Impress og kjøreegenskaper

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

obi-one wrote:Så etter kortere tid enn vanlig blir bussingene shot og understellet slarkete. ...
Ved 195.000 km istadenfor 200.000?
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by obi-one »

Nja....ifølge Norman Garret er levetiden på bussingene en fjerdedel med 16 tommers hjul og ET 35. Dvs fra 80 tusen miles til 20 tusen miles....dvs 32 000 km....men det avhenger jo selvsagt av veistandard og kjørestil.....og vi vet jo alle at gutta med ET 0 kjører som pusekatter...... :wink:
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Ørnbjørn »

obi-one wrote:dvs 32 000 km....
:shock:
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3030
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Hauk »

obi-one wrote:Nja....ifølge Norman Garret er levetiden på bussingene en fjerdedel med 16 tommers hjul og ET 35. Dvs fra 80 tusen miles til 20 tusen miles....dvs 32 000 km....men det avhenger jo selvsagt av veistandard og kjørestil.....og vi vet jo alle at gutta med ET 0 kjører som pusekatter...... :wink:
Jammen bra bilen min ikke har hørt om dette! 100.000 km/8 år med "feil" innpress uten noen issues. Og jeg har jo runda ei og anna kjegle opp gjennom åra.

Nå jinxer jeg meg selv her. Gjett hva som er det første som skjer neste vår?
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

MX-Jon wrote:
Nå var det vel strengt tatt diameteren Sunnmøringen snakket om og ikke bredden........
Ooobs :oops:
Blingsa litt der ja

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Rudolf »

Sunnmøring wrote: ...... mens større dekkdiameter gir meg meir negativ scrub radius. right??
Ja.
Større dekkdiameter vil endre scrub-radius.

Her må du til med cosinus til vinkelen mellom styreakse og senterlinje gjennom hjulet.
Siden vinkelen er spiss og du bare kan endre hjuldiameter med 5%, så har du ikke mye å hente her.
Eks. endring av hjuldiameter med 30mm (5%) vil gi en endring av scrub-radius på 6mm (hvis vinkelen på styreaksen er 22 grader)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Ørnbjørn wrote:I serien "The Ultimate Handling Guide" som MotoIQ har publisert kan ein lese dette:

It is good to have a little scrub radius as it helps develop steering feel, the feeling of the steering wheel getting light as the front tires lose grip and firmer with more grip. It also helps improve the self steering effect. For a RWD car you generally want to run between ¾ of an inch to as much as 3”. In AWD and FWD cars, you want to try to limit the scrub radius to less than 2” because it increases the effects of torque steer.
........
Ja dette kan vær riktig for banekjøring for noen biler, ikke nødvendigvis for MX5/Miata.
For banekjøring med våre biler liker jeg å lytte til de som har spesial-kompetanse om dem

Utgangspunktet mitt er hva som er bra å kjøre med til daglig bruk.
For banekjøring (også for MX5/Miata) kan brede hjul med tilhørende scrub-radius være ok.
Men det er ikke godt å kjøre med på søndagstur :wink:

Jeg tror det er viktig å skille mellom bruksområder når vi snakker om oppsett av understell til bilene våre.
Og for å være heeeelt ærlig, så tror jeg vekten på hjula (ufjæret vekt) har mye mer å si for kjøreegenskapene en litt endring av scrub-radius.

Erik
(lett på tå)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by Stalfa »

Rudolf wrote: For banekjøring (også for MX5/Miata) kan brede hjul med tilhørende scrub-radius være ok.
Men det er ikke godt å kjøre med på søndagstur :wink:
Kommer an på hvordan du liker søndagsturen din. ;)
Sikkert mange som godt kunne ha tenkt seg full racing-rigga bil for å handle melk.

Jeg tror det er viktig å vite hva du får og hva du mister når du tar dine valg.

Image

Image

"Noen liker mora og noen liker sønnen."
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Fabiz »

Ørnbjørn wrote:
obi-one wrote:Så etter kortere tid enn vanlig blir bussingene shot og understellet slarkete. ...
Ved 195.000 km istadenfor 200.000?
My kind of humor. *ler*

Etter mange år med "aggressive" hjuloppsett har jeg aldri røket hverken foringer eller hjullager på grunn av dette.
Erfaringsmessig er det biler med doble a-armer og multilink som er minst påvirket av senk og hjul, spesielt med lite bumpsteer.

Vi får se, bilen jeg bygger nå har alt av foringer, dempere, fjærbeinslager, bærekuler, endeledd, styrestag og hjullager nytt. Den dagen noe ryker, så skal jeg si ifra. Om det da er pga. 9" ET0 eller ikke, det får vi nok aldri svar på uansett. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Tipper det blir vanskelig å få siste ordet her, men jeg kan prøve med en konklusjon.

For de som ikke visste det:

Hjulenes offset kan endres ved å sette på uoriginale hjul og/eller ved bruk av spacere.
Hvis offset endres i forhold til det originale, NA=45, NB=40, NC=55, vil scrub-radius endres og dette vil påvirke bilens kjøreegenskaper.

Som oftest vil mindre offset (økt scrub-radius) bety at bilen vil egne seg mere til banekjøring og mindre til "søndagskjøring".
Dette bør derfor ikke komme som en overraskelse på de som er ute å shopper felger med offset=0 eller deromkring.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Impress og kjøreegenskaper

Post by Stalfa »

Rudolf wrote:

Enn de mer fancy
Chapparal 15x7, 6.9 kg, ET 38

Image
Overraskende tunge.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re:

Post by Fabiz »

Rudolf wrote: Dette bør derfor ikke komme som en overraskelse på de som er ute å shopper felger med offset=0 eller deromkring.
Med alle modifiseringene som må gjøres for å få på ET0, så tror jeg de fleste som bestiller slike hjul vet hva det innebærer, på både godt og vondt. :)

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re:

Post by Teejay187 »

Rudolf wrote: Og for å være heeeelt ærlig, så tror jeg vekten på hjula (ufjæret vekt) har mye mer å si for kjøreegenskapene en litt endring av scrub-radius.
Kan si meg enig i dette. Kjørte tidligere tunge felger 16x7 med ET38 og gikk over til 15x7,5 ET17. Har kjørt en sesong på hver og sistnevnte som har økt? scrub radius er overraskende mye mer lettkjørt. Og mer avslappende på strekningen Oslo-Drammen, da bilen styrer dit selv :D
Post Reply