Leopold 1993-LE

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:Såg du stod og gnukka konsentrert på Statoil Kiellands. Eg var innom, fylte og farte.
Trenger meir bråkete eksos for at folk skal løfte blikket, tydligvis :lol:
Jøss :shock:
Da må du jammen ha lista deg forsiktig forbi ......

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Leopold 1993-LE

Post by Ørnbjørn »

E85 er så 2011, min går på el-drift opp til 50 kmt… zoom zoom :wink:
var også veldig på veg, så rakk ikkje å trakke over og hilse på.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jo takk, bare bra :wink:

Sist Torsdag fikk Leopold lufta seg litt med klubben.

Image

Siden det var så fint vær var det jo helt greit å åpne opp litt for å vise muskler og hud ......

Image

Image

Turen gikk til Vikersund og langs sørsiden av Tyrifjorden.
Veldig fine veier der Mussa var turleder.

Leopold lider av ulyder.
Og det passer seg ikke for en stasbil .....

Noen av ventilløfterne har hengt seg opp og må fikses.
Dessuten har jeg skranglelyder under bilen som er ganske irriterende.

Så både bil og eier venter utålmodig på løftebukk :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: Leopold 1993-LE

Post by Fred »

Hvordan går det med herligheten? Funnet ut av "problemene" med ulyder og løfterne?

Moro å se hva som har skjedd siden sist jeg var innom. :)
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Fred wrote:Hvordan går det med herligheten? Funnet ut av "problemene" med ulyder og løfterne?

Moro å se hva som har skjedd siden sist jeg var innom. :)
Jo takk bare bra :wink:

Løftebukken i Sinsengarasjen er så godt som ferdig.
Da står Leopold veeeeldig langt fremme i køen.

Rapport kommer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Et stort løft

.... for Sinsengarasjen og dets beboere.
:D

Storebror tester ...

Image

Image

Bukken greier 3.5 tonn, så i teorien kan jeg løfte alle MX-ene mine på en gang :lol:
Litt bedre lys nå, så blir detta bra.

Nå er Løftebukk, Dyno og Bremsetester satt i drift.
Så da er det ingen unnskyldning for ikke å skru ........ enda mer.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Leopold 1993-LE

Post by mojo-91 »

Helt rått, dette her. Tipper martinirosso også kommer til å bli godt kjent med denne bukken ;-)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Helt rått, dette her. Tipper martinirosso også kommer til å bli godt kjent med denne bukken ;-)
Svært sannsynlig .....

Den har allerede prøvd bremsetesteren og bekreftet misstanken.
Lite foran og ingenting bak.
Livsfarlig med andre ord :roll:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Like blid

Leopold er en tålmodig fyr.
Veldig fornøyd med å komme ut i godværet.

I dag har det vært et fantastisk høstvær i Oslo.
Leopold fikk seg en vask, selv om det ikke var mye støv under presenningen der han har stått og ventet i garasjen.

Så da ble det litt tullekjøring rundt om kring i Oslo sentrum og dalstråka innafor ring 2.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Så neste uke blir det Leopold kjøring :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Sort og rødt

Sort og rødt (og hvitt) dominerer på min plass i Sinsengarasjen ....

Image

Nå om dagen varierer det litt hvilken MX som kommer i bakgrunnen av den brautende italieneren :roll:
Men alle bilene blir dullet med etter tur.

Jeg er i gang med "støyreduksjon" på Leopold og har hittill funnet to støykilder som er fjernet.
Det ene var, ikke uventet, varmeskjoldet rundt fremre delen av eksosanlegget.

Det andre støykilden lå i eksos-stussen (som jeg arvet etter Mussa)

Image

Denne forkrommede endestussen var sveist utenpå enderøret av eksosanlegget.
I et lite parti på ca 5cm lå rørene dobbelt, og dette skapte en rar skrangle-lyd når røret fikk en hvis resonans-vibrasjon.
Dette er nå fikset.

Nå gjenstår det å fjerne noen "klaprelyder" fra motoren.
Jeg tror det kommer av en gåen hydraulisk ventilløfter (eller tre) ....

Så da har vi fortsatt litt å forske på og fikle med.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: Det ene var, ikke uventet, varmeskjoldet rundt fremre delen av eksosanlegget.
Har samme ulyden. Må man løsne noen deler til eksosen i fra hverandre eller er det bare å demontere varmeskjoldet bestemt?

Hva erstatter du det med, og hvorfor?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote: Har samme ulyden. Må man løsne noen deler til eksosen i fra hverandre eller er det bare å demontere varmeskjoldet bestemt?

Hva erstatter du det med, og hvorfor?
Jeg må innrømme at jeg har fjernet noe av varmeskjoldet :oops:
Prøver jo å beholde Leopold 100% original.

Varmeskjoldene er jo tynne stålplater, så de fjernes lett med platesaks.

De fleste (alle?) "aftermarket" eksosanlegg man kjøper er jo uten varmeskjold og det går jo greit å bruke dem.
Har aldri opplevd at varme fra eksosanlegget har vært et problem i forhold til andre deler av bilens underside.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: De fleste (alle?) "aftermarket" eksosanlegg man kjøper er jo uten varmeskjold og det går jo greit å bruke dem.
"Greit"? Trodde du siktet for litt høyere enn greit. ;)
Rudolf wrote: Har aldri opplevd at varme fra eksosanlegget har vært et problem i forhold til andre deler av bilens underside.
Tanker, i rekken ikke-faktabasert mysing. =>
-Bedre isolert eksoslanlegg før katalysatoren vil vel gjøre at den begynner å jobbe effektivt tidligere.
-Etter katalysatoren så er kanskje isolering rundt diffen et poeng.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Stalfa wrote:........
Tanker, i rekken ikke-faktabasert mysing. =>
-Bedre isolert eksoslanlegg før katalysatoren vil vel gjøre at den begynner å jobbe effektivt tidligere.
-Etter katalysatoren så er kanskje isolering rundt diffen et poeng.
Varmeskjoldene er der for å beskytte resten av bilen mot varmeutviklingen som stråler fra eksosanlegget, ikke for å isolere.
Så skjoldene har ingenting med effektiviteten til katalysatoren å gjøre.

Varmeskjoldene bak katalysatoren er montert for å beskytte undersiden av bilen (gulvet og bunnen av bagasjerommet).
Diffen er lite berørt av varmen fra eksosanlegget.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Leopold 1993-LE

Post by obi-one »

Bare følg litt ekstra med neste gang du parkerer i høyt, tørt gress? :mrgreen:
Post Reply