Få blink/parklys rene og pene,

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Få blink/parklys rene og pene,

Post by Miatapowers »

er det noen så har en how to do, eg har noen slike lamper, men de er sprayet med soting, og svært dårlig sotet, de er matte som fy, og eg vil gjerne ha de blanke og pene,, :lol: vet det skal gå å pusse med sandpapir, vannslipe de, men tørr ikke helt før eg vet hvordan,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MxMats
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 642
Joined: 22 Oct 2007, 18:18
Medlemsnummer: 830
Location: Drammen
Status: Offline

Post by MxMats »

Legg våtslipe papir i vann, med en dasj bilshampoo i et døgn ca før du skal bruke det. Slip forsiktig med fint papir (2000-3000) sjekk overflaten ofte og bruk MYE vann, som "smøremiddel" når du sliper.
Men husk at du vil få en matt overflate når du har slipt, som må poleres/rubbes etterpå for å fjerne slipemerkene.
-96 Brg NA8C
-04 Bmw 116i
x-93 Mazda 626
X- Peugeot 306
X- Peugeot Spx
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

jukse med klarlakk? :P
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg polerte mine på NA'en med ujevne lange mellomrom,
med vanlig polering som jeg brukte på bilen :)

funket finfint
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Ja men da får eg prøve dette, skal bli pene igjen disse, i verste fall så kjøpe eg klarglass på ebayen, men de mangler den gule dingsen inni,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Elanzer
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 27 May 2008, 20:25
Medlemsnummer: 785
Location: Varhaug
Status: Offline

Post by Elanzer »

enkleste er å bare matte dem med 1200papir og klarlakk...
viss du ikke vil bruke klarlakk, begyn med 1200papir for å få bort sotinga, gå så over med 2000papir viss du føler for det...
bruk en bøtte med vann (trenger ikke såpe) og pass på å fornye vannet på papiret regelmessigt... du kjenner når det kommer drit mellom sandpapir og glasset, da må du skylle papiret, viss ikke blir det riper
etterpå kan du eventluelt lakke, eller rubbe opp...

lakke? da tørker du dem godt, få bort alt driten dekk gjerne inn det som ikke skal ha klarlakk for en pen finish, spray så på 1 strøk med plastgrunning, la bli matt også påfører du klarlakk

rubbe?
tørk bort vann og skit
anbefaler maskin (har ikke prøvd for hand)
smør på og poler iveg
sist eg gjorde det brukte eg 3M fine compound rubbing
akurat nå har eg noe megular rubbing som eg ikke har fått prøvd enda...
og viss du er litt freak som f.eks rudolf :P hehe så kjøpte eg eit "plastic lens polish kit" som inneholder en rens for å få bort alt driten før du starter, også smører du på en VELDIG mild rubbing, også avslutter du med en slags voks som beskytter plasten mot uv-stråler osv som gjør at plasten blir gul overtiden...

hvilket resultat kommer ann på hvilken klarlakk du bruker og hvor stødig du er med påføringa... eventuelt hvilken rubbing osv osv...

lykke til :)
- Mazda Xedos9 `98 2,5
- Mazda B2500 `96 2,5D
- Mazda 929 `89 3,0
x Mazda Mx5 `95 - 1.8 helt orginal :)
x Mazda Miata `91 - 1.6T
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Elanzer wrote:enkleste er å bare matte dem med 1200papir og klarlakk...
viss du ikke vil bruke klarlakk, begyn med 1200papir for å få bort sotinga, gå så over med 2000papir viss du føler for det...
bruk en bøtte med vann (trenger ikke såpe) og pass på å fornye vannet på papiret regelmessigt... du kjenner når det kommer drit mellom sandpapir og glasset, da må du skylle papiret, viss ikke blir det riper
etterpå kan du eventluelt lakke, eller rubbe opp...

lakke? da tørker du dem godt, få bort alt driten dekk gjerne inn det som ikke skal ha klarlakk for en pen finish, spray så på 1 strøk med plastgrunning, la bli matt også påfører du klarlakk

rubbe?
tørk bort vann og skit
anbefaler maskin (har ikke prøvd for hand)
smør på og poler iveg
sist eg gjorde det brukte eg 3M fine compound rubbing
akurat nå har eg noe megular rubbing som eg ikke har fått prøvd enda...
og viss du er litt freak som f.eks rudolf :P hehe så kjøpte eg eit "plastic lens polish kit" som inneholder en rens for å få bort alt driten før du starter, også smører du på en VELDIG mild rubbing, også avslutter du med en slags voks som beskytter plasten mot uv-stråler osv som gjør at plasten blir gul overtiden...

hvilket resultat kommer ann på hvilken klarlakk du bruker og hvor stødig du er med påføringa... eventuelt hvilken rubbing osv osv...

lykke til :)
skal bare ha de litt bedre en eu ok eg, pluss eg vil prøve å få de bra. så eg prøver dette til helgen, mener eg har både vann og noe papir liggende, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Mx-Jan
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 191
Joined: 26 Nov 2006, 01:00
Medlemsnummer: 697
Location: Blærum
Status: Offline

Post by Mx-Jan »

Rubbing med maskin:
93 Miata Special Edition. Brilliant Black/Tan. Garage vary.Torsen. Nb Dash/Dør.Carputer.Koni.Energy
Post Reply