rykking ved gasspådrag

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Bad news: 8-10 grader off TDC :( :( :(

pokker!

Da har jeg vel bare fire alternativer:

1) skaffe en ny, brukt motor.
2) ta ut den motoren jeg har, og på egen hånd gjøre en "total makeover" med ny veiv og til tommeltotter.
3) finne noen som kan hjelpe meg for en rimeligere penge enn det Mazda krever (35 000,-)
3) selge hele skiten og kjøpe ny bil.

:evil:
Da var det som jeg fryktet :(
Egentlig så har du hatt klassiske symptomer på økende veivaksel-feil lenge.
Ikke sikkert at du må skifte veiv, men slutt for all del å kjøre med bilen !!!

Til din orientering så skal jeg være kirurg f.k. lørdag.
Da skal bilen til Trazan under "kniven".
Han har ikke fått bekreftet at han har samme feil (han har ikke gjort TDC-testen), men gjør operasjonen uansett.
Vi snakker om "Loctite-fix" av shortnose:
http://www.miata.net/garage/hsue/crank/loctite_1.htm
Han har skaffet alle deler som trengs, og tar selvfølgelig reg. reim og vannpumpe i samme slengen.

Du kan sikkert få være "flue på veggen".
Bare ta kontakt.....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Bad news: 8-10 grader off TDC :( :( :(
Hmm ...
2 ganger Pi ganger r.
Det betyr at 10 grader tilsvarer sånn ca. 2 mm slitasje.
Og det blir noe midt mellom disse to stadiene:

Image Image

Og det er nok (loctite) fix-bart.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by mojo-91 »

Jeg forstår.
Problemet er bare at denne fixen har blitt gjort på min bil i 2005. Nå har kilesporet blitt ytterligere slitt og det føles bare dårlig å skulle løse problemet på samme måten igjen. Faktisk løse et større problem enn forrige gang (og da løsnet det, selv om det var Mazda som gjorde jobben, og jeg har vært innom en gang i året for å sjekke momentet. Det løsnet etter forrige gang, og det kommer til å løsne igjen.

Takk for oppmuntringen, Erik, men nå er jeg så dritt lei den veiven :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by Rudolf »

Jeg skal ikke diskutere valget ditt.....
.... men: :wink:

Din fix har holdt i tre-fire år.
På Miata.net er det mange eksempler på at fix-en har vart i mere enn 100.000 miles.
Fix-en koster en ettermiddag med arbeid, men lite kroner (bolt, kile, loctite)
Du kan til enhver tid kontrollere fix-en med TDC-testen som tar deg et kvarter å utføre.
Hvis fix-en svikter, så er ikke det noen katastrofe (ingen bråstopp (som regel ..)).

Så:
billig, ingenting å tape, men noe arbeid.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote:Jeg skal ikke diskutere valget ditt.....
.... men: :wink:

Din fix har holdt i tre-fire år.
På Miata.net er det mange eksempler på at fix-en har vart i mere enn 100.000 miles.
Fix-en koster en ettermiddag med arbeid, men lite kroner (bolt, kile, loctite)
Du kan til enhver tid kontrollere fix-en med TDC-testen som tar deg et kvarter å utføre.
Hvis fix-en svikter, så er ikke det noen katastrofe (ingen bråstopp (som regel ..)).

Så:
billig, ingenting å tape, men noe arbeid.

Erik
Min fix har holdt i 4 år. (Egentlig 3, da jeg begynte å ane problemer i starten av 2009) og ca 60 000 kilometer, så det stemmer ganske godt overens med de eksemplene du nevner (100 000 miles). Jeg kunne godt få gjort dette på nytt, men det vil uansett koste penger, da jeg ikke stoler på å fikse dette på egen hånd. Forrige gang var det Mazda som gjorde jobben og det kostet 6000,- For den prisen får jeg meg en fin, brukt longnose, fa England.

Jeg ser at å bytte veiv blir en tåpelig dyr affære (særlig med tanke på at resultatet blir den samme motoren med de samme 265 000 kilometerene på nakken, men med ny veiv).
:|
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote: Jeg kunne godt få gjort dette på nytt, men det vil uansett koste penger, da jeg ikke stoler på å fikse dette på egen hånd. Forrige gang var det Mazda som gjorde jobben og det kostet 6000,-
Jeg skal ikke diskutere valget ditt.....
.... men: :wink:

Jeg har registrert at du har begynnt å skru endel selv.
Denne operasjonen er definitivt mulig, og muligens en fordel, å gjøre selv.
Derfor invitasjonen til å følge med på lørdag.
Kostnadene er ca. kr. 500,- i materiell.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by uggla »

....ca 60 000 kilometer, så det stemmer ganske godt overens med de eksemplene du nevner (100 000 miles)

Her tror jeg du rota litt.
60K miles = 100K km.
100K miles er ca. 165K km.

Men joda. Men skal du først se på ny motor, kan man vel like gjerne se på 1.8? :D
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by Rudolf »

uggla wrote: Men joda. Men skal du først se på ny motor, kan man vel like gjerne se på 1.8? :D
Og skal man først se på en 1.8, så kan man jo vurdere en 94-97 modell, ..... eller en NB ..... :wink:
Sånn blir fort kr. 500,- til kr. 50.000,-

Jada, jeg vet hvordan det er.
(men jeg ville ikke investert for mye i en bil som nærmer seg 300.000 km (med noen unntak, kanskje :oops: ))

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by uggla »

Hehe, joda...

Men nå synes jeg at mojo har et bra utgangspunkt da. Med oppgradert interiør, nydelige felger og mange gode mods.

Men det er vel neppe noen fasit-svar her, man må vel kjenne litt på hva man vil.
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by Rudolf »

Kloke ord, Uggla.
:)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by mojo-91 »

uggla wrote:
....ca 60 000 kilometer, så det stemmer ganske godt overens med de eksemplene du nevner (100 000 miles)

Her tror jeg du rota litt.
60K miles = 100K km.
100K miles er ca. 165K km.

Men joda. Men skal du først se på ny motor, kan man vel like gjerne se på 1.8? :D
Joa, jeg har egentlig koll på miles vs. kilometer. Det er iphone sin feil :lol:
1,8 blir for mye mikkmakk, med motorstyring, ledningsnett og greier. Dessuten har man godkjenning og forsikring å ta hensyn til ( ja jeg er streit :oops: )

Som sagt:
Locktite-fix dreier seg kun om å forlenge livet til en en gammel motor et par-tre år til. Hvis jeg gjør dette (for 2. gang) vil jeg uansett gå til anskaffelse av ny/brukt motor når veiva begynner å skramle igjen. Problemet er bare at til den tid har jeg sikkert en bil nr.2, større boliglån og sikkert et par tvillinger på slep. Og DA kan jeg se laaangt etter tillatelse til å bruke penger på den gamle Mexen :lol:

Nei, må bruke penga mens man har dem :wink: Og jeg tenker ikke selge bilen som delebil og kjøpe meg noen 94-97-modell.
Har ikke helt bestemt meg enda, men jeg jobber med saken...

Har forresten lest litt i Rod´s, vedrørende motor inn/ut seansen. Jeg må si det ikke ser uoverkommeligt ut. Trenger bare noen bukker, en garasjejekk og en slik motorheisedings..
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by mojo-91 »

Rudolf wrote: (men jeg ville ikke investert for mye i en bil som nærmer seg 300.000 km (med noen unntak, kanskje :oops: ))

Erik
Driver dere og hinter frempå at jeg bare har to valg her, eller? locktite-fix eller selg kjærra som delebil???
Sette i en motor fra en 94-modell og lav kilometer så er bilen god som gull igjen, den :)
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by uggla »

94-mod = 1.8 liter det.... :D

Men en motor som har godt 256.000 km trenger vel nødvendigvis litt overhaling uansett. Det er kanskje flere ting som er litt slitent?

"Schmokk" ut motoren og "smekk" på noen deler, "fix" litt på ventilene og "sleng" på en ny veie så er du vel "good to go" igjen.
Kanskje du skulle sette på 1.6 NB-toppen til oppistov også?For mer flow?

:idea:
Send hele bilen til Hardanger på juleferie! Stian har vel vist at han kan mekke motor. :D


mvh Uggla

*gjesp* - på tide med dyne....
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by mojo-91 »

uggla wrote:94-mod = 1.8 liter det.... :D

Men en motor som har godt 256.000 km trenger vel nødvendigvis litt overhaling uansett. Det er kanskje flere ting som er litt slitent?

"Schmokk" ut motoren og "smekk" på noen deler, "fix" litt på ventilene og "sleng" på en ny veie så er du vel "good to go" igjen.
Kanskje du skulle sette på 1.6 NB-toppen til oppistov også?For mer flow?
Joda, høres gøy ut det, og det vil i tillegg ta meg hele vinteren å få motoren i stand. I mellomtiden kan jeg jo bare kjøre kollektivt. :|
I teorien så kan nok det virke som det rimeligste og mest erfaringsrike valget, men i praksis blir det faktisk det dyreste. Det betyr at jeg må investere i en bil nummer 2, og jeg kjøper ikke bil bare for å ha noe å kjøre med. Det skal være "japansk", og det skal være "Mazda", og det skal være "6" :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
perri
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 393
Joined: 16 Aug 2009, 14:18
Medlemsnummer: 858
Location: OSLO
Status: Offline

Re: rykking ved gasspådrag

Post by perri »

Rudolf wrote:
mojo-91 wrote: Jeg kunne godt få gjort dette på nytt, men det vil uansett koste penger, da jeg ikke stoler på å fikse dette på egen hånd. Forrige gang var det Mazda som gjorde jobben og det kostet 6000,-
Jeg skal ikke diskutere valget ditt.....
.... men: :wink:

Jeg har registrert at du har begynnt å skru endel selv.
Denne operasjonen er definitivt mulig, og muligens en fordel, å gjøre selv.
Derfor invitasjonen til å følge med på lørdag.
Kostnadene er ca. kr. 500,- i materiell.

Erik
Hvorfor ikke prøve dette ? Koster så og si ingen ting, og hvis det ikke funker så har du hvertfall prøvd.. Så får du live opplæring på kjøpet...
If it ain't broken, don't fix it.
97 NA RØD 1,8L BP
06 SAAB 93 SC Maptun stg.1
Post Reply