Uggla's 93 NA BRG

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by perri »

Kjakan wrote:
perri wrote:Samme hvor kul mx5'n er å kjøre, så er sportcombin min litt vassere. Tror man skal lete lenge etter morsommere famileibil, anbefales på det varmeste. Og så er det ikke akkurat A4 .
Det er mange familiebiler som er hvassere, men det blir ikke den samme kjøreopplevelsen. Hjelper ikke at det akser fælt og har greit veigrep når man ofte er isolert fra hva som skjer - ikke får man riktige tilbakemeldinger via rattet og man får ikke motorlydene like ufiltrert inn i øret, noe som ødelegger kommunikasjonen. Dessuten vil de som bruker bilene sine skikkelig merke hvordan den høye egenvekten ødelegger både i form av understyring og (ekstra) overstyring. Også har man andre faktorer som god gassrespons og lav sittestilling som er mangelvare på moderne biler.
Ikke uenig i dette i det hele tatt.
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

For meg som merker jeg det mest på balanse og bakhjulstrekk (evt. 4WD). FWD og 65% prosent av vekta foran blir liksom litt for mye dartpil. I tillegg får man den dømrade "torque-steer"-greia når man svinger brått/gasser samtidig.

Jeg kjørte en 140HK TDi Touran i vareversjon en gang og den går jo fort som juling fremover den og kjører sikkert lett fra en stock miata oppover Lierbakkene. Men det er jo allikevel dødskjedelig. Du må jo nesten opp i 130++ før det merkes at det går fort. Og kommer det en rundkjøring/sving så er det bare å klamre seg til rattet mens bilen kneler/understyrer gjennom svingen, bremsene hakker, ESP'n har lysshow i dashen og du lurer på om fronten eller taket treffer geografien først....

Nei, det blir litt feil for meg.

Avensisen er jo for så vidt ingen supersinke, men bilen er jo ikke bygget for turtall, krappe svinger og fartsfølelse.
Der handler det om trygg kjøring, stillegående, komfortabelt, moderat forbruk og god utsikt....
....og det er helt greit noen ganger, det og. :)

PS. Nå er det litt tilfeldig at det ble akkurat en Avensis for meg, så det er ikke det at akkurat den er så himla bra. Men jeg setter den liksom sammen med Passat/Mazda 6/Mondeo/407/Octavia vs. BMW/Mercedes og evt. andre påkostede saker med 4WD og sportslige egenskaper.
Det ble jo til slutt et spørsmål om pris. Ideelt sett (lottomillionær-hypotesen) skulle jeg hatt en 330xi.... :twisted:
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Uggle race ......

Uggla er fryktelig damegæærn.
Han henger som en klegg etter damene.
Nesten umulig å riste av seg denne råtassen av en bankfunksjonær .......

Image

Image

Image

Bilen din går veldig bra og har flotte svingegenskaper.
Tydelig at investeringene du har gjort er vellykket.
Helt supert ...... :)

Erik
P.S. Husk å feste alle løse gjennstander .... :wink:
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Moro på bane ja!

Image

Debuterte på Rudskogen med trackday.no 17.april.

Det ga mersmak så da returnerte jeg med Rudolf til NSK-kjøring mandag 26. april.
Vi fikk mye mer kjøring for pengene denne kvelden og jeg kjørte vel rundt 30 runder tilsammen på ett par timer.
Det gikk overraskende bra og etter som jeg begynner å få litt selvtillit så holdt jeg stort sett følge med de andre bilene gjennom de svingete partiene. Det var endel forskjellige biler der bla. en Lotus Elise, endel 911er og et par spreke BMWer.
Disse dro greit ifra meg, spesielt på langstrekket. Imidlertid var det en Opel Speedster med 888-dekk samt en 944 og en BMW 323ti Compact jeg holdt greit bak meg. :D

Image

Bilen fungerte veldig bra. Veldig lett å kontrollere og med bra balanse. Kjørte med Tokicoene på 4-4 og da var bilen helt nøytral (hadde sågar noen kontrollerte 4-hjuls-sladder...). Neste gang prøver jeg 5-5 for å se åssen det blir.
Må bare si meg veldig fornøyd med FM-oppsettet. Jeg lå veldig godt på banen og bilen krenger svært lite. At dette i tillegg fungerer svært godt på vanlig vei (med litt mykere oppsett, 2-2 evt. 3-3) er jo bare utrolig.

Jeg merket også stor forskjell på bremsene fra forrige gang. Da fikk jeg vesentlig redusert bremsekraft etter 7-8 runder. Nå holdt de gjennom 20ish runder på rappen uten å bli helt svamp. Jeg stilte nå med splitter ny bremsevæske, attpåtil av ræsingkaliber; ATE Racing Blue eller noe i den duren. Jeg kjører for øvrig med EBC slissete skiver og Greenstuff-klosser foran og har vært veldig fornøyd med de. Det blir vel noen større bremser for enda mere "ooomph", men det får vi ta når ting etterhvert blir slitt. (Er jo nok annet å bruke penger på....)

AOB var der og men kjørte ikke, så han fikk jobben med å klokke tider på mitt høyst manuelle armbåndsur. Hadde visst et par runder på ca. 1.15, som visst nok er godkjent. Ellers takk til Rudolf for bilder.

Dagens dårlige nyhet åpenbarte seg helt mot slutten da jeg kjørte i pit'en etter å ha hørt noen dunkelyder i karosseriet...
Hmm...
Alt så greit ut, men da jeg fikk ikke fyra bilen igjen etter en kort stopp, ante jeg uråd.
Batteriet var løsna helt og hadde ramlet litt rundt i bagasjerommet som nå var et eneste stort rot. I tillegg klarte jeg også kunstykket å bulke bilen fra innsiden.... :oops:

Image
Image

Dømrade kjipt, men det var da morro lell. Jeg lærer visst best the hard way. Vi får finne på noe lurt.

2re! Hvem brukte du på lakking....? :)


Ellers hadde dekkene også gått på en "smell" og fått seg en god "heat-cycle". De har visst slitt seg litt skjeve grunnet den lange høyresvingen før langsiden hvor jeg tok litt i, med etterhvert ganske så varme dekk. Vi satser på at de blir bedre igjen med litt vanlig kjøring.
Må nok ha noen R-dekk etterhvert til denne banekjøringa....
Image

Småplukk til tross, banekjøring er absolutt å anbefale. Virkelig kult å bruke bilen sin slik den er ment. Lærerikt er det og.
Og når dagen er over og alle de andre supermodifiserte-2millioners-leketøyene stuves fast på bilhengerne sine, legger jeg ned taket og cruiser uanstrengt ut fra Rudskogen med et digert smil på truten. 8)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Kolbotn »

Utrolig morsomt å kjøre på bane ja:) gleder meg til å gjøre det i sommer igjen:)
kjipt du klarte å bulke bilen:/
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by 2re »

Tømran Billakkering, Telefon: 22 25 47 06, Grorudveien 55, 0976 Oslo Bare et par steinkast fra garasjen til Erik...

Kjipt med den skaden. Jeg hadde jo nesten samme skaden. Gamle synder fra første eier, og den fiksa Tømran fint... Syns han gjør kvalitetsarbeid, og grei å ha med å gjøre. Du får referere til min bil :)
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Takk for tipset!

Han har jeg jaggu vært hos før, gitt. Han er visst hoff-lakkerer for mitt faste verksted Auto85 :) .

Han lakket høyredøra mi, når den måtte byttes og litt på snuten da jeg ble rygget på for noen år siden.

Da ringer vi ham.

Uggla
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
tyzonic
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 156
Joined: 15 Nov 2009, 18:04
Location: Modum
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by tyzonic »

Image

den er sjip.. har sånne selv :( men må spare no penger så skal hele bilen lakkeres.
ellers ser det ut som en flott bil :D
Opel corsa 1,2 - 95 = blir bruksbil til jeg finner ny bil

Mazda mx5 1,6 - 91 = vrak :(
Ford escort 1,6 - 96 = solgt!
Mazda 323 1,5 - 85 = død
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Takker og bukker. :)

Bilen er hos lakkeren "as we speak" så da håper jeg den er i "form" igjen i løpet av uken.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Larserik »

...og jeg har også disse skadene...
Kjedelige greier..

Har du lyst etterhvert kunne det vært interesant og høre hva de tar for å rette opp / lakkere en slik skade.
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Tilbake fra lakkereren i dag!
Image

Ble ikke så verst nei...
Image

Fikk tatt litt rust i høyre kanal og...
Image

Tommer'n opp for Tømran! 8)

Litt annet småsnacks har det blitt siden sist og... bla. 1.8 bremser (Nye til venstre, "gamle" til høyre).
Foreløpig bare foran, men regner med å ta bak og snart. (Har delene liggende.)
Fikk med litt mer enn jeg trengte fra Turborespons, så da ble det nyoverhalte flott 1,8 kalipere.

Så da får jeg nok noen pent brukte 1,6 kalipere til salgs etterhvert....

Image

Biter litt bedre ja. Anbefales.
Har ikke testet dem på bane/autoslalom enda men rapport kommer.... :)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Larserik wrote:...og jeg har også disse skadene...
Kjedelige greier..

Har du lyst etterhvert kunne det vært interesant og høre hva de tar for å rette opp / lakkere en slik skade.
Jeg betalte 5 laken inkl.mva.
Da tok han også en rustflekk/boble jeg hadde nede i høyre kanal.

Magnus
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by Harald »

bra bil.. mer camber. og råtteåtteåtte dekk er nok tingen om du skal bruke den til utstrakt baneleking.. vanlige dekka skriker av smerte, selv med orginal mx5 :D

bruksbil ved siden av mxen er ikke noen dårlig løsning, og gjør evnt modifikasjoner enklere på mxen og, da man ikke er 100% avhengig av å ha den på veien hver dag..

1.15 med org mx er slett ikke gærnt..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

Takker og bukker.
:)
Gleder meg til å prøve Råtte-dekk (de er i bestilling.)
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Uggla's 93 NA BRG

Post by uggla »

(H)julaften!

Ellers så har jeg fått tak i en liten lekkerbisken. Smidde BBS'er, i 15 tom!
Skal se om jeg får veid dem, men de veier visst 12 lb = 5,45 kg pr stk.
Har drømt om disse en stund og plutselig dukket de opp på en LE i Drøbak. Sendte en forespørsel om selger var interessert i å bare selge hjula og det var han. :D
(LE skal jo ha 14 tommers BBS originalt.)

Image

Mangler dekk foreløpig (skal bli banehjul) men 888 er i bestilling. Flere bilder kommer etterhvert...
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Post Reply