MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Jeg har montert opp MS-PNP datasprutet idag, fjernet AFM og fått bilen til å gå på basemapet. Har justert LC-1 WB02 slik at denne er samkjørt med MS.

Så har jeg noen små spørsmål:
Jeg har denne JRSC bensintrykksregulatoren, men er denne nødvendig å ha nå når jeg har datasprutet montert? - Vil ikke åpning på dyser etc klare å kompensere for den ekstra bensinmengden som trengs?

Bilen går på en AFR på 10.5-12 ved rolig kjøring nå ifølge loggen, hvor har dere andre lagt dere på AFR mtp kjøring?

Noen som har et MAP liggende til en 1.6 JRSC ? Slik at jeg kan sjekke litt hvordan deres map er for å kanskje bruke litt info til å fintune min motor:)

Er en 90mod MX5 med org dyser,NO-AFM,åpent filter, JRSC m/77.5mm drev (org).

Har loggfila fra en liten kjøretur om noen vil se:)
http://www.megaupload.com/?d=8JVSJYL9
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Harald »

Bambus wrote:Jeg har montert opp MS-PNP datasprutet idag, fjernet AFM og fått bilen til å gå på basemapet. Har justert LC-1 WB02 slik at denne er samkjørt med MS.

Så har jeg noen små spørsmål:
Jeg har denne JRSC bensintrykksregulatoren, men er denne nødvendig å ha nå når jeg har datasprutet montert? - Vil ikke åpning på dyser etc klare å kompensere for den ekstra bensinmengden som trengs?

Bilen går på en AFR på 10.5-12 ved rolig kjøring nå ifølge loggen, hvor har dere andre lagt dere på AFR mtp kjøring?

Noen som har et MAP liggende til en 1.6 JRSC ? Slik at jeg kan sjekke litt hvordan deres map er for å kanskje bruke litt info til å fintune min motor:)

Er en 90mod MX5 med org dyser,NO-AFM,åpent filter, JRSC m/77.5mm drev (org).

Har loggfila fra en liten kjøretur om noen vil se:)
http://www.megaupload.com/?d=8JVSJYL9


Jeg anbefaler at du fjerner den ekstra jrsc bensintrykksregulatorn. sett systemet tilbake til orginalt..
hele poenget med justerbar ecu er å slippe sånne jallaløsninger som å øke bensintrykket.
Vurder å skaffe deg noen større dyser etterhvert da de orginale dysene veldig fort går tom for "futt"
Under tuning på fullgass skal du passe på at dutycycle på dysene aldri når 100%, og gjerne under 90% også..

Anbefaler deg å sette opp en vettug AFR target tabell, og forsøke å tune etter dette.
14.7 er fin af på alle turtall og feks fra 30kpa og et stykke oppover, fek opp til 80kpa(du kan sette 13.5af fra feks 4500 rpm og ut, fra 70kpa). du kan begynne å sette noe leanere ved 90-100kpa.13.5 hele veien feks.
det er en ganske liten kompressor du har, så med org trykk på den er du et sted rundt en halv bar(150kpa) ? på dette trykket kan du kjøre 12.5 i af uten at dette vil by på noen problemer.

10-11 i af som du ser på finkjøring er ekstremt rik blanding og du taper masse effekt på dette.
på 1.6bar ladetrykk har jeg af på akurat under 12. sånn for å gi et tall å sammenligne med.


erfaringsmessig er basemappet nesten useless :D endret masse på de bilene jeg har tatt i med ms pnp.


anbefaler også tunerstudio MS programvaren på det sterkeste. denne gjør ms sprutet myyyyye enklere å bruke. Programvaren der matcher/overgår det meste jeg har prøvd av programvare for datasprut i våre biler.

Håper dette hjalp noe.


Harald. (som ikke vet shit om org mx, men har endel meninger med en gang det er litt mods inne i bildet :D)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Se der fikk jeg noe vettug info med en gang:)

Har tunerstudio på bærbaren, så kanskje jeg likegreit skulle kjørt opp den istede for megatune.:)

Den går veldig rich nå ja, og det er ikke mer futt i bilen enn org ca vil jeg tro. Med denne pullyen får jeg vel 6psi + bittelitt ekstra pga en ventil på idle valven.
Men skal fjerne den justerbare trykkregulatoren. Har også noen org S4 2.2t dyser liggende som gir 280cc på 3bar trykk. Er ihvertfall mer enn de orginale som står på:)

Må bare sette meg inn i hvordan jeg gjør om mapet med nye dyser før jeg begynner å bytte.

Info om dysene jeg har liggende:

Bosch 0 280 150 951

280 cc/ min @ 3.0 bar
315 cc/ min @ 3.8 bar
323 cc/ min @ 4.0 bar
361 cc/ min @ 5.0 bar
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Da har jeg laget meg en kjapp AFR VE table1, gi meg gjerne en tilbakemelding på denne. Om jeg burde gjøre om enda litt. Jeg har sett litt på dette autotune systemet - fungerer dette? Så et par videoer på youtube der en for å kjørte rundt med dette.

Image
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Har også kjøpt meg Tunerstudio MS softwaren så jeg får tilgang til alt det har å by på:) Sitter å fikler med alt her inne å ser hva det er og søker opp hva det betyr om jeg ikke skjønner hva det kan være etc. Tror nok jeg skal få det til etterhvert:)

En annen ting, dette med spark table - etter jeg har fått plottet bensin mapet så burde jeg vel også prøve å optimalisere tenning etterhvert?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by LoKi »

Har du knock sensor?
Ikke kødd for mye med det om du ikke har det, for da ender du opp med å dra en Tyzonic ;)

(Han hadde plutselig sånn rar lyd etter turbomontering, og da han tok av toppen, så var det høl i ene stemplet)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Nei,men har sett på dette. Usikker på hva jeg trenger for å få dette til å fungere på mspnp.

Skal teste dette autotune systemet litt senere idag, tips til hvordan å få dette til å fungere best mulig? Skal også bort å skru av den jrsc afpr som står i systemet - vurderer også å kjøre inn disse 280cc dysene for å ha bittelitt å gå på til jeg får alt jeg trenger for å kjøre opp det trykket kompressoren klarer. Vil da kjøpe større dyser igjen:)

Skal se om jeg får dysene til å fungere uten å måtte justere for mye. Er ikke så stor forskjell ut ifra det jeg finner på nettet 230cc kontra 280cc. Mulig jeg roter nå å har 230cc fra 1.8liter dysene:p Uansett vil det være litt mer å gå på:)
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Da har jeg fått kjørt autotune litt - tok 3 runs der 1 er ved bykjøring, en ved halvfart-kjøring/pådrag og et ved pådrag i 2-3 og litt 4-5gir. Det ble gjort maaaange synlige forandringer pga dette i forhold til det orginale som var der.

Og det beste av alt, jeg får det ladetrykket jeg skal ha nå etter jeg monterte datasprutet. Nå går det helt opp til 8psi på måleren:O

Kompressoren snurrer ufattelig fort igang kontra org ecu. Bilen ble straks som en ny bil så mistenker at det har vært mye rart her fra tidligere.

Skal kjøre et par run til senere for å se, men fuelmappet har stabilisert seg på de verdier som er der nå ved live-analyse . Og det er brent i sprutet.

Men, spørsmål - hvor ser jeg dysene sine duty-cycle prosent når man kjører live analyse i autotune? For jeg tror nok jeg skal få inn de S4 dysene før jeg gir på så alt for mye sånn det er nå. Kompressoren ladet bare 3-4psi før jeg monterte sprutet og når det nå er dobbelt psi 7-8psi vil nok behovet for bensin være større.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by LoKi »

Kribler godt nå, gjør det ikke? :D
Savner den første tiden, nå vil jeg bare ha meeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeer!!
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Joda, minner meg fælt om når jeg holdt på med den første S4'n min.. gikk fort på en stor smell med uhorvelig mye pengebruk:p

Har til nå klart å holde meg bra, ble fort et nytt 4-2-1 grenrør fra e-bukta da:p Også ble det nye lys i fangeren foran.. Ny windstopper fra usa..
Fikk nettopp nye pluggledninger og plugger i posten som ble satt på i forrige uke. Så alt begynner å dra seg til. Lakken kom vel også denne uka så det blir fort penger:P

Men kan ikke du sende meg et bilde av AFR table1 din så får jeg se hvordan din ser ut? Og kanskje tenninga du bruker så jeg får se hvor store forskjeller vi kjører med. For jeg tror den stock tenninga på firmwaren er meget safe. Så litt kan jeg nok justere uten å få så alt for mye tenningsbank:) Man hører jo dette fort om man er forsiktig, så er det å gå tilbake et par grader å se hvordan det blir.

Blir vel samme som i gamledager, man vrir tenninga til det knitrer så går man litt tilbake og skrur til:P Far min har holdt på mye med biler oppigjennom å sa at det kunne neppe være så stor forskjell, bare at det er digitalt kontra manuell justering.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by LoKi »

Kan sikkert ta den ut, jeg må bare orke å gå ned og hente den fra bilen. Får den ikke ut uten å være tilkobla :P
Tenningsmappet mitt er fra basemap, og meget meget konservativt. Inntil jeg får opp ladetrykket dit jeg skal ha det (wastegate-aktuatoren er for veik i fjæra, så jeg må bytte den for å komme over 0.6 bar), så er det liten vits for meg å stuke med tenninga.

Skal se om jeg får kava ræva mi ned i kjerra i kveld og bare ta ut table.

Harald husker kanskje hva han la inn..? *poke*
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Det er vel ikke så langt unna mitt ladetrykk det du kjører nå da. Og standard motor med dette kitet jeg har org skal kjøre 8grader BTDC. Og jeg er ikke i nærheten av dette nå. Men før jeg kjører noe i nærheten av dette vil jeg få byttet dysene slik at jeg får nok bensin.

OM det blir problem med bensin så hiver jeg inn den justerbare bensintrykksregulatoren siden de dysene jeg har klarer oppunder 400cc/min på 5bar trykk. Men det tror jeg neppe den org bensinpumpa klarer:\
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by LoKi »

Skal sies at jeg kjører med dual feed fuel rail og 550cc dyser, sammen med OEM bensinpumpe og FPR.
Fuel table er dette, den har blitt modda litt etter dette, men med lappisen til Harald. Satte ned litt verdier siden den gikk litt rich på vanlig kjøring.

Image

Legg meg til på Facebook, har sendt deg en invite. ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by LoKi »

Her er AFR targets også.

Image
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Bambus
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 180
Joined: 02 Sep 2010, 21:38
Location: Brønnøysund
Status: Offline

Re: MSPNP - bilen er kjørbar - hva nå?

Post by Bambus »

Her er mine:

Image
Image
Post Reply