Når jeg overtok bilen, merket jeg at det var tendenser til tenningsbank ved pådrag fra lavt turtall med AC innkoblet. Jeg antok at forrige eier hadde justert tenning (14 grader el. mer ?), så jeg begynte å fylle 98 eller 99 oktan, og tenningbank tendensene forsvant.
I høst fikk jeg tips (arildH?) om at det ikke burde være noe tenningsbank med 95 oktan selv om tenning er justert til 14 grader.
Jeg har lest litt om emnet her:
http://www.miata.net/garage/ignition.html#timing
og fant ut at 95 modell av miata er litt spesiell vedr. tenningsmerket på reimhjulet:
Bobby Shaw bobby_speed@yahoo.co writes about the '95:
I'd like to warn everyone in the online Miata community about a disturbing discrepancy in the documentation regarding the timing marks on 95s. Here is the run down on the timing marks (to my knowledge):
89-93 a white mark at TDC.
94 a yellow mark at TDC and a white mark at 10 degrees BTDC.
95 a white mark at 10 degrees BTDC. NO YELLOW MARK!
96-98 same as 94.
99 timing is not adjustable.
I found nothing in the list archives or on the http sites I searched saying that the 95s were odd ball. I cringe at the thought of the drug cocktail taken by the person who decided the color for the timing marks when revising the Miatas through the 90s.
My Haynes manual was right all the time however. The first time I looked at the specs for timing I thought it was a misprint. It says 1 deg. BTDC to 1 deg ATDC for 95s and 9 to 11 deg BTDC for all others. After confusing myself with the web-info and setting it wrong, I took another look and it made sense.
If there is someone out there with a 95 and a yellow mark speak up. At first I though maybe my car just has a pre-94 pulley, but that can't be, because the mark is ten deg. BTDC not zero. I believe this is a significant oversight since it is possible to cause engine damage if detonation becomes to severe. Running around with 25 deg advance in Texas heat is really pressing your luck.
I dag sjekket jeg tenningen, og merket (hvit prikk) på reimhjulet ligger på "10" (= 10 grader). Skulle dette vært på "T" ? Vil det i tilfelle si at jeg kjører rundt med 20 grader fortenning? (kanskje ikke rart at det er tenningsbank tendenser med 95 oktan?)
Noen andre med '95 Miata 1.8 som vet hva som er riktig?
Jeg tenkte å justere tenningen så merket står på "T" og se hva som skjer. Hvis den da går normalt, setter jeg den til T-2 streker (= 14 grader?)
Justering av tenning
Moderator: Styremedlemmer
Justering av tenning
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
Justerte tenning i dag. Hvitt merke 2 streker fra "T".
Etter det jeg forstår, er dette 14 grader fortenning.
Resultat: Bedre bunndrag, og ihvertfall ikke dårligere på høyere turtall. (subjektiv synsing)
Jeg tror dette er riktig, men kom gjerne med innspill hvis det er noen som vet noe mer om dette.
Etter det jeg forstår, er dette 14 grader fortenning.
Resultat: Bedre bunndrag, og ihvertfall ikke dårligere på høyere turtall. (subjektiv synsing)
Jeg tror dette er riktig, men kom gjerne med innspill hvis det er noen som vet noe mer om dette.
StianS - medlem nr. 562
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,
X '95 Miata 1.8 Montego Blue, Tan skinn, Hardtop, AC, CC, Torsen diff, ikke ABS,