Rudolf (mye bilder)

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

DrHolm wrote: ......
Hva med å åpne de oljefilterne du evt. bytter, for å se om det er synlig forskjell? Dra opp en remse, og la det tørke f.eks.
Bare en tanke... ;)
Det er jo en god idè.
Jeg skifter olje på bilene mine (minst) en gang i året.
Siden min totale kjørelengde fordeles på tre MX-er, så går ingen av dem langt mellom skiftene.
Men uansett, jeg skal følge nøye med på olja.
///Moe wrote:Jeg har også eksperimentert endel med E85..
Kjørte i et par år med en blanding av E85 og 98 for å forhindre tenningsbank i BMW'n min (med noe oppjustert bensintrykk osv).
Den byttet jeg faktisk alle bensinslangene på (nye!), de varte bare i ca ett år så var de så morkna at de begynte å svette.. :wink:
Bensinpumper flest tåler nok E85 ganske bra men slanger bør man velge med omhu, noen tåler nok E85 bedre enn andre.
Jeg hadde en kort slangebit av et annet merke enn alle de andre slangene på bilen, den så faktisk helt fin ut i forhold til de andre.

.................

Man kan også risikere at motoren blir tungstartet når den er kald og det er kaldt ute, men dette er ikke et problem sålenge man har en sterk gnist og en fet nok blanding.
Jeg kjører med 100% E85 nå, hva slags blanding kjørte du med ?

Fordelen med bensinsystemet i MX5 er jo at det kun er to bensinslanger ved bensinfilteret og to korte stubber i motorrommet.
Burde være ganske enkelt å ha kontroll på de :wink:

Jeg er forberedt på at bilen blir tungstartet når det blir kaldere, men da får jeg evt. putte på en skvett bensin.
Nå øker jo Statoil bensininnholdet fra 15% til 25% i E85 (E75) fra ca. 1. november på grunn av kaldstartproblematikken, så vi får se .....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Dårlig dekning ......

Hvis man velger å kjøre på Bioetanol så må man være klar over den begrensede tilgjengeligheten.
Foreløpig er det bare Statoil som selger E85 i Norge, og det på bare 19 stasjoner.
Dekningen er grei i Oslo, men skal man på langtur, så må man regne med å måtte fylle "vanlig".
Det ville f.eks. ikke vært mulig å gjennomføre turen jeg hadde med Beverly i sommer til nordnorge med sprit på tanken.

Dette er en viktig grunn til at jeg har bygget Rudolf for "Flexifuel".
Jeg kan når som helst velge vilket blandingsforhold jeg vil ha mellom E85 og vanlig bensin.

Image

Jeg skal til Sarpsborg/Fredrikstad på torsdag og være der ut uken.
Jeg tenkte å "fyllekjøre" dit med Rudolf, men da skal jeg ikke finne på mye sprell før jeg må på Harrytur til Strømstad for å bunkre sprit.
(men det er vel ganske vanlig på de trakter? :roll: )

Ingen E85 stasjoner mellom Ski og Strømstad, selv om bioetanolen i Norge for det meste blir produsert av Borregaard i Sarpsborg.
http://www.borregaard.no/eway/default.a ... bioetanol*
Kanskje jeg skal stikke innom fabrikken å høre om det er noen som "gauker" mens jeg alikevel er i området ? ......
:wink:

Erik

Image
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by nope-mx5 »

Si ifra når du er her nede :)
Må jo passe på å si hei og juge litt da :)

Ikke umulig jeg kan ordne E85 til deg midt mellom sarpsborg og fredrikstad :)
Nabo`n her har en Nissan 200SX med supramotor, som kjøres på E85 :)
Han pleier å ha noen små tønner stående med fuel :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: .....
Ikke umulig jeg kan ordne E85 til deg midt mellom sarpsborg og fredrikstad :)
Nabo`n her har en Nissan 200SX med supramotor, som kjøres på E85 :)
Han pleier å ha noen små tønner stående med fuel :)
Se der ja.
Ser for meg gauking av sprit fra tønne en mørk høstkveld i Østfold.
Det er jo bare stilig ...... :wink:

Takker for tilbudet.
Jeg kontakter deg hvis jeg skulle bli for tørst.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Kaldstart med etanol

... er ikke like lett som med bensin.
Grunnen til at E85 består av 85% etanol og 15% bensin er for at man overhodet skal få fyr på brennevinet.
Etter 1. november (i vintersesongen) selges blandinga med 75% etanol og 25% bensin på grunn av lave utetemperaturer (enda tidligere i nord-norge).

Rudolf starter etter et par slag nå om dagen med temperaturer omkring 10 om morgenen.
Men han forlanger omkring et halvt minutt på å våkne skikkelig ( hangover ? ) :roll:
Etter et halvt minutt går han litt ruskete de første minuttene til motoren har fått litt temperatur.
Når motoren har blitt varm, så går bilen veldig pent, da er også tomgangen jevn og fin.
Alt dette er helt som forventet og i tråd med drivstoff-map som ligger i OEM ECU-en.

ECU-en inneholder både MAP for oppstart og MAP for oppvarming (intill motoren har oppnådd riktig driftstemperatur)
Både MAP for oppstart og for oppvarming er basert på "open-loop", dvs. at det ikke blir tatt hensyn til lambda-verdier for justering av drivstoff.
Begge MAP-ene baserer seg på kjølevannstemperatur (ikke temperatur i luftinntaket).
Dette er perfekt, siden det da er mulig å få ECU-en til å justere i forhold til en temperatur som er lavere enn den virkelige.

Så i dag koblet jeg meg inn på sensoren for kjølevannstemperatur (NTC-sensor).
I Workshop Manual er det oppgitt hvilke motstandsverdier som sensoren har ved de forskjellige temperaturene.
Jo kaldere, jo større motstand.
Jeg koblet inn et lineært potensiometer (10K) i serie med NTC-sensoren og la samtidig inn et relè som "bypass"-er motstanden (slik at alt blir som før).
Så nå kan jeg "lure" ECU-en til å tro at motoren er vesentlig kaldere en den egentlig er.

Så var det ut på tur:
Det funket som bare det 8)

Siden jeg har bredbåndslambda, kan jeg umiddelbart se brennstoff-verdiene i tillegg til det jeg merker på oppførselen til motoren.
Jeg kan flytte MAP-et opp og ned, slik at jeg kan få vesentlig feitere blanding ved oppstart.
Typiske verdier for etanol er dobbelt så mye fuel ved oppstart og i de første sekundene etter start.

Dette trenger jeg selvfølgelig å gjøre meg litt erfaringer med, men dette virker lovende.
Tanken er at jeg skal koble dette slik at det blir helautomatisk.
Ved kjølevannstemperatur under 15-20 grader, så kobles den ekstra motstanden inn slik at ECU-en jobber med et MAP som tilsvarer lavere temperaturer.
Dette vil da gjelde for både oppstart og oppvarming.
Etter relativt kort tid, når kjølevannet blir varmere enn 15-20 grader, kobles motstanden bort og alt blir som "stock".

Jeg gleder meg til det blir kaldere ute :wink:

Erik
Last edited by Rudolf on 22 Sep 2011, 18:53, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:Kaldstart med etanol

... er ikke like lett som med bensin.
Grunnen til at E85 består av 85% etanol og 15% bensin er for at man overhodet skal få fyr på brennevinet.
Etter 1. november (i vintersesongen) selges blandinga med 75% etanol og 25% bensin på grunn av lave utetemperaturer (enda tidligere i nord-norge).
Erik
Fikset den jeg ;)
Etanol = sprit (skylder på natteposting jeg) ;)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: Fikset den jeg ;)
Etanol = sprit (skylder på natteposting jeg) ;)

-n
Ja der har nok forfatteren vært litt for opptatt av spriten.
Bra at noen følger med :)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
alexj
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 319
Joined: 07 Jul 2009, 02:20
Medlemsnummer: 856
Location: Lofoten
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by alexj »

Bare å si fra så fixer vi nå "heijmbrejnnt" fra Laukvika som er hjemmbrentens oppstandelse, vi var jo faktisk innom Laukvik på sommerturen :wink: Må da bli billigere å kjøre på det da :D :lol:
(}) 91 Miata 1,6 Automat http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 88#p166088
(}) 07 Mazda3 (vinterbil)
(}) 70 Mazda 1500 Luce
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

1.2l/mil

..... brukte jeg på turen min til/fra Sarpsborg med mye blandet kjøring.
Jeg har fremdeles sprit igjen etter helgens bravader :wink:
Målingene her er slettes ikke nøyaktige, og jeg har drevet å skrudd litt på "choke"-konstruksjonen min.

Kjørbarheten er veldig bra, men jeg har kjent noen få "nykk" under kraftig akselrasjon.
Jeg lurer litt på om det kan være rusk som setter seg i bensinfilter (som jeg jo venter at skal skje).
Men hovedintrykket er at bilen er veldig livlig og responsvillig.

I dag hadde jeg en flott tur tilbake til Oslo, og det ble tid til masse omveier langs Østfolds små kystperler.

Image

Image

Image

Lukten av "gammal fyll" er heldigvis mest merkbar rett etter oppstart.
Jeg synes faktisk at Rudolfs nye personlighet med lukten av "hjemmebakst" er ganske sjarmerende.
Det er til tider så fremtredende at folk komenterer det.
:lol:

Erik

Image
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Stehu »

Spennende dette Erik! Æ lure på en ting, sjer du nå forskjell på korr fort motorn blir varm?
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stehu wrote:Spennende dette Erik! Æ lure på en ting, sjer du nå forskjell på korr fort motorn blir varm?
Nei, egentlig ikke.
Men jeg tror ikke kjøleeffekten til etanolen vil gjøre noen stor forskjell når det gjelder å oppnå driftstemperatur.
I starten er jo termostaten lukket, slik at det kun er motorblokka som skal varmes opp.
Det tror jeg går omtrent like raskt som før.

Men jeg skal prøve å måle tiden det tar, for så å sammenligne når jeg går over på "vanlig" bensin.
Godt spørsmål (da fikk jeg litt mere å finne ut av ...)
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
PiazzaT
0 RPM
0 RPM
Posts: 37
Joined: 02 Aug 2010, 17:27
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by PiazzaT »

Rykk under belastning kan være tenningen som ikke henger med.

Tommy
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Rudolf (mye bilder)

Post by Kjakan »

Fine bilder av en fin bil med perfekte felger.
Har selv rånet rundt ute der du tok bildene - fine turveier på høsten. Høsten er jo den beste årstiden når man kjører cab - ofte stabile perioder med klarvær og sol, og vakker natur og farger.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Rudolf Racing

Som jeg sikker har nevnt tidligere så er en av fordelene med å ha tre (nesten) like biler at jeg kan bytte rundt på deler og utstyr.
Så nå har Rudolf arvet MP62 kompressoren fra Beverly.

Image

Jeg bestemte meg for å avvike noe fra monteringsanvisningen :roll:
Så dette er nok den eneste NA shortnose med FFS MP62 og Jacson Racing Cold Air Inntake som ruller på veien.

Image

Det var litt knotete å tilpasse deler slik at jeg kunne bruke Jacson Racing Cold Air Inntake, men det gikk.
Dette gir unektelig endel fordeler;
Jeg får luft fra området foran radiatoren (kald luft fra en høytrykksone).
Jeg slipper store luftslanger rundt i motorrommet.

FFS-kitet sliter litt med estetikken i forbindelse med innsug og løsninger på dette.
Slik ser kit-et ut på bilen til Tom i Arizona:

Image

Ikke spesielt vakkert :roll:

Jeg har, som dere sikkert har fått med dere, konvertert Rudolf til Flexifuel med mulighet for å kjøre med Bioethanol.
Dette gir store fordeler i forhold til FFS kit-et som baserer seg på kjøling med drivstoff.
Etanol har fire ganger kjøleeffekten til bensin.
Oktanverdien til E85 er ca. 108.
Dette gjør at man kan kjøre med vesentlig høyere kompressortrykk uten å risikere tenningsbank.

På det kitet jeg har montert nå så kjøler jeg den komprimerte lufta med to ekstra bensindyser (jeg har seks bensindyser i Rudolf).

Image

Det funker storartet og jeg har kopiert løsningen fra Beverly med å bruke hanskerommet til instrumenter (og hansker).

Image

Siden jeg har en litt uvanlig spylertank med to pumper (en for lyktespylere), så måtte jeg nesten ta vare på den.
Den dominerer nå venstre side av motorrommet.
Knock-sensor har fått plass mellom eksosrør 1 og 2 (på 6 hesters grenrøret til Atle Gulbrandsen)

Image

Rudolf gjennopplever sin andre pubertet, og er uforskammet sprek.
De gamle er eldst !
8)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Godt rødbilen fikk litt mere krefter..

Post by Ove N »

Så det var det du trengte braketten til :wink:

Nå er det helt fullt oppi der :idea:
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply