NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Rudolf »

TÜV godkjenning av coilovers til Miata NA.

Godkjenning av Miata med coilovers kan by på store problemer.
Årsaken er at TÜV-papirer på coilovers i utgangspunktet er laget for MX5, IKKE for Miata.
Maks. akselvekt for MX5 og Miata er oppgitt forskjellig i registreringspapirene for de to biltypene.

Forskjellen kan være bare 6 kg, men allikevel nok til a TÜV-papirene ikke dekker den høyere vekten som er oppgitt i vognkortet for Miata.
Da går folka i BT fullstendig i vranglås.
De koser seg og godter seg og sender deg (og bilen) på dør.
Du må ikke kommaherogkommaher .......

Det er fremdeles ikke noen løsning på dette problemet før NOEN tar kontakt med TÜV og diskuterer problemstillingen med dem.
Allerhelst bør de som selger coilover løse problemet ved å fremskaffe nye godkjenningspapirer.

Seriøse forhandleren bør opplyse om dette før de selger.
Seriøse forhandlere som ikke har opplyst om dette, bør ta coilovers i retur og refundere salgssummen.

Men husk at dere MÅ si ifra om dette til de som har solgt coiloversene.

Fint om de som sitter på disse TÛV-papirene kunne finne dem fram og poste noen detaljer her i denne tråden.
- Fabrikat og leverandør på coilover: Type, evt nr. etc.
- Maks aksellast som er oppgitt i papirene foran og bak:
- HVEM har skrevet under papirene: Hvilket TÜV-kontor, Navn på den som har signert papirene.

Så kanskje vi kunne gjort et fremstøt til TÜV og diskutert saken med dem.

Erik
Last edited by Rudolf on 15 May 2015, 20:45, edited 1 time in total.
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Trouble »

Vegvesenet sier dette om bilen min..

"Maks aksellast foran
0 kg
Maks aksellast bak
0 kg"

Hva?
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Rudolf »

Trouble wrote:Vegvesenet sier dette om bilen min..

"Maks aksellast foran
0 kg
Maks aksellast bak
0 kg"

Hva?
Ja, så du har ikke lov til å ha støtdempere og fjærer i det hele tatt.
Kjør inn til veikanten og stopp den bilen øyeblikkelig !

Erik
(paragrafrytter)
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Stalfa »

Det som gjør meg opgitt at man ikke kan få satt ned verdiene for maks aksellast.
Med mindre man har dokumentasjon fra fabrikken.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Trouble »

Rudolf wrote: Ja, så du har ikke lov til å ha støtdempere og fjærer i det hele tatt.
Kjør inn til veikanten og stopp den bilen øyeblikkelig !

Erik
(paragrafrytter)
Morro!

Siden vegvesenet sine nettsider ikke sa noe, så sjekka jeg papirene i bilen. Jeg er flink til å la ting ligge, så har vognkortet til forige eier, mitt midlertidlige og mitt vognkort. Alle sier (selvsagt) det samme.

"Aksellast" står tom. Hva gjør vegvesenet da? FInner info fra en annen Miata? Er det et smutthull for meg her? :)
Teejay187
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 735
Joined: 14 Jul 2012, 00:47
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Teejay187 »

Står ikke aksellast på min heller tror jeg. Jeg fikk TA Technix godkjent på min Miata.

TUV-papirer:

TA Technix NA: LINK
TA Technix NB: LINK
Last edited by Teejay187 on 16 May 2015, 19:02, edited 1 time in total.
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Trouble »

Står 620kg på din NB Miata :)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vaskeseddel på Miata:

Alle Miata ble levert med "vaskeseddel" på B-stolpen, begge sider.
Slik:

Image

Image

Her er det mye nyttig informasjon.
Bl.a. Produksjonsmåned og år + maks aksellast.

Image

Image

Hvis du skal lakkere bilen din, ikke klin maling på disse.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Trouble »

Og hvis en tidligere eier har "sølt maling" på begge, hvordan får man det av uten å ødelegge trykket? :)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Rudolf »

Trouble wrote:Og hvis en tidligere eier har "sølt maling" på begge, hvordan får man det av uten å ødelegge trykket? :)
Maskèr godt rundt og bruk Biltema sin malingsfjerner.

Image

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Trouble
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 529
Joined: 04 Nov 2014, 23:39
Medlemsnummer: 1288
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Trouble »

Kanskje jeg endelig får løst mysteriet om når min Miata ble født. Siden du og Mazda USA ga meg forskjellige svar :mrgreen:

Rart ingen drittunger har kjøpt sånne og kastet på biler langs motorveien. Folk er så gammeldagse når de kaster stein.
User avatar
Fabiz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 742
Joined: 06 Jan 2013, 18:41
Medlemsnummer: 1060
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Fabiz »

Med TA Technix er det sjeldent noe problem å få godkjent på Miata. Jeg har fremskaffet såkalt "tilleggsdokument" fra TA Technix til flere av mine kunder som har hatt 6kg for mye aksellast foran. Dette har gått knirkefritt hver gang.

V-Maxx for det europeiske markedet er såvidt meg bekjent godkjent for Miata hva angår akselvekter.

Fabian
Tlf. 41 42 64 20
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Stalfa »

Hva med
max aksellast foran 660kg
max aksellast bak 644kg

?

;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by GTX-Lars »

Er det kanskje ein liten mulighet for å få godkjennt viss ein endrer tillat totalvekt? Altså nedjusterer den?
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: NB! TÜV godkjenning av coilovers til MIATA

Post by Stalfa »

Det virker ombyggingsgruppen lite villig til med mindre du får dokumentasjon fra Mazda på det.
Vet ikke hvor lysten Mazda er å gi et sertifikat på nedjusterte verdier, det har jeg faktisk ikke sjekket.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply