Impress og kjøreegenskaper

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Impress og kjøreegenskaper

Post by brokkoli »

Ser ofte at folk reduserer impresset, og jeg som relativt nylig interessert i bil har ett spørsmål.

Ifølge denne fine ressursen på miata.net så er standard impress på NA 45. Men idag så selges det ikke veldig mange felger som har såpass stort impress, 7.5mm er vel maks en kan lovelig endre, vet ikke hvor nøye de er på det, men det er en annen sak.

Forstår det slik at lavere impress gjør at hjulene sitter lengere ut, noe som igjen gjør at at stabiliteten økes. Ifølge tidligere mazda ingeniør så er det dårlig for kjøreegenskapende hvis du endrer impresset. Mange bruker lavt impress på mx-5en, men ødelegger dette kjøreegenskapene eller kan man bare justere chamber så er det ordnet? Ser flere type løpsbiler bruker det også, så jeg skjønner ikke helt.

Kan noen forklare hvordan det her henger sammen og fungerer på mx-5en?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Rudolf »

Jeg prøver med en moderat (?) kortversjon som svar på dette litt "religiøse" temaet:

Jeg er fullstendig enig i det som står i linken du viser til fordi fysikken ser riktig ut og fordi jeg får det til å stemme og virke logisk.
Dette er mye av grunnen til at nesten alle hjulene jeg har til MX-ene mine (også banehjul) har offset på 45.
Jeg har bare ett hjulsett som avviker og det er Chaparall hjulene til Beverly som har offset på 37.
Dette mener jeg gir den absolutt beste handlingen til dagligbruk og er svært behagelig å kjøre med siden scrub-radius er lik null.

Mange mener imidlertid at sporbredde (og hjulbredde) er viktig når man kjører litt "aktivt" og på bane.
Det er umulig å oppnå stor sporbredde (liten offset) og brede hjul samtidig som man har en liten scrub-radius.
Derfor blir kjøreegenskapene som lav scrub-radius gir ofret til fordel for økt stabilitet og økt veigrep.
En viktig faktor er jo utvilsomt utseende også.
Mange synes bilen ser mye bedre ut med lav offset og brede hjul.

Altså:
Hvis man bare ser på kjøreegenskaper, så ville det vært logisk at de som "bare" brukte bilen på landeveien og ikke var ute etter ekstrem ytelse, beholdt den originale offset på 45.
For en banebil vil det bli en avveiing mellom veigrep, stabilitet og svingegenskaper.

Så kommer skjønnheten som et forstyrrende element til kjøreegenskapene.

Viktig !!!
Du kan ikke kompensere for offset ved å justere camber-vinkel.

Erik
(moderat)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

Image

:roll:
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by brokkoli »

Leste at hvis man reduserer scrub radiusen så får man bedre tilbakemeldinger fra veien og bedre kjøreegenskaper i svingene?

Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.

Såvidt jeg forstår så blir fjæringen og det som henger med vinklet litt anderledes, hvis impresset er lavere så er vinkelen større. Dette gjør vel at hjulene blir også vinklet? Det er her jeg sliter litt med å forstå hvordan chamber ikke kan kompansere for endringene gjort med å redusere impress.

Beklager hvis jeg spør dumt, men jeg syns det er ett interesant tema som ikke diskuteres så alt for ofte.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by MX-Jon »

brokkoli wrote:Leste at hvis man reduserer scrub radiusen så får man bedre tilbakemeldinger fra veien og bedre kjøreegenskaper i svingene?

Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.
Jeg tror det var en litt uheldig formulering. Det er nok ET 45 som Erik mener det er det beste til vanlig bruk og at det eneste settet han har som avviker er Chaparall felgene som har ET 37. Ikke sant Erik??
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Fabiz »

Bildeforklaring av denne skrubberadien som Erik snakker om:

Image

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Hauk »

...hvor 0 scrub radius er det "optimale" (skjæringspunktet ligger på kontaktflata mellom dekk og underlag). Lite innpress/felger som stikker langt ut gir positive scrub radius (skjæringspunktet ligger langt under bakken).

Jeg starta ut med ET45 (OEM innpress) men har nå ET32 (15x7,5 felger). Var innom ET37 en tid også. Det jeg _vet_ er at jeg må slåss/bryte litt mer med bilen gjennom slalomen. Noen vil kanskje kategorisere det som "mindre leken". Det jeg _tror_ er at jeg kjører kjappere gjennom slalomen. Men jeg har endret på for mange andre parametre (dekk, dempere, fjærer, stabstag, felger, førerskillz etc. opp gjennom årene) til at jeg kan konkludere med noe som helst.

F.eks å gå fra "vanlige" dekk til "gateslicks" utgjør uansett en mye større forskjell på rundetider enn hva innpress gjør.

Men det ser jo bedre ut. ;)
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:
brokkoli wrote:Leste at hvis man reduserer scrub radiusen så får man bedre tilbakemeldinger fra veien og bedre kjøreegenskaper i svingene?

Hva er forskjellen på Beverly utstyrt med felger som har 37 i impress kontra Beverly med 45 i impress? Hvorfor er det bedre med 37 i impress til dageligdags bruk i forhold til 45? Det hadde vært en interesant erfaring å prøve begge deler på samme veistrekning, kanskje jeg bare er rar.
Jeg tror det var en litt uheldig formulering. Det er nok ET 45 som Erik mener det er det beste til vanlig bruk og at det eneste settet han har som avviker er Chaparall felgene som har ET 37. Ikke sant Erik??
Nettopp!
ET=Innpress=Offset, altså samme sak.

Beverly er mye bedre å kjøre med sine originale vinterhjul:
Hollow spoke 14x6, 4.9 kg ET/Innpress/Offset 45

Image

Enn de mer fancy
Chapparal 15x7, 6.9 kg, ET 38

Image

Som Hauk beskriver:
Bilen er mer leken, presis og "svingvillig" med null skrub-radius.

Dette er altså en egenskap som ofres på menge banebiler for å kunne knive inn et sekund (eller tre) på banen.
Men også blir ofret for "skjønnheta" på svært mange biler som aldri har sett en bane :?

Om du kjenner forskjell ?
Gjett om !

Bare spør de som kjører rundt med tunge, breie, klumper med lav ET gjennom hele sommersesongen.
Så kommer høsten, og de setter på de gamle originale felgene som nå har fått oppgaven med å bære vinterdekkene.
De opplever en helt annen bil.

Det er som å ta av seg fjellstøvler og ta på seg joggesko.
Prøv !

Enda en god link:
http://www.miata.net/garage/offset.htm

Erik
(litt mindre moderat)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by obi-one »

Jeg oppfatter også at kjøreegenskapene med original innpress er klart bedre. En egen effekt er at dumper og ujevnheter ved 0 i skrubberadius ikke vil gi styreutslag, mens slag på hjulene vil kjennes mye mer i rattet med mindre innpress.
Følelsen sammenlikner jeg med opplevelsen i slalombakken, står du med samlede ben vil du ikke merke ujevnhetene i alpinbakken like godt, og det blir lettere å svinge.....
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Agility »

Jeg kan personlig skrive under på alt osm er sagt over her om forskjell på ET45 (original) og f.eks. ET38 som jeg hadde på Chapparal felgene på X-Mazdarati'n.
Har også kjørt med ET40 på Special'n samt ET31 på IL Tempo...
Originalt gir definitivt mest leken bil på morsomme veier....., men man ofrer jo ofte noe for utseendet....
Om du vil fordype deg i emnet så anbefaler jeg denne boka:
Mazda Miata Performance Handbook
http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0760304378
Der står det en god del om emnet hjul og geometrien rundt det og hva det gjør når du forandrer noe, i tillegg til en hel masse annet veeeeldig interessant... :wink:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
brokkoli
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 214
Joined: 12 Mar 2014, 16:36
Medlemsnummer: 1158
Location: Porsgrunn
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by brokkoli »

Tusen takk for gode svar folkens!
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by GTX-Lars »

Ein liten ting mens eg er i det tankefulle hjørna: Ein har jo deformasjon i dekk og foringar. Når ein presser bilen hardt i svingane så kan ein rekne denne deformasjonen i centimeter. Sjølvsagt litt mindre på innerhjul, men dei har jo ikkje så mykje kontakt med underlaget. Så; kan det vera grunnen til at banebilar brukar lavare innpress - for å kompansere for deformasjonen i gummi...?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
User avatar
torbra
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 205
Joined: 03 Feb 2014, 17:23
Medlemsnummer: 1122
Location: Valdres
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by torbra »

Dettte var interessant. Den grønne NA jeg kjøpte i Tyskland har et30 felg, og det knaker i forstillinga når jeg skal svinge i lav fart. Nå har jeg satt den bort for vinteren, og det blir definitivt et45 til våren. Og da 14". Men, tenker jeg feil, blir ikke scrub-vinkelen uforandret med senkefjærer? Det ser jo ut som at aksen er lik uansett.
-91 BRG-SE, Schneller Heinz
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Lloyd »

Vist eg tenker rett her nå.

Med double wishbone blir denne vinkelen gjennom øvre og nedre bærekuler?

Det blir med andre ord en fast forutsetning hvor vinkelen havner uavhengig av posisjon på understellet.
Altså, senking eller ei, feil ET blir feil ET.

Sånn som den skrå vinkelen på bildet her.
Image

Eller?
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Teejay187 »

Skulle likt å se skjæringspunktet med mine felger på ET17 og ET19 :lol:
Post Reply