Øvre bærekule fremme

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Øvre bærekule fremme

Post by mojo-91 »

Prøver å demontere øvre bærearm fra hjulhubben. Har tatt ut splinten og skrudd av mutteren, men det sitter bom fast.
Har hørt at man muligens behøver et spesielt verktøy til dette. (Var litt mer trøblete å skifte dempere fremme, enn bak, gitt :evil: )
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by Lloyd »

Hei

Er litt forskjellige fremgangsmåter for og oppnå dette.

Spesialverktøy som kilegaffel eller hva nå man skal kalle det. 2 tannet gaffel der tennene begynner tynne og blir tykkere innover. Presser kula ut når den bankes inn. Lett for og ødelegge gummien med denne. Men veldigt effektiv.
Eksempel er 191317 hos Biltema.

Spesialverktøy press verktøy. Er et gaffel inngrep, men er flatt, og hengslet mothold som presser mot bolten ved hjelp av en skrue. Finner slikt i Biltema katalogen. Funker der det er plass og komme til. Mer skånsom mot gummien. Må ofte komme til med hammer i tillegg da den ikkje er sterk nok vist det sitter.
Eksempel er 191425 og 191517 hos biltema. (Ser den eg har er utgått) ;-)

Slå på bolten med hammer. Ha mutteren tredd på tuppen for og beskytte gjengene. Begrenser seg fort med dårlig adkomst for og kunne slå hardt nok.

Bruke 2 hammere til og slå på begge sider av setet til kula samtidigt. Dette, med hammere større enn penn hammere, vil som regel få konen til og sleppe rimeligt kjappt. Veldigt effektivt, også litt begrenset med adkomst. 350-600 gram hammere minst. Håndslegge terretorie. ;-)

Det er mine tips for slikt arbeid.
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg synes det er lettere å demontere den nedre bærearmen fra hjulhubben.
Den s.k. Grorudmetoden.

Image

Image

Husk det er to bolter for å løsne det nederste leddet.
En gjennomgående som er lett å se, og en som sitter gjemt nedi braketten rett ved innfestingen til støtdemperen.

Her er et knep for å komme til den "skjulte" bolten.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by mojo-91 »

Erik, denne metoden har jeg aldri hørt om, men ser jo definitivt løsbar ut.
Har nå fått løs den håpløse bolten.
Dvs, jeg har kappet hylsa i demperen, der bolten går gjennom, tvers gjennom,med vinkelsliper.
En skikkelig drittjobb, men fikk til slutt fjærnet nok gods til at demperfestet gikk løst.
Gleder meg til å gå igang med styrbord demper:-(
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by obi-one »

Grorud metoden har også spredd seg til Tampa Bay (eller omvendt). Her er en beskrivelse inklusive etpar tips til hvordan man får det sammen igjen, dersom man går for Grorudvarianten.

http://www.tampabaymiatas.net/Misc_Page ... Shocks.htm

Såvidt jeg kan se er det tre veier til å få ut støtdemper/fjærbein foran;

1) Fjerne den lange bolten innerst på øvre A-arm : http://www.miata.net/garage/miatafrontsuspension.html

2) Løsne øvre bærekule ytterst på øvre A-arm (se "Note from David Deweerd" nederst på linken over)

3) Grorud/Tampa Bay metoden, dvs løsne nedre bærekule ytterst på nedre A-arm.

Dette betyr at kjører man seg helt fast på en variant, så er en mulig løsning å gi opp denne ruten, og prøve en annen.

(Årsaken til min interesse er at jeg skal igang med denne jobben selv, når jeg får kjøpt meg nye originalfjærer og KYB AGX dempere foran.....)
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by mussa »

Ey, det å putte en trekker igjennom for å holde demperen unna for å komme til den skjulte var smart.. Føles litt skummelt å fikle nedi der ellers! Hehe... Den kan være vrien å få entret igjen den skjulte bolten, er det noe kjerringråd der også?? :)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by mojo-91 »

Jeg regner med man må få løs styrestaget før man går i gang med grorudmetoden?
Slik som dette: http://revlimiter.net/blog/2011/03/tie-rod-end-swap/
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

mojo-91 wrote:Jeg regner med man må få løs styrestaget før man går i gang med grorudmetoden?
Slik som dette: http://revlimiter.net/blog/2011/03/tie-rod-end-swap/
Styrestaget er det ikke nødvendig å løsne, men du må løsne krengestaget.
Fordelen med denne metoden er at du ikke trenger noen avdragere eller annet "eksotisk" verktøy.
Det er "bare" skruer ..... :wink:

Du endrer heller ikke oppsettet (Camber, caster, spissing)
Men husk at endring av høyden også vil endre camber-vinkel.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by mojo-91 »

Genialt. Da dropper jeg å styre med styrestaget :wink:
Skal ha ny hjulstilling etter hvert, så dette blir bra.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by Stalfa »

Jeg finner at styrestaget er mye i veien foran, slik at man ikke kommer til med kopp-nøkler.
Alternativet er å bruke fastnøkler. Mere knotete å forlenge en fastnøkkel enn å bruke latmannsarmen på koppen.

Eller er det et tricks her jeg ikke ser?

Edit => ja, kanskje det.

https://youtu.be/3yryChmQd7o?t=183
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by MiataMike »

Jeg brukte Longboltmetoden ifjor når jeg monterte coilovers, og jeg tror jeg brukte 20 min per side. Anbefales! :)
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by Stalfa »

MiataMike wrote:Jeg brukte Longboltmetoden ifjor når jeg monterte coilovers, og jeg tror jeg brukte 20 min per side. Anbefales! :)
Denne metoden er kjent for å være mindre jobb. :)

Spesielt fremme ville jeg nok ha brukt myyye lengre tid om jeg skulle ut med longbolten, da den blant annet krever å fjerne dekslet på undersiden av motoren.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MiataMike
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 146
Joined: 03 Sep 2014, 22:29
Medlemsnummer: 1278
Location: Hamar
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by MiataMike »

Det tar to min å ta av det plastdekselet ;)
1990 Mazda MX-5 1.6 Classic Red
(x) 1971 Datsun 240Z
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by Stalfa »

MiataMike wrote:Det tar to min å ta av det plastdekselet ;)
Ikke på min bil. :p
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Øvre bærekule fremme

Post by DES »

MiataMike wrote:Det tar to min å ta av det plastdekselet ;)
Jeg byttet mitt nylig da det gamle hadde revnet (kjøpte ny fra Kvernland for ca 850). Et par av skruene manglet fra før, en knakk da jeg prøvde å skru den ut og en annen da jeg skrudde den inn igjen (jeg satte den sannsynligvis skjevt). Så nå sitter den med to skruer på den ene siden og en på den andre, pluss et par under fangeren og en i bakkant. Autolink selger komplette sett med skruer, men først må jeg få de gamle ut... kan ikke si at jeg gleder meg til å prøve. Alternativet er å bore dem ut, lage nye gjenger og sette inn større skruer.
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
Post Reply