarikkemeg-knappen som er montert på et skjult sted under rattet.
Da kobles Kompressorhornet vekk og den puslete originale bærten trer i funksjon.
Devarikkemeg, sier jeg bare og bærter lystig i vei ....

Og sånn går nu dagan ......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Ørnbjørn »

Og sånn går nu dagan
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Biblioteket

... får stadig påfyll.
Jeg skal prøve å vise frem noe av det som jeg har fått tak i de siste månedene i noen innlegg i Rudolf-tråden.

Bøker og manualer får man ofte tak i svært billig på eBay men det finnes også andre steder på nettet der aktuelle bøker selges rimelig.
Utfordringen er bare å få tak i sjeldenhetene.
Husk at alle trykksaker er momsfrie ved innførsel.

Jeg har etter hvert skaffet meg alle verkstedhåndbøkene til de tre bilene mine.
Bøkene med koblingsskjemaer har jeg også, men intill nå, bare for Miata.

Det viser seg at koblingskjemaene er ganske forskjellig mellom MX-5 og Miata iallfall for de tidligste modellene.
Derfor har jeg hittil måttet ty til noen dårlige kopier fra tyske manualer som ligger på nettet.

Men omsider dukket denne opp på tysk eBay:

Image

Kliss ny til noen få Euro.
Disse manualene er svært gode og inneholder ALT.
Pinning på kontakter, farge på ledere, plassering av kabelmatter og forgreninger, beskrivelse av releer, brytere, instrumenter og jordingspunkter.

Image

Allerde første kikk, ga meg flere aha-opplevelser.
Jeg fant bl.a. original kabling for justering av høyde for kjørelys og kabling til ekstralys foran på Rudolf.
Kablingen var der, det er bare å plugge inn utstyret. :shock:

Med andre ord; kjekt å ha.

Erik
Last edited by Rudolf on 07 Sep 2015, 00:20, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by reidunn »

Håper jeg kan a en titt i den manualen, skal justere lysene mine til eu-kontrollen.
OG sette på den 'blekkspruten' av ledninger jeg har kjøpt :)
R
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hjulvinkler
..... igjen :roll:

Det begynner å bli en stund siden jeg justerte hjulvinkler på Rudolf.
Det var i mai 2009 og slik ble vinklene da:
http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... &start=855

Image

Men det har blitt gjort mange modifikasjoner siden den gang, så vinklene mine nå er helt i hytt og pine.

Jeg har skiftet dempere (Bilstein), fjærer (eBay coilovers), differensial (Torsen 3.1), stikkakslinger bak og styre-endeledd (type R-package).
Alle disse modifikasjonene påvirker hjulvinklene selv om man skifter fjærer/dempere etter San Diego (eller Grorud) metoden.

Jeg har også skifter krengestag (foran og bak) samt bremser.
Disse endringen vil imidlertid ikke påvirke hjulvinklene.

Uansett så var det på høy tid med justering og i går bar det i vei til en venn fra Sinsengarasjen som har tilgang til riktig utstyr.
Måleutstyr ble montert, og de første målinger foretatt.

Image

Image

Målingene viste rare vinkler både her og der .....
Som forventet.

Da var det tid for justering.
Men den gang ei ......

En av justeringsboltene bak hadde grodd fast i foringen.
Og den satt som bare fillern :twisted:

Så da var det bare å pakke sammen å kjøre hjem med uforettet sak.
Og jeg som trodde at boltene sikker var greie å skru på siden de ble justert for "bare" tre år siden.
Men vi lærer så lenge vi lever.

I dag besluttet jeg derfor å skifte alle justeringsbolter rund baut.
Brett (som er en forutseende mann) hadde liggende et sett til sin bil, og de passer også til min :)

Men først måtte denne rakkeren fjernes, bolten var fullstendig fastrustet i metallhylsa inni foringen.
Bolten måtte kappes med vinkelsliper, bærearmen måtte demonteres og foringen presses ut av bærearmen.

Image

Foringen var forøvrig i helt fin stand (den ble litt maltraktert etter utpressing).
Den over 22 år gamle gummien var fremdeles smidig, myk og helt uten sprekker eller skader av noe slag.

Resten av boltene gikk forholdsvis greit å skifte.
Det er lurt å skifte en og en og da klarer man å montere de nye i ca samme posisjon som de gamle.

Image

Image

De nye boltene ble montert med kobberpasta, så de ikke så lett skal ruste fast.
Så da er bilen klar for justering av vinkler, ..... nok en gang :roll:

Noen "artige" erfaringer:

De siste ukene har jeg kjørt Rudolf med fem forskjellige kombinasjoner av hjulvinkler.
1. Før jeg monterte nye styre-endeledd.
2. Etter at endeleddene var montert.
3. Etter justering av spissing i Sinsengarasjen i forrige uke
4. Etter "noe justering" på verkstedet på fredag
5. Etter skifte av justeringsbolter i dag

Vi har noen enkle remedier i Sinsengarasjen som kan brukes til å måle spissing samt camber-vinkler.
Derfor vet jeg at vinklene har endret seg og at de til tider er forskjellige fra høyre til venstre side av samme aksel.

Noen av gangene har jeg helt glemt at det har vært skrudd på bilen før jeg "hiver" meg ut i trafikken.
ALLE gangene har blitt minnet om at det har skjedd forandringer og jeg merker tydelig forskjell på hvordan bilen oppfører seg.

I dag var bilen uberegnelig og hadde en pussig respons som var forskjellig i høresving og venstresving.
Det kan godt tenkes at man kan "venne" seg til de rare egenskapene.
Men da vil man bli veldig positivt overrasket over hvordan bilen blir med riktige vinkler.

Konklusjon:
Hjulvinkler er viktig for bilens kjøreegenskaper og endrer seg fort hvis man skrur på understellet.
Men det visste vi jo ...... :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Agility »

Da har jeg jo noe å se frem til når jeg skal justere vinklene riktig, siden det har vært gjort diverse understellsmodifikasjoner på Mazdarati'n... :roll:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by alexj »

Sitter her med knekt justeringsbolt på øvre bærebro bak, men heldigvis hadde AntonG (den reddende engel) et par liggende, alt var fastrusta som bare det... Fikk heldigvis av de andre etter et døgn i WD-40 bad, men klarte ikke og berge et par. Tror boltene bør smøres godt med gris har jeg inntrykk av!
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Agility »

alexj wrote:Sitter her med knekt justeringsbolt på øvre bærebro bak, men heldigvis hadde AntonG (den reddende engel) et par liggende, alt var fastrusta som bare det... Fikk heldigvis av de andre etter et døgn i WD-40 bad, men klarte ikke og berge et par. Tror boltene bør smøres godt med gris har jeg inntrykk av!
Du hadde klart det på noen timer med rustløser istedenfor WD-40.... :roll:
Bad alle bolter i billig gearolje før du skrus sammen, da får du garantert ikke noe problem med å få det fra hverandre om noen år... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Agility wrote: Du hadde klart det på noen timer med rustløser istedenfor WD-40.... :roll:
Bad alle bolter i billig gearolje før du skrus sammen, da får du garantert ikke noe problem med å få det fra hverandre om noen år... :wink:
Jeg brukte kobberpasta.

Erik
(som har en haug med brukte justeringsbolter hvis noen skulle trenge)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by alexj »

Har kobberpasta også :)
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
Post Reply