Øyvind's lille '94 NA

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Øyvind's lille '94 NA

Post by TurboLag »

Jah, da har jeg fått summa meg til å ta noen bilder som duger for en presentasjonstråd..
2. august 2007 så jeg en svart NA uten noe pris, tilstand eller noe slags informasjon på AutoDB. Det var bare bilder av bilen stående i en garasje i Bergen hvor den sto å støva ned fordi eieren ikke hadde tid eller råd til å rette på det "noe småplukk" som enkelte annonsører hevder bilene deres har.

Så jeg ringte da fyren, og stilte spørsmål om teknisk og kosmetisk tilstand og ekstrautstyr. Da han svarte at dette var en 1.8L USA-import m/hardtopp, så tenkte jeg med en gang at den var utfor min økonomi, men drista meg likevel frampå med et spm om pris. Overraskelsen var stor da den ikke var så ille, så da sa jeg at jeg ankom Flesland 19. August for inspeksjon og eventuelt kjøp.. Da jeg sa at jeg eventuelt skulle kjøre den hjem fikk jeg tilbake at "jammen da skal jeg fikse bremsekalipperen og jeg, så da er den teknisk feilfri!".
Off to Bergen we go, og ble henta på flyplassen av en hyggelig bergenser.

Dagen gikk til teknisk sjekk fra min side, og leting etter dekkforhandlere som hadde inne dekk som kunne gjøre turen over fjella mer forsvarlig enn de gamle slitte som sto på.

Turen over fjellet ga mange nye opplevelser, bl.a første blits fra fotoboks, og kunnskap om nøyaktig hvor tissatrengt man blir iløpet av 8 timer konstant kjøring pga politi som ikke vil gi disp til å kjøre 3 timer ekstra på prøveskilt.

Siden jeg henta den har det tekniske vært NESTEN upåklagelig. Kalesjen måtte jeg skifte etter et innbrudd hvor noen plutselig hadde fått lyst på en TomTom (bilder fra bytte kan legges ut hvis noen ønsker, men skal huske på å lage bedre bildelogg ved neste bytte), frambremsene hadde en tendens til å låse seg (fiksa nå), og standard brunflekk i kanalene har dukka opp (nesten forventa i og med at jeg bruker bilen i saltlaka halve året, men rep er i emninga).

Modifikasjoner er foreløpig små, med bare eksos og understell pr dags dato. Noe større er i gang, men det går sakte pga studentøkonomi :)

Resten er historie, og tralla har fortsatt å spre glede i hverdagen siden da :)

Image
Image

Har noen flere bilder fra når jeg henta den som jeg skal redigere inn her, men det kommer senere.
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
PerChr
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 161
Joined: 25 Mar 2008, 02:27
Location: Bergen
Status: Offline

Post by PerChr »

kunne drept for bilder/arbeidslogg fra bytte av softtop;) skal akkurat til å gjøre det selv.

lekker bil
1999 audi tt
x1999 mazda mx5 type knallrød
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Post by Larserik »

PerChr wrote:kunne drept for bilder/arbeidslogg fra bytte av softtop;) skal akkurat til å gjøre det selv.

lekker bil
Mener å huske at en bruker ved navn "Pelle" hadde en fin bildeserie på dette, som jeg kikket på når jeg byttet topp. Du kan jo ta kontakt med han?
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Da gjør vi en innsats med de bildene jeg tok fra mitt cab-bytte (oppdaterer med helt ny arbeidslogg om ikke lenge når jeg bytter på en annen bil).

Verktøy: 4mm popnagler, skrallesett, drill, mat, drikke og gode venner :D

Det første jeg gjorde var å ta ut setene og avstiveren jeg har bak dem for å få bedre plass.
Image
Litt rydding ble også gjort :oops:

Så skrudde jeg ut alle skruene i framkant av kalesjen og tok av lister og pakninger (bare å dra ut pakningene rundt døra når man har tatt ut de 2 skruene som holder dem i front)
Image
Når listene og skruene var ute bretta jeg kalesjen tilbake, og strammewaierne kom til syne. Brukte et 5mm bor for å drille ut naglene som holdt dem på plass. Fulgte kanten av kalesjen nedover, fant skruen som holder andre siden av waieren, løsna den og dro ut hele waiersatsen.

Neste steg var å løsne listene som holder rainrailen på plass. Det er første steget som mangler bilde, men det var en så rett fram prosess at det går bra for de aller fleste som vet hvordan ei skralle funker. Bare hold styr på hvor man legger mutterne :wink:

Det neste jeg gjorde var å ta ut bakre vindu. Vet ikke om dette er nødvendig, men jeg gjorde det for å lette prosessen videre. Kommer til å gjøre dette ved neste bytte også hvis ikke noen har gode motargumenter :P
Image
Bor ut eventuelle nagler langs baksiden (IKKE bor dypt gjennom, KUN bor i naglene!), åpne glidelåsen, dra ut ytre kant av rainrailen og ta ut vinduet.
Image
Der var'n ute gitt :shock:

Neste steg var å løsne resten av kalesjen. Løsna den fra rainrailen, og skrudde løs metall-listene som holder pakningene rundt dørvinduet. Mangler nok bilde her og gitt :oops:

Siste steg i å få av kalesjen surra jeg litt med, men fikk den av til slutt. Jeg endte opp med å bøye bittelitt på de skinnene som holder kalesjen fast i bøylene og bare ta kalesjen rett av. Skal spørre meg litt mer fram her før jeg tar neste kalesje, men det var hvertfall letteste måten å gjøre det som jeg kunne se der og da..
Image
Tom ramme 8)

Neste steg var å legge på den nye kalesjen. Brukte en litt tykkere sort stålstreng til å dra gjennom de nye strammewaierne (pass på at det blir riktig side hvis du får waiere med metallbraketter istedet for originale plast) og la den bare over ramma og begynte å feste flikene i bøylene igjen.
Image
Da kalesjen satt fast i bøylene som den skulle, så poppa jeg fast strammewaierne før jeg skrudde fast den nedre/bakre enda av waierne.

Neste steg var å feste kalesjen i framkant. Her skrudde vi fast hjørnene først, ettersom dette skal bli STRAMT! Her måtte vi være 2 for å få det stramt nok, men skal forhøre meg litt fram her også før jeg tar neste. Når sidene var festa skrudde vi på listene i framkant. Når de var på festa jeg kalesjen ned i rainrailen igjen, før jeg skrudde på de siste skinnene som holder rainrailen på plass.

Da var kalesjen på, og setene ble satt inn :D
Image

Har noen småtriks jeg skal prøve ved neste bytte for å få det ENDA bedre, men er alt i alt VELDIG fornøyd :D

Takk for hjelpa til Jeaste, SweetMX5 og André :D
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Bodø, klokka 23.15 onsdag 30/7-2008
Image
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Turisthytta, lofotveggen i bakgrunnen. Flott bilde.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

da var klutsjen bytta (ENDELIG for alle dem som har hørt bilen min..)

ny vs gammel:
Image

ny på plass ved hjelp av sentreringsverktøy fra mekonomen :D :
Image

så venter vi på FedEx...
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

TurboLag wrote: så venter vi på FedEx...
hva venter vi på? :o
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Post by DrHolm »

Fred93LE wrote:
TurboLag wrote: så venter vi på FedEx...
hva venter vi på? :o
hmm.. ja, hva venter vi på Øyvind? :D
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Post by inglar »

Det evt jeg :D
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Post by Fred »

Da vet jeg også :-)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

...
Last edited by SweetMX5 on 04 Oct 2008, 10:43, edited 1 time in total.
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Ser skikkelig gangster ut den bilen din med sota lykter :D

Image
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

hehe, de blinker faktisk orange :shock:
Litt "Darth Vader edition" liksom :D
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
Sevenord
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 614
Joined: 17 Apr 2008, 22:24
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Sevenord »

Nice ;) Skulle du ha noe fra rspeed.com forresten? Jeg sendte deg en beskjed på msn i går.. Om du skulle vurdere noe får du bare sende meg en pm eller beskjed på msn så tar vi det når jeg kommer fra arbeid :)
'86 Porsche 944 Targa
'91 MX-5 1.6 Longnose - Solgt
Post Reply