Rep.sett til bremsecaliper

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Rep.sett til bremsecaliper

Post by jean-eric »

Kjøpte rep.sett til kaliperen min, men ble anbefalt av en mekaniker å kjøpe ny kaliper istedenfor, fordi det var så mye jobb å bytte pakningen. Jeg trodde dette var en enkel jobb?
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by Miatapowers »

Ja han har muligens rett, en gammel caliper kan ha rust osv på diverse deler så gjør ett repsett vanskelig, men er jo fort gjort å prøve.. regner med det går med litt sliping og pussing,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by Steinar »

Rep sett består jo som oftest av nye stempler og pakninger. Det er ofte stemplene som er rustet.
Tok meg ca. en halvtime på hvert frontcalipper med rengjøring og montering av pakninger og nye stempler (etter avmontering fra bil.)

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by jean-eric »

Hva trenger man av verktøy for å få på plass pakningen på enkleste måte?
-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by Stehu »

jean-eric wrote:Hva trenger man av verktøy for å få på plass pakningen på enkleste måte?
Dyktighet og flaks? Jeg fucka hvertfall opp en sylinder ved å ta den ut for å så ta den inn igjen.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by Kjakan »

Overhaling av calipper kan være litt bingolotto. Gjorde det på en bil for noen år siden, og det holdt bare 1 år før den begynte å henge på igjen. Så neste gang jeg sliter med slikt tror jeg at jeg kjøper ny, selvom de ofte er dyre.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg overhalte bremsene på Leopold selv.
De hadde nok ikke vært gjort noe med på ca. 250.000 km.

Før:
Image

Etter:
Image

Jeg brukte rep.sett sammen med de gamle caliperene og sparte dermed masse penger.

På EU-kontroll hos NAF så fikk jeg spesiellt skryt for bremsene som de sa var "gode og veldig jevne".
Så det går an ..... :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by ///Moe »

Overhalte bremsekalipperne på bmw'n min i sommer.
Den er det 4-stempla kalippere på fremme, ergo større sjanse for at det skal gå galt.

Men byttet pakningene og pusset vekk rust nedi sylinderen og rundt stemplene, etterpå ble bremsene jevne og behagelige. Før de ble reparert var jeg plaget med at det ristet kraftig i hele bilen og noen av stemplene hang seg opp etter litt aktiv kjøring i 80-100km/t eller mer. Etter de ble overhalt fikk bilen pisket seg rundt bane ei hel helg uten noe som helst vibrasjoner ved nedbremsning. Så det lønner seg helt klart å overhale kalipperne når de har gått langt.

Det viktigste er å fjerne all rusten og slipe sylindrene nok til at stemplene detter nedi av seg selv, man skal ikke måtte dytte de på plass når pakningen ikke er montert. Når stemplene glir lett i sylindrene er det bare å sette på pakningene, ha på litt smurning og trykke stemplene på plass igjen. Veldig enkel operasjon og er unnagjort på en kvelds skruing :)
-Signatur-
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by Stehu »

///Moe wrote:Overhalte bremsekalipperne på bmw'n min i sommer.
Den er det 4-stempla kalippere på fremme, ergo større sjanse for at det skal gå galt.

Men byttet pakningene og pusset vekk rust nedi sylinderen og rundt stemplene, etterpå ble bremsene jevne og behagelige. Før de ble reparert var jeg plaget med at det ristet kraftig i hele bilen og noen av stemplene hang seg opp etter litt aktiv kjøring i 80-100km/t eller mer. Etter de ble overhalt fikk bilen pisket seg rundt bane ei hel helg uten noe som helst vibrasjoner ved nedbremsning. Så det lønner seg helt klart å overhale kalipperne når de har gått langt.

Det viktigste er å fjerne all rusten og slipe sylindrene nok til at stemplene detter nedi av seg selv, man skal ikke måtte dytte de på plass når pakningen ikke er montert. Når stemplene glir lett i sylindrene er det bare å sette på pakningene, ha på litt smurning og trykke stemplene på plass igjen. Veldig enkel operasjon og er unnagjort på en kvelds skruing :)
Og plutselig har man slipt så mye at det dannes en lekkasje.. Da er man fucka og må kjøpe ny kaliper + rep settet man hadde er bortkasta egentlig... Dette skjedde nylig meg... FM skaffer brukt caliper(Veldig bra stand på den jeg fikk) for 35$. Absolutt verdt det. Jeg ville uansett vurdert ett eller annet big brake kit. Mye mer funky det ja, og ikke minst angrer jeg som bare det ettersom jeg hadde en del problemer med det som var montert på bilen.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
///Moe
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 329
Joined: 21 Oct 2009, 23:26
Location: Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by ///Moe »

Det er de nye tetteringene i rep-settet som skal tette, sylindrene er bare der for å gi stemplene styring. Du skal jo ikke slipe nedi sporene til tetteringene, er kun snakk om å slipe sylinder og stempel med helt vanlig slipepapir. Fjerner du ikke rusten slik at stemplene fremdeles blir trege ville reprasjonen vært akkurat like nytteløs som en lekkasje ville vært med mindre det kun er tetteringene som var dårlige. Jeg mente ikke at man MÅ slipe når man reparerer kalipperne, men stemplene skal kunne gli på plass av seg selv uten å dyttes på plass når tetteringene er tatt ut. Glir de ikke lett på plass må man slipe det rent, rusten burde likevel fjernes selv om stemplene glir lett for sålenge det ligger rust igjen så vil det etterhvert utvikle seg til det verre. Men det er viktig at man bruker veldig fint slipepapir når man sliper stemplene, disse må være forholdsvis glatte for at tetteringene skal tette skikkelig og man burde ikke slipe i stemplenes lengderetning, slip bestandig rundt de for at ikke bremsevæsken skal få seg "grøfter" å renne forbi tetteringen i. Noen rep-sett følger det med nye stempler også så da er det ikke noe å bekymre seg over, bare å gjøre rent nedi sylindrene.

Som sagt ble mine kalippere helt fine igjen etter reparasjonen, har ingen lekkasjer på noen av dem :wink:
-Signatur-
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Rep.sett til bremsecaliper

Post by Stehu »

jeg stod og deljet sylinderen nedi med hammer. I etterkant angrer jeg :P
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Post Reply