Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
arodland
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2009, 13:44
Location: Oslo
Status: Offline

Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by arodland »

Min 1990-modell MX-5 svikter meg nå like før den runder 190' km. Den står for tredje(!) gang denne sesongen hos Ullern bil, men de sliter like mye som meg med å finne feilen.

• Den fusker når den er kald. Om jeg slipper gassen de første 3-4 minuttene vil turtallet synke så lavt at motoren stopper - og er vanskelig å starte igjen. Problemer med kald motor har jeg hatt et par år.
• Lite drag under 4000 omdr/min. Jeg har lite effekt av motoren ved lavt turtall. Må gi mye gass for å starte opp, komme ut av kryss, lukeparkere etc. Denne feilen er mer eller mindre fra denne sesongen (eller slutten av forrige).
• Kombinasjonen kald motor og lavt turtall gjør at den vil ha store problemer med å komme seg opp en bratt bakke som første hindring.
• Ved akselerasjon er det merkbar endring når turtallet passerer 4000, blir nesten som en turbo sparker inn. Effekten er betydelig bedre, dog ikke like bra som den var for noen år siden.
• Føler ikke at motoren går 100% jevnt/rent selv ved høyt turtall. Noen svake antydninger til napping/fusking, men ikke fryktelig merkbart.
• Motoren har vært til vanlig oljeservice så godt som hvert år siden den var ny.
• Bilen står i opplag om vinteren
• Første gang bilen var på verksted for motorfusk i år, så mente verkstedet de fant feilen i overslag på tennpluggkablene. De er nå nye.
• Andre gang den var på verksted mente de motoren hadde ettertenning, og byttet visstnok en sensor som skulle justere dette.
• Nå er den for tredje gang levert inn, men verkstedet vet ikke hvor de skal fortsette feilsøkingen...

Jeg har dessverre hverken garasje eller spesielt mye tid til å gjøre feilsøking/reperasjoner/overhaling selv. Noen som har tips til hvem som kan hjelpe meg - eller hva jeg skal be verkstedet gjøre?
Last edited by arodland on 05 Oct 2009, 23:12, edited 2 times in total.
Rød 1990 MX-5. Opplakkert og byttet kalesje i 2008.
Kun to eiere, vært min siden 2000.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

Spør kanskje dumt nå, men mine forslag er:

- Har du skiftet plugger? Det fjernet fusken jeg hadde.

- Rengjøring av utganger på coil

- Sjekk for falskluft. Får den ikke vakum, så blir det fusk.

- Er det kjørt diagnose på den? (Kanskje det dummeste av alle spørsmål, men jeg tar ingenting for god fisk fra bilmekanikere)

- Rengjort/byttet luftfilter?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Hadde samme problem selv med min første miata, måtte varme den godt opp før avreise. og der var det en billig fix,, eg byttet en termo sensor på motoren, så hjernen sier at motoren er kald og gir litt extra bensin..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Hei

De symptomene du beskriver, har jeg meget god kjennskap til. Jeg har slitt med dårlig bånndrag og særlig ved kald motor. Forrige vinter fikk jeg i tillegg og de symptomene du nevner vedrørende at motoren ved kaldstart må ruses for ikke å dø ut.

Jeg er ikke 100% sikker på hva det var som løste mine problemer.
En ting som er sikker, er at dette har å gjøre med at datahjernen (ecu) i bilen din mottar feil signaler, hvilket påvirker bensin/luftblandingen din. Det er en rekke sensorer som styrer hvor mye luft og bensin motoren trenger, ved ulike turtall og temperaturer.

Det at du får en slags turbo-kick ved 4500 omdr. kan ha å gjøre med lambdasonden din. Den sitter på grenrøret til motoren, og registrerer avgassene i eksosen og sender beskjed til ECU om å justere bensintilførsel. Det som er spessielt, er at denne dialogen mellom lambdasone og ECU opphører ved turtall over 4000 + . Det jeg tipper skjer er at Lambdaen din holder igjen bensintilførsel fordi den er defekt og "tror at avgassene er for høye". Over 4000+, så får ikke lambda lov til å overstyre lengre.

Skiftet av min lambdasonde løste ikke turtallsproblemet helt, men det forbedret kaldstartproblemene mine betraktelig. Det er mulig jeg overdriver hvor mye dette skiftet hadde å si, for jeg hadde på den tiden og en PCV-ventil i svært dårlig forfatning.
Den hadde sprukket, og pakningen som sitter i toppdekselet var steinhard.
Når motoren var kald, var pakningen hard og slapp inn falsk luft. Når motoren varmet opp, tipper jeg pakningen ble mykere, og tettet bedre for den falske luften motoren trakk til seg.

sjekk lambdasonde
sjekk PCV ventil og pakningen den sitter i.
sjekk og etter andre vakumlekkasjer

Du bør og få kontrollert Temperatursensoren som sitter bak på motorblokka. denne registrerer temperaturen på kjølevannet ditt. Denne gir signal til ECU om temperaturen på motoren.
Dessuten bøt du sjekke Luftmengdemåleren. Denne avgjør hvor mye luft som trekkes inn i luftinntaket.

sjekk Tempsensoren
sjekk Luftmengdemåleren

Det som løste mine problemer var som sagt delvis Ødelagt PCV-ventil med tilhørende pakning, samt defekt lambdasonde. Men det som virkelig gjorde underverker på det dårlige bånndraget mitt (Ja, jeg hadde også lugging og vanskeligheter med å dra fra en Nissan Micra i oppoverbakke :wink: )
Jeg hadde gamle, skitne, og delvis defekte bensindyser! Grunnen til dette var nok mitt tidligere slurvete (manglende) bytte av bensinfilter).
Uansett:

Sjekk bensindysene dine!!

Begynn med dyserens som du har på bensintanken. Hvis det ikke funker, så ta ut dysene og få de kontrollert.

Lykke til.
Send meg gjerne PM om det er noe du lurer på.

Ja, og så se å få tatt en diagnosesjekk av motoren. Det kan godt være du får ut en feilkode.

Oskar
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Sjekk feilkode !

Våre kjære biler er utstyrt med en meget smart innretning som rapporterer feil ved elektriske komponenter og sensorer som brukes i motoren.

Før du gjør noe som helst annet,
(bytte ut deler, klø seg i hodet, bytte nye deler, klø seg i hodet igjen ..... :roll: ),
så bør du høre hva HJERNEN har å si .......

Her er en god veiledning:
http://www.five-speed.dk/Guides/diagnose.htm

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
arodland
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2009, 13:44
Location: Oslo
Status: Offline

Post by arodland »

Takk for glimrende og detaljerte svar. Tar disse innspillene direkte med verkstedet.

Når det gjelder plugger, filter, coil og slikt så må jeg innrømme at jeg har tatt for gitt at dette er gjort delvis på de siste servicer - og ikke minst i feilsøkingen gjort hos Ullern bil da den var inne for første gang for fusk i sommer. Men skjønner at jeg med sikkerhet må få huket av dette på sjekklisten også.
Rød 1990 MX-5. Opplakkert og byttet kalesje i 2008.
Kun to eiere, vært min siden 2000.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Post by LoKi »

arodland wrote:Takk for glimrende og detaljerte svar. Tar disse innspillene direkte med verkstedet.

Når det gjelder plugger, filter, coil og slikt så må jeg innrømme at jeg har tatt for gitt at dette er gjort delvis på de siste servicer - og ikke minst i feilsøkingen gjort hos Ullern bil da den var inne for første gang for fusk i sommer. Men skjønner at jeg med sikkerhet må få huket av dette på sjekklisten også.
Ja, var mye derfor jeg advarte om "dumme" spørsmål. Men gjennom min erfaring med både bilverksteder og bilkjøp, så har jeg kommet til samme konklusjon som badguys'ene i Under Siege 2:
Assumption is the mother of all fuckups.

Lykke til, og gi oss gjerne tilbakemelding om hva som skjer :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
arodland
0 RPM
0 RPM
Posts: 4
Joined: 01 Oct 2009, 13:44
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by arodland »

Fikk telefon fra verkstedet i dag. Veiva var gåen. 43 lapper skulle de ha! Får trøste meg med Broom på TV2 sitt spesialinnslag av MX-5 og mimre over alle de fine stundene jeg har hatt med bilen de sist ti årene... Forslag til noen som kan gjøre et slikt inngrep - eller en brukt motor?
Rød 1990 MX-5. Opplakkert og byttet kalesje i 2008.
Kun to eiere, vært min siden 2000.
jean-eric
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 21 May 2008, 11:19
Medlemsnummer: 811
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by jean-eric »

-1998 BRG Mazda MX-5 NB 1.6 110 hk
x 1992 BRG Mazda MX-5 NA 1.6 116 hk.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by mojo-91 »

Svarte, så kjipt å høre, Arondland.
43 lapper høre ut som en dårlig deal. Bedre å følge Jean-erics tips: Skaff en ny, brukt motor, eller finn noen som har tid og interesse til å hjelpe deg med en "total makeover" av den motoren du har.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by LoKi »

43.000 for å bytte veiv på en motor er jo galskap.

Du finner en grei brukt motor til under 10 lapper på 5 minutter, så jeg ville heller startet å se meg rundt etter det.
Håper du finner noe i hvert fall, for å sponse den lokale mazda-sjappa med 43 lapper blir for drøyt :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1687
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by Agility »

Holy smoke...... :shock:
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Seriøs motorfusk ved kald motor og lavt turtall (under 4000)

Post by Steinar »

Ny veiv fra IL motorsoort ca. 479 €. Dette er den "nye" veiva. Du trenger selvfølgelige div andre deler, lager osv. +++.
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... c94fb04d0e
Hva du trenger av andre deler kan andre her på forumet svare bedre på, men synes å huske at du trenger ny oljepumpe til denne veiva.
Finner du en OK brukt motor så kan det sannsynlig bli en billigere løsning.
Antar at bla. Stian har masse erfaringer og gode råd på dette.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Post Reply